Zelfbouw → Een display die de dynamische prijs toont in huis

Pagina: 1
Acties:

• StroomKlok
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11-08 08:21
Sinds ik een dynamisch contract heb, wilde ik de prijs niet steeds in een app opzoeken maar gewoon zichtbaar hebben in de woonkamer voor het hele gezin, niet alleen voor mij (ik ben de enige die de app opent 🙈).

Dus heb ik een klein ESP32-touchscreen-kastje gebouwd dat de kwartierprijzen ophaalt en live toont: de nu prijs groot in ct/kWh met een gekleurde balk (groen = goedkoop, rood = duur), daaronder een staafgrafiek van de komende 12 uur (elk staafje 15 min) met een nu-lijn, en een berekening wanneer je je EV het voordeligst laadt. All-in prijs instelbaar (opslag + belasting), en het werkt zichzelf bij via OTA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_vmf9DfYVzTsFOdCidHheU2T_c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WuumWfoVYFnUfJPr4KALPHf6.gif?f=fotoalbum_large

Draait nu als prototype. Ik speel met het idee er een echt plug & play productje van te maken voor mensen die niet zelf willen sleutelen.

Benieuwd wat jullie ervan vinden: wat zou jij op zo'n scherm willen zien netdrukte/congestie erbij, Home Assistant-koppeling, iets anders? En zou je een kant-en-klare versie kopen, of bouw je hem liever zelf?

Ik hou de voortgang bij; wie wil meekijken kan zich melden, maar vooral benieuwd naar jullie feedback:)

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:38
Nice!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Hier heb ik wel interesse in

• StroomKlok
Thanks! Leuk om te horen @Muintwie!

Kort gezegd: een klein ESP32-touchscreen dat via wifi de kwartierprijzen ophaalt, die omrekent naar all-in (opslag + belasting), en daarna via de display, de huidige kwartierprijs, komende uren en een simpel EV-laadadvies toont. Firmware is eigen werk, updates gaan via OTA zodat ik kan blijven bijschaven terwijl het product in de keuken staat.

Wat zou jij er zelf op willen zien? Alleen de huidige prijs, of ook iets als netdrukte?

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
Nice, zou je links naar de producten en code wellicht kunnen delen hier?

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-08 23:10
Leuk. Mooi gebouwd @StroomKlok
Ik heb een tijdje geleden een energie dashboard gemaakt voor thuis met daarin naast de bediening van de zonneschermen, airco, lampen en meer ook de dynamische stroomprijzen. De huisgenoten kunnen ook kijken in de app van de stroomleverancier.
Voor de gezinsleden is en blijft het lastig om naar grafieken te kijken om te zien wanneer bij de dynamische prijzen de stroomprijs laag is of dat er in overvloed stroom (zonnepanelen) aanwezig is.
Daarom heb ik een kastje met daarin een ESP8266 en een groen en een rood ledje gemaakt.
Het wordt aangestuurd door Domoticz met de waarden van de dynamische prijzen en het overschot op P1

De besturing gaat als volgt:
GRENS_NEGATIEF <= 0 -- onder dit getal: groen knippert

GRENS_LAAG 0 tot 16 -- t/m dit getal: groen aan (geen rood)

GRENS_MIDDEN 16 tot 23 -- t/m dit getal: groen EN rood aan

GRENS_HOOG 23 tot 35 -- t/m dit getal: rood aan; erboven: rood knippert

Als er veel zonnestroom is gaat groen branden (los van de dynamische prijs op dat moment)

GRENS_ZONNESTROOM_WATT = 1500 -- vanaf dit terugleververmogen: groen "aan"

Zo kan iedereen in huis in een oogopslag zien of het slim is om grote stroomverbruikers als wasmachine, afwasmachine, oven enz aan te zetten of dat even uit te stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae8GT9hYaON6nPS3k-IVBWO_l7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOsRNAb4sTspSFuSkrdpGPSN.jpg?f=fotoalbum_large

De 23 cent heb ik zo gekozen omdat ons vorige vaste contract een stroomprijs had van 22,5 cent/kWh. (dus soort van willekeurig bepaald)
Ik hoor graag commentaar over de ingestelde grenzen wat betreft de stroomprijzen.

