Welke componenten mis ik nog

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views

Vraag

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:43
Ik zoek een?
Via mijn werk kan ik enkele componenten krijgen voor een zelfbouw pc:
- Supermicro X11SRA (retail): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers
- Intel Xeon W-2265 Tray: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers
- Nvidia Quadro RTX 6000 24GB: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers
- Nvidia Quadro RTX 6000 24GB: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers (dus in een SLI opstelling als ik het goed heb)
- 64Gb DDR4 geheugen (Advantech)

Dus welke componenten heb ik nog nodig om een werkende PC te maken?
- Kast
- Voeding
- Bekabeling
- Game controller?
- ?
- ?

Alle componenten zijn al geinstalleerd op het moederboard. Dus koeling zit er al op.
Mogelijk zitten er ook al hard drives bij maar dit weet ik nog niet. Wellicht vanuit data veiligheid dat deze niet overgenomen kunnen worden.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Ik weet niet hoeveel ik het ga gebruiken, ik zou graag nog weer een een beetje willen gamen.
2-dehands heeft wellicht de voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het gebruiken om te gamen. Ik zal zelf te denken om hiervoor gebruik te maken van Steam software. Het zullen geen uren in de week worden, waarschijnlijk enkele uren per maand.
Aansluiten op de televisie of een scherm.

Ik snap dat het voor mijn doen waarschijnlijk een zwaar overbemeten computer word maar de spullen zijn gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door Michieas op 31-07-2026 11:24 ]

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:44
Aangezien de keuze van de hardware die je gekozen hebt en de vraag wat er in een pc moet (kun je ook even googelen lijkt me?) krijg ik het idee dat je geen verstand hebt van computer hardware.

In dat geval:

- Klik bovenin de website op 'Best buy Guides'
- Klik op 'Desktops'
- Kies uit wat je wilt en klaar.

Als je dan nog vragen hebt kun je een topic aanmaken met je specifieke vraag incl. informatie wat je zelf al gevonden hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Nopheros op 31-07-2026 11:40 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 18:32
Ik zou me vooral wat meer verdiepen zoals hierboven.

Vooral SLI is iets waar ik niet aan zou beginnen als je niet veel meer kennis hebt. Dat is dood en daarmee een groot risico.

Als je het voor de lol doet gewoon lekker doen en kijken waar je uit komt. Vooral de videokaart is natuurlijk niet gemaakt voor gaming. Dus qua prijs prestaties bagger. Maar gratis is altijd goed.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Dit is geen standaard pc, want 2x 10.000 euro kostende gpu, server mobo en server cpu. Wat wil je hiermee bereiken?
Heb het vermoeden voor Ai?
Michieas schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:07:

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Ik weet niet hoeveel ik het ga gebruiken, ik zou graag nog weer een een beetje willen gamen.
2-dehands heeft wellicht de voorkeur.
Gezien je zegt game controller en ik wil weer beetje kunnen gamen, en weinig uitgeven, maar dan wel 2x 10.000euro kostende gpu aanhaalt, lijkt het mij dit een enorme troll post. Kan bijna niet anders

[ Voor 97% gewijzigd door CrankyGamerOG op 31-07-2026 12:06 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:43
Nopheros schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:39:
Aangezien de keuze van de hardware die je gekozen hebt en de vraag wat er in een pc moet (kun je ook even googelen lijkt me?) krijg ik het idee dat je geen verstand hebt van computer hardware.

In dat geval:

- Klik bovenin de website op 'Best buy Guides'
- Klik op 'Desktops'
- Kies uit wat je wilt en klaar.

Als je dan nog vragen hebt kun je een topic aanmaken met je specifieke vraag incl. informatie wat je zelf al gevonden hebt.
Mijn laatste zelfbouw PC was ergens eind jaren 90.
Het gaat mij er juist om vanwege de specifieke componenten die ik kan krijgen of dat ik daar iets specifiek voor nodig heb ipv maar gewoon "een voeding" te kopen.
Kevinp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:45:
Ik zou me vooral wat meer verdiepen zoals hierboven.

Vooral SLI is iets waar ik niet aan zou beginnen als je niet veel meer kennis hebt. Dat is dood en daarmee een groot risico.

Als je het voor de lol doet gewoon lekker doen en kijken waar je uit komt. Vooral de videokaart is natuurlijk niet gemaakt voor gaming. Dus qua prijs prestaties bagger. Maar gratis is altijd goed.
Super. Dat is dus al iets om iets meer in te verdiepen.
Het is dat het gratis is natuurlijk anders zou ik het nooit aanschaffen. En het is ook voor de lol maar wil er dan niet meteen 500 euro tegenaan gooien en er dan niet tevreden mee zijn.
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:56:
Dit is geen standaard pc, want 2x 10.000 euro kostende gpu, server mobo en server cpu. Wat wil je hiermee bereiken?

Gezien je zegt controller lijkt het mij dat dit of idd een post is van iemand verschrikkelijk onwetend, of een enorme troll post.
Zoals vermeld zou ik graag weer een beetje willen gamen. Hoeft niet de nieuwste games op de hoogste resolutie. Welke games wel weet ik nog niet. Ben uit het tijdperk van de eerste Half-Life en vind die single player games nog wel het leukste.
En zeker een beetje onwetend. Wellicht alleen even een duw in de goede richting nodig juist vanwege deze specifieke hardware.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Michieas schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:04:

Zoals vermeld zou ik graag weer een beetje willen gamen. Hoeft niet de nieuwste games op de hoogste resolutie. Welke games wel weet ik nog niet. Ben uit het tijdperk van de eerste Half-Life en vind die single player games nog wel het leukste.
En zeker een beetje onwetend. Wellicht alleen even een duw in de goede richting nodig juist vanwege deze specifieke hardware.
Hou op met mij hoor, dan kom je aan met 20.000 euro aan gpu's? Voor een beetje gamen? Wie hou je nog voor de gek?

