Vram temperatuur fors gestegen na installatie Kryosheet

Pagina: 1
Acties:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:09
Beste medetweakers,

Gisteren heb ik de koelpasta van mijn MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G vervangen door een KryoSheet. Ironisch genoeg deed ik dit juist met het idee dat ik de kaart daarna nooit meer zou hoeven te openen voor onderhoud.

De KryoSheet zelf werkt ontzettend goed. De coretemperatuur is met ongeveer 8 °C gedaald en het verschil tussen de hotspot- en coretemperatuur is afgenomen van 20 °C naar 11 °C.

Helaas zijn de geheugentemperaturen gestegen van 79 °C naar 96 °C. Ik vermoed dat de thermal pads geen goed contact meer maken. Dat is wel vreemd, aangezien de KryoSheet overduidelijk wel goed contact maakt.

Zal ik de kaart nogmaals openen in de hoop dat er sprake is van een verkeerde uitlijning, of kan ik de thermal pads beter vervangen door dikkere exemplaren? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
Zou kunnen dat met het vervangen van je koelpasta de thermal pads samen met de koeler zijn losgekomen en daardoor geen goed contact meer maken.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:09
D-dark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:56:
Zou kunnen dat met het vervangen van je koelpasta de thermal pads samen met de koeler zijn losgekomen en daardoor geen goed contact meer maken.
Denk je dat ik dat handmatig kan corrigeren? Of beschadig ik dan die oudere pads?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
Zouden er op zich tegen moeten kunnen.
Je zou kunnen proberen nogmaals te demontereren en opnieuw plaatsen.
Let er wel op dat je de koeler goed kruislings vastdraait met telkens wat kleine slagen.
Speelt het probleem dan nog steeds dan kunnen die alsnog vervangen worden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Meestal worden bij het losmaken van het koelblok alle pads vervangen.
Let op; niet alle pads zijn even dik, je moet exact de goede maten aanhouden, d.w.z. hetgeen de fabrikant ook heeft gebruikt. Bij dikteverschil met de oude kan het zijn dat het koelblok op sommige punten (na het monteren) niet meer goed aansluit op de pads met als gevolg dat de warmteoverdracht minder kan zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former