PS
De EV laadt sowieso alleen op zonnestroom zodra er voldoende overschot is. Alleen als ik plan dat de EV morgen of overmorgen een bepaald percentage moet hebben wordt er op zo laag mogelijke tarieven geladen op grond van de dynamische prijzen van vandaag, morgen en overmorgen (overmorgen geschat door https://stroomvoorspeller.nl/data/forecast.json )

[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 30-07-2026 01:08 ]

21,9 kWh/100km

• Muintwie
StroomKlok schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:15:
Thanks! Leuk om te horen @Muintwie!

Kort gezegd: een klein ESP32-touchscreen dat via wifi de kwartierprijzen ophaalt, die omrekent naar all-in (opslag + belasting), en daarna via de display, de huidige kwartierprijs, komende uren en een simpel EV-laadadvies toont. Firmware is eigen werk, updates gaan via OTA zodat ik kan blijven bijschaven terwijl het product in de keuken staat.

Wat zou jij er zelf op willen zien? Alleen de huidige prijs, of ook iets als netdrukte?
Alleen de huidige prijs is voldoende

• StroomKlok
manusjevanalles schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:20:
Nice, zou je links naar de producten en code wellicht kunnen delen hier?
@manusjevanalles Goede vraag! Eerlijk: de firmware en exacte onderdelenlijst hou ik voorlopig even voor mezelf, omdat ik serieus kijk of ik er een echt plug & play productje van kan maken hoop dat je dat snapt 🙂. De basis is geen geheim: een 3,5" ESP32-touchscreen all-in-one boardje, de kwartierprijzen via een publieke API, en eigen firmware met OTA. Zodra er een versie is die je kunt volgen of bestellen, laat ik het hier weten. Wat zou jou trouwens over de streep trekken om zoiets kant-en-klaar te kopen in plaats van zelf te bouwen?

• StroomKlok
Gaaf, @tukker999 en precies dezelfde aanleiding: die grafieken in de app zijn voor de rest van het huis gewoon niet te doen. Slim opgelost met dat groen/rood-ledje plus je zonoverschot erbij. Je grenzen ogen logisch; het enige wat ik me afvraag is of een vaste 23 cent grens niet soms "rood" toont op een dag waarop álles relatief duur is (en andersom). Ik reken daarom liever met de goedkoopste/duurste uren van díe dag zelf, i.p.v. een vast bedrag maar voor een simpel stoplicht werkt een vaste grens prima. Dat overschot op P1 signaal vind ik trouwens sterk; dat wil ik zelf ook nog toevoegen.

• manusjevanalles
StroomKlok schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:28:
[...]

@manusjevanalles Goede vraag! Eerlijk: de firmware en exacte onderdelenlijst hou ik voorlopig even voor mezelf, omdat ik serieus kijk of ik er een echt plug & play productje van kan maken hoop dat je dat snapt 🙂. De basis is geen geheim: een 3,5" ESP32-touchscreen all-in-one boardje, de kwartierprijzen via een publieke API, en eigen firmware met OTA. Zodra er een versie is die je kunt volgen of bestellen, laat ik het hier weten. Wat zou jou trouwens over de streep trekken om zoiets kant-en-klaar te kopen in plaats van zelf te bouwen?
Ik denk niet dat ik hem zou kopen. De lol zit hem voor mij in het prutsen met zelfbouw. Voor kant en klaar zou ik wel een simpele tablet kopen/hergebruiken met de prijzen via Home Assistant. Dan kan ik er ook nog eea mee besturen.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
ik heb zelf een touchkio rpi draaien met onder andere deze prijzen..

