Hoe kan ik een webshop reviewen die privacywetgeving schendt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:18
Mijn vraag gaat over https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/shopreviews/

Hoe kan ik een webshop reviewen die privacywetgeving schendt?
Ik heb er een groot aantal bestellingen geplaatst, de bestellingen zelf zijn prima verlopen.
Bij een van de bestellingen wilde ik achteraf betalen omdat het mij niet uit kwam om mijn telefoon te pakken, toen werd ik verwezen naar een betaalverwerker.
Ik heb geen account aangemaakt bij de betaalverwerker, de betaalverwerker wilde mijn ID, die weiger ik te delen. Ook ga ik niet akkoord met de voorwaarden van die specifieke betaalverwerker.
Ik ben terug gegaan (zonder zelf mijn gegevens te delen, ik heb zelf niks ingevuld, niks gedeeld, niks akkoord gegaan, geen vinkjes gezet, alles geannuleerd/cancel geklikt) en heb dan toch maar mijn telefoon gepakt en normaal betaald via een andere betaalprovider.
De bestelling zelf verliep prima, maar een half tot jaar later (ik weet niet exact bij welke bestelling) krijg ik spam e-mail van de betaalverwerker.

Dit vond ik raar. Mijn e-mail richt ik zo in dat ik een eigen domein heb, die noem ik even mijndomein.nl als voorbeeld, waarbij ik webshopnaam@mijndomein.nl gebruik voor communicatie. Op die e-mail kreeg ik de spam om diensten af te nemen van de betaalverwerker.

Dus ik neem contact op met de webshop maar deze blijft bij haar standpunt dat ze niks fout hebben gedaan en dat ik "zelf" bij de betaalverwerker mij heb aangemeld voor nieuwsbrieven/reclame.

Daar is niks van waar want ik ken alle dark-patterns en meld mij nooit aan, en zelfs direct expliciet af van alle marketing, nieuwsbrieven, andere notificaties, overal waar ik zaken doe of accounts aan maak.

Ik ben dus op onderzoek uit gegaan en heb even proberen een bestelling flow te doen met het developer menu open en alle netwerk requests recorden:
1. gooi producten in winkelmandje
2. bestellen
3. klik op de betaalverwerker
4. bestel
5. wordt omgeleid naar de betaalverwerker - op dit punt heb ik zelf nog NIKS aangeklikt of aangeraakt op de website van de betaalverwerker.

Ik check de netwerk request logs, en ja hoor, de webshop stuurt automatisch mijn naam, e-mail en telefoonnummer, zonder dat ik daarvoor toestemming geef, naar de betaalverwerker. Of om technisch correct te zijn, de webshop instrueert mijn browser om een PUT request te doen naar de betaalvewerker met al mijn informatie. Zonder mij de mogelijkheid te geven eerst de voorwaarden te lezen, of zelf mijn gegevens door te laten geven.

Ze worden door mij hierop aangesproken en ze nemen mij alsnog niet serieus en beweren dat ze aan alle privacy regels voldoen, maar in hun privacy policy staat (beloven ze dus) dat ze alle partners en dienstverleners ook aan hun privacy policy zullen houden (en dus ook geen marketing zullen sturen wanneer er geen toestemming is).

Bij de webshop heb ik, al lange tijd, sinds dag 1, alle marketing toestemming en nieuwsbrieven e.d. uit staan, dat betwisten ze ook niet.

Toch blijven ze "mij" de schuld geven dat ik spam ontvang van de betaalverwerker op een e-mail dat alleen zij hebben. Als ik mij had aangemeld dan had ik wel webshopnaam-betaalverwerkernaam@mijndomein.nl gebruikt, of gewoon betaalvewerker@mijndomein.nl.

Als ik nu andere mede-Tweaker wil waarschuwen voor deze praktijken dan wordt mijn shopreview verwijderd omdat ik niet een specifieke bestelling kan aantonen waar dit is gebeurt.

Dus hoe kan ik andere mede-Tweakers wel waarschuwen?
Is het de bedoeling dat andere mede-Tweakers deze informatie niet mogen krijgen?

Een willekeurig (of het juiste/relevante) bestelnummer opgeven heeft geen nut, dan zegt de webshop "deze ordernummer is nooit door betaalverwerker verwerkt", en dat klopt, want ik ging niet akkoord met de voorwaarden, ging terug en betaalde met een andere methode.