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 31-07-2026 12:07 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:44
@Michieas Gooi die componenten op marktplaats. Gebruik het geld om het advies dat ik eerder gaf te volgen. Dan krijg je het beste resultaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Nopheros op 31-07-2026 12:19 ]

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:20
Michieas schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:07:
Ik snap dat het voor mijn doen waarschijnlijk een zwaar overbemeten computer word maar de spullen zijn gratis.
Weet je zeker dat je deze spullen gratis krijgt?
Dit soort spul heeft een zoveel betere usecase dan paar maanden gamen, komt niet eens in de buurt.

Zeker nu met AI en selfhosting, zijn dit soort GPUs echt niet om zomaar gratis weg te geven.

Maar ik heb geen idee natuurlijk, maar het is also je 2 Ferrari's in je handen gedrukt krijgt. Dat is te mooi om waar te zijn toch?

T.Net Creality 3D Printer Discord

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Het gaat mij er juist om vanwege de specifieke componenten die ik kan krijgen of dat ik daar iets specifiek voor nodig heb ipv maar gewoon "een voeding" te kopen.

[...]

Het is dat het gratis is natuurlijk anders zou ik het nooit aanschaffen. En het is ook voor de lol maar wil er dan niet meteen 500 euro tegenaan gooien en er dan niet tevreden mee zijn.

[...]

Je kan dit "gratis" krijgen. Weet je werkgever/leidinggevende daar ook vanaf? Of kan je dit via een vriendje in de organisatie krijgen? Want, zoals anderen al melden, lijkt het mij erg apart dat een werkgever een systeem met alleen daarin al voor zo'n €20.000 aan GPU's van de Belastingdienst mag weggeven (wordt vziw als loon in natura gezien).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:01
[...]

[...]

[...]

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:56:

[...]

Gezien je zegt game controller en ik wil weer beetje kunnen gamen, en weinig uitgeven, maar dan wel 2x 10.000euro kostende gpu aanhaalt, lijkt het mij dit een enorme troll post. Kan bijna niet anders
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Hou op met mij hoor, dan kom je aan met 20.000 euro aan gpu's? Voor een beetje gamen? Wie hou je nog voor de gek?
FooLsKi schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Je kan dit "gratis" krijgen. Weet je werkgever/leidinggevende daar ook vanaf? Of kan je dit via een vriendje in de organisatie krijgen? Want, zoals anderen al melden, lijkt het mij erg apart dat een werkgever een systeem met alleen daarin al voor zo'n €20.000 aan GPU's van de Belastingdienst mag weggeven (wordt vziw als loon in natura gezien).
Zonde om dit om te bouwen tot game pc, het is een oud workstation dat voor gaming echt matig presteert. SLI is dood, Quadro drivers missen game optimalisaties, de Xeon heeft trage single core prestaties en het geheel trekt rustig 700 tot 800W uit de muur.

Trouwens, de GPU heeft echt geen 10.000 euro marktwaarde, maar zo'n 900 tot 1000 euro per stuk als ik kijk op V&A en Marktplaats. Wel begrijpelijk waar de verwarring vandaan komt, want de nieuwere RTX 6000 Ada / Pro kost inderdaad rond die koers. Met twee van deze kaarten, het Supermicro-bord en de rest van de hardware heb je hier alsnog zo voor 2000+ euro aan spullen liggen als je het los verkoopt.

[ Voor 26% gewijzigd door N H Tech op 31-07-2026 12:31 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

N H Tech schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Zonde om dit om te bouwen tot game pc, het is een oud workstation dat voor gaming echt matig presteert. SLI is dood, Quadro drivers missen game optimalisaties, de Xeon heeft trage single core prestaties en het geheel trekt rustig 700 tot 800W uit de muur.

Trouwens, de GPU heeft echt geen 10.000 euro marktwaarde, maar zo'n 900 tot 1000 euro per stuk als ik kijk op V&A en Marktplaats. Wel begrijpelijk waar de verwarring vandaan komt, want de nieuwere RTX 6000 Ada / Pro kost inderdaad rond die koers. Met twee van deze kaarten, het Supermicro-bord en de rest van de hardware heb je hier alsnog zo voor 2000+ euro aan spullen liggen als je het los verkoopt.
Zelfs al zouden ze rond de €1000/stuk waard zijn, dan denk ik dat de Belastingdienst daar ook nog wel wat over te zeggen heeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

N H Tech schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:29:
[...]

[...]

[...]

[...]

Hij heeft het toch echt over een RTX 6000

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:01
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Het is een Nvidia Quadro RTX 6000 24GB. Ik weet niet waarom Nvidia dit naamschema zo verwarrend heeft gemaakt, maar dit is inderdaad een veel ouder model.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Klopt, maar de CPU en andere onderdelen zijn zes tot zeven jaar oud.

Nvidia heeft meerdere kaarten met "6000" uitgebracht. ook in 2019.
Ik denk dat het een Turing generatie is. Vergelijkbaar met de 2080 TI als ik me niet vergis.

Ook het feit dat de TS het over SLI heeft, duid op een oudere generatie. Ook daar is Turing de laatste met SLI support.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 16:05
Zijn kaarten uit 2018 o.i.d. en zijn uitermate geschikt voor alles behalve games of een normale pc, ongeveer zelfde game performance als een RTX3080.

Verkopen en voor de centen een normale pc bouwen lijkt mij de beste oplossing, Quadro RTX6000 kaarten zijn goud waard als je ze gebuikt waar ze voor zijn, niet om Minecraft of Fortnite te spelen, als dat al gaat met drivers.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Stuur me een berichtje als je een shortlist hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.