Waar je wel rekening mee moet houden als je er een commercieel product van maakt volgens mij zijn de licentie voorwaarden van de service waar je de dynamische prijzen opvraagt?
Vaak is dit toegestaan voor 'persoonlijk gebruik'..
alsook heb ik al geweten de gebruiksvoorwaarden van de API's veranderen waardoor er plots geen toegang meer was tot de data.. dus dit zijn dingen die je uzelf zal moeten voor indekken/kunnen opvangen.

alsook zal je moeten rekening houden met de CRA (Cyber Resilience Act) vrees ik.

Dus zijn wel dingen om rekening mee te houden als je uw 'prijs' gaat bepalen van het toestel.

[ Voor 17% gewijzigd door thomke op 30-07-2026 10:16 ]

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:52
Heel leuk idee en goed uitgewerkt al. Voor mij persoonlijk is het niet relevant. Ik woon alleen, heb ik continu de app paraat en hoef ik geen rekening te houden met andere mensen in het huishouden. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit iets is voor gezinnen met kinderen.

• tukker999
Ik heb nog eens nagedacht over de display. Wanneer de led's branden.
Het gaat over gedragsleer.
Ik probeer in het huishouden gewenst gedrag te ondersteunen met de led's.
Als ik het direct zo instel dat alleen dynamisch goedkoop tov van vaste tarieven wordt 'beloond', dan zien de huisgenoten veel te vaak rood verschijnen, raken ze teleurgesteld en mist het kastje zijn doel.
Ik stel het nu bij de introductie wat hoger in zodat de kijkertjes wat vaker beloond worden.
PrijsSignaalPsychologische betekenis
≤16 ctknipperend groen"Zet airco, (afwas)machine, droger, oven, stofzuiger aan"
16–24 ctgroen"Goed bezig"
24–30 ctneutraal"Ga je gang"
30–45 ctrood"Misschien uitstellen"
>45 ctknipperend rood"Hoge prijs, extra stroomverbruik vermijden"
De omslag voor zonne-energie heb ik op 1300W gezet.

Misschien moeten de grenzen zelfs nog een klein beetje omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door tukker999 op 30-07-2026 11:54 ]

21,9 kWh/100km

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-08 15:55
tukker999 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:39:
Leuk. Mooi gebouwd @StroomKlok
Ik heb een tijdje geleden een energie dashboard gemaakt voor thuis met daarin naast de bediening van de zonneschermen, airco, lampen en meer ook de dynamische stroomprijzen. De huisgenoten kunnen ook kijken in de app van de stroomleverancier.
Voor de gezinsleden is en blijft het lastig om naar grafieken te kijken om te zien wanneer bij de dynamische prijzen de stroomprijs laag is of dat er in overvloed stroom (zonnepanelen) aanwezig is.
Daarom heb ik een kastje met daarin een ESP8266 en een groen en een rood ledje gemaakt.
Het wordt aangestuurd door Domoticz met de waarden van de dynamische prijzen en het overschot op P1

De besturing gaat als volgt:
GRENS_NEGATIEF <= 0 -- onder dit getal: groen knippert

GRENS_LAAG 0 tot 16 -- t/m dit getal: groen aan (geen rood)

GRENS_MIDDEN 16 tot 23 -- t/m dit getal: groen EN rood aan

GRENS_HOOG 23 tot 35 -- t/m dit getal: rood aan; erboven: rood knippert

Als er veel zonnestroom is gaat groen branden (los van de dynamische prijs op dat moment)

GRENS_ZONNESTROOM_WATT = 1500 -- vanaf dit terugleververmogen: groen "aan"

Zo kan iedereen in huis in een oogopslag zien of het slim is om grote stroomverbruikers als wasmachine, afwasmachine, oven enz aan te zetten of dat even uit te stellen. [Afbeelding]

De 23 cent heb ik zo gekozen omdat ons vorige vaste contract een stroomprijs had van 22,5 cent/kWh. (dus soort van willekeurig bepaald)
Ik hoor graag commentaar over de ingestelde grenzen wat betreft de stroomprijzen.

