van p100 naar cel333. Kernel hercompileren zin?

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Topic says it all. server is van p100 naar celeron 333 gegaan (en heeft nu ook een berg meer geheugen, SDRAM is praktisch gratis t.o.v. EDO RAM :) ). Heeft het zin om de kernel opnieuw te compileren voor deze serie processors?
Dus ipv (Pentium/K6/TSC) Processor family zoals het nu staat ga ik dan (ALS ik het doe) kiezen voor (PPro/6x86MX) Processor family.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Het zal altijd snelheidswinst betekenen, maar waarschijnlijk niet heel veel.
Als je geen zin hebt om eraan te prutsen en het liever zo laat, zou ik het niet doen.
Als je echter zin hebt om het te proberen moet je het zeker doen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik neem aan dat je dus ook een nieuw moederbord hebt... En dus ook andere chipsets daarop. Het is dus misschien toch aan te raden een nieuwe kernel te compileren die specifiek voor die chipsets gemaakt is. Maarja, als alles werkt, is het niet noodzakelijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

wat dacht je anders van alle nieuwe instructies die je celly aan kan? udma op je mobo, mtrr,apic,apm....

genoeg redenen omdat te doen dus ...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 21 september 2001 23:11 schreef it0 het volgende:
wat dacht je anders van alle nieuwe instructies die je celly aan kan? udma op je mobo, mtrr,apic,apm....
Mja... mtrr op je server... lekker nuttig?
udma heeft niks met cpu te maken, en goeie kans dat er al support voor in zijn kernel zit.
apm: geldt hetzelfde voor als voor udma, en is ook niet nuttig op een server

• 0siris
Op vrijdag 21 september 2001 20:56 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Ik neem aan dat je dus ook een nieuw moederbord hebt... En dus ook andere chipsets daarop.
Welnee, gewoon slot 1 celeron in mijn socket 7 moederbord geduwd. Tis even duwen, maar stukken goedkoper dan een nieuw moederbord :+ :z

Maareh...UDMA werkt vanzelfsprekend al, hij herkent ook al mijn chipset (lijkt me logisch anders ging het mooi niet werken allemaal, de kernel configt dat on-the fly zo te zien, kijk maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
osiris:~# hdparm /dev/hda

/dev/hda:
 multcount    =  0 (off){ga ik nog mee experimenteren}
 I/O support  =  0 (default 16-bit)
 unmaskirq    =  0 (off){ga ik nog mee experimenteren}
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  0 (off)
 nowerr  =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    =  8 (on)
 geometry     = 9695/32/63, 
            sectors = 19545120, 
            start = 0

en uit dmesg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PIIX4: IDE controller on PCI bus 00 dev 39
PIIX4: not 100% native mode: will probe irqs later
     ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: 
     hda:pio, hdb:pio
hda: Maxtor 91000D8, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
hda: Maxtor 91000D8, 9543MB w/512kB Cache,
     CHS=9695/32/63, UDMA

Dus nogmaals: wat schiet ik er mee op? Herkennen van nieuwe chipsets en dergelijke valt dus af.
Good point van dat apm:
code:
1
apm: BIOS version 1.2 Flags 0x07 (Driver version 1.13)

ff weghalen, wat heb ik daar nou weer aan >:)

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Als je een echte tweaker bent is dta wel aan te raden ja. Ik denk dat je 5-10% snelheidswinst kunt boeken door optimalisatie in de kernel. De Pentium2 heefte en aantal nieuwe dingen die anders niet goed worden ondersteund...

[deze advertentieruimte is te koop]

• 0siris
Op zaterdag 22 september 2001 00:56 schreef Groot-Moefti het volgende:
Als je een echte tweaker bent is dta wel aan te raden ja. Ik denk dat je 5-10% snelheidswinst kunt boeken door optimalisatie in de kernel. De Pentium2 heefte en aantal nieuwe dingen die anders niet goed worden ondersteund...
ok. Doe ik wel als ik weer fysiek toegang tot die server heb (hoewel ik natuurlijk al wel vast kan compilen).
Wat is er trouwens met je icoon gebeurd :? Was toch Red Guy?

• odysseus
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 22 september 2001 00:56 schreef Groot-Moefti het volgende:
Misschien dat je dat verschil haalt tussen een ongeevenaard bloated kernel en een minimale basic kernel, maar met alleen een andere processoroptimalisatie kom je op een server denk ik niet uit boven de pakweg 2% of zo...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• 0siris
Op zaterdag 22 september 2001 11:30 schreef odysseus het volgende:
Misschien dat je dat verschil haalt tussen een ongeevenaard bloated kernel en een minimale basic kernel, maar met alleen een andere processoroptimalisatie kom je op een server denk ik niet uit boven de pakweg 2% of zo...
Dat dacht ik ook. Dan laat ik het lekker bij mijn oude kernel, zodat ik -mocht die comp ineens doodgaan, dat weet je maar nooit bij mij- die harde schijf weer snel ff in een andere comp (mogelijk weer p1) kan doen en dat het dan meteen allemaal weer werkt. thanks voor alle replies, maar ik hou het gewoon bij mijn huidige kernel.

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 22 september 2001 11:30 schreef Odysseus het volgende:
Das waar op een server merk je daar relatief minder van. Maar toch zou ik het zeker doen, al is het maar dat je dan gewone en optimale kernel hebt. processoroptimalisaties maken best veel uit! Standaard i386 is in ieder geval al helemaal niet slim aangezien die geeneens rekening houdt met meerdere pipelines enzo. En zo heeft elke processor wel een aantal dingen waardoor optimalisatie weld egelijk resultaten kan hebben. Compilers zijn zo gigantisch belangrijk in dat opzicht...

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 22 september 2001 11:18 schreef 0siris het volgende:
Wat is er trouwens met je icoon gebeurd :? Was toch Red Guy?
Weeknie, maar volgens mij hebben de beheerders hem weggehooid ofzo? Ik zal eens kijken of ie nog in mijn Teddy Ruxspin verzameling terug te vinden niet (niet lachen, die gast is cool!). Of misschien kunnen de server beheerders mijn icoon nog terugtoveren?? Of heb iemand hem in zijn cache staan??

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zie ook: [topic=221332/1/50]
Icons zijn dus niet deleted :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1