Vloerverwarming frezen travertinvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Met een beetje geluk kan ik een woning kopen die bijna helemaal naar mijn zin is. Er ligt alleen een travertin vloer in die gelegd is in de specie.

Aangezien ik graag vloerverwarming zou willen hebben, heb ik bij een aantal bedrijven navraag gedaan of dit mogelijk is. De reacties zijn wisselend: er kan door de travertintegels heen gefreesd worden, of de travertin met specie moet verwijderd worden.

De eindvloer zou ik graag pvc willen, dus er moet sowieso geëgaliseerd worden. De aankoop van de woning is nog niet definitief en gaat misschien ook niet eens door, maar ik wil me graag voorbereiden op de mogelijkheden. Het telt toch mee in de totaalprijs.

Zijn er hier mensen die weten wat de beste oplossing is, of met ervaringen?

Beste antwoord (via rokil op 02-08-2026 08:52)

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Als de tegels goed vastliggen is frezen mogelijk. Als de tegels bij het frezen loskomen uit de specie dan zal het eruit moeten want dan worden de sleuven niet recht. Een klein stukje hier en daar zou geen probleem moeten zijn maar als er hele tegels loskomen van rijd de freeskar niet meer recht en lijken de sleuven door een dronkeman te zijn gemaakt (en halen ze waarschijnlijk ook niet de gewenste diepte).

Alle reacties

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:07
Hoe is de isolatie van de vloer. Indien matig: dan moet t er eigenlijk toch uit om te isoleren.

https://www.egalinewinkel.nl/vloerverwarming-frezen-natuursteen/

Boor een gat en check hoe stabiel de specie is.

[ Voor 50% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-07-2026 02:41 ]

• rokil
  • Niet online
De woning is uit 1986, dus de isolatie zal niet al te best zijn, maar dat dacht ik vanaf de kruipruimte te kunnen (laten) na-isoleren.

Er is inderdaad een bedrijf dat voorstelde om eerst op een aantal plekken een 'proefsleuf' te maken om te kunnen beoordelen of de vloer eruit moet of niet. Helaas zal ik dus moeten wachten tot ik de woning dan daadwerkelijk heb...

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Acties:
  • Beste antwoord

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Als de tegels goed vastliggen is frezen mogelijk. Als de tegels bij het frezen loskomen uit de specie dan zal het eruit moeten want dan worden de sleuven niet recht. Een klein stukje hier en daar zou geen probleem moeten zijn maar als er hele tegels loskomen van rijd de freeskar niet meer recht en lijken de sleuven door een dronkeman te zijn gemaakt (en halen ze waarschijnlijk ook niet de gewenste diepte).

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik moest even opzoeken wat travertin is... Ziet er uit als iets moois, en mijn smaak (ook kleurafhankelijk natuurlijk).
Ook zie ik dat het van nature vrij poreus is. Dan lijkt het best risicovol om dat te laten liggen en sleuven te gaan frezen. Dan zul je dus eerst moeten kijken of dat lukt.

En anders... De hele vloer er uit. Dat kun je dan maar beter meteen doen. Breekhamer huren en gaan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:11
Persoonlijk zou ik de vloer opnieuw laten polijsten dan wordt ie weer als nieuw.
Travertin voelt minder koud aan dan tegels en als het goed gelegd is dan is het een prachtige vloer.
Als je toch vloerverwarming wilt dan zou ik de hele vloer eruit halen. Met een breekhamer gaat dat best goed en zou je zelf kunnen doen.

• rokil
  • Niet online
Een jaar of 20 geleden had ik inderdaad zelf wel de vloer uit gaan hakken, maar dat zie ik niet meer gebeuren helaas.

De travertin is niet mooi gelegd: er is overal hoogte verschil, dus er zou flink geschuurd en gepolijst moeten worden en ik vind het ook niet mooi.

Het lijkt me het beste/verstandigste om de vloer er dan maar voor de zekerheid uit te laten hakken en meteen de vloerverwarming te laten leggen.

Bedankt voor jullie reacties!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
rokil schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:52:
Het lijkt me het beste/verstandigste om de vloer er dan maar voor de zekerheid uit te laten hakken en meteen de vloerverwarming te laten leggen.
In mijn woning lagen alleen op de gang tegels (geen travertin) in de specie. De tegels heb ik uitgehakt; bij mij wel gelukt om de dekvloer te laten zitten. Ik moest echter wel egaliseren voor het infrezen.

Bij laten doen denk ik dat de balans al snel doorslaat in het voordeel van uithakken van de dekvloer. Wellicht ook even de vraag hoe dik die is; 7cm of 3cm scheelt nogal in hoeveelheid puin die afgevoerd moet worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wij hebben PVC over plavuizen vloer laten leggen. Een paar emmers egaline erop zorgt ervoor dat de vloer super glad geworden is.

Dus geen optie meer om er vloerverwarming in te leggen. Buren in de straat hebben de plavuizen eruit geslagen, daarna was er erg veel schade aan de betonvloer. Dus weer glad laten storten, en daarna de buizen van de vloerverwarming erin.

Zou bij jullie de travertin als extra massa en warmtebuffer kunnen dienen? Dan zou je erdoor heen kunnen freezen.

PVC is vrij dun; maar met egaline ga je wel een stukje omhoog.
Pagina: 1