PS
De EV laadt sowieso alleen op zonnestroom zodra er voldoende overschot is. Alleen als ik plan dat de EV morgen of overmorgen een bepaald percentage moet hebben wordt er op zo laag mogelijke tarieven geladen op grond van de dynamische prijzen van vandaag, morgen en overmorgen (overmorgen geschat door https://stroomvoorspeller.nl/data/forecast.json )
Mooi gemaakt, wel triest als je bekijkt dat het al zo ver gekomen is dat we ons heel de dag moeten bezig houden met zoiets banaals als de stroomprijs ... 😅

• manusjevanalles
Kenwood960 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Mooi gemaakt, wel triest als je bekijkt dat het al zo ver gekomen is dat we ons heel de dag moeten bezig houden met zoiets banaals als de stroomprijs ... 😅
Het mooiste is als je dit volledig in Home Assistant automatiseert. De grootste klap is de EV laden, dat valt volledig te automatiseren. Apparatuur zoals de wasmachine/vaatwasser is klein bier en kun je je inderdaad afvragen of je dan met de prijs bezig wil zijn. Vuistregel is vaak zomer overdag goedkoop, winter 's nachts. Daar kan je zonder grafieken en displays wel op sturen.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:09
Dit zocht ik al heel lang. Mocht je iets te koop aanbieden (voor een toegankelijke prijs) en een beetje een WAF heeft, neem ik er graag 1 van je over. (En wat kennissen van me ook verwacht ik zo).

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 17:36

Koppensneller

winterrrrrr

Zoiets heb ik ook gebouwd met een eInk display. Die van mij ververst een keer per dag en bevat nog wat extra informatie die goed past bij die updatefrequentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUx0Ty-Yrgp0ySUif_uCjGbxnBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3s1arhhgV4vfWb8bsB60iRH.jpg?f=fotoalbum_large

(dit is een oudere foto)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
[...]

Gaaf :Y

Ik heb zeker interesse :Y

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-08 15:08
Dus klanten hier vissen, en laten zien wat je gemaakt heb? Maar niet delen hoe :)
Tippie, als je vooraf waarde geeft(laat zien hoe) en dan achteraf zegt, geen zin in gedoe, koop hem hier. Bereik je veel meer. Nu geef je het gevoel ik betaal voor iets wat ik waarschijnlijk zelf kan: hey chatgpt deze tweaker heeft dit gemaakt, hoe kan ik dit zelf maken? Boodschappenlijstje erbij en een stappenplan :)

How are you doing?

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
stftweaker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:53:
Dus klanten hier vissen, en laten zien wat je gemaakt heb? Maar niet delen hoe :)
Tippie, als je vooraf waarde geeft(laat zien hoe) en dan achteraf zegt, geen zin in gedoe, koop hem hier. Bereik je veel meer. Nu geef je het gevoel ik betaal voor iets wat ik waarschijnlijk zelf kan: hey chatgpt deze tweaker heeft dit gemaakt, hoe kan ik dit zelf maken? Boodschappenlijstje erbij en een stappenplan :)
Precies dit, display van 2 tientjes en Claude heeft in 15 minuten exact hetzelfde gebouwd. Dit is veel te simpel om als product op de markt te brengen.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
ouweklimgeit schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Precies dit, display van 2 tientjes en Claude heeft in 15 minuten exact hetzelfde gebouwd. Dit is veel te simpel om als product op de markt te brengen.
Voor 'tweakers' wel, maar ook een heleboel mensen die dit gewoon 'plug and play' willen kopen hoor volgens mij. (Zelf tweakers die gewoon veel tijd te kort hebben , ookal is het maar 15 min werk.. maar alles uitzoeken, bestellen,.. zal snel meer werk zijn!)

• tukker999
ouweklimgeit schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Claude wel maar de gemiddelde gebruiker krijgt dat niet 1-2-3 voor elkaar.

21,9 kWh/100km

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-08 10:59
Ik heb een TRMNL X besteld voor dit doeleinde. Er bestaat al een Frank Energie plugin voor.

