Vram temperatuur fors gestegen na installatie Kryosheet

Pagina: 1
Acties:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:12
Beste medetweakers,

Gisteren heb ik de koelpasta van mijn MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G vervangen door een KryoSheet. Ironisch genoeg deed ik dit juist met het idee dat ik de kaart daarna nooit meer zou hoeven te openen voor onderhoud.

De KryoSheet zelf werkt ontzettend goed. De coretemperatuur is met ongeveer 8 °C gedaald en het verschil tussen de hotspot- en coretemperatuur is afgenomen van 20 °C naar 11 °C.

Helaas zijn de geheugentemperaturen gestegen van 79 °C naar 96 °C. Ik vermoed dat de thermal pads geen goed contact meer maken. Dat is wel vreemd, aangezien de KryoSheet overduidelijk wel goed contact maakt.

Zal ik de kaart nogmaals openen in de hoop dat er sprake is van een verkeerde uitlijning, of kan ik de thermal pads beter vervangen door dikkere exemplaren? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:28
Zou kunnen dat met het vervangen van je koelpasta de thermal pads samen met de koeler zijn losgekomen en daardoor geen goed contact meer maken.

• DLSS
D-dark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:56:
Zou kunnen dat met het vervangen van je koelpasta de thermal pads samen met de koeler zijn losgekomen en daardoor geen goed contact meer maken.
Denk je dat ik dat handmatig kan corrigeren? Of beschadig ik dan die oudere pads?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:28
Zouden er op zich tegen moeten kunnen.
Je zou kunnen proberen nogmaals te demontereren en opnieuw plaatsen.
Let er wel op dat je de koeler goed kruislings vastdraait met telkens wat kleine slagen.
Speelt het probleem dan nog steeds dan kunnen die alsnog vervangen worden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Meestal worden bij het losmaken van het koelblok alle pads vervangen.
Let op; niet alle pads zijn even dik, je moet exact de goede maten aanhouden, d.w.z. hetgeen de fabrikant ook heeft gebruikt. Bij dikteverschil met de oude kan het zijn dat het koelblok op sommige punten (na het monteren) niet meer goed aansluit op de pads met als gevolg dat de warmteoverdracht minder kan zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:58
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/thermal-pads-nvidia-40-series.390943/#post-2266316

Voordeel is dat MSI vaak de thermal pads maat posten op hun forum voor hun kaarten, dus bij deze een link naar het forum,met de maten voor thermal pads

• DLSS
Yaksa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:17:
Meestal worden bij het losmaken van het koelblok alle pads vervangen.
Let op; niet alle pads zijn even dik, je moet exact de goede maten aanhouden, d.w.z. hetgeen de fabrikant ook heeft gebruikt. Bij dikteverschil met de oude kan het zijn dat het koelblok op sommige punten (na het monteren) niet meer goed aansluit op de pads met als gevolg dat de warmteoverdracht minder kan zijn.
Ik zat te denken aan thermal putty. Therma Grizzly zet het in de markt als een ideale oplossing als je met verschillend formaat pads te maken hebt

• DLSS
freaky35 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:48:
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/thermal-pads-nvidia-40-series.390943/#post-2266316

Voordeel is dat MSI vaak de thermal pads maat posten op hun forum voor hun kaarten, dus bij deze een link naar het forum,met de maten voor thermal pads
Dank, dat is handig om er bij te hebben inderdaad

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan zijn dat de thermal pads op het geheugen misschien verschoven zijn maar ik vermoed eerder dat het door dat Kryosheet pad komt. Gewone koelpasta is dunner en voor wat ik zo zag is zo'n Kryosheet pad 0.2 mm dik. Dus het zou goed kunnen dat daardoor de thermalpads op het geheugen nu te dun zijn en geen goed contact meer maken.

Zou dan niet de originele diktematen van die thermalpads op het geheugen aan houden want dan zit je misschien weer met hetzelfde.

• DLSS
Roel1966 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:11:
Het kan zijn dat de thermal pads op het geheugen misschien verschoven zijn maar ik vermoed eerder dat het door dat Kryosheet pad komt. Gewone koelpasta is dunner en voor wat ik zo zag is zo'n Kryosheet pad 0.2 mm dik. Dus het zou goed kunnen dat daardoor de thermalpads op het geheugen nu te dun zijn en geen goed contact meer maken.

Zou dan niet de originele diktematen van die thermalpads op het geheugen aan houden want dan zit je misschien weer met hetzelfde.
Hmm dat zou nog een argument zijn om voor thermal putty te gaan dan. Denk je dat ik de VRM ook putty zal moeten geven of enkel het vram?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DLSS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:40:
[...]

Hmm dat zou nog een argument zijn om voor thermal putty te gaan dan. Denk je dat ik de VRM ook putty zal moeten geven of enkel het vram?
Nou ik zou gewoon kijken voor iets dikkere thermalpads op het vram.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:45

HugoBoss1985

Xenotech

Roel1966 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:43:
[...]

