Koopadvies pc onderdelen / hulp bij bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:09
Mijn neefje heeft geld gespaard en wil een game pc bouwen. Hij heeft daar geen ervaring mee en ik eerlijk gezegd ook niet. Naast wat basis kennis heb ik er weinig kaas van gegeten.

Ik zoek:
ik ben op zoek naar de volgende 2 dingen:
  1. Is dit een prima samenstelling?
  2. Is er (tegen betaling) hulp beschikbaar in het zuiden van het land? Wij kunnen eventueel naar je toe komen om te bouwen.
Wat is je budget?
Max. 1500 euro. Rond de 1000 zou beter zijn. (Hij moet zijn ps5 verkopen om richting de 1500 te komen)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb met behulp van Gemini het volgende samengesteld. Geen idee of dit goed is vandaar dat ik graag iemand anders er naar laat kijken die er wel verstand van heeft. Met het aankopen van de onderdelen bij verschillende shops verwacht ik rond de 1500 uit te kunnen komen. Hij speelt vooralsnog geen zware games, voornamelijk Minecraft en Fortnite. Er zal een tijd komen waarbij hij ook leuke (en zwaardere) games zal willen draaien, hoop ik. De pc moet dus een beetje toekomstbestendig zijn.

Processor: AMD Ryzen 5 7600X (Socket AM5)

Moederbord: GIGABYTE B650M GAMING WIFI6E

Processorkoeler: ENDORFY Spartan 5 ARGB

Werkgeheugen: Patriot Viper Venom 32 GB DDR5-5600 (2x 16 GB)

Videokaart: ASUS PRIME GeForce RTX 5070 OC (12GB)

Opslag: PNY XLR8 CS1030 1TB M.2 NVMe SSD

Behuizing: Sharkoon AK3 RGB midi tower

Case-fan: Montech RX120 PWM RGB case fan

Voeding: Corsair RM750e (2025) Modulair (750 Watt)

[ Voor 10% gewijzigd door Krammetje op 29-07-2026 22:01 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Moeten alle onderdelen nieuw zijn?
Op het moment zijn onderdelen namelijk erg duur helaas :(

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:09
99ruud99 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:09:
Moeten alle onderdelen nieuw zijn?
Op het moment zijn onderdelen namelijk erg duur helaas :(
Niet per se. Als er onderdelen zijn die niet per se veel lijden in een eerdere pc maakt dat niet uit. We willen wel risico op schade/breuk zo klein mogelijk houden. Probleem bij 2ehands is natuurlijk wel dat ik met zijn geld moet onderhandelen. Als ik dan iets heb gekocht wat niet blijkt te functioneren vind ik dat erg lullig voor hem.

[ Voor 19% gewijzigd door Krammetje op 29-07-2026 22:31 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Werkgeheugen: Patriot Viper Venom 32 GB DDR5-5600 (2x 16 GB)
Dit zou ik nu niet doen, 2 x 16 GB gezien de hoge geheugenprijzen en het houden bij 2 x 8 GB. Dat is voor doorsnee gebruik en gaming nog steeds voldoende.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:36
Jammer dat je het met Gemini hebt gedaan. Deze A.I. chatbots gebruiken verouderde data, en kunnen dus verkeerd advies geven, en is imho., niet echt "zelf onderzoek gedaan".

Gelukkig ben je hier bij Tweakers.net wel aan het goede adres voor de juiste informatie, want je kan hier wel iets op besparen denk ik. Maar voor ons gemak, zou je het misschien in een mooi Pricewatch wensenlijstje kunnen zetten, zodat de prijzen makkelijker te vergelijken zijn Handleiding Pricewatch?

Kijk bijvoorbeeld eens even naar de vele Best Buy Guides die door Tweakers.net met de community zijn samengesteld: Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide

Voor het bouw hulp, zou je een oproep op de https://tweakers.net/aanbod/ kunnen plaatsen :) of gewoon samen beide aan de slag met een goede hulp video, zoals bijvoorbeeld: YouTube: First Person View POV PC BUILD Guide!

[ Voor 33% gewijzigd door Apart op 29-07-2026 22:57 ]

https://ko-fi.com/apart

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Goed, liever geen tweedehands dus :) helemaal prima hoor.
Ik zal eens kijken of ik morgen tijd vond om je lijstje wat te verbeteren.
Enige reden voor specifieke onderdelen? Of gewoon omdat Gemini het zei?

Ps- omgeving Eindhoven / weert / hasselt kan ik wel helpen. (Of als je naar mij komt ook prima).

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Ik kan het in elkaar steken als je wil maar ben wel van België.

• zfxwm5z1
  • Nu online
Roel1966 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Dit zou ik nu niet doen, 2 x 16 GB gezien de hoge geheugenprijzen en het houden bij 2 x 8 GB. Dat is voor doorsnee gebruik en gaming nog steeds voldoende.
Is stom als je dan upgrade wilt doen sta je er mooi met 8GB latjes. Beter single channel eentje van 16GB dan.

[ Voor 7% gewijzigd door zfxwm5z1 op 30-07-2026 06:05 ]

• zfxwm5z1
  • Nu online
Als ray tracing je niks uitmaakt zou ik een RX 9070 (AMD) nemen voor de voeding Corsair RM of NZXT C series de koeler een Thermalright Phantom Spirit 120SE en de kast Lian Li 216 / 217.
Pagina: 1