Douche plaatsen op bovenverdieping; douchesifon voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50
Ik ben bezig om/plan aan het maken om een douche op de bovenverdieping te plaatsen. Zit nu te kijken naar de waterafvoer. Ik plaats een douchebak en de douchebak heeft een douchesifon vergelijkbaar met deze: https://sanitairkamer.nl/badstuber-douchebak-sifon-90mm-chroom-sk31460.html
Het lijkt mij als ik deze rechtstreeks op de waterafvoer aansluit er een open verbinding met het riool ontstaat.

(let niet op mijn tekencapaciteit maar) ik wilde het in eerste instantie zoals links in het plaatje doen, maar begin te twijfelen of ik het zoals rechts weergegeven moet gaan doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8FIxA-95UgbLRumoKUCrx4ZGwE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8hb5sk5kY4ThAtogUUi6Kvi4.png?f=user_large

Alle reacties

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 12:37

Dido

heforshe

Die douche-sifon heeft al een stankafsluiter (Er blijft genoeg water in staan om geen open luchtverbinding met het riool te hebben.

Wel kan het zo zijn dat het gaat stinken als je die douche zo lang niet gebruikt dat het water eruit dampt (wat je dan oplost door wat water erdoor te laten lopen).

Wat betekent mijn avatar?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50
Dido schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:11:
Die douche-sifon heeft al een stankafsluiter (Er blijft genoeg water in staan om geen open luchtverbinding met het riool te hebben.

Wel kan het zo zijn dat het gaat stinken als je die douche zo lang niet gebruikt dat het water eruit dampt (wat je dan oplost door wat water erdoor te laten lopen).
Dat dacht/hoopte ik al! Scheelt weer origami met de buizen. Dank!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 15:08
Een dubbele sifon wil je absoluut vermijden, dus enkel die in de douchebak.

Let wel op met be/ontluchting, in principe moet je een standleiding door het dak steken. Je vind in andere riool-topics vast de pdf van dyka terug met nuttige raadgevingen.

En voor uitdrogen van de sifon is wat olie (uit de keuken) handig, dat droogt niet uit en stinkt niet. Maar je zet vast geen douche die je maanden niet gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ronald38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:04
En in een staande leiding is een haakse tstuk beter voor het wegstromen van het water en lucht.