Daarnaast stuur ik mijn laadpaal slim aan op basis van de stroomprijs en PV-overschot.

[ Voor 25% gewijzigd door GHengeveld op 30-07-2026 23:58 ]

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]

@manusjevanalles Goede vraag! Eerlijk: de firmware en exacte onderdelenlijst hou ik voorlopig even voor mezelf, omdat ik serieus kijk of ik er een echt plug & play productje van kan maken hoop dat je dat snapt 🙂.
En ik zeg, gelijk heb je, het is jouw project, en al zijn sommige (verborgen) teleurgesteld het ziet er goed uit.

Ik hoop dat je de voortgang blijft posten, en nog veel progressie maakt met dit leuke project.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• ouweklimgeit
  • Niet online
tukker999 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Claude wel maar de gemiddelde gebruiker krijgt dat niet 1-2-3 voor elkaar.
Juist wel :) Koppel de ESP aan je computer, Claude zoekt de juiste usb poort op, zet hem in DFU en flasht hem voor je. Je hoeft werkelijk niets te kunnen. En alle tools die nodig zijn (esptool.py, python, whatever) installeert hij automatisch. Het enige wat je nodig hebt is de ChatGPT/Claude desktop app. Als je vervolgens een screenshot levert (of uitlegt wat de bedoeling is) heb je werkelijk binnen een kwartier een werkend prototype.

Zo'n kant-en-klaar display'tje van TS werkt ook niet zonder hulp van de 'gemiddelde gebruiker', hoe komt hij aan de wifi instellingen bijvoorbeeld? Daar zal een soft-AP of tool voor nodig zijn.

• tukker999
ouweklimgeit schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Juist wel :) Koppel de ESP aan je computer, Claude zoekt de juiste usb poort op, zet hem in DFU en flasht hem voor je. Je hoeft werkelijk niets te kunnen. En alle tools die nodig zijn (esptool.py, python, whatever) installeert hij automatisch. Het enige wat je nodig hebt is de ChatGPT/Claude desktop app. Als je vervolgens een screenshot levert (of uitlegt wat de bedoeling is) heb je werkelijk binnen een kwartier een werkend prototype.
Hoho. Leg eens uit. Zoals je het uitlegt kan maar dan alleen met een abonnement en Claude code. Dat draai ik op mijn RPI en daar regelt Claude alles voor mij inclusief het schrijven van de documentatie.
Voor zover ik weet heeft Claude desktop geen toegang tot de computer(poorten).
Als het anders is dan leer ik dat graag van je.

21,9 kWh/100km

• StroomKlok
Fair punt van @stftweaker en @ouweklimgeit eklimgeit, ik snap de frictie. Tweakers is geen marktplaats, en "kijk wat ik heb, code deel ik niet" voelt snel als klanten vissen. Dat is niet de intentie.

Eerlijk: ik post hier vooral voor feedback. De DIY'ers hier (HA, Domoticz, Claude + ESP) zijn juist niet mijn doelgroep. Die bouwen dit sneller en leuker zelf, zie @tukker999 en @Koppensneller. Daar heb ik ook geen concurrentie-illusies over.

Waar ik wel naar kijk: mensen die geen zin of tijd hebben om te solderen, flashen of een dashboard te onderhouden, maar wel een kastje willen dat het hele gezin snapt zonder een app. @Whiskey48 noemde WAF, dat is precies wat ik ook belangrijk vind. Of het geheel commercieel haalbaar is moet nog blijken (API-voorwaarden, CRA, support… @thomke, goede checklist, daar zit ik ook naar te kijken).

Code opengooien doe ik nu niet, juist omdat ik die productroute serieus onderzoek. Als dat strandt is open source een andere discussie. Tot die tijd blijf ik hier vooral updates en vragen delen, geen salespitch.

Dank voor de eerlijke reacties, dat helpt meer dan alleen "gaaf".

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-08 15:09
En hoeveel maanden duurt het om dit terug te verdienen?

• ouweklimgeit
  • Niet online
tukker999 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Hoho. Leg eens uit. Zoals je het uitlegt kan maar dan alleen met een abonnement en Claude code. Dat draai ik op mijn RPI en daar regelt Claude alles voor mij inclusief het schrijven van de documentatie.
Voor zover ik weet heeft Claude desktop geen toegang tot de computer(poorten).
Als het anders is dan leer ik dat graag van je.
Ja je hebt gelijk, ik gebruik de desktop app vrijwel nooit, alles via CLI. En die kan uiteraard alles zelfstandig uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZs4s8ODV37odd5Wrb977wIw4SY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmCs5clgRY3s4kwfZLkC2jKg.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:09
StroomKlok schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:29:
Fair punt van @stftweaker en @ouweklimgeit eklimgeit, ik snap de frictie. Tweakers is geen marktplaats, en "kijk wat ik heb, code deel ik niet" voelt snel als klanten vissen. Dat is niet de intentie.

Eerlijk: ik post hier vooral voor feedback. De DIY'ers hier (HA, Domoticz, Claude + ESP) zijn juist niet mijn doelgroep. Die bouwen dit sneller en leuker zelf, zie @tukker999 en @Koppensneller. Daar heb ik ook geen concurrentie-illusies over.

Waar ik wel naar kijk: mensen die geen zin of tijd hebben om te solderen, flashen of een dashboard te onderhouden, maar wel een kastje willen dat het hele gezin snapt zonder een app. @Whiskey48 noemde WAF, dat is precies wat ik ook belangrijk vind. Of het geheel commercieel haalbaar is moet nog blijken (API-voorwaarden, CRA, support… @thomke, goede checklist, daar zit ik ook naar te kijken).

Code opengooien doe ik nu niet, juist omdat ik die productroute serieus onderzoek. Als dat strandt is open source een andere discussie. Tot die tijd blijf ik hier vooral updates en vragen delen, geen salespitch.

Dank voor de eerlijke reacties, dat helpt meer dan alleen "gaaf".
Super leuk initiatief! En idd leuk om op Tweakers te delen, prima als je hier een kleine marge op houd als risico opslag en stimulans om er wat van te maken. Zo ook andere initiatieven, zoals de Itho Amber module van Leejoow, die veel Amber gebruikers hebben overgenomen en een gehele doorontwikkeling op gang heeft gezet tvv de Itho Windows CE aansturing van een moderne warmtepomp.

Nee super leuk!!

• Muintwie
ouweklimgeit schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Zo'n kant-en-klaar display'tje van TS werkt ook niet zonder hulp van de 'gemiddelde gebruiker', hoe komt hij aan de wifi instellingen bijvoorbeeld? Daar zal een soft-AP of tool voor nodig zijn.
Abracadabra voor mij

Heb wel 2 rechterhanden, maar niet op het gebied van electronica of informatica

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 18:21
Ik wist niet dat die esp33 schermpje zo goedkoop waren, gelijk twee besteld voor esphome.

Eentje bij de accu’s voor soc en laadgegevens en een in de huiskamer voor energieprijzen en energieverbruik .

Levering 5-8 incl de 3 euri totaal bijna 60 euro

• Richard060607
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17-08 01:39
Ik heb zelf een Magic Mirror gemaakt hiermee kan je ook dit soort info laten zien, maar ook veel meer zoals agenda, trein tijden. Hierop wordt ook mijn thuis batterij weergegeven en de opbrengst van de zonnepanelen.

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-08 16:25
Ik vind het leuk gemaakt, maar ik denk dat het maar weinig geld kan besparen. (Er zijn natuurlijk ook mensen die het een sport vinden, maar dat is maar een beperkte groep.)

Ik zie drie groepen apparaten qua stroomgebruik.

Een: de grootverbruikers, zoals EV, warmtepomp, airco. Hier wil je slim automatiseren, en heeft de display weinig zin.

Twee: de middelgroot verbruikers, zoals kookplaat, oven, wasmachine, vaatwasser, koelkast, stofzuiger. Hier ga ik straks verder op in.

Drie: de kleinverbruikers. Hier is heel weinig te winnen, en heeft de display weinig zin.

Voor de middelgroot verbruikers zijn de kookplaat en oven meestal tijdgebonden, daar kun je niet veel aan kiezen. Voor de vaatwasser geldt dat ook: je kunt misschien het ritme aanpassen (na de lunch) ipv na het avondeten of s nachts, maar het display heeft geen zin. Als je iets met de koelkast wil/kan moet je het slim automatiseren.

Dan heb je nog over de wasmachine en de stofzuiger. Daar heb je mogelijk wel keuzevrijheid. Maar dan is de vraag: hoeveel kan zo'n dashboard opleveren ten op zichte van het algemeen advies: gebruik ze tussen 10 en 16 uur?

(Dit kun je natuurlijk uitzoeken, mijn indruk is dat het niet veel is.)

Misschien heb ik dingen gemist, maar ik denk dat het belangrijk is te kijken naar de use cases: bij welk apparaat heeft het zin zo'n dashboard te gebruiken:

• Het apparaat gebruikt relatief veel stroom

• het stroomverbruik is niet te automatiseren

• je hebt keuzevrijheid wanneer je het apparaat gebruikt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Jan Zwanenburg7 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:00:
Ik vind het leuk gemaakt, maar ik denk dat het maar weinig geld kan besparen. (Er zijn natuurlijk ook mensen die het een sport vinden, maar dat is maar een beperkte groep.)
Ik zou het meer zien voor een stukje bewustwording. Vooral met kinderen in huis.
De echte besparingen ga je hier niet mee krijgen, want zelfs het verplaatsen van de 'middelgrote verbruikers' valt in het niet. (Eigenlijk heb je grootverbruikers, verbruikers en kleinverbruikers, waarbij de stap in verbruik tussen grootverbruikers en verbruikers enorm is.)
Dus ik ben het met je eens, maar het geeft wel een inzicht.

• tukker999
Wat @Jan Zwanenburg7 beschrijft is precies de reden dat ik een display heb gemaakt met led indicator.

In huis is het de energie nerd die alles wil weten. Die nerd automatiseert alles en kijkt voortdurend naar de grafieken om te zien wanneer de prijs laag is.
De EV laadt alleen wanneer er PV stroom is of bij lage prijzen, de warmtewisselaar past zich aan aan het aanbod, enz. enz.
De wasmachine en de afwasmachine zijn eigenlijk de enigen die er nog toe doen.
Je gaat je gedrag echt niet aanpassen op andere elektrische apparaten, want dan wordt het leven ondraaglijk.

De huisgenoten van die nerd hebben daar geen boodschap aan. Ze begrijpen heus wel dat het verstandig is bij lage tarieven energie te gebruiken maar gaan daar echt niet voor op een display kijken.

Daar komt mijn led kastje om de hoek kijken.

Een simpele indicatie.

Groen? Voordeel

Rood? Beter niet

Rood en groen samen? Doe maar gewoon wat je altijd doet.

Het vergt een korte instructie/training voor de huisgenoten.

Het probleem van mensen is niet de kennis an sich, maar het gedrag en hoe je dat kan beïnvloeden.

Het beïnvloeden moet geen extra werk opleveren voor het slachtoffer.

Ledjes zijn een achtergrondruis waar mensen onbewust op gaan reageren.

[ Voor 17% gewijzigd door tukker999 op 02-08-2026 09:40 ]

21,9 kWh/100km

• tukker999
Ik ben even aan het opdracht geven gegaan en Claude heeft de ESP code geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RuVZlOZ-f5qUvdN68kl3phzW4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbGUKWMgR6YyIxSUk61hgwaW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj68mNdiwPmlOrm_daFkmll9MYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6lqLPzquOlY5y6eC2sYWapD.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat nog van alles in vanwege het debuggen, maar in principe is het klaar.

De ESP regelt alles zelf.