Ik wil best wel met Tweakers-admins de mailwisseling delen, en het bewijs.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 15:07 ]

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 07:02

Croga

The Unreasonable Man

Dit soort dingen kun je het beste bij de Autoriteit Persoonsgegevens melden. In principe praten we hier over een datalek: Privacy data wordt door Winkel aan Derde geleverd zonder dat daar toestemming voor bestaat.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/datalek-melden

• grasmanek94
Croga schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:36:
Dit soort dingen kun je het beste bij de Autoriteit Persoonsgegevens melden. In principe praten we hier over een datalek: Privacy data wordt door Winkel aan Derde geleverd zonder dat daar toestemming voor bestaat.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/datalek-melden
Dit heb ik (natuurlijk) bij de AP met een klacht en bewijs gemeld. Inclusief verzoek om mij persoonlijk op de hoogte te houden.

Mijn vraag gaat daar niet over, mijn vraag gaat erover waarom Tweakers beleid zo is opgesteld dat ik niet andere mede-Tweakers mag waarschuwen?

Ik heb gewoon afgeronde bestellingen, ervaringen (o.a. met de klantenservice op gebied van privacy), die on-gereviewed zijn via mij via Tweakers. Alleen omdat ik niet een specifieke bestelling kan aanwijzen mag ik deze informatie niet via een shopreview delen.

Tweakers begrijpt denk ik ook wel dat een spam/nieuwsbrief/marketing e-mail van een betalingsverwerker die mijn gegevens ontvangen heeft niet zal beginnen met "Hey beste <naam>, naar aanleiding van je bestelling <bestelnummer> bij <webshop> die mogelijk niet is afgerond sturen we je onze nieuwste diensten die je af kan nemen! wees er snel bij! <reclame>. Met groetjes <betaalverwerker>".

Want dan had ik wel een bestelnummer waar ik het op kan pinnen, en dan mocht de review wel blijven (ook al was die bestelling dan afgerond met een andere betaalverwerker).

En dat is dus waar het wringt bij mij, dus zolang een webshop of partners ervan kiezen om niet het ordernummer te vermelden, mag ik op Tweakers geen review plaatsen dat ze mij aanmelden voor marketingbrieven, terwijl ik wel order(s) voldaan en afgerond heb.

Persoonlijk vind ik dat de reviews van de klantenservice het meest waardevolle zijn (op het feit of producten daadwerkelijk aankomen na dan, dat is nr#1). Winkels zijn er bij gebaat om negatieve (echte) ervaringen te laten verwijderen, maar onze mede-Tweakers niet.

Als dit mij is overkomen, dan overkomt het ook anderen. Ik ben echt niet uniek of een uitzondering (op internet, in de ecommerce wereld, whatever).
Andere reviews met dergelijke strekking worden mogelijk ook verwijderd.
En persoonlijk wil ik niet bestellen bij een webshop die mijn gegevens rondstrooit voor spam, dan betaal ik paar euro meer voor een webshop die wel fatsoenlijke service heeft.

[ Voor 80% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 10:06 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook niet vergeten om de FG aan te schrijven van de webshop.

• grasmanek94
CH4OS schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:37:
Ook niet vergeten om de FG aan te schrijven van de webshop.
Er is geen separate "FG" vermeld, alleen info@webshop (zowel op de website als de privacyverklaring in PDF vorm), dus daar verliep al het contact.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 09:48 ]

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:06
In theorie heb je gelijk… maar je bent natuurlijk zelf ook wel een beetje hypocriet.

Je maakt zelf eerst de keuze voor deze betaalverwerker omdat je te lui bent of geen geld had en nu pluk je daar de vruchten van, ook al zit er ergens blijkbaar een foutje bij de webshop.

Als je tijd teveel hebt dan is dit een leuk tijdverdrijf natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Minimalist1 op 31-07-2026 10:13 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Minimalist1 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:09:
In theorie heb je gelijk… maar je bent natuurlijk zelf ook wel een beetje hypocriet.

Je maakt zelf eerst de keuze voor deze betaalverwerker omdat je te lui bent of geen geld had en nu pluk je daar de vruchten van, ook al zit er ergens blijkbaar een foutje bij de webshop.

Als je tijd teveel hebt dan is dit een leuk tijdverdrijf natuurlijk.
Nou ja, het punt is meer dat ondanks dat er uiteindelijk niet gekozen is voor (blijkbaar) Klarna, dat de webshop in kwestie wel ongewenst / ongevraagd gegevens deelt met een derde partij en dat is toch echt iets dat ook niet toegestaan is en dus een datalek is. Vervolgens contacteerd Klarna een dergelijk persoon, terwijl daar blijkbaar ook nooit toestemming voor gegeven is; sinds 1 juli van dit jaar is immers vooraf expliciete toestemming daarvoor nodig.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:17
Het lijkt mij dat als jij kiest voor "betaalverwerker" om de bestelling bij "webshop" af te handelen jij expliciet, maar zeker impliciet toemstemming geeft aan "webshop" om de voor die benodigde betaling relevante gegevens door te geven aan "betaalverwerker". Daarbij horen zeker bedragen, naw gegevens en contactadres. En omdat het over een "lening" gaat misschien nog wel meer.

Wat mij betreft is er dus geen probleem bij "webshop" die de gegevens doorgeeft maar bij "betaalverwerker" die bij het niet uitvoeren van de betaling jouw gegevens niet heeft gewist. En dat mag je naar mijn idee zowel "betaalverwerker" aanrekenen die de gegevens zonder noodzaak bewaart, maar ook "webshop" die - vermoedelijk - in haar overeenkomst met "betaalverwerker" niet heeft opgenomen dat de gegevens van afgebroken transacties niet bewaard mogen blijven en/of niet voor marketing doeleinden gebruikt mogen worden, danwel daar geen controle op uitoefent.

Maar voor de duidelijkheid: IANAL.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 31-07-2026 12:01 ]

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Precies, je kiest er zelf bewust voor, je snapt toch ook wel dat iemand die spullen op de pof koopt even een achtergrond check nodig heeft? En zodra jij bewust op 'Klarna' klikt dan lijkt het me evident dat de webshop jouw gegevens vooruit stuurt.

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zit het euvel niet bij de betaalverwerker en niet bij de webshop?

Jij plaatst de bestelling bij de webshop. Je moet betalen. Dat kan op verschillende manieren. Jij selecteert een betaalverwerker en klinkt op doorgaan.

De webshop stuurt jou, inclusief de nodige gegevens rondom jou en jouw bestelling/het bedrag, naar de betaalverwerker. Die hebben die gegevens simpelweg nodig om de betaling voor de webwinkel af te kunnen ronden.

Vervolgens bedenk je je en ga je terug naar de shop. De betaalverwerker heeft die gegevens nog steeds, maar jij kiest er voor om via een andere weg te betalen. Helemaal prima.

Er zouden nu 2 dingen kunnen gebeuren:
  1. Webshop heeft bij het doorsturen van jou en jouw gegevens een uniek id gekregen. Webshop stuurt bij jouw (onverrichter zake) terugkomst een bericht naar betaalverwerker "laat maar, klant heeft zich bedacht, verwijder alle gegevens die je hebt gekregen voor ID x."
  2. Betaalverwerker heeft een timer op die gegevens staan. Na 24 uur nog niet overgegaan tot afronden bestelling/betaling? Gegevens worden verwijderd.
Optie 1 heeft als risico dat als jij niet terugkomt bij de webshop (je klikt het tabblad bijvoorbeeld gewoon weg in plaats van terug of annuleren), dan wordt de verwijderactie nooit getriggerd.

Optie 2 lijkt me dan ook de meest aannemelijke en, in mijn optiek, de enige juiste met het oog op AVG. Want die gegevens zijn niet meer nodig en kunnen weg.

Ik denk dat de webshop hierin dan ook geen blaam treft, maar hier echt met de vinger naar de betaalprovider gewezen moet worden.

Los daarvan geeft dat natuurlijk geen antwoord op je vraag waarom je op Tweakers geen reviews mag plaatsen voor shops zonder een bestelling. Die snap ik wel, want je loopt natuurlijk het risico dat er dan 'gezeurd' gaat worden over hele andere dingen, maar voor dit soort dingen zou het wel praktisch kunnen zijn.

• grasmanek94
Thyrosis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:17:
Ik denk dat de webshop hierin dan ook geen blaam treft, maar hier echt met de vinger naar de betaalprovider gewezen moet worden.
De blaam die ik heb is, dat ik het heb gemeld, en in plaats van professioneel oppakken met de strekking "bedankt voor het melden, dit nemen we serieus en we gaan in gesprek met onze partner/dienstverlener om te zorgen dat dit niet voor komt, het staat inderdaad in onze privacy policy dat sub-dienstverleners zich moeten houden aan onze privacyverklaring", staan ze er met een gestrekt been in "wij doen niks fout, dit heb je zelf gedaan, wij gaan niks doen".

Ik heb een overeenkomst met de webshop, niet met hun betalingsverwerker.

En de vraag hier is niet wie de blaam heeft, de vraag hier is waarom ik niet een review mag maken van een een webshop waar ik een overeenkomst mee heb gesloten, die mijn gegevens heeft uitgelekt naar de betaalprovider, en niet handelt naar hun eigen privacyverklaring die op hun website staat.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 12:48 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:05
grasmanek94 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:47:
[...]

De blaam die ik heb is, dat ik het heb gemeld, en in plaats van professioneel oppakken met de strekking "bedankt voor het melden, dit nemen we serieus en we gaan in gesprek met onze partner/dienstverlener om te zorgen dat dit niet voor komt, het staat inderdaad in onze privacy policy dat sub-dienstverleners zich moeten houden aan onze privacyverklaring", staan ze er met een gestrekt been in "wij doen niks fout, dit heb je zelf gedaan, wij gaan niks doen".
Dus eigenlijk ben je het alleen niet eens met hun "onprofessionele" reactie? Want als ze dat professioneler verwoorden komt het uiteindelijk op hetzelfde neer: je moet je klacht richten op de betaaldienst.
Ik heb een overeenkomst met de webshop, niet met hun betalingsverwerker.
Je hebt zodra je op de link van de betaaldienst hebt geklikt akkoord gegeven met het doorgeven van jouw gegevens. Dat de betaaldienst daar niet fatsoenlijk mee om gaat heeft daar niet direct iets mee te maken.
En de vraag hier is niet wie de blaam heeft, de vraag hier is waarom ik niet een review mag maken van een een webshop waar ik een overeenkomst mee heb gesloten, die mijn gegevens heeft uitgelekt naar de betaalprovider, en niet handelt naar hun eigen privacyverklaring die op hun website staat.
De webshop houdt zich volgens mij prima aan hun eigen privacyverklaring (geen idee? die zijn hier volgens mij niet gedeeld), alleen de betaaldienst doet dat niet.

De enige plek waar je klacht echt opgelost kan worden is de betaaldienst, niet de webwinkel. Ze communiceren misschien niet zo handig, maar ik zie echt niet wat de webwinkel nou helemaal verkeerd doet.

• grasmanek94
Als de reactie was "bedankt voor het melden, dit nemen we serieus en we gaan in gesprek met onze partner/dienstverlener om te zorgen dat dit niet voor komt, het staat inderdaad in onze privacy policy dat sub-dienstverleners zich moeten houden aan onze privacyverklaring", en ik had een positieve review gepost dat ze dit netjes oppakken was die dan ook verwijderd? Nee. Terwijl het volgens beleid wel moet. Maar omdat deze negatief was, was deze binnen een uur weg.

Nogmaals dit topic gaat om Tweakers beleid.
Zonder ordernr, geen review.
Wel overeenkomst, wel een ervaring, geen review mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 13:04 ]

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-07 13:07
Als ik mij goed kan herinneren stuurt een webshop altijd jou bestelgegevens naar een payment provider, omdat dit nodig is voor verificatie en de optie om jou een betalingsbevestigingsmail te sturen als je daar om vraagt. Maar jij hebt duidelijk een betalingsoptie afgebroken en toen een nieuwe betaaloptie gekozen. Dat is een probleem dat jijzelf gecreëerd hebt. Dat de payment provider jou data dan nog ergens heeft zweven is overigens wel een fout van de payment provider. En dat is waar je moet klagen, niet bij de webshop houder. De webshop houder heeft niets anders dan een plug-in op hun webshop van een bepaalde payment provider en geeft alles na de knop "betalen" uit handen aan de payment provider. Er zijn dan een aantal handshakes of de betaling wel of niet gelukt is - en dat is het.

Er zijn er voor de Nederlandse markt gelukkig niet veel. Adyen, Buckaroo, Mollie en MultiSafePay zo uit mijn hoofd. De betaalmethodes die de webshop dan aanbied zijn allemaal vinkjes die aan en uit gezet kunnen worden in de backend van de payment provider. Een dienst zoals iDeal/Wero of Klarna heeft zelfs niets met de webshop te maken, alleen met de provider.

• grasmanek94
"Maar jij hebt duidelijk een betalingsoptie afgebroken en toen een nieuwe betaaloptie gekozen. Dat is een probleem dat jijzelf gecreëerd hebt."

Dit is gewoon victim blaming wat er nu gedaan wordt. Als er op de betaalprovider een vinkje was met "ik geef toestemming voor marketing mails" en ik had die aan laten staan, EN ik had de gegevens zelf ingevuld, dan was dat mijn zelf gecreëerd probleem, ja. Alleen dat is niet het geval. De webshop beloofd zonder toestemming geen marketing e-mails te sturen en beloofd dat de partners/dienstverleners zich ook aan die privacy policy houden, en benadrukt dat er aparte dataverwerkingscontracten bestaan waarin die verplichting is vastgelegd. Die belofte is geschonden en ze hebben laten zien dat dat niet waar is.

Zulke uitspraken tonen vooral aan dat er gebrek aan begrip heerst bij de personen over hoe GDPR en AVG (horen te) werken. Mensen die onder andere aan victim blaming doen en uitspraken zeggen waarbij de webshop niet verantwoordelijk is, kan ik, zeer vriendelijk doch dringend, verzoeken om zich erin te verdiepen.

Verder hoef ik helemaal niks te verantwoorden over wie er wel of niet verantwoordelijk is, want daar gaat het he-le-maal niet om:
Weer trekken jullie het onderwerp de andere kant op.
Ik heb een ervaring en overeenkomst met een webshop. Ik wil over de ervaring een review plaatsen en dat kan niet omdat het voor mij niet te achterhalen is over welk bestelnummer het gaat (het is er eentje uit meerdere, en de webshop zal niet meewerken met achterhalen van het ordernr), het gaat mij om Tweakers beleid: Hoe kan ik WEL alsnog een review plaatsen?
Op commentaar over elk anders dan Tweakers beleid ga ik niet meer reageren, want zo valt dit topic in herhaling en wordt ik nog steeds niks wijzer over Tweakers beleid voor shopreviews (en of dit beleid aangepast kan worden).

Reviews over dergelijke praktijken van andere bedrijven, op andere review websites, hoe oneerlijk of onfijn het bedrijf het ook mag vinden, blijven op andere review websites gewoon staan. Soms krijg ik wel een e-mail met een verzoek om bewijs aan te leveren, lever ik aan, review blijft staan.

Uiteindelijk is het een ervaring met (of dankzij) het bedrijf waar ik een overeenkomst mee heb gesloten. Dit bedrijf is toevallig actief op Tweakers dus wil ik ook op Tweakers mede-Tweakers waarschuwen. Ik zelf, en ik hoop ook andere Tweakers, zouden ermee geholpen worden als er naar het beleid gekeken kan worden en of er iets betekent kan worden voor een situatie zoals ik deze omschrijf.

Verder vind ik het persoonlijk erg zorgelijk dat mensen hier actief tegenin gaan, mij de schuld geven, en het prima vinden om eerlijke reviews over ervaringen met bedrijven (o.a. hoe ze met onze data omgaan), te weren van de shopreviews en deze informatie verbogen willen houden voor onze mede-Tweakers.

Degenen die het prima vinden dat hun data gedeeld wordt met allerlei bedrijven en er op niks tegen hebben, dat is ieder zijn keus, maar dit topic is niet voor die mensen. Die reviews kunnen die mensen dan ook geewoon negeren.

Er zijn daadwerkelijk mensen die het niet vinden kunnen dat bedrijven zich niet houden aan de op dit moment geldende privacy wetgeving, of mensen die graag zoveel mogelijk van hun privacy willen waarborgen, of mensen die niet zitten te wachten op reclame zonder voorafgaande toestemming. Die mensen hebben wat mij betreft er baat bij om te weten hoe een bedrijf omgaat met data die ze kiezen om te delen, want dat kan de keuze beïnvloeden om data wel of niet, en welke data, te delen. En op Tweakers gaat dat via shopreviews. Topic over (ervaringen met) webshops zijn op het forum niet toegestaan, en er wordt altijd verwezen naar de shopreviews.

Verder wordt hier in dit topic nu ook aan motiefdrogreden gedaan ("jij wilt perse dat ene bedrijf hier negatief reviewen"). Dan heb je heel het doel gemist van de initiële post, en weet je blijkbaar niet waar shopreviews voor zijn bedoelt (informatie en ervaringen delen met andere mede-Tweakers waar ze mogelijk belang bij hebben).

Het zou ons allemaal sieren als er wordt gestopt met whataboutism-victimblaming-strawman--fallacy-adhominem-e.d.

Ik wil het hier over Tweakers beleid hebben en mensen hier focussen puur op mij als persoon, en niet op het beleid van Tweakers. Echt nul posts over het beleid van Tweakers terwijl ik de vraag heb hoe ik binnen het beleid van Shopreviews een eerlijke review met een echte ervaring en overeenkomst met een webshop zonder ordernummer kan plaatsen, en als dat niet mogelijk is of het beleid niet herzien kan worden. Maar dat is weer typisch Tweakers forum. Weet je wat, @mod gooi dit maar op slot want een normaal inhoudelijk gesprek kan hier niet.

[ Voor 79% gewijzigd door grasmanek94 op 31-07-2026 16:07 ]

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 09:51

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Maar wat wil je hiermee jou bereiken? Je zegt zelf dat het klarna is. En blijkbaar werkt klarna zo, en als ik het zo lees bij andere comments, zelfs bij andere payment providers ook.
Als je nu een review wilt plaatsen over een webshop dat klarna "misbruikt", kan je dat voor 99 procent van de webshops doen?

Het klinkt nu meer als een kruistocht die je voor 1 specifieke winkel wilt doen, terwijl dit bij alle shops is. Daarnaast kan ik opmaken uit andere comments dat het niemand echt iets boeit. Oftewel, je wilt jouw gram halen, maar met wel doel? Tweakers hoeven niet geïnformeerd te worden over wat er is gebeurd...

[ Voor 33% gewijzigd door DNA_Saint op 31-07-2026 14:45 ]

Huub Huub Barbatruc!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DNA_Saint schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:42:
Maar wat wil je hiermee jou bereiken? Je zegt zelf dat het klarna is. En blijkbaar werkt klarna zo, en als ik het zo lees bij andere comments, zelfs bij andere payment providers ook.
Als je nu een review wilt plaatsen over een webshop dat klarna "misbruikt", kan je dat voor 99 procent van de webshops doen?

Het klinkt nu meer als een kruistocht die je voor 1 specifieke winkel wilt doen, terwijl dit bij alle shops is. Daarnaast kan ik opmaken uit andere comments dat het niemand echt iets boeit. Oftewel, je wilt jouw gram halen, maar met wel doel? Tweakers hoeven niet geïnformeerd te worden over wat er is gebeurd...
Het is ten eerste geen webshop dat Klarna misbruikt. Het punt is dat er een overeenkomst half voltooid I'd, maar de webshop al wél de gegevens heeft gedeeld met Klarna. Vervolgens krijg je wél de eerstvolgende versie van de Klarna nieuwsbrief, ook al heb je je uiteindelijk bedacht om níet via Klarna te betalen. Overigens is dit bij Klarna wel een ding, dit gebeurd namelijk vaker (al jaren trouwens) en bij méérdere webshops. Ik zag het ook toen ik webdeveloper was bij een webshop dat ook Klarna aanbied.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:27:
het gaat mij om Tweakers beleid: Hoe kan ik WEL alsnog een review plaatsen?
1. dpg media kopen en de regels veranderen
2. genoeg medestanders vinden die luid genoeg zijn zodat tweakers er niet om heen kan.
3. googe/trustpilot/feestbook

my 2 cents ''find another hill to die on''

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
grasmanek94 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:27:
Hoe kan ik WEL alsnog een review plaatsen?
Niet. Tweakers wil alleen reviews hebben van verifieerbare aankopen. Iedereen kan wel roepen dat hij een slechte ervaring heeft met een on-afgeronde bestelling, om vervolgens een slechte review te plaatsen. Dat is niet controleerbaar.

Die regel gaan ze echt niet aanpassen omdat er 1 iemand is die misschien wel een relevante ervaring heeft met een on-afgeronde bestelling. Al was het maar omdat die nog steeds niet verifieerbaar is.

iRacing Profiel

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Misschien lukt het niet, en is het door wat anderen aangeven ook wel zinloos, omdat alle sites die met Klarna werken hetzelfde geld. Evengoed wel bedankt voor het delen, ikzelf ben ook totaal niet blij met deze privacy schendingen, en waardeer zeer zeker mensen die trachten dit te stoppen of ervoor te waarschuwen.
Pagina: 1