Vraag

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:03
Ik zit al een tijdje met een financieel vraagstuk waar ik wat feedback op zoek van mensen die hier (meer) verstand van hebben:

In 2022 heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. Ik kon toen wat geld van mijn ouders hiervoor krijgen en ook mijn vriendin kreeg geld van haar ouders voor de koop van ons huis.

Het ging om een bedrag tussen 20 en 30 duizend, ik noem het maar even 2x000 euro.

Het was het laatste jaar dat de jubelton gebruikt kon worden dus over de schenking is geen belasting betaald, er is toen niets op papier gezet over dat wij deze schenking hebben ontvangen behalve dat het wel netjes aan de belastingdienst is gemeld, het geld ging direct door naar de notaris voor de koop van ons huis.

Nu wil haar vader 4 jaar later wel wat op papier zetten over deze schenking. Omdat broer en zus van mijn vriendin (nog) niet een schenking van gelijke waarde hebben ontvangen en hij graag wil dat alles eerlijk gaat en er geen onduidelijkheid in de toekomst gaat zijn wie wat heeft ontvangen.

In mijn ogen zijn er een aantal oplossingen mogelijk om dit op papier te zetten en/of zo snel mogelijk te vereffenen;
  1. Binnen meerdere jaren belastingvrij 6908 euro per jaar schenken aan zowel broer en zus totdat zei ook 2x000 hebben ontvangen. Niemand betaald dan belasting.
  2. Op papier zetten dat vriendin 2x000 heeft ontvangen, en mochten broer/zus dit geld in de toekomst nodig hebben dat dit dan aan ze geschonken wordt zodat ze netto ook weer op 2x000 uitkomen (komt op neer dat het 10% meer wordt gegeven op het te schenken bedrag minus 6908 wat jaarlijks belastingvrij geschonken kan worden)
  3. Mocht het niet tot een schenking komen maar een erfenis dan zal vriendin 2x000 minder ontvangen onder het mom van vervroegde erfenis.
Bovenstaande lijken mij redelijk normaal, waar punt 3 al een tegemoetkoming is aangezien dat niet strikt 'normaal' is (4 jaar na de daadwerkelijke schenking) maar wel eerlijk is.

Echter nu komt het: Vader heeft met broer en zus bedacht dat het door hun toekomstig te ontvangen bedrag gekoppeld is aan de WOZ van ons huis. Dus is onze WOZ in de afgelopen 4 jaar al met bijv. 25% gestegen (fictief maar niet onredelijk) dan krijgen zij dus 2x000 x 1.25 netto mochten ze de schenking nu in ontvangst willen nemen. Mochten ze er nog jaren mee wachten dan kan je al uitrekenen dat het bedrag nog veel hoger gaat worden. Dit is bedacht onder het mom van 'dan is het voor iedereen eerlijk', want dat heeft iedereen evenveel waarde op het moment dat ze het ontvangen...

Ik vind dit een hele rare manier van afspraken maken (binnen een familie) en voor zover ik kan vinden is deze manier van "speculeren" ook ongebruikelijk en onwenselijk als het gaat om schenkingen of erfenissen.

Ik hoor graag van mensen die meer met dit soort zaken te maken hebben hoe dit soort vraagstukken opgelost worden en wat een normale gang van zaken is hierbij.

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mag papa zelf weten hoeveel en op welke manier die geld aan zijn kinderen geeft?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-07 17:09
Dit zie je dus heel vaak gebeuren. Een kind krijgt een schenking maar de andere kinderen niet of later. Gelijke monniken, gelijke kappen is een hele mooie gedachte maar in de praktijk eigenlijk maar op 1 goede manier uit te voeren: iedereen tegelijkertijd de schenking geven.

Doordat jij/jullie het geld al hebben ontvangen genieten jullie nu al het voordeel terwijl de rest moet wachten. Jullie schenking kan jaarlijks renderen terwijl de rest dat voordeel niet heeft. Een voorschot op de erfenis is de grootste scheefloper: stel dat duurt nog 20 jaar dan kunnen broer/zus van die 2x000 veel minder kopen dan dat jij kon vanwege inflatie. Optie 1 en 2 zijn daardoor niet eerlijk.