Nou ik zou gewoon kijken voor iets dikkere thermalpads op het vram.
Nieuwe pads overal +0.20mm nemen of iets meer.

Je hebt anders ook het risico dat de kaart krom gaat trekken.

Een thermal pad dikte overzicht van een fabrikant gaat van een bepaald type pad uit. Er bestaan ook pads die niet (goed) comprimeren en ook niet bedoeld zijn om te comprimeren. Anders dan wat je veelal kan kopen als consument.

Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar dat is iets om goed te checken.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-07-2026 06:57 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:58
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 06:55:
[...]

Nieuwe pads overal +0.20mm nemen of iets meer.

Je hebt anders ook het risico dat de kaart krom gaat trekken.

Een thermal pad dikte overzicht van een fabrikant gaat van een bepaald type pad uit. Er bestaan ook pads die niet (goed) comprimeren en ook niet bedoeld zijn om te comprimeren. Anders dan wat je veelal kan kopen als consument.

Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar dat is iets om goed te checken.
Je moet wel zeker weten wat de juiste dikt is,kan namelijk schade doen,waarom niet gewoon repasten en de orginele thermal pads,of de oude vervangen voor nieuwe,zoveel zal het net schelen in temps,maar je hebt wel meer zekerheid dat alles goed gekoeld word

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:45

HugoBoss1985

Xenotech

freaky35 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:43:
[...]

Je moet wel zeker weten wat de juiste dikt is,kan namelijk schade doen,waarom niet gewoon repasten en de orginele thermal pads,of de oude vervangen voor nieuwe,zoveel zal het net schelen in temps,maar je hebt wel meer zekerheid dat alles goed gekoeld word
Zeker! Dat is denk ook ook wat @DLSS nu ervaart (schade hoop ik van niet, verwacht ik ook niet direct)

Zo'n KryoSheet is gewoon iets dikker dan pasta natuurlijk. Vaak is het meevervangen van de pads al handig na het demonteren van een videokaart maar als je er een dikkere Kryosheet tussendoet moeten de pads ook dikker worden.

PTM/PCM is wat makkelijker (qua thermal pad hoogte/aanpassing), dat is in vaste vorm ook iets dikker dan pasta maar dat wordt vloeibaar bij een bepaalde temperatuur.

• DLSS
freaky35 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:43:
[...]

Ja om hierin te voorzien heb ik besloten om het op te proberen lossen met thermal putty. Behoorlijk aan de prijs, maar dat prefereer ik versus trail and error met pads

• DLSS
Update voor de mensen die geïnteresseerd zijn: ik heb de thermal pads vervangen met thermal putty. Vram temperatuur is gedaald van 96c naar 62c in 3D Mark.

Dus mocht je hetzelfde probleem hebben als ik na het plaatsen van een kryosheet op je GPU (en dus niet zeker weten hoe dik de pads moeten zijn), wellicht is thermal putty dan een uitkomst

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:28
96c voor een geheugenchip is prima. Vervangen is ook prima, maar totaal niet nodig.

• DLSS
Nephalem82 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:40:
96c voor een geheugenchip is prima. Vervangen is ook prima, maar totaal niet nodig.
Naja als de geheugentemperaturen stijgen van 79 °C naar 96 °C na hermontage van de videokaart is het duidelijk dat er niet goed contact wordt gemaakt natuurlijk. (De kaart heeft geen sensoren bij de VRM chips die je kan inzien, maar ook die maakten vermoedelijk minder goed contact met de koeling).

Vandaar dat ik de pads maar gewoon vervangen heb voor thermal putty

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:28
DLSS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Naja als de geheugentemperaturen stijgen van 79 °C naar 96 °C na hermontage van de videokaart is het duidelijk dat er niet goed contact wordt gemaakt natuurlijk. (De kaart heeft geen sensoren bij de VRM chips die je kan inzien, maar ook die maakten vermoedelijk minder goed contact met de koeling).

Vandaar dat ik de pads maar gewoon vervangen heb.
Klopt, maar het feit dat de temperatuur gestegen is betekend niet dat de chips daar niet tegen zouden kunnen of dat ze ook maar remotely in gevaar zijn.

• DLSS
Nephalem82 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Klopt, maar het feit dat de temperatuur gestegen is betekend niet dat de chips daar niet tegen zouden kunnen of dat ze ook maar remotely in gevaar zijn.
Ligt er aan, ze raken sneller verzadigd en bij een kleine 10c meer zullen ze gaan throttlen. Bovendien kan het er tegen, maar hogere temperaturen zijn natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de kaart.

Voorheen deed ik bijna elke generatie een upgrade, maar ik ben bij deze kaart van plan om er lang mee te gaan doen

[ Voor 10% gewijzigd door DLSS op 05-08-2026 15:32 ]

Pagina: 1