• SneakyCobra
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-08 18:06
Welkom in het centrale discussie- en ontwikkelingstopic voor het integreren, monitoren en aansturen van meerdere Anker Solarbank Max AC thuisbatterijen met Home Assistant.

Dit topic is bedoeld voor gebruikers die verder willen gaan dan de standaard Anker-functionaliteit en die willen experimenteren met zaken zoals:
  • Integratie van Anker Solarbank Max AC in Home Assistant
  • Aansturing via Home Assistant automatiseringen
  • Slim laden en ontladen
  • Dynamische energiecontracten
  • Nul-op-de-meter-regelingen
  • Gebruik van P1-meters
  • Vermogensverdeling over meerdere batterijen
  • Faseverdeling bij 3-fase aansluitingen
  • Voorkomen van ongewenst batterijverkeer
  • Gebruik van SOC in regelstrategieën
  • Rendement, efficiëntie en levensduur
  • Monitoring, dashboards en visualisaties
  • YAML-packages, templates en automations
  • Praktijkervaringen, valkuilen en best practices
Het doel van dit topic is niet om één "juiste" oplossing te presenteren, maar om gezamenlijk ideeën uit te wisselen, configuraties te bespreken, aannames te bevragen en elkaar uit te dagen om tot betere regelstrategieën te komen.

Heb je zelf meerdere Anker-batterijen, een Home Assistant integratie gebouwd, data verzameld, een interessante automatisering gemaakt of juist problemen waar je tegenaan loopt? Deel het gerust.

Hoe meer praktijkervaringen, testresultaten, grafieken en configuraties we verzamelen, hoe beter we gezamenlijk kunnen begrijpen wat wel en niet werkt binnen dit soort energie-opstellingen.

Laten we er vooral een technisch en inhoudelijk onderwerp van maken waarin ervaringen, meetresultaten, codevoorbeelden en ideeën centraal staan.

• SneakyCobra
Ik draai momenteel een installatie met 3x Anker SOLIX Solarbank Max AC, verdeeld over een 3-fase aansluiting.

Opstelling:

- Anker 1 op fase L1
- Anker 2 op fase L2
- Anker 3 op fase L3
- Anker P1 Meter
- HomeWizard P1 meter
- Home Assistant
- Dynamisch energiecontract

De standaard Anker-regeling werkte op zich prima voor 1 batterij, maar ik liep tegen een aantal beperkingen aan zodra meerdere batterijen werden ingezet.

Doelstellingen waren onder andere:

- Zo min mogelijk netimport
- Zo min mogelijk teruglevering
- Batterijcapaciteit optimaal benutten
- Voorkomen dat batterijen tegen elkaar in gaan werken
- Een stabiele regeling zonder continu op- en afschalen

In eerste instantie heb ik geprobeerd alle batterijen rechtstreeks vanuit Home Assistant aan te sturen. Dat bleek in de praktijk minder goed te werken dan verwacht.

De grootste uitdagingen waren:

- "Wapperend" laad- en ontlaadvermogen
- Te agressief reageren op kleine verbruikswijzigingen
- Batterijen die energie naar elkaar verplaatsten
- Grote afhankelijkheid van de P1-meter
- Veel fine-tuning van automations

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een vorm van cascade control.

De huidige architectuur ziet er als volgt uit:

Anker 3:
- Blijft volledig autonoom draaien op de originele Anker P1-regeling.
- Functioneert als snelle buffer voor korte vermogensschommelingen.

Anker 1 en Anker 2:
- Worden aangestuurd vanuit Home Assistant.
- Nemen structureel vermogen over van Anker 3 wanneer dat gedurende langere tijd nodig blijkt.

Hierdoor ontstaat feitelijk een snelle binnenste regelkring (Anker) en een tragere buitenste regelkring (Home Assistant).

Schematisch:

Net ↔ Huis ↔ P1

Anker 3
(snelle regeling)

Home Assistant
(cascade controller)

Anker 1 + Anker 2
(bulkvermogen)

De regeling kijkt niet alleen naar het P1-vermogen, maar vooral naar het netto vermogen van Anker 3.

Zolang Anker 3 binnen een ingestelde werkband blijft, gebeurt er niets.

Pas wanneer Anker 3 gedurende langere tijd structureel moet laden of ontladen, gaan Anker 1 en 2 ondersteunen.

Daarnaast bevat de regeling inmiddels diverse beveiligingen:

- Deadband rond het nulpunt
- Rate limiting
- Anti batterij-verkeer detectie
- Sensorvalidatie
- SOC-bewaking
- Vermogenslimieten per batterij
- Automatische afbouw bij foutcondities
- Failsafe bij ontbrekende sensoren

Na diverse iteraties lijkt de regeling stabiel te functioneren, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Ik ben daarom erg benieuwd naar:

- Hoe anderen meerdere Solarbanks aansturen
- Ervaringen met Home Assistant en Anker
- Gebruik van SOC in regelstrategieën
- Alternatieve regeltechnieken
- Optimalisatie voor dynamische energieprijzen
- Praktijkmetingen en grafieken
- Ervaringen met meerdere fases

In een volgende post zal ik mijn Home Assistant package delen zodat we gezamenlijk naar verbeterpunten kunnen kijken.

Feedback, ideeën, kritiek en alternatieve benaderingen zijn meer dan welkom.

• SneakyCobra
Zoals beloofd hierbij de huidige versie van mijn Home Assistant package.

Let op: dit is nadrukkelijk geen "eindoplossing" of "de beste manier". Het is de huidige stand van zaken op basis van veel testen, observaties en discussies.

Misschien werkt dit ook voor anderen, misschien zitten er juist nog ontwerpfouten in die we gezamenlijk kunnen verbeteren.

Uitgangspunten van deze regeling:

- Anker 3 blijft volledig onder de originele Anker P1-regeling werken.
- Home Assistant stuurt alleen Anker 1 en Anker 2 aan.
- Anker 3 fungeert als snelle buffer.
- Anker 1 en Anker 2 leveren het structurele bulkvermogen.
- De regeling kijkt primair naar het gedrag van Anker 3.
- P1 wordt vooral gebruikt als veiligheidscontrole en fallback.
- Voorkomen van batterijverkeer heeft prioriteit boven agressieve nul-op-de-meter-regeling.
- Stabiliteit is belangrijker dan maximaal rendement.

Belangrijkste functies:

- Cascade control
- Deadband
- Rate limiting
- SOC-afhankelijke vermogensverdeling
- Anti batterij-verkeer detectie
- Sensorvalidatie
- Diverse failsafes

Opmerkingen:

- De entity-id's zijn uiteraard specifiek voor mijn installatie.
- Ik gebruik 3x Anker Solarbank Max AC verdeeld over drie fases.
- Anker 1 en 2 worden vanuit Home Assistant aangestuurd.
- Anker 3 blijft autonoom.
- Het systeem draait momenteel stabiel, maar ik ben vooral benieuwd naar verbeterpunten, alternatieve regelstrategieën en praktijkervaringen van anderen.

Vragen waarop ik met name benieuwd ben:

- Zou jij dezelfde architectuur kiezen?
- Zou je alle batterijen via Home Assistant sturen?
- Is cascade control hier de juiste keuze?
- Hoe zouden jullie SOC meenemen in de regeling?
- Zijn er slimmere manieren om batterijverkeer te voorkomen?
- Hoe gaan anderen om met meerdere batterijen verdeeld over meerdere fases?
- Zijn er situaties waarin deze regeling volgens jullie ongewenst gedrag kan veroorzaken?

• SneakyCobra
Het posten van 1275 regels aan code vergt ook nogal een uitdaging. Iemand een idee hoe we dat het beste kunnen delen?

[ Voor 99% gewijzigd door SneakyCobra op 29-07-2026 20:16 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SneakyCobra schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:13:
Het posten van 1275 regels aan code vergt ook nogal een uitdaging. Iemand een idee hoe we dat het beste kunnen delen?
Klinkt alsof je én veel werk verzet hebt én het wil delen, dus dan zou ik het op github zetten… dan houdt je ook inzicht in de evolutie van je oplossing en je hebt het bewaard buiten HA. ( back-up terugzetten van mijn gecrashte HA deed het niet (upload brak herhaald af), en de omweg waarbij het toch gelukt is is… uitdagender)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• coppe218
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-08 11:37
Anker Solix Max AC aansturen vanuit Home Assistant – mijn opzet met EVCC, SolarEdge en dynamische logica
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om mijn Anker Solix Max AC slimmer te laten samenwerken met Home Assistant en EVCC. Ik heb daarbij zowel Omnibattery als de batterijsturing vanuit EVCC geprobeerd, maar merkte dat meerdere systemen die tegelijk aan dezelfde accu trekken vooral onrust en onverwacht gedrag kunnen veroorzaken.

Bij mij gebeurde het bijvoorbeeld regelmatig dat de accu stopte met laden terwijl er nog zonne-overschot was. Ook kreeg ik situaties waarbij een regeling dacht dat er nog voldoende overschot aanwezig was, terwijl dat in werkelijkheid vermogen uit de thuisaccu was.

Daarom heb ik samen met ChatGPT een andere taakverdeling opgebouwd:
  • De Anker staat normaal in NOM/self-consumption.
  • EVCC stuurt alleen de auto en laadpaal aan.
  • Home Assistant regelt de uitzonderingen en de samenwerking tussen beide systemen.
  • De Anker-app blijft verder verantwoordelijk voor de normale nul-op-de-meterregeling.
Mijn doel is vooral dat zonne-energie altijd eerst nuttig wordt gebruikt en dat de thuisaccu niet onnodig wordt leeggetrokken voor het laden van de auto.
Nachtstrategie voor de auto
De auto mag ’s nachts via EVCC in Min+PV laden vanuit de thuisaccu. Dat doe ik om ruimte in de thuisaccu te maken wanneer de volgende dag voldoende zonneproductie wordt verwacht.

Daarbij gebruik ik twee instelbare SOC-grenzen:
  • Min+PV starten vanaf bijvoorbeeld 30%
  • Stoppen bij bijvoorbeeld 25%
Deze waarden zijn als helpers in Home Assistant opgenomen en kunnen rechtstreeks vanuit het dashboard worden aangepast. Daardoor kan ik de reserve eenvoudig verhogen wanneer blijkt dat de accu ’s avonds anders te snel leeg raakt.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
input_number:
  guido_minpv_start_soc:
    name: Min+PV starten vanaf SOC
    min: 10
    max: 90
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"
    mode: slider

guido_pv_stop_soc:
    name: EVCC stoppen bij SOC
    min: 5
    max: 80
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"
    mode: slider
De regeling gebruikt hysterese. Wanneer Min+PV eenmaal actief is, blijft dit actief totdat de onderste SOC-grens wordt bereikt. Hierdoor wordt voorkomen dat de regeling voortdurend tussen PV en Min+PV wisselt.
Eerst EVCC uit en daarna pas naar PV
Hier liep ik tegen een interessant probleem aan.

De Anker probeert het netverbruik op nul te houden. Wanneer EVCC de auto via Min+PV laat laden, levert de Anker dus vermogen aan de woning en de laadpaal. EVCC ziet daardoor weinig of geen netafname en kan dit ten onrechte interpreteren als beschikbaar zonne-overschot.

Wanneer Home Assistant EVCC dan rechtstreeks van Min+PV naar PV schakelt, kan EVCC blijven laden omdat het vermogen van de thuisaccu eruitziet als PV-overschot.

De oplossing is daarom een tussenstap:
  1. Bij de onderste SOC-grens gaat EVCC eerst naar off.
  2. De auto stopt met laden.
  3. De Anker stopt daardoor met leveren aan de auto.
  4. Home Assistant wacht totdat de SolarEdge-omvormer minimaal 100 W echte zonneproductie registreert.
  5. Pas daarna wordt EVCC naar PV geschakeld.
De PV-vrijgave is dus niet gebaseerd op de netmeter, maar rechtstreeks op:
code:
1
sensor.solaredge_i1_ac_power
De kern van de logica ziet er ongeveer zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- choose:
    - conditions:
        - condition: template
          value_template: "{{ anker_soc <= stop_soc }}"
      sequence:
        - service: select.select_option
          target:
            entity_id: select.evcc_zaptec_mode
          data:
            option: "off"
Daarna wordt PV pas vrijgegeven wanneer er daadwerkelijk zonneproductie is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- condition: template
  value_template: >
    {{ states('sensor.solaredge_i1_ac_power') | float(0) >= 100 }}

target:
    entity_id: select.evcc_zaptec_mode
  data:
    option: "pv"
Hiermee voorkom ik dat de teruglevering vanuit de Anker door EVCC wordt aangezien voor echt zonne-overschot.
Voorkomen dat de auto de thuisaccu leegtrekt
Een tweede punt was het normale snel laden en laden via een EVCC-laadplan.

Wanneer EVCC op NOW staat of tijdens een goedkoop uur werkelijk begint te laden, wil ik niet dat de Anker het laadvermogen van de auto gaat compenseren. De auto moet op dat moment uit het net laden en niet uit de thuisaccu.

Daarom laat Home Assistant de Anker tijdelijk naar externe besturing gaan met een vermogensopdracht van 0 W.

In mijn installatie worden hiervoor onder andere deze entiteiten gebruikt:
code:
1
2
3
select.anker_solix_solarbank_max_ac_190_bedrijfsmodus_apparaat_werkt_in_externe_modus
select.anker_solix_solarbank_max_ac_190_netvermogen
number.anker_solix_solarbank_max_ac_190_netvermogen
De regeling onthoudt eerst de bestaande Anker-modus. Daarna gebeurt het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  target:
    entity_id: >
      select.anker_solix_solarbank_max_ac_190_bedrijfsmodus_apparaat_werkt_in_externe_modus
  data:
    option: "third_party_control"

target:
    entity_id: select.anker_solix_solarbank_max_ac_190_netvermogen
  data:
    option: "charge"

- service: number.set_value
  target:
    entity_id: number.anker_solix_solarbank_max_ac_190_netvermogen
  data:
    value: 0
Met “charge” en een setpoint van 0 W blijft de accu feitelijk stil: hij laadt niet en ontlaadt niet.

Na afloop wordt de vorige modus automatisch hersteld. Op dit moment is dat bij mij NOM/self-consumption. Later, wanneer ik de slimme modus van Anker ga gebruiken, kan ook die modus worden teruggezet.
Alleen blokkeren wanneer de auto echt laadt
Een actief EVCC-laadplan betekent niet automatisch dat de auto voortdurend laadt. EVCC kan binnen het plan wachten op de goedkoopste uren.

Daarom wordt de Anker niet gedurende het volledige laadplan geblokkeerd. De blokkering wordt alleen actief wanneer:
code:
1
binary_sensor.evcc_zaptec_charging = on
en daarnaast:
  • het EVCC-laadplan actief is; of
  • EVCC in NOW staat.
Wanneer EVCC binnen het plan wacht op een goedkoper uur, blijft de Anker dus gewoon in NOM en kan hij het normale huisverbruik compenseren.

Zodra het laden werkelijk begint, gaat de Anker tijdelijk naar 0 W. Wanneer EVCC weer pauzeert of stopt, wordt NOM automatisch hersteld.
Netmeter kiezen
Ik gebruik normaal een Youless P1-meter voor Home Assistant, maar de Anker heeft ook een eigen P1-meter nodig. Daarom heb ik in het dashboard een handmatige bronkeuze toegevoegd:
  • Automatisch
  • Youless
  • Anker P1
In de automatische stand krijgt Youless de voorkeur en wordt de Anker P1 als fallback gebruikt. Handmatig kiezen is handig wanneer een P1-meter nog wel een geldige waarde toont, maar op dat moment niet daadwerkelijk aangesloten is.
Dashboard
Omdat ik Omnibattery niet meer als regelaar gebruik, wilde ik de informatie uit dat dashboard niet verliezen. Daarom heb ik een eigen Home Assistant-dashboard gemaakt met onder andere:
  • actuele energiestroom;
  • PV-productie;
  • huisverbruik;
  • netimport en teruglevering;
  • laad- en ontlaadvermogen van de Anker;
  • SOC en bedrijfsmodus;
  • EVCC-modus;
  • auto aangesloten en werkelijk aan het laden;
  • status van het laadplan;
  • status van de Anker-ontlaadblokkering;
  • instelbare SOC-grenzen;
  • actieve netmeter;
  • RTE- en energiemetingen;
  • diagnose van de verschillende regelingen.
De accuflow gebruikt een aparte displaysensor, omdat de Power Flow Card een specifieke tekenconventie gebruikt voor laden en ontladen.
Waarom deze opzet?
Ik heb bewust geprobeerd om maar één systeem de dagelijkse basisregeling te laten doen.

De Anker regelt normaal het huis en de nul-op-de-meterfunctie. EVCC regelt de auto. Home Assistant grijpt alleen in wanneer de systemen anders tegenstrijdige beslissingen zouden nemen.

Daarmee probeer ik de volgende problemen te voorkomen:
  • stoppen met laden terwijl er nog zonne-overschot is;
  • de auto ongemerkt uit de thuisaccu laden;
  • accuvermogen dat door EVCC wordt aangezien voor PV-overschot;
  • meerdere systemen die tegelijk de Anker proberen aan te sturen;
  • een laadplan dat de thuisaccu onnodig urenlang blokkeert.
Het geheel is nog in ontwikkeling en de entiteitsnamen zullen per installatie verschillen. Het is dus geen volledig plug-and-playpakket. De logica en taakverdeling kunnen wellicht wel bruikbaar zijn voor anderen die een Anker Solix Max AC, Home Assistant en EVCC combineren.

De volgende stap is eerst data verzamelen. Daarna wil ik mogelijk nog een voorspelling toevoegen waarmee Home Assistant berekent hoeveel SOC bij zonsopkomst overblijft. Daarmee kunnen de SOC-grenzen uiteindelijk dynamisch worden aangepast aan het verwachte nachtverbruik en de zonneverwachting van de volgende dag.

• SneakyCobra
Ah, dank. Interessant om te lezen, aangezien ik begin volgend jaar ook een EV krijg en dus dit ook moet gaan implementeren in mijn HA regelingen.

• coppe218
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-08 11:37
Ik heb het dashboard inmiddels uitgebreid met een aparte terugverdienmonitor voor de thuisaccu.

Daarin wordt nu bijgehouden hoeveel energie uit de accu naar het huis en naar de auto gaat, wat die accustroom werkelijk heeft gekost en wat dezelfde energie op dat moment zonder accu via het net had gekost. Het verschil wordt als daadwerkelijke accubesparing geboekt.

Daarnaast zie ik per dag, week en maand:
  • kWh uit de accu naar huis en auto;
  • werkelijke kosten van die accustroom;
  • theoretische kosten zonder accu;
  • netto besparing;
  • cumulatief accuvoordeel;
  • terugverdiend percentage;
  • resterend investeringsbedrag;
  • gemiddelde besparing per dag;
  • geschatte resterende terugverdientijd.
De vergoeding voor het laden van de auto wordt daarbij niet dubbel als accuvoordeel meegerekend. Alleen het extra voordeel dat echt door de thuisaccu ontstaat telt mee.

De investering staat voorlopig op €3.811. De prognose zal in het begin nog flink schommelen, maar na een aantal weken en uiteindelijk een volledig zomer- en winterseizoen moet dit een redelijk realistisch beeld geven van de werkelijke terugverdientijd.
Pagina: 1