Vraag

• RoccoD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 15:50
Hallo allemaal,

Wij hebben nu 5 jaar zonnepanelen, en een paneel geeft nog maar 1/3 van de normale opwek. Ik heb hier 25 jaar garantie op, dus ik heb de leverancier om een oplossing gevraagd.

Nu blijkt dat mijn oude paneel niet meer leverbaar is, dat was deze: https://natec.com/wp-content/uploads/2020/10/Datasheet-Longi-Solar-Mono-Black-Frame-LR4-60HPH-350-380M-Hi-Mo4.pdf

Nu willen ze (Gutami solar NL) het volgende paneel erop leggen:

https://www.stralendgroen.nl/wp-content/uploads/2024/08/Datasheet-Jinko-Solar-Tiger-Neo-N-Type-440wp-glas-glas.pdf

Dat paneel is niet helemaal hetzelfde:

Nieuwe Jinko 54HL4R-BDB 1762mm x 1134mm

Oud Longi LR4 1755mm x 1038mm

ik ben bang dat het er niet uit gaat zien door de ligging van de 12 andere panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_5OwfyaOdOmNI1AhfQyKsqSKLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5eX5H9d5TPS8tPLdFRrOEAzE.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen ?

Beste antwoord (via RoccoD op 31-07-2026 09:46)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55
@RoccoD lijkt white-backsheet te hebben (niet te beoordelen in de foto, maar alle datasheets lijken het te zijn)... dan werkt een black-backsheet natuurlijk niet om niet op te vallen... Maar leuk gevonden ;-)

@RoccoD Ga eens na wat je installateur bereid is te doen. Het bredere paneel is niet tussen de bestaande te leggen, dat past niet... dus vervangen is sowieso best wel verleggen...

Schottky diodes voor panelen kosten geen drol, en de junction box openschroeven is ook niet veel werk... de kosten zitten hem in dat het paneel er even af moet en geen 100% garantie dat het de diode is. (En je weet nu niet welke)

Als je je echt zorgen maakt om de looks, dan is de afkoopsuggestie van @Dre niet zo gek... het is te berekenen wat het zou opleveren in 20 jaar... maar vermoed dat het werk voor vervangen al meer kost... (Er heen rijden, manuur of 2-3 want de boel moet verlegt worden)...

En vervolgens zelf het paneel er af halen en de diodes vervangen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 31-07-2026 08:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop het allerlaatste 'smalle' paneel op aarde:
Denim 360Wp Full Black UM2360BB120H - Solar Outlet

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48
Vaak loop je dan leeg op de verzendkosten bij 1 paneel.

Als je toch bezig gaat, vervang dan alles voor nieuw. Ze kosten bijna niks meer en je hebt gelijk een veel hogere opbrengst, dat is altijd welkom nu het salderen binnenkort sstopt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
1.2.12 of 1.2.11 verplaatsen naar 1.2.8

Twee nieuwe panelen die zoveel mogelijk lijken op de oude plaatsen op 1.2.12 en 1.2.11

Catch a smile out there!

• Bennie96
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-08 09:59
Optie 1: Het paneel laten liggen en bypassen. Jammer van die 8% (of 6 ala je het paneel aangesloten laat), maar elk ander paneel gaat er foeilelijk uit zien

Optie 2: Voor die panelen die blijkbaar apart liggen 2 nieuwe kopen, en 1 ervan op de plek van het defecte paneel leggen.

Optie 3. Repareren? Het kan zijn dat 2 van 3 bypass diodes defect zijn. Misschien zijn die met enige moeite te vervangen.

Succes!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe weet je zeker dat het aan het paneel ligt?
Hebben ze de paneelspanning vergeleken met de anderen?
Misschien een kwestie van een defecte diode vervangen?

