Zelfbouw → Een display die de dynamische prijs toont in huis

Pagina: 1
Acties:

• StroomKlok
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 18:57
Sinds ik een dynamisch contract heb, wilde ik de prijs niet steeds in een app opzoeken maar gewoon zichtbaar hebben in de woonkamer voor het hele gezin, niet alleen voor mij (ik ben de enige die de app opent 🙈).

Dus heb ik een klein ESP32-touchscreen-kastje gebouwd dat de kwartierprijzen ophaalt en live toont: de nu prijs groot in ct/kWh met een gekleurde balk (groen = goedkoop, rood = duur), daaronder een staafgrafiek van de komende 12 uur (elk staafje 15 min) met een nu-lijn, en een berekening wanneer je je EV het voordeligst laadt. All-in prijs instelbaar (opslag + belasting), en het werkt zichzelf bij via OTA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_vmf9DfYVzTsFOdCidHheU2T_c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WuumWfoVYFnUfJPr4KALPHf6.gif?f=fotoalbum_large

Draait nu als prototype. Ik speel met het idee er een echt plug & play productje van te maken voor mensen die niet zelf willen sleutelen.

Benieuwd wat jullie ervan vinden: wat zou jij op zo'n scherm willen zien netdrukte/congestie erbij, Home Assistant-koppeling, iets anders? En zou je een kant-en-klare versie kopen, of bouw je hem liever zelf?

Ik hou de voortgang bij; wie wil meekijken kan zich melden, maar vooral benieuwd naar jullie feedback:)

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:00
Nice!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Hier heb ik wel interesse in

• StroomKlok
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 18:57
Thanks! Leuk om te horen @Muintwie!

Kort gezegd: een klein ESP32-touchscreen dat via wifi de kwartierprijzen ophaalt, die omrekent naar all-in (opslag + belasting), en daarna via de display, de huidige kwartierprijs, komende uren en een simpel EV-laadadvies toont. Firmware is eigen werk, updates gaan via OTA zodat ik kan blijven bijschaven terwijl het product in de keuken staat.

Wat zou jij er zelf op willen zien? Alleen de huidige prijs, of ook iets als netdrukte?

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:17
Nice, zou je links naar de producten en code wellicht kunnen delen hier?

☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:22
Leuk. Mooi gebouwd @StroomKlok
Ik heb een tijdje geleden een energie dashboard gemaakt voor thuis met daarin naast de bediening van de zonneschermen, airco, lampen en meer ook de dynamische stroomprijzen. De huisgenoten kunnen ook kijken in de app van de stroomleverancier.
Voor de gezinsleden is en blijft het lastig om naar grafieken te kijken om te zien wanneer bij de dynamische prijzen de stroomprijs laag is of dat er in overvloed stroom (zonnepanelen) aanwezig is.
Daarom heb ik een kastje met daarin een ESP8266 en een groen en een rood ledje gemaakt.
Het wordt aangestuurd door Domoticz met de waarden van de dynamische prijzen en het overschot op P1

De besturing gaat als volgt:
GRENS_NEGATIEF <= 0 -- onder dit getal: groen knippert

GRENS_LAAG 0 tot 16 -- t/m dit getal: groen aan (geen rood)

GRENS_MIDDEN 16 tot 23 -- t/m dit getal: groen EN rood aan

GRENS_HOOG 23 tot 35 -- