Vraag

• Darkwaver70
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 02-08 08:50
Ik zoek een nieuwe smartphone

Wat is je budget?
Als het een zeer goed toestel is heb ik er wel wat voor over, 1000 euro / 1200 euro, maar als er een voordeliger toestel is dat zeker zo goed is, dan liever dat.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen: Video's opnemen op concerten van zeer goede geluidskwaliteit, idem voor foto's. Alsook op vakantie mooie landschappen kunnen fotograferen, zonsondergang en thuis mijn partner, platenhoezen, katten... etc Welke apparatuur heb je al: Ik heb een Samsung S20 Ultra waar ik niet tevreden van ben omwille van geluid bij video's dat automatisch gedempt wordt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt: Vivo x300 Ultra of iPhone 17 Pro, maar beide zijn heel prijzig. Voorkeur gaat naar Vivo x300 Ultra, heb nog nooit een iPhone gehad.

Beste antwoord (via Darkwaver70 op 02-08-2026 00:25)

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:52
Darkwaver70 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:53:
Bedankt voor jullie respons allemaal. Uiteraard ga je naar een concert voor de muziek en niet om constant met je gsm in je pollen te staan. Ik vind het wel leuk om eens een korte video op te nemen. Een vriend had onlangs wat video's gemaakt met zijn OnePlus Nord CE 4 Lite toestel en zelfs dat klonk al heel goed. Dat is ook geen nieuw toestel meer. Zo te lezen her en der is de geluidskwaliteit van smartphones de laatste jaren fel verbeterd. Camera en video opnames ook wel waarschijnlijk. Zeker in vergelijking met mijn Samsung S20 Ultra.
Mocht je de software fijn vinden van OnePlus dan zou je ook kunnen kijken naar andere OnePlus of Oppo telefoons. Ik ben zelf tevreden met mijn OnePlus 15 die ik ook wel eens gebruik om video's op te nemen van concerten. De Oppo Find X9 Pro heeft betere camera's en past ook in de budget

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-08 13:45
Reviews geven beide gekozen toestellen van jou in de top aan voor concert opnames. Ze zijn prijzig, maar je zoekt dan ook de beste.

Je zou kunnen kijken naar de beste van 2024 of 2025 of er dan een model uit komt dat goedkoper is, en of die leverbaar is. Maar anders betaal je helaas meer voor de absolute top.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Eerlijk, als je een goede geluidskwaliteit wil, dan moet je een externe microfoon gebruiken. Ik denk dat je je vooral moet focussen op videokwaliteit dan.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44

Tazzios

..

Indien je je budget opsplitst in een apparaat voor video opnames tijdens concerten en telefoon met goede camera kom je dan niet veel beter uit?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga je nou naar een concert voor het concert en de muziek of om constant naar je scherm te gaan staren :?

Nofi, maar volgens mij ga je naar een concert voor de muziek ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jotyjo
Voor dat geld heb je inderdaad de Chinese versie van de Vivo X300 Ultra. Je moet wel rekening houden dat een Chinese versie van een telefoon geen eSIM heeft en minder netwerk banden. Daarnaast hebben Chinese ROM's ook nadelen. Gelukkig heeft de Chinese OriginOS ROM Android Auto support

• Darkwaver70
Bedankt voor jullie respons allemaal. Uiteraard ga je naar een concert voor de muziek en niet om constant met je gsm in je pollen te staan. Ik vind het wel leuk om eens een korte video op te nemen. Een vriend had onlangs wat video's gemaakt met zijn OnePlus Nord CE 4 Lite toestel en zelfs dat klonk al heel goed. Dat is ook geen nieuw toestel meer. Zo te lezen her en der is de geluidskwaliteit van smartphones de laatste jaren fel verbeterd. Camera en video opnames ook wel waarschijnlijk. Zeker in vergelijking met mijn Samsung S20 Ultra.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51
Alle telefoons hebben software die auto-gain toepast op hun microfoons. Dat moet haast wel, want geluidsniveau handmatig instellen is aardig geavanceerd, en als je een zacht gesprek en een popconcert wilt kunnen opnemen, gaat dat niet met vergelijkbare instellingen.

Als er apps zijn die dat je helemaal handmatig laten doen hoor ik het graag, want ik ken ze niet.

Wil je een handzaam apparaat aanschaffen dat er voor bedoeld is en absoluut een klasse (of twee) beter is in kwaliteit, zonder meteen naar studio-kwaliteit en prijzen te springen, koop dan iets uit de collectie van Zoom (https://zoomcorp.com/en/us/handheld-recorders/), niet gerelateerd aan de video-conferentie software (dit bestaat al veel langer). Dit wordt ook veel gebruikt in conservatoria en aanverwanten; om je eigen spel te beoordelen. Er zitten dacht ik zeker modellen in de €250-500 prijscategorie, moet je zelf maar even zoeken.

Dit veronderstelt wel dat je met toestemming opneemt, want met betere apparatuur is ook moeilijker vol te houden dat het puur hobbyen is.

Video sowieso los opnemen zoals al genoemd. Syncen is niet moeilijk met software tegenwoordig.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 01-08-2026 20:04 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als alternatief kan je ook een usb-c microfoon halen, paar tientjes en een stuk beter geluid dan de microfoon van een telefoon.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jotyjo
Darkwaver70 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:53:
Mocht je de software fijn vinden van OnePlus dan zou je ook kunnen kijken naar andere OnePlus of Oppo telefoons. Ik ben zelf tevreden met mijn OnePlus 15 die ik ook wel eens gebruik om video's op te nemen van concerten. De Oppo Find X9 Pro heeft betere camera's en past ook in de budget

• Darkwaver70
Merciiiii voor de tips! De Oppo Find X9 Pro ga ik wel eens opzoeken. Misschien dat dit wel een interessant alternatief kan zijn. Het spijtige is dat je via YouTube of online zelden video opnames vindt vanop concerten gemaakt met vb Samsung S26 Ultra, Iphone 17 Pro of Vivo x300 Ultra ... etc zo zou je sneller weten van "dit is het" of niet. Natuurlijk hangt het ook af van je instellingen. Tot op heden nam ik vaak video's op in standaard modus omdat je vaak snel moet zijn om iets op te nemen. Als je dan nog moeten beginnen zoeken 'in mijn geval' naar de juiste camera instelling dan zijn we snel 3 nummers verder :-)
Pagina: 1