Zorgen over uitvoering dakisolatie, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neneko
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:34
Beste Tweakers,

Wij hebben recentelijk een huis gekocht en zijn druk bezig met het (laten) verduurzamen van onze woning. Gisteren zijn de werkzaamheden van het isoleren van het dak begonnen en ik twijfel een beetje of dit op een correcte manier wordt uitgevoerd.

De afgesproken werkzaamheden omvatten:
  • Klimaatfolie Active Variabel Dampremmend
  • Dakisolatie Knauf Naturoll 032 140mm
  • Meerwerk afwerken per dakraam
Ik heb met de aannemer afgesproken om de afwerking met gipsplaten zelf te doen.

Ik zou graag een beroep doen op de kennis en kunde aanwezig op dit forum bij het beoordelen van de werkzaamheden tot dusver. De werkzaamheden zijn dus nog niet afgerond.

(De onderstaande foto's zijn klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlYCmRYkhVepB2vTWA3XS7cV0n8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gk19HUCEuQWQ8nbVUGWYkFV.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK1mhM1YIRvOhNszgxLIuZw7yCE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V35rxTbUjIzZSZaSLxQ40NAz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0HR_nfGAcqd42DCDAseT2j1hWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YemqApBqq0iU7DVlBVqKeIJU.jpg?f=fotoalbum_medium

Op alle instructies videos die ik gezien heb, gebruiken ze bij het isoleren met glaswol van een schuin dak rachels en regels om het isolatiemateriaal op zijn plek te houden. De werkwijze die bij ons is toegepast waarbij met schroeven en een soort plastic schijf (het doet mij denken aan hoe PIF folie wordt bevestigd) het isolatiemateriaal op zijn plek wordt gehouden, heb ik nergens gezien. In de verwerkingsinstructies van Knauf Naturol lees ik dat het belangrijk is om een uniforme dikte te hebben voor een effectieve isolerende werking. Het lijkt mij dat deze wijze van monteren daar afbreuk aan doet. Daarbij is er niet gekozen om gebruik te maken van rol isolatiemateriaal zoveel mogelijk horizontaal uit te rollen, en niet vierkantjes te snijden waardoor er heel veel naden gecreëerd zijn. Het ontbreken van de rachels en regels maakt denk ik ook lastig om straks de gipsplaten goed te kunnen bevestigen.

Ik heb mijn zorgen nog niet besproken met de aannemer. Het werk ligt nu even stil, oorspronkelijk waren er twee dagen gepland voor de uitvoer (donderdag en vrijdag), maar gisteren hoorde ik doodleuk aan het eind van de dag dat zij morgen niet kunnen en dat ik even contact op moest nemen om een vervolgafspraak te plannen... Ik heb wel al contact gehad met Knauf en de het bovenstaande voorgelegd. Zij geven aan dat het beter is om de isolatie zo veel mogelijk ononderbroken en achter rachels te bevestigingen voor een optimale isolerende werking.

Mijn concrete vraag is eigenlijk, had ik gezien bovenstaande omschrijving van de werkzaamheden deze uitvoeren mogen verwachten? Ik vind dit eigenlijk niet acceptabel. Hoe kan ik dat beste aanvliegen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:25
Als leek zeg ik, ziet er keurig uit! Vergeet niet dat producenten doorgaans strengere montage regels hebben dan in de praktijk vaak gedaan wordt. Ik gok dat het verschil in verlies nihil zal zijn.

Ik lees graag mee wat de experts hiervan vinden 😜.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Denk dat het niet helpt dat je hebt afgesproken om zelf gips te doen. Daarmee is er voor de isolatieman/vrouw ook geen noodzaak tot gebruik van rachels. Het ziet er wel netjes uit met de folie. Zelf daarna even rachels monteren en gipsen en klaar :-)

[ Voor 24% gewijzigd door koentjuh op 31-07-2026 11:23 ]

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:40
Het hangt er vanaf wat je met de aannemer hebt afgesproken? Als jij zegt ik ga zelf afwerken met gips, dan moet je er niet van uit gaan dat de aannemer de rachels plaatst. Tenzij je dat expliciet hebt afgesproken.