Ik zou de optimizer ook ff omwisselen om dingen uit te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2026 17:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:58
Glenfiddich schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:33:
1.2.12 of 1.2.11 verplaatsen naar 1.2.8

Twee nieuwe panelen die zoveel mogelijk lijken op de oude plaatsen op 1.2.12 en 1.2.11
Dit!

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Foto van het dak graag :)

Zou inderdaad eerst uit laten zoeken wat er mis is. Hoe kom je bij 1/3, is het niet 2/3 van de opbrengst zoals op je foto te zien is?

Overigens prima garantie, maar ik vraag me af of niet beter een deal kan sluiten dat hij de kosten van vervangen aan je overmaakt en dat je geen garantie meer hebt op dit paneel+optimizer. Als er meer uitvallen vervang je alles. De hoeveelheid werk en CO2 (dieselbus) voor 1/3 van een paneel te vervangen heb ik mijn vraagtekens bij O-) (uiteraard is dat het risico van ondernemen en heb je gewoon recht op een goedwerkende installatie en/of compensatie)

• RoccoD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9URMQETQvEW3I0WDW7vaWYpaee4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pblK9aiznE5B4NkgMlYyjzJz.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va8EGdagEA-lUT7HFuWa1ajG56E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csIL3JmMVUXzXQZVUiU4E5gs.png?f=fotoalbum_large Hoi allen

Hierbij de foto en de voltages van de panelen. Inderdaad het is 1/3 minder

Bedankt!

• RoccoD
Dre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:49:
Foto van het dak graag :)

Zou inderdaad eerst uit laten zoeken wat er mis is. Hoe kom je bij 1/3, is het niet 2/3 van de opbrengst zoals op je foto te zien is?

Overigens prima garantie, maar ik vraag me af of niet beter een deal kan sluiten dat hij de kosten van vervangen aan je overmaakt en dat je geen garantie meer hebt op dit paneel+optimizer. Als er meer uitvallen vervang je alles. De hoeveelheid werk en CO2 (dieselbus) voor 1/3 van een paneel te vervangen heb ik mijn vraagtekens bij O-) (uiteraard is dat het risico van ondernemen en heb je gewoon recht op een goedwerkende installatie en/of compensatie)
Het is idd 1/3 minder. Voor fotos zie boven

• Ronald
Dat is 1 diode die permanent in bypass staat. Of schade in het paneeldeel; of diode stuk.
Diodes zijn wel te vervangen.

En laat installateur de getekende layout even fixen... letterlijk 33 seconden werk in het portaal... dat hoort gewoon bij een knappe oplevering.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 10:04
Hoe moet ik die grafieken precies lezen? Ik zie 3 kleuren lijnen, waarbij de paarse een dip vertoont... met daarboven een foto waar een paneel in de schaduw lijkt te liggen van je schoorsteen (of is dat reflectie?).

Of is het gek van mij om te denken dat dat paneel in de schaduw precies in de string van die paarse lijn zit?

• RoccoD
jurri@n schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:53:
Hoe moet ik die grafieken precies lezen? Ik zie 3 kleuren lijnen, waarbij de paarse een dip vertoont... met daarboven een foto waar een paneel in de schaduw lijkt te liggen van je schoorsteen (of is dat reflectie?).

Of is het gek van mij om te denken dat dat paneel in de schaduw precies in de string van die paarse lijn zit?
Dat zijn de voltages van alle panelen. Een er van heeft 2/3 voltage. Dat is idd reflectie. Het middelste paneel onder geeft die storing. Zie layout diagram iets verder boven

[ Voor 3% gewijzigd door RoccoD op 31-07-2026 08:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
@RoccoD lijkt white-backsheet te hebben (niet te beoordelen in de foto, maar alle datasheets lijken het te zijn)... dan werkt een black-backsheet natuurlijk niet om niet op te vallen... Maar leuk gevonden ;-)

@RoccoD Ga eens na wat je installateur bereid is te doen. Het bredere paneel is niet tussen de bestaande te leggen, dat past niet... dus vervangen is sowieso best wel verleggen...