Optie 3 vind ik best een interessante oplossing. Jullie hebben deze woning kunnen kopen vanwege deze schenking, zonder deze schenking was de woning er niet geweest. Het wordt wel complex als broer/zus ook zo'n constructie aangaat omdat niet elke woning even hard stijgt/daalt...

Wat je ook kunt voorstellen: door deze schenking van 2x000 hebben wij 2x000 minder van de bank hoeven lenen. Ons rentepercentage van de banklening is x%. Het "voordeel" dat wij van de schenking hebben is dus dat rentepercentage*2x000 (anders hadden we 2x000 meer bij de bank moeten lenen). Om dit recht te trekken schenkt vader dat bedrag jaarlijks aan de andere kinderen totdat het is rechtgetrokken.

Er is verder geen normale gang van zaken, iedereen is vrij om te bepalen. Ik voorspel wel veel meer ruzies hierover in de toekomst vanwege de erfenisregen die er gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 29-07-2026 17:00 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:40:

2x000 x 1.25 netto mochten ze de schenking nu in ontvangst willen nemen.
En stel, jullie hadden crypto gekocht van dat geld, en dat was x100 gegaan.... Hoe kan papa dat dan uitkeren met zijn eerlijke vermenigvuldiger?

Stel pietje koopt staatsloten, deel jij dan mee in zijn winst omdat het eerlijker is?
Of zijn verlies?

Persoonlijk, kunnen jullie 20k missen? IK zou het terug geven met als opmerking graag de volgende keer de afspraken eerst...

mijn zus had 20k nodig voor een verbouwing. ik niet.
Maar omdat mijn ouders het ook eerlijk wouden hebben, heeft mijn zus en in beide 20k gehad
Verder helemaal niks op papier of zo. maar gewoon open en eerlijk afspraken vooraf.

[ Voor 21% gewijzigd door jack zomer op 29-07-2026 17:44 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:57
Lekker belangrijk wat anderen vinden, er is geen normaal. Wil je over dergelijk wisselgeld potentieel ruzie gaan maken?

Ik vind het een hele goede optie om het aan de WOZ of eventueel inflatie te koppelen.

Sowieso al raar dat er in jouw ogen 3 oplossingen zijn. Er is geen stuiver van jou, het is het geld van je schoonvader en hij mag daarmee doen wat hij wil. Ookal is het in de ogen van anderen niet altijd even eerlijk.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:33

Honesty

kattenneus!

Mijn vrouw heeft ook jubelton gehad en inderdaad die 100k was in 2017 meer waard dan de 100k nu is. We hebben daardoor sneller het huis kunnen aflossen en sparen nu veel sneller.

Het beste zou zijn als pappa de andere kinderen zo snel mogelijk het zelfde schenkt maar dat is niet altijd mogelijk. Het is papa's geld dus hij mag doen wat hij er mee wil doen, hij moet het wel met terugwerkende kracht op papier zetten en je vriendin zal moeten tekenen. Zeker geen ruzie r overmaken want dan ben je veel verder van huis. Denk er rustig over na en je zal zien dat het niet eens onredelijk is wat hij wenst maar niet zo makkelijk

[ Voor 17% gewijzigd door Honesty op 29-07-2026 17:11 ]

Festina lente

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:13
Wie betaald (schenkt), bepaald. Als schoonvader bepaald dat de andere kinderen nu het drievoudige krijgen, dan is dat wat het is.

Ik zou er in ieder geval geen ruzie in de familie voor over hebben, zeker als koude kant ben je dan altijd de gebeten hond.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06:52
…….

[ Voor 88% gewijzigd door Minimalist1 op 29-07-2026 17:20 ]

• Minimalist1
Kek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:40:
Ik hoor graag van mensen die meer met dit soort zaken te maken hebben hoe dit soort vraagstukken opgelost worden en wat een normale gang van zaken is hierbij.
Je moet simpelweg dankjewel zeggen voor de schenking en verder niets. Jij bepaalt niet hoe anderen moeten schenken, dat bepaalt de schenker helemaal zelf. Eerlijk of oneerlijk is niet relevant. Zijn geld… zijn keuzes, waar jij helemaal niets over te vinden hebt.

En zo onlogisch is de gedachte erachter ook niet. Hooguit op het moment van erven kan je er wat mee als het kindsdeel zou worden aangetast, maar ook dat is twijfelachtig. Tijdens leven bepaald de eigenaar gewoon zelf wat er met zijn of haar geld gebeurt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Er is niets verplicht, maar wat ik vaker gezien heb :
in erfenis wordt eerst het bedrag dat jij gekregen hebt gegeven aan andere erfgenamen, rest wordt eerlijk verdeeld.
Nadeel: erfbelasting

soms ook wat je voorstelt, elk jaar klein beetje schenken
Nadeel: gaat niet snel (genoeg)

soms ook schenking waarvan deel naar belasting gaat
Nadeel: schenkbelasting.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:17
Indien de schenker, de vader in dit geval, het vermogen heeft om een dusdanige inflatie correctie toe te passen. Vind ik dit zelf geen gekke stap. @Kek heeft zelf in gunstigere tijden de schenking ontvangen, met tussentijdse groei in woningwaarde. De andere kinderen hebben dit voordeel in tijd niet kunnen genieten, doordat er nog geen schenking gedaan was.

Verder is het bij het leven in grote mate qua verdeling ook redelijk aan de schenker hoe deze hier mee om gaat. Het is niet onbeperkt, doordat men aanspraak kan maken op hun legitieme portie. Maar met de geschetste schenkingen, zal dit ongetwijfeld een probleem vormen.

Als laatste, is het denk ik belangrijk om te realiseren dat gezeik om geld maar al te vaak familieverbanden kapot maakt. Ik zou het gewoon laten rusten. Jij hebt zelf een soortgelijke waardevermeerdering over de schenking mogen genieten als dat je broer en zus nu zouden komen te ontvangen. Gun hen dit ook gewoon. En ga door met je leven.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:58

Reinier

\o/

Sempy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:11:
Wie betaald (schenkt), bepaald.
Wie betaalt bepaalt.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:10
Als het voor een huis is vind ik de correctie op basis van WOZ eigenlijk niet zo'n gek idee. Dan krijgt iedereen dezelfde waarde.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:23
Ik snap dat dit geen antwoord op je vraag is, maar persoonlijk zit ik anders in de wedstrijd:

Als mijn ouders besluiten mijn broer iets geven, dan hoef ik dat niet per se ook te hebben/heb ik daar niet per definitie recht op. Ik kan ook prima mijn eigen broek ophouden en heb niets nodig, ik heb liever dat mijn ouders zoveel mogelijk van hun zuurverdiende geld genieten en het bij voorkeur lekker helemaal opmaken.

Wij houden dan ook geen lijstjes bij wie ooit wat heeft gekregen, laat staan dat daar dan ook nog gekeken wordt naar tussentijdse waardestijging, inflatie, en andere what if situaties.

Wel zo goed voor de onderlinge verhoudingen en je hart. Gun elkaar iets. O+

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

R_Zwart schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:00:
Als het voor een huis is vind ik de correctie op basis van WOZ eigenlijk niet zo'n gek idee. Dan krijgt iedereen dezelfde waarde.
Ook al die waarde gedaald blijkt te zijn?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangezien het je schoonfamilie is, heb jij als koude kant er toch niets van te vinden?

Wij proberen het ook gelijkwaardig te houden, maar dat is wat anders dan gelijk. Mijn ouders deden schenkingen wanneer ze nodig waren, hun beslissing hoeveel en wanneer? Wel werden we op de hoogte gehouden om geen geheimen te hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:22
R_Zwart schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:00:
Woz kan helaas ook wel enkele jaren achter lopen. Dan komt ineens een correctie van 30% stijging net nadat het huis gekocht is bijvoorbeeld.

@Kek In principe bepaald diegene die het schenkt natuurlijk.

Je zou eventueel voor kunnen stellen de jaarlijkse inflatie aan te houden. Dat ligt vast en is niet afhankelijk van hoe de kinderen het dann besteden/laten renderen.
Het is daarmee ook eerlijker dan de WOZ als jullie bijvoorbeeld flink verbouwen/uitbouwen waardoor het huis in waarde toeneemt. Of als jullie verhuizen in de tussentijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 29-07-2026 18:35 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als het gaat om geld in de schoonfamilie gelden er 3 regels:
1. houd je erbuiten
2. meng je er niet in
3. laat het aan de schoonfamilie.

Je wilt echt niet de familierelatie op de klippen jagen om wille van €5-8k. Het is het niet waard: niet jouw eigen relatie met je vriendin, maar ook niet de relatie met je schoonfamilie. Bovendien is het gegeven het voordeel en de inflatie ook niet eens helemaal onredelijk. Je mag nog van geluk spreken dat hij de bespaarde rente niet meetelt, naast de woningwaarde. :P

Dus leven en laten leven, elke keer dankjewel zeggen als er wel iets komt en verder vooral je eigen broek ophouden.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Kek
ok veel mensen die lekker invullen etc.. maar ook een aantal reactie die daadwerkelijk ingaan op mijn vraag, waarvoor dank!

Natuurlijk is de situatie genuanceerder en speelt er al veel langer veel meer binnen deze familie wat een negatief uit pakt richting mijn vriendin, er is dus al een wat broeierige sfeer..

De insteek van schoonfamilie was om de schenking op papier te zetten zodat dit voor later niet voor onduidelijkheden kan zorgen, en ze vooral eerlijk voor iedereen willen. Dit kan ik volgen en ben ik ook mee eens. Toen het WOZ verhaal kwam vonden wij het wat raar worden, vandaag mijn vraag.

Tuurlijk als schoonouders er voor kiezen om de rest van hun geld aan broer en zus te geven dan is dat zo, maar dat maakt ze wel hypocriet in alles eerlijk en gelijk willen en zal de familie gezelligheid ook wel teniet doen..

Ze komen nu dus met iets waar iedereen akkoord mee moet zijn en een document waar ouders en kinderen een handtekening op zetten, mijn vriendin wil dat niet zetten op een document die de WOZ in de waarde van de schenking mee neemt.

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:43
Kek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:06:
ok veel mensen die lekker invullen etc.. maar ook een aantal reactie die daadwerkelijk ingaan op mijn vraag, waarvoor dank!

Natuurlijk is de situatie genuanceerder en speelt er al veel langer veel meer binnen deze familie wat een negatief uit pakt richting mijn vriendin, er is dus al een wat broeierige sfeer..

De insteek van schoonfamilie was om de schenking op papier te zetten zodat dit voor later niet voor onduidelijkheden kan zorgen, en ze vooral eerlijk voor iedereen willen. Dit kan ik volgen en ben ik ook mee eens. Toen het WOZ verhaal kwam vonden wij het wat raar worden, vandaag mijn vraag.

Tuurlijk als schoonouders er voor kiezen om de rest van hun geld aan broer en zus te geven dan is dat zo, maar dat maakt ze wel hypocriet in alles eerlijk en gelijk willen en zal de familie gezelligheid ook wel teniet doen..

Ze komen nu dus met iets waar iedereen akkoord mee moet zijn en een document waar ouders en kinderen een handtekening op zetten, mijn vriendin wil dat niet zetten op een document die de WOZ in de waarde van de schenking mee neemt.
Maar als ze het toch niet gaat doen, waarom vraag je het dan? Was het ter bevestiging?

Plus er zijn hierboven genoeg mensen die je uitleggen, of op zn minst laten zien, dat wat je schoonouders voorstellen niet "hypocriet" is (raar woord in dezen) maar dat het een van de manieren is om er "eerlijk" naar te kijken.

• Kek
everdt schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Maar als ze het toch niet gaat doen, waarom vraag je het dan? Was het ter bevestiging?

Plus er zijn hierboven genoeg mensen die je uitleggen, of op zn minst laten zien, dat wat je schoonouders voorstellen niet "hypocriet" is (raar woord in dezen) maar dat het een van de manieren is om er "eerlijk" naar te kijken.
Dus hoe zou jij de investeringen en verbouwingen die ik heb gedaan in het huis, waardoor de WOZ vermeerderd hier in meenemen?

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:56
Dat lijkt mij wel heel raar om een document te ondertekenen dat je een schenking hebt ontvangen, maar dat anderen ook een schenking gaan krijgen (wat als de ouders morgen verongeluken?). Al helemaal dat de toekomstige schenkingen afhangen van de WOZ van een pand waarvoor de eerste schenking gebruikt is... Stel jullie verkopen het en gaan ergens anders wonen, blijft de toekomstige schenking dan gekoppeld aan de WOZ van het originele pand of wat jullie nu kopen? Stel je blijft er wonen en je verbouwt de badkamer waardoor de WOZ stijgt, dat heeft niks meer met de originele schenking te maken, maar de anderen hebben er wel "profijt" van.

Op zich kan ik mij wel in het idee vinden, maar niet in de uitvoering. Het lijkt mij logischer dat iedereen aparte schenkingsovereenkomsten tekent i.p.v. één gezamenlijk document.

• Minimalist1
Niet….. het is simpelweg schenking x % WOZ wijziging dat jullie al hebben ontvangen. Percentuele wijziging, geen absoluut bedrag.

Of je komt zelf met iets als gem. WOZ wijziging voor de gehele straat, of inlatie, enz.

Maar het zal toch duidelijk zijn dat een euro nu die je aan een duurder huis kan besteden een andere waarde heeft dan een euro die iemand over jaren gaat krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door Minimalist1 op 29-07-2026 22:28 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dat mag je raar vinden. Ik hoop dat de eerdere posts je hebben doen inzien dat een vorm van inlfatieverrekening niet per se raar is.
Tuurlijk als schoonouders er voor kiezen om de rest van hun geld aan broer en zus te geven dan is dat zo, maar dat maakt ze wel hypocriet in alles eerlijk en gelijk willen en zal de familie gezelligheid ook wel teniet doen..~
Ik krijg de indruk dat de ‘familiegezelligheid’ vooral voor jullie gevoel weg is. Dat is jullie keuze. Ik snap best dat jullie vraagtekens hebben, maar jullie kiezen er ook voor om het dan niet gezellig te maken. Tip: zet je er overheen. Goede familiebanden zijn veel meer waard dan €5-8k.

Overigens is de officiële inflatie (dus niet de WOZ-waarde) ook 21,9% in de afgelopen 4 jaar. Dus stel, je doet het op een andere manier (die m.i. logischer is) zit je niet ver van die 25% af. En dan geldt wederom; wil je het echt ruzie maken over dat verschil?
Tja. Het document heeft verder weinig waarde, uiteindelijk beslissen de schenkers bij leven, of eventueel na hun dood via een testament. Ik heb het gevoel dat het (onbewust) van beide kanten erg aangezet wordt, en dat is vooral erg jammer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:59

Mickey77

Allround ICT-er

ColeJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:58:
...in de praktijk eigenlijk maar op 1 goede manier: iedereen tegelijkertijd de schenking geven.
ColeJ heeft gelijk: het moet tegelijk of - als het zoals bij jullie al onmogelijk is - zo kort mogelijk na elkaar. Ik ben het eens met iedereen die zegt dat jij jezelf erbuiten moet houden. Maar je zou je partner wel kunnen helpen naar een goed compromis.

Ik denk dat ALS de ouders het geld nu hebben, het beste compromis is dat ze het geld dit jaar aan de anderen geven, vermeerderd met het voordeel dat jullie er sinds de schenking van hebben gehad. Dus iets van 3x000 zegmaar. Dat is eerlijk voor de anderen.

Elke afspraak waarbij het bedrag dat de anderen krijgen pas over x jaar wordt bepaald, is onlogisch (verkoop, verbouwing, etc) en vergroot de kans op gedoe. Bemoei je niet met het bedrag, maar probeer aan te sturen dat het ze het dit jaar schenken aan de anderen. Dan kun je er een streep onder zetten.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:13
Vriendin de bevestiging van haar ontvangen schenking met ouders op papier laten zetten. Daar zijn andere kinderen geen partij in.

Wat haar ouders aan andere kinderen schenken leggen ze met die kinderen vast. Daar is jouw vriendin geen partij.

Zo'n gezamenlijk contract met bijbehorende "onderhandelingen" is enkel goed voor ruzie en uiteindelijk gebeurt toch wat de schenker wil.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:13

Jorissie87

No diggity

Wij hebben thuis exact hetzelfde gesprek gehad. Ik heb destijds een schenking gekregen om samen met mijn vriendin een huis te kopen. Mijn oudere zus had destijds al een huis, gekocht voor de huizengekte uit. Mijn zusje kocht een aantal jaar later haar woning maar toen bestond de jubelton al niet meer. We hebben het eens met mn ouders en zussen gehad over de wensen bij overlijden en erven, toen kwam ook dit onderwerp ter sprake. We liepen inderdaad tegen het volgende aan:
- Inflatie in de tussentijd
- Doordat ik een huis kon kopen heb ik minder hoeven lenen en minder rente hoeven betalen
- Huizen zijn in de tussentijd flink in waarde gestegen, flink rendement
- Mijn schenking was netto, een erfenis is bruto
- Doordat ik minder hoefde te lenen en lagere lasten had, heb ik potentieel meer kunnen sparen.

