Ik probeer mijn dagelijkse digitale spullen steeds meer te verleggen naar Europese, open-source en privacyvriendelijke alternatieven. Mijn doel is om minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse Big Tech en de huidige geopolitieke situatie.
Maar op het niveau van het besturingssysteem op de desktop loop ik telkens tegen een muur op.
Als IT-veteraan met meer dan 30 jaar ervaring vind ik Windows als besturingssysteem voor dagelijks gebruik eigenlijk prima. Ik ken het door en door en kan om de meeste ergernissen moeiteloos heen werken. De software zelf is voor mij het probleem niet.
Mijn bezwaar is puur principieel en geopolitiek.
Ik streef naar digitale soevereiniteit. Maar voor mijn hoofd-pc , die ik gebruik voor dagelijkse taken, gaming en waar hardware gewoon zonder gedoe direct moet werken is er simpelweg geen Europees of niet-Amerikaans alternatief dat dezelfde soepele ervaring biedt. Linux is geweldig (en dat draai ik dan ook prima in mijn homelab), maar op mijn dagelijkse desktop brengt het weer frictie met zich mee waar ik simpelweg geen zin in heb.
Het geeft me een dubbel en hypocriet gevoel: op alle fronten proberen te kiezen voor 'Buy European' en open-source, maar voor de pc waar ik elke dag achter zit wel afhankelijk blijven van Amerikaanse Big Tech.
Hoe gaan andere privacy- en soevereiniteitsbewuste IT'ers om met dit compromis? Zie je Windows puur als een onvermijdbaar, 'neutraal' stuk gereedschap, of heb je een manier gevonden om deze spagaat voor jezelf op te lossen?
Vraag
Alle reacties
Mja. Je kan niet van Windows ofzo afstappen en verwachten dat de omschakeling vrij is van frictie. Ik ben zelf een jaar of twee geleden op m'n laptop overgestapt van Windows naar Linux (reden: windows-11 werd op die laptop niet ondersteund terwijl de hardware prima voldeed), daarna een nieuwe laptop gekocht (daarbij gelet op Linux ondersteuning) en dat loopt eigenlijk prima. Maar ja, soms gaat iets niet goed en moet je je er even in verdiepen om iets werkend te krijgen. Je kan de markt niet veranderen door bij de eerste tegenslag op te geven.friket schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:27:
Ik probeer mijn dagelijkse digitale spullen steeds meer te verleggen naar Europese, open-source en privacyvriendelijke alternatieven. Mijn doel is om minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse Big Tech en de huidige geopolitieke situatie.
Maar op het niveau van het besturingssysteem op de desktop loop ik telkens tegen een muur op.
Als IT-veteraan met meer dan 30 jaar ervaring vind ik Windows als besturingssysteem voor dagelijks gebruik eigenlijk prima. Ik ken het door en door en kan om de meeste ergernissen moeiteloos heen werken. De software zelf is voor mij het probleem niet.
Mijn bezwaar is puur principieel en geopolitiek.
Ik streef naar digitale soevereiniteit. Maar voor mijn hoofd-pc , die ik gebruik voor dagelijkse taken, gaming en waar hardware gewoon zonder gedoe direct moet werken is er simpelweg geen Europees of niet-Amerikaans alternatief dat dezelfde soepele ervaring biedt. Linux is geweldig (en dat draai ik dan ook prima in mijn homelab), maar op mijn dagelijkse desktop brengt het weer frictie met zich mee waar ik simpelweg geen zin in heb.
Het geeft me een dubbel en hypocriet gevoel: op alle fronten proberen te kiezen voor 'Buy European' en open-source, maar voor de pc waar ik elke dag achter zit wel afhankelijk blijven van Amerikaanse Big Tech.
Hoe gaan andere privacy- en soevereiniteitsbewuste IT'ers om met dit compromis? Zie je Windows puur als een onvermijdbaar, 'neutraal' stuk gereedschap, of heb je een manier gevonden om deze spagaat voor jezelf op te lossen?