Ik zet het over een paar dagen wel op GitHub.

Waarom zijn de grenzen voor groene en rode leds instelbaar?

De financieel optimale grens is niet altijd de gedragsmatig optimale grens. Wanneer het lampje te vaak rood aangeeft, bestaat de kans dat gebruikers het signaal gaan negeren. Door de groene grens iets ruimer in te stellen, ontstaan meer positieve momenten. Dat maakt het systeem prettiger in het dagelijks gebruik en vergroot de kans dat huisgenoten hun gedrag daadwerkelijk aanpassen. Dit principe sluit aan bij inzichten uit de gedragspsychologie, waarbij regelmatige positieve feedback vaak effectiever is dan een systeem dat vooral beperkingen aangeeft.

[ Voor 24% gewijzigd door tukker999 op 02-08-2026 21:32 ]

21,9 kWh/100km

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-08 15:08
tukker999 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:56:
Ik ben even aan het opdracht geven gegaan en Claude heeft de ESP code geschreven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat nog van alles in vanwege het debuggen, maar in principe is het klaar.

De ESP regelt alles zelf.

Ik zet het over een paar dagen wel op GitHub.

Waarom zijn de grenzen voor groene en rode leds instelbaar?

De financieel optimale grens is niet altijd de gedragsmatig optimale grens. Wanneer het lampje te vaak rood aangeeft, bestaat de kans dat gebruikers het signaal gaan negeren. Door de groene grens iets ruimer in te stellen, ontstaan meer positieve momenten. Dat maakt het systeem prettiger in het dagelijks gebruik en vergroot de kans dat huisgenoten hun gedrag daadwerkelijk aanpassen. Dit principe sluit aan bij inzichten uit de gedragspsychologie, waarbij regelmatige positieve feedback vaak effectiever is dan een systeem dat vooral beperkingen aangeeft.
Kijk dat is de tweaker spirit :) Wat misschien ook een leuke toevoeging is, welke prompt heb je gebruikt? Misschien kunnen andere leren van de prompt of zelfs deze verbeteren? :)

How are you doing?

• tukker999
Ik zet het op GitHub, dan kan iedereen tweaken wat die wil.

Het is al verfijnd.

- een tabblad display

- een tabblad uitleg

- een tabblad instellingen

- een tabblad debug

Ik maak er nog een tabblad onderdelen lijst bij. (Een klein doosje, voeding, 2 ledjes, 2 weerstandjes, 4 draadjes en een esp)

Het leukste van alles: ik snap niet wat je bedoelt met 'welke prompt heb je gebruikt'.

[ Voor 14% gewijzigd door tukker999 op 05-08-2026 13:13 ]

21,9 kWh/100km

• Muintwie
tukker999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:11:
Ik zet het op GitHub, dan kan iedereen tweaken wat die wil.

Het is al verfijnd.

- een tabblad display

- een tabblad uitleg

- een tabblad instellingen

- een tabblad debug

Ik maak er nog een tabblad onderdelen lijst bij. (Een klein doosje, voeding, 2 ledjes, 2 weerstandjes, 4 draadjes en een esp)

Het leukste van alles: ik snap niet wat je bedoelt met 'welke prompt heb je gebruikt'.
Linkje ?

• fazertje
Hier draait er ook eentje, die hangt bij de accu's geeft de soc en vermogens aan. in het tweede scherm de zon, huisverbruik en totaal op P1.

Leuk speelgoed, er zijn er nog twee onderweg.

• fazertje
leuk speelgoed, geeft nu de energieprijzen van vandaag, morgen, het weer ter plaatse en de metaalprijzen, zomaar omdat het kan.. :)

Standalone, met een evt na 30 sec een AP.

[ Voor 17% gewijzigd door fazertje op 08-08-2026 17:50 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
fazertje schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:48:
en de metaalprijzen, zomaar omdat het kan.. :)
de benzineprijzen van het tankstation om de hoek?! kan dat? :+

• fazertje
alles kan....
Pagina: 1