Schottky diodes voor panelen kosten geen drol, en de junction box openschroeven is ook niet veel werk... de kosten zitten hem in dat het paneel er even af moet en geen 100% garantie dat het de diode is. (En je weet nu niet welke)

Als je je echt zorgen maakt om de looks, dan is de afkoopsuggestie van @Dre niet zo gek... het is te berekenen wat het zou opleveren in 20 jaar... maar vermoed dat het werk voor vervangen al meer kost... (Er heen rijden, manuur of 2-3 want de boel moet verlegt worden)...

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 31-07-2026 08:48 ]

• RoccoD
Ronald schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Ik ga hem vragen om de twee bovenliggende liggende panelen te vernieuwen, en een van die naar het middelste paneel om te leggen. En dan heb ik er een over, die bewaar ik wel voor "later", dus die kan ik na 10 jaar uit de garage halen en weggooien ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door RoccoD op 31-07-2026 09:47 ]

• Ronald
@RoccoD Terrastafel met een micro-omvormer... Wel zorgen dat er grootste deel van de tijd niets op staat 8)7

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:33
Volgens mij wordt vergeten om ook naar de dikte te kijken.
Je huidige panelen zijn 35mm dik, nieuwe type is 30mm dik.
Dat gaat hem dus sowieso niet worden.

• Ronald
Het plan van @RoccoD om 12 naar 8 te verplaatsen en 11 en 12 te vernieuwen zou prima werken... Die 5mm gaat niet storend zijn, en is misschien zelfs te stellen via de rails.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:18

mjl

Ugh

12.12 op 12.08 leggen en op 12.12 een nieuwe?

Of zoals al voorgesteld de 12.11 ook vervangen door een nieuwe, panelen zijn niet zo duur meer tegenwoordig, overgebleven paneel kan je wellicht nog plat op een schuur kwijt met een micro omvormer?

-------

• RoccoD
mjl schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:30:
12.12 op 12.08 leggen en op 12.12 een nieuwe?

Of zoals al voorgesteld de 12.11 ook vervangen door een nieuwe, panelen zijn niet zo duur meer tegenwoordig, overgebleven paneel kan je wellicht nog plat op een schuur kwijt met een micro omvormer?
Ja idd 12.11 ook vervangen was het idee

• mjl

mjl

Ugh

RoccoD schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Ja idd 12.11 ook vervangen was het idee
Kost wel weer extra natuurlijk, 12.12 omleggen en daar de nieuwe monteren is natuurlijk gratis onder garantie en zal qua maat dan wel passen. Kleurverschil is dan het enige ‘nadeel’ tussen 11 en 12z

-------

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:33
mjl schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Kost wel weer extra natuurlijk, 12.12 omleggen en daar de nieuwe monteren is natuurlijk gratis onder garantie en zal qua maat dan wel passen. Kleurverschil is dan het enige ‘nadeel’ tussen 11 en 12z
Nee, dat past niet.
Je kan geen 30mm paneel naast een 35mm paneel plaatsen.
Want de klem gaat er bovenop, en dan klem je alleen het dikste panneel en zit de andere los.

• Ronald
11 en 12 zitten op verticale rails. De rest horizontaal... Dus klemdikte is voor 11 en 12 geen issue.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
brambo123 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Nee, dat past niet.
Je kan geen 30mm paneel naast een 35mm paneel plaatsen.
Want de klem gaat er bovenop, en dan klem je alleen het dikste panneel en zit de andere los.
vulplaatje lost dat op :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mjl

mjl

Ugh

Of je klemt ze individueel met enkele klemmen ipv dubbel. De zonnepanelen monteur heeft daar wel een oplossing voor en wil daar eventueel vast wel aan meewerken aangezien het gewoon voor beide partijen de goedkoopste en netste oplossing is.

-------

Pagina: 1