Oplossing gezocht: Mitsubishi MXZ-6F120VF3 en 3 Fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Mijn vraag
We hebben ons huis laten verbouwen en 6 airco units laten installeren. Allemaal Mitsubishi, een 5000, 2500, 2 keer 2000 en 2 keer een 1500 model, de 5K is de MSZ-AY50VGKP2 en de rest is allemaal die zelfde serie. Met daarbij buiten een Mitsubishi MXZ-6F120VF3 unit.

En daar gaat het mis. Er was misscommunicatie. De buitenunit neem geen krachtroom van 400 volt. Maar normale 230Volt. En de MXZ-6F120VF3 neemt maximaal 29.8A.

Ons huis geeft een 3 Fasen aansluiting, 3x25A, want laadpaal auto. 29.8A over 1x25A is een issue.

Wat kunnen hier oplossingen zijn?

Drop in replacement van Mitsubishi die wel op krachtstroom werkt? Compatible met de Mitsubishi MSZ-AY50VGKP2 series? De PUMY series?

Vervangen door 2 aparte buitenunits, elke op een eigen fase en groep?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mitsubishi MXZ-6F120VF3
Mitsubishi MSZ-AY50VGKP2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, dit is een oplossingszoekvraag.

NB: We hoeven het niet over schuld en verantwoordelijkheid te hebben. De bouwer heeft een fout gemaakt, dat stellen ze zelf ook. We zijn nu over oplossing aan het nadenken.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Is het alleen voor koelen of ook voor verwarmen?
Koelen zou ik nog wel met thuisbatterij en zonnepanelen en sturing aandurven.
Want hoe vaak gaat die op vol vermogen koelen?
Verwarming moet je over op 3 fasen.
Maar begrijp ik je goed dat dit als 1 multisplit draait?
Of zijn dit echt 6 binnen en buitenunits? Want dan is 29,8A voor een 5k unit een COP=0,9
Elektrisch meer vermogen opnemen dan koelte afgeven. Dat levert meer vragen op?

• CrimsonRider
  • Nu online
Ik ken niet alle termen maar:

1 buitenunit, 6 binnenunits
En ook verwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWQkDuGlWMJS8apcjaNHD2OHSSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C5LoZq5apCSriJ8i3rrRBB1B.png?f=user_large

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

14 kW buitenunit verwarmen lijkt me veel te zwaar met deze binnenunits. Neem aan dat de airco's zijn voor hoofdverwarming? Weet niet het energieverlies van je woning, maar zou kijken of je niet een maatje kleiner kan pakken. Minder pendelen, zeker met multisplit. Kan je met bijvoorbeeld 7 kW niet al je net verbouwde woning verwarmen?

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 30-07-2026 18:35 ]

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
De kans dat de unit echt zijn maximale amperage gaat vragen is volgens mij klein. Dan moet je 6 units op maximaal verwarmen zetten. Kunt de buitenunit gewoon afzekeren op 20A in de meterkast en op een fase zetten met weinig andere gebruikers. Mocht ' ie dan toch een keer zoveel gaan vragen dan springt je automaat eruit ipv je hoofdzekering.

• CrimsonRider
  • Nu online
Wellicht. Maar ik wil eigenlijk een volledige werkende installatie zonder risico's. De installateur wil dat ook. En de bouwer is bereid de fouten te herstellen. Dus ik hoef geen compromissen te sluiten.

Het is een modern 2-onder-1 kap huis, maar niet klein. De airco's zijn voornamelijk voor koeling, maar ze kunnen ook verwarmen. Voor 1 kamer en voor de zolder is het de hoofdverwarming.

Die van zolder is de zwaarste unit, die van 5000.

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Dan zit er volgens mij niets anders op om de buitenunit om te wisselen voor 2 buitenunits. Wij hebben destijds gekozen voor 1 buitenunit met 1 binnendeel van 6KW voor de huiskamer en keuken en een multisplit van 5,4KW voor 3 slaapkamers met 1,8KW binnendelen. Dat zorgt er ook meteen voor dat je bij een defecte buitenunit toch iets van verwarming of koeling beschikbaar hebt. Moet de installateur maar goed nagaan welke buitenunits dat moeten worden.

Aanvulling; bij ons zijn de airco's de enige vorm van verwarming. Op de badkamer na, daar ligt een elektrische vloerverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door VlugVlug op 30-07-2026 18:52 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

CrimsonRider schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:43:
Wellicht. Maar ik wil eigenlijk een volledige werkende installatie zonder risico's. De installateur wil dat ook. En de bouwer is bereid de fouten te herstellen. Dus ik hoef geen compromissen te sluiten.

Het is een modern 2-onder-1 kap huis, maar niet klein. De airco's zijn voornamelijk voor koeling, maar ze kunnen ook verwarmen. Voor 1 kamer en voor de zolder is het de hoofdverwarming.

Die van zolder is de zwaarste unit, die van 5000.
Hoe ben jij (of de installateur) tot 12 kW koelvermogen gekomen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:32
Buitenunit omwisselen voor een exemplaar dat wel op de stroomaansluiting past lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing als koper zijnde.

Alternatief: meerdere kleine buitenunits

Ik zou in elk geval wegblijven van het verzwaren van de aansluiting. Dat kost je alleen al voor de aansluiting zo'n 1000 Euro extra op jaarbasis. (nog afgezien van de lange wachtlijsten op dit moment)

[ Voor 29% gewijzigd door FredvZ op 30-07-2026 20:52 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• CrimsonRider
  • Nu online
Hoe ben jij (of de installateur) tot 12 kW koelvermogen gekomen.
Ben van de expertise van de installateur uitgegaan. Ik heb zelf geen berekening gedaan. Het is deel van een vrij forse verbouwing plus uitbreiding van het huis.

Denk dat een wissel van de buitenunit inderdaad nodig gaat zijn. Verzwaren kost 1.500 euro extra per jaar om naar 3x32A te gaan. Wow.

Pagina: 1