Hoe Robocopy gebruiken om mappenstructuur te kopiëren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:30
Mijn vraag is dus hoe ik Robocopy moet gebruiken om een mappenstructuur te kopiëren.
Ik heb er al eea over gelezen, maar ik snap niet goed welk commando ik zou moeten hebben. (En durf het daarom niet te doen).

Het gaat om allerlei mappen en submappen (in de verkenner), die vol met bestanden op een externe HDD staan.
En ik wil in ieder geval alle mappen kopieëren en het liefst nog alle bestanden van 2026 (of vanaf x-datum tot nu). Eventueel alleen de mappen ook vanaf die datum (maar onnodige lege mappen zijn makkelijker handmatig te verwijderen, dan andersom).

Ik heb het idee dat ik iets moet met /e en/of /mir. En dan misschien icm /maxage:<n>.

Maar ik begrijp er te weinig van om het zeker te weten, vandaar hier de vraag.

Of dat er misschien iets anders is om dit te doen?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Truus01 op 01-08-2026 13:16)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

/MIR zeker niet!!! Want dat spiegelt je bron 1-op-1 naar je doel.
Wat je zoekt is:

robocopy "E:\Bron" "F:\Doel" /E /MAXAGE:20260101

Dit kopieert alle bestanden.

Als je echt alleen de mappenstructuur wilt (dus geen bestanden) moet je toevoegen: /XF * . Dat sluit alle bestanden uit tijdens de kopieslag.

En als je eerst wilt testen, voeg dan /L toe, dan laat Robocopy alleen zien wat het zou doen, zonder daadwerkelijk iets te kopieren. Erg handig om je parameters vooraf te checken.

Robocopy is enorm krachtig en enorm snel. Als je het goed tuned, kan je gigantische hoeveelheden data kopieren. Ik heb zelf nog geen andere tool gevonden die sneller is. Eerder dit jaar nog TB's aan data gekopieerd zonder enkel probleem.

[ Voor 80% gewijzigd door Microkid op 31-07-2026 20:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:13
Truus01 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:10:
Of dat er misschien iets anders is om dit te doen?
Ja, er zijn ook bestandsbeheer/kopieer tools met een grafische gebruikersinterface wat veel gebruiksvriendelijker werkt.
Zelf gebruik ik sinds jaar en dag Total Commander.
Dat is shareware maar met een kleine startup melding ook gewoon gratis te gebruiken.
Er is ook een freeware kopie versie die er erg op lijkt:
Double Commander
Maar er zijn nog diverse andere soortelijke programma's.

NB
Als je Total Commander gaat gebruiken zet dan ook de optie "datum/tijd behouden" aan bij kopiëren van mappen bij de configuratie instellingen (kopiëren/wissen) van Total Commander.

Voorbeeld Total Commander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x_KuXX8vE0P25TJKBkpSoqHc7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QoiA5kPSdLmQHFflCxvQOISg.png?f=fotoalbum_large

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er zijn diverse online configurators om je robocopy commando op te bouwen, zoals ROBOCOPY Command builder - zaur.it, gebruik de Expert tab

robocopy E:\ C:\Backup /MAXAGE:20260101 /R:3 /W:5 /MT:8 /NP

In bovenstaand voorbeeld
  • is je bronmap E:\
  • is je doelmap C:\backup
  • is je logbestand C:\Logs\robocopy.txt
  • worden bestanden van voor 01-01-2026 niet meegenomen.
  • worden lege mappen niet meegenomen
  • wordt er geen progress bar of informatie in het commandovenster weergegeven, dit versnelt de werking van robocopy acties.

Acties:
  • Beste antwoord

• Microkid

Microkid

Smile

/MIR zeker niet!!! Want dat spiegelt je bron 1-op-1 naar je doel.
Wat je zoekt is:

robocopy "E:\Bron" "F:\Doel" /E /MAXAGE:20260101

Dit kopieert alle bestanden.

Als je echt alleen de mappenstructuur wilt (dus geen bestanden) moet je toevoegen: /XF * . Dat sluit alle bestanden uit tijdens de kopieslag.

En als je eerst wilt testen, voeg dan /L toe, dan laat Robocopy alleen zien wat het zou doen, zonder daadwerkelijk iets te kopieren. Erg handig om je parameters vooraf te checken.

Robocopy is enorm krachtig en enorm snel. Als je het goed tuned, kan je gigantische hoeveelheden data kopieren. Ik heb zelf nog geen andere tool gevonden die sneller is. Eerder dit jaar nog TB's aan data gekopieerd zonder enkel probleem.

[ Voor 80% gewijzigd door Microkid op 31-07-2026 20:06 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:30
@The_Doman, @akimosan en @Microkid bedankt!
Het is me gelukt, ongeveer zoals ik wilde.

@The_Doman, ik heb ook ook Total Commander bekeken, omdat ik dacht dat ik dat makkelijker zou vinden, maar ik werd niet snel wijs uit alle symbooltjes en wat ik dan zou aan moeten geven om het zo over te zetten zoals ik zou willen.

Dus voor Robocopy gegaan en het map voor map gedaan (althans, Afbeeldingen, Documenten), toch maar niet de hele structuur in een keer, dit gaf me iets meer controle.
code:
1
Robocopy E:\Afbeeldingen C:\Users\Truus01\Pictures /S /MAXAGE:20250101

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:13
Truus01 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:21:
@The_Doman, ik heb ook ook Total Commander bekeken, omdat ik dacht dat ik dat makkelijker zou vinden, maar ik werd niet snel wijs uit alle symbooltjes en wat ik dan zou aan moeten geven om het zo over te zetten zoals ik zou willen.
Zie eventueel ook nog deze site met volledige up to date Nederlandse handleiding:
Total Commander DocuWeb website

• Microkid

Microkid

Smile

Truus01 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:21:
@The_Doman, @akimosan en @Microkid bedankt!
Het is me gelukt, ongeveer zoals ik wilde.

Dus voor Robocopy gegaan en het map voor map gedaan (althans, Afbeeldingen, Documenten), toch maar niet de hele structuur in een keer, dit gaf me iets meer controle.
code:
1
Robocopy E:\Afbeeldingen C:\Users\Truus01\Pictures /S /MAXAGE:20250101
Ik zou er nog even /MT:8 of /MT:16 aan toevoegen, dan gebruikt Robocopy meer threads en dat maakt hem zichtbaar sneller.

Pagina: 1