[Aankoopadvies] Upgrade van QA 3020i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik wil graag wat advies over een mogelijke upgrade:

Ik heb nu een jaar of 7 een set QA 3020i i.c.m. een Yamaha RN303d versterker. Bevalt nog altijd uitstekend, maar af en toe wil ik wel iets meer; iets meer ruimtelijkheid, iets meer laag, iets meer..meer?

Ik heb vorige week een set ELAC reference dbr62 gekocht en aangesloten en dat is me tegengevallen. Ik hoor dat ze 'beter' zijn, maar ik vind het geheel maar saai klinken en in een A/B test vind ik de QA's toch een fijner geluid hebben. Deze gaan dus terug.

Toen kwam ik de QA 3030i tegen. Exact hetzelfde geluid, maar dan met een grotere woofer en diepere bass. Perfect! Ik heb ze besteld en verwacht ze morgen. Ik zie nu echter ook op verschillende plekken terug dat ze misschien teveel bas hebben voor mijn ruimte. De speakers staan ca 2,5m uit elkaar op voeten op een tv meubel, zodat ze op oorhoogte uitkomen. ik luister ook op ca 2,5m afstand. Voor en achter een muur, de speakers ca 15cm van de muur. Rechts ramen, links open naar de rest van de woonkamer. De basreflex aan de achterkant zou weleens teveel boom kunnen geven en het geluid modderig maken waardoor ik alsnog niet van de 46Hz kan genieten.

Nu een nieuwe versterker kopen? Zoals een Wiim Amp Pro, waarmee ik roomcorrection kan doen etc? Dan kan er ook een sub op. Dan kan ik ook de 3030i wel laten zitten en een sub aan mn 3020i toevoegen....

Dit lange verhaal is een cirkelgedachte die me nu al een paar dagen bezighoudt |:( Dus bij deze de (open) vraag: wat zouden jullie doen? Een sub geniet absoluut niet de voorkeur. Er is budget, hopelijk tot 700 euro, maar mag een onsje meer als dat nodig is.

PS.: Ik heb erover gedacht om bij winkels te gaan luisteren, maar wat me tegenhoudt is dat maar weinig winkels QA voeren, waardoor ik niet met m'n huidige setup kan vergelijken, en dat veel winkels geen heel breed merkenaanbod hebben waardoor ik veel winkels af zou moeten om een compleet beeld te krijgen en ondertussen weer de referentie verlies.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:19
Welkom in de wondere wereld van het eeuwige upgrade virus. Gewoon zoveel mogelijk proberen, en dan kom je er hopelijk uit. Totdat je gaat verhuizen of het om een andere reden weer gaat jeuken.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:47
Ik zou eerst maar eens rustig wachten totdat je de nieuwe QA 3030i speakers binnen hebt gekregen, aangesloten en geluisterd. Wellicht maak je je druk om niets. ;)

Mijn platencollectie

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:26
Eens met bovenstaand, probeer het eerst eens. Daarnaast zal het nu je er zo op gefocust bent je nog meer opvallen. De meeste QA luidsprekers worden met Foam geleverd waarmee je gedeeltelijk de bassport kan opvullen bijvoorbeeld bij situaties waar ze te dicht op de muur staan.

Maar ik denk dat het reuze meevalt, ik heb meerdere types QA rondstaan maar bassheavy zou ik niet snel zeggen.