We hebben het onderwerp benoemd maar nog geen keuze gemaakt dus volg dit topic met interesse. Feitelijk heb je twee soorten van verdeling: juridisch en economisch. Juridisch eerlijk verdelen betekent dat iedereen uiteindelijk evenveel krijgt, stel mijn ouders hebben mij 30 euro geschonken, bij de erfenis is er nog 120 te verdelen, dan krijg ik 20 en mijn zussen ieder 50. Dit botst met de punten die ik hierboven noemde. Een economisch eerlijke verdeling is een stuk complexer en is nooit exact te maken omdat er veel "wat als"-en om de hoek komen kijken (scheiden, vroege verkoop, plotselinge klap in de huizenmarkt, etc). De eenvoudigste manier is om een geschat rendement met elkaar vast te stellen en dat te vereken per jaar tot aan de erfenis.
Stel je kiest voor een gemiddelde rente van 3 procent en de gift was 30 euro als er dan 20 jaar later een verdeling gemaakt moet worden dan ga je dus uit van een gift van (30x1,03)^20=54,18 euro. Bij een resterende erfenis van nog steeds 120 is dat dus (120+54,18)/3=58 per kind. Dat zou betekenen dat ik nog 4 euro krijg en mijn zussen ieder 58 euro.
Dit brengt nog steeds een aantal andere uitdagingen met zich mee:
- Bruto erfenis vs netto gift nog steeds niet verrekend
- Een rendement kan negatief worden, bijvoorbeeld als de huizenmarkt klapt
- In theorie kan een gerendeerde gift groter in waarde worden dan een kindsdeel van de erfenis, wat doe je dan? Geef jij dan extra geld aan je andere erfgenamen?

Kortom, complex. Ik ga dit topic in de gaten houden!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Sempy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:57:
Vriendin de bevestiging van haar ontvangen schenking met ouders op papier laten zetten. Daar zijn andere kinderen geen partij in.
Dit moet al vastgelegd zijn destijds voor de belastingdienst. Je krijgt namelijk een x-bedrag dus dat moet bekend zijn om te voorkomen dat er vragen gesteld worden of belasting over betaald wordt. In de praktijk stelt dit niet veel voor. Het is iets als "Ik, vader X schenk een bedrag van Y euro aan mijn dochter Z ten behoeve van het kopen van een woning". Allebei een handtekening eronder en klaar. Het gaat dus om een gift, in dit document staat in principe verder niets over een tegenprestatie of verdeling met andere familieleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorissie87 op 29-07-2026 23:39 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Minimalist1
Jorissie87 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:38:
[...]

Dit moet al vastgelegd zijn destijds voor de belastingdienst. Je krijgt namelijk een x-bedrag dus dat moet bekend zijn om te voorkomen dat er vragen gesteld worden of belasting over betaald wordt. In de praktijk stelt dit niet veel voor. Het is iets als "Ik, vader X schenk een bedrag van Y euro aan mijn dochter Z ten behoeve van het kopen van een woning". Allebei een handtekening eronder en klaar. Het gaat dus om een gift, in dit document staat in principe verder niets over een tegenprestatie of verdeling met andere familieleden.
Deze blijft altijd maar terugkomen…… een schenking bestaat uit het geven en aanvaarden/ontvangen. Totale onzin dat je iets moet vastleggen en ondertekenen.

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Minimalist1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:48:
[...]

Deze blijft altijd maar terugkomen…… een schenking bestaat uit het geven en aanvaarden/ontvangen. Totale onzin dat je iets moet vastleggen en ondertekenen.
I stand corrected, ik meende te herinneren dat het een verplichting was. Zie nu dat het een sterk advies is. Zou ook niet weten waarom je zoiets niet zou willen vastleggen. Feit blijft wel dat in een schenkingsovereenkomst niets mag staan over een herroeping of ontbinding. Tenzij het bedrag niet op tijd voor de eigen woning is gebruikt. bron

Pagina: 1