Desondanks zijn er een paar toepassingen waarbij Windows helaas nog nodig is (Apple iTunes, Logitech Harmony software) - dus om die reden is het systeem dual-boot. Je loopt dan het risico dat je toch blijft 'hangen' bij Windows, maar dat is bij mij nog niet gebeurd. Ik vermoed dat de idiote traagheid van Windows Update genoeg irritatie opwekte dat ik weer snel naar Linux terugging.
Nou, OP, ik zie bij jou heel eerlijk gezegd niet echt een compromis. Mooie woorden maar geen daden.
Een nieuw OS is toch juist leuk ?
Als OS je hobby is vast wel. Bij mij moet het gewoon werken en dat is voor mijn op de desktop Windows. Laptop draait prima op Linux en mijn "home lab" ook.Cooyco schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:09:
Nou, OP, ik zie bij jou heel eerlijk gezegd niet echt een compromis. Mooie woorden maar geen daden.![]()
Dat is prima natuurlijk, maar dan zijn je overwegingen over minder afhankelijkheid van Amerikaanse tech dus een fraai voorbeeld van virtue signalling.
Zullen we de waardeoordelen maar even achterwege laten?Cooyco schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:13:
Dat is prima natuurlijk, maar dan zijn je overwegingen over minder afhankelijkheid van Amerikaanse tech dus een fraai voorbeeld van virtue signalling.
Ik stop tegenwoordig alleen nog maar tijd in dingen die ik kan veranderen en dingen die ik niet kan veranderen zijn nu eenmaal zo en moet je imo geen tijd en energie in stoppen.friket schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:40:
[...]
Als OS je hobby is vast wel. Bij mij moet het gewoon werken en dat is voor mijn op de desktop Windows. Laptop draait prima op Linux en mijn "home lab" ook.
Bij jou is dat Windows moeten gebruiken, klaar, niet meer over nadenken.
Je kan je tijd vast veel beter gebruiken voor leukere dingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 31-07-2026 21:24 ]
Op het gebied van specifiek mijn desktop is het mogelijk wel virtue signalling. Maar goed draai ook nog steeds android. En mijn hardware is ook nog steeds voornamelijk Amerikaans. Buiten techniek gaat het beter, zoals bij kleren, eten en digitale services, etc.
Misschien ook interessant om eens te lezen: Borrowed Land: Why Your Sovereign Linux Kernel Answers To US Law + Video - Undercode Testing. Ze proberen overal tussen te zitten met hun vingers.
Misschien ook interessant om eens te lezen: Borrowed Land: Why Your Sovereign Linux Kernel Answers To US Law + Video - Undercode Testing. Ze proberen overal tussen te zitten met hun vingers.
Eerst uitproberen wat op Wine werkt, en kijken naar alternatieven.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is voornamelijk mijn hardware die me in de steek laat, eerst volgende keer ga ik eerst checken of dingen ook goed onder Linux werken. Verder zijn het vaak kleine dingetjes, je moet net wat vaker even wat sleutelen om dingen goed aan de praat te krijgen. Om mijn laptop en homelab (servers) werkt Linux uitstekend.gambieter schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:25:
Eerst uitproberen wat op Wine werkt, en kijken naar alternatieven.
Elke reden om iTunes niet te gebruiken lijkt me een goede. MediaMonkey bijvoorbeeld.
Maar uiteindelijk zul je niet echt overgaan als je niet bereid bent enig ongemak te hebben.
Maar uiteindelijk zul je niet echt overgaan als je niet bereid bent enig ongemak te hebben.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Hmm tja, ja ik zit eigenlijk met hetzelfde en zit nu eenmaal zo vastgebakken aan Windows. Zeker echt niet het beste OS maar ja, door de jaren heen ken ik wel de omwegen. Het moet bij mij ook gewoon werken en niet dat ik eerst weer allerlei extra tijd nodig heb iets werkende te krijgen.
Probleem bij Linux vind ik vooral dat het aanbod gewoonweg te groot is en je niet zeg maar 1 centraal punt hebt waar je alles vinden kan. Of 1 compleet pakket wat direct werkt met elke hardware die je hebt.
Probleem bij Linux vind ik vooral dat het aanbod gewoonweg te groot is en je niet zeg maar 1 centraal punt hebt waar je alles vinden kan. Of 1 compleet pakket wat direct werkt met elke hardware die je hebt.
Pagina: 1