Ik ben trouwens nog wel benieuwd naar hoe je de rachels gaat vastmaken, want alleen op de gordingen lijkt me niet voldoende, dat gaat doorhangen.

[ Voor 26% gewijzigd door maussert op 31-07-2026 11:30 ]

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:45
Ik denk dat die ronde dingen (schotelpluggen) geen kwaad kunnen zolang het de isolatie niet teveel indrukt. Volgens mij mag je steen of glaswol tot 10 % indrukken. Meestal wordt steen of glaswol iets overmaats gekozen om het er zo in te kunnen "proppen". het proppen zal niet werken bij het grote oppervlak. Ik ken de schotelpluggen voornamelijk voor PIR of EPS platen tegen het dakbeschot te monteren.

Aangezien je het gips zelf doet zullen ze ook geen rachels plaatsen. (Afhankelijk wat je hebt afgesproken). Ze hebben dan maar 2 opties en dat is de klimaat folie beetje bij beetje plaatsen en de steenwol erachter proppen. Dan moet de klimaat folie stevig bevestigd zijn en mag niet scheuren.

Of ze gebruiken de schotelpluggen.

Overigens vraag ik me af hoe je van plan bent rachels op het grote oppervlak te maken zonder ze helemaal naar het dak beschot toe te trekken. Misschien was het makkelijker geweest om eerst wat latten op het dakbeschot te plaatsen maar daarvoor zou nu de isolatie er weer uit moeten.

Wat de fabrikant zegt klinkt leuk. Maar als de rachels de isolatie op zijn plek moeten houden moet je bij het grote oppervlak zowel de isolatie vasthouden, als de klimaat folie er tussen doen en de rachel plaatsen. Dat kost veel handjes om alles vast te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Chatman313 op 31-07-2026 11:47 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gezien de kieren hebben ze in ieder geval geen overmaat aangehouden zoals aangeraden door de fabrikant.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:26
Ik vraag mij ook af hoe je balken met rachels überhaupt gaat kunnen plaatsen. Imo had je beter eerst extra balken moeten plaatsen (zodat de overspanning van de toekomstige rachels niet te groot zou worden) dan isolatie materiaal en klimaat folie en vervolgens de Rachels erop en dan de gips platen.

Overigens ziet het er wel netjes uit maar denk heel eerlijk. (Weet niet wat je ervoor had betaald dat je dit makkelijk easy peasy zelf had kunnen doen en dan was het meteen in 1* goed). (En dan had je geen subsidie..) Maar subsidie is ook niet heilig.

Denk wel dat ze conform afspraak werken want jij ging het gips zelf doen. Je had beter kunnen afspreken dat ze ook hadden moeten Rachelen (of zoals ik al zei alles zelf doen).

Wat betaal je voor deze klus eigenlijk?

• jesha
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:46
Ik zou de aannemer vragen of hij ook het rachelen voor zich kan nemen. Dan betaal je wat meer maar dat is ook wat je krijgt als je t voor zo min mogelijk wilt laten uitvoeren en denkt dat ze dan werk gaan verzetten wat voor de opdracht qua specificatie niet gevraagd wordt.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39
Rachelen/uitstroken doe je van tevoren

Aannemer ziet je al aankomen :z

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je een opdracht geeft om glaswol 140mm en klimaatfolie te plaatsen, dan heb je precies gekregen wat je besteld hebt.
Die schotelpluggen zijn wel creatief, maar de isolatie gaat door de klimaatfolie nergens naar toe.

Nu is het aan jou om er het goed af te timmeren.

Waarom die klimaatfolie eigenlijk? Ik bedoel waarom geen ordinaire 0,2mm PE folie?

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:52
Aannemer hier. Lijkt me prima geplaatst, als je hebt aangegeven zelf te gaan begipsen dan zul je ook zelf het rachelwerk moeten doen. Als je latten neemt van 3cm dik en daar een raster van maakt over de gordingen dan gaat dit echt niet doorhangen. Er hangt nagenoeg geen gewicht aan.

Desnoods zet je er kruislings latten van 2cm dik op, dus 4cm in totaal dan zit je altijd goed. Let wel op dat je de gipsplaten om de 40cm kunt vastschroeven. En met het vastschroeven niet door het papier heen schroeven, die je dit per ongeluk wel wat niet altijd helemaal te voorkomen is. Dan een extra schroefje naast de schroef zetten waar je er doorheen ging. En uiteraard de juiste schroeven gebruiken.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:13
tweemetervent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:12:
Als je een opdracht geeft om glaswol 140mm en klimaatfolie te plaatsen, dan heb je precies gekregen wat je besteld hebt.
Die schotelpluggen zijn wel creatief, maar de isolatie gaat door de klimaatfolie nergens naar toe.

Nu is het aan jou om er het goed af te timmeren.

Waarom die klimaatfolie eigenlijk? Ik bedoel waarom geen ordinaire 0,2mm PE folie?
Waarom niet gewoon PIR panelen met gips er al op? Zoveel makkelijker en qua prijs scheelt het niks. Ook geen folie enz nodig

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Gewoon iets dikker regelwerk idd. Standaard is 22x50, pak je nu 30x50 of iets wat daar in de buurt komt.
Ik heb hier 22x50 met gordingen op een meter, daar hangen 12.5mm platen aan, gaat nergens heen.

Wat betreft "waarom geen pir" en "waarom geen PE folie", waarschijnlijk is het dak van TS dampdicht aan de buitenkant, dan moet je dampopen isoleren met klimaatfolie. PIR en PE folie vallen dan automatisch af.

• tweemetervent
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:28:
Wat betreft "waarom geen pir" en "waarom geen PE folie", waarschijnlijk is het dak van TS dampdicht aan de buitenkant, dan moet je dampopen isoleren met klimaatfolie. PIR en PE folie vallen dan automatisch af.
Dat begrijp ik wel, maar eerst maar eens niet een aanname doen maar een vraag stellen dacht ik.

Kennelijk zit er wel dakbeschot op het hellende dak, en is het geen probleem om die schoteltjes erin te schroeven. Niet een uitgemaakte zaak dat daar een dampdicht iets bovenop het dakbeschot zit.
We gaan het horen.

• _JGC_
tweemetervent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:38:
[...]

Dat begrijp ik wel, maar eerst maar eens niet een aanname doen maar een vraag stellen dacht ik.

Kennelijk zit er wel dakbeschot op het hellende dak, en is het geen probleem om die schoteltjes erin te schroeven. Niet een uitgemaakte zaak dat daar een dampdicht iets bovenop het dakbeschot zit.
We gaan het horen.
Het gaat niet om of je wel of niet in het dakbeschot mag schroeven, maar om hoe het dakbeschot aan de andere kant afgewerkt is. Wat je vnml tegenkomt in huizen van de afgelopen 50 jaar is kant en klare platen met PUR of EPS aan de buitenkant, dat is dampdicht. Op plekken waar niet geisoleerd hoefde te worden werd vaak teerpapier gebruikt, wat ook dampdicht is.

Heb je twijfels, ga er dan vanuit dat het dak dampdicht is, krijg je ook geen ellende met condens.

• tweemetervent
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Het gaat niet om of je wel of niet in het dakbeschot mag schroeven, maar om hoe het dakbeschot aan de andere kant afgewerkt is. Wat je vnml tegenkomt in huizen van de afgelopen 50 jaar is kant en klare platen met PUR of EPS aan de buitenkant, dat is dampdicht. Op plekken waar niet geisoleerd hoefde te worden werd vaak teerpapier gebruikt, wat ook dampdicht is.

Heb je twijfels, ga er dan vanuit dat het dak dampdicht is, krijg je ook geen ellende met condens.
Je hopt me iets te snel naar de conclusie. Maar goed, wat maakt het uit. Eerst maar eens aanhoren wat die dakopbouw nou eigenlijk is en vandaar verder.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik vind het er ook netjes uitzien, over de spleten tussen de isolatie kan je altijd een discussie starten (koude bruggen).

Je hebt eigenlijk mi. een niet zo'n wijze beslissing genomen om zelf het gips aan te brengen, daarmee zette je de aannemer ook meteen voor een dilemma wat hij eigenlijk netjes heeft opgelost door het met schotels te fixeren in het oude dakbeschot.

Wat voor hem een leuke klus was, is nu een iets gecompliceerder klusjes geworden wat hij wat ik begrijp zonder morren zo heeft opgelost.

En jij nu voor de uitdaging staat om het netjes uit te raggelen en van alles te gaan ondernemen om doorzakken te voorkomen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:08
Aannemer heeft gedaan wat je gevraag hebt. Ziet er best netjes uit, de rest is nu aan je zelf. Let bij het rachelen dat de gordingen bij een oudere woning vaak meerdere cm's doorhangen. Dat tonen ze bij die vlotte instructie filmpjes natuurlijk niet haha. Succes met uitklossen, komt goed!

Veel gebruikte werkwijze is eerst rachelen, iso propen, folie plakken, nog eens rachelen voor leiding spouw en dan stuc plaatjes er tegen. Maar goed, spul zit er al in dus van deze basis heb je nu verder te werken. Kan ook prima lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door WriteBrothers22 op 31-07-2026 20:55 ]

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb inmiddels wel geleerd om vooraf exact af te stemmen hoe werkzaamheden worden uitgevoerd.

Ze doen in jou geval wat er afgesproken is, omdat er ruimte is om dit op verschillende manieren uit te voeren. Deze manier sluit niet aan bij jou verwachtingen. Uitvoering is zozo, de isolatie hoort strak tegen je dak. Vraag me af of dat op deze manier zo is. Mis hier wel heel erg het meedenken van de aannemer over de afwerking, dat heb je in een paar minuten besproken. Zeker omdat je over een aannemer spreekt en geen isolatiebedrijf. Die staan bij mij bekend om hun hit and run werkzaamheden die volledig draaien op de isolatiesubsidies.

• CryptoNL
_JGC_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:28:
Gewoon iets dikker regelwerk idd. Standaard is 22x50, pak je nu 30x50 of iets wat daar in de buurt komt.
Ik heb hier 22x50 met gordingen op een meter, daar hangen 12.5mm platen aan, gaat nergens heen.

Dan ben je niet goed geïnformeerd. Er is ook PIR die zowel open als dicht functioneert.

• _JGC_
CryptoNL schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Dan ben je niet goed geïnformeerd. Er is ook PIR die zowel open als dicht functioneert.
Geef eens een linkje naar dampopen PIR?

PIR heeft een gesloten celstructuur en van zichzelf al zo goed als dampdicht. De aluminium cachering doet de rest.

• CryptoNL
_JGC_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Geef eens een linkje naar dampopen PIR?

PIR heeft een gesloten celstructuur en van zichzelf al zo goed als dampdicht. De aluminium cachering doet de rest.
Pir met glasvlies bijvoorbeeld. Word alleen niet standaard aangeboden maar bestaat wel.

• _JGC_
CryptoNL schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Pir met glasvlies bijvoorbeeld. Word alleen niet standaard aangeboden maar bestaat wel.
Dat pas je met name toe direct onder EPDM op een plat dak. Het glasvlies zelf is dampopen maar de PIR is sterk dampremmend. Het geeft je gewoon niet de buffering en vochtregulerende werking van dampopen isolatie met een klimaatfolie.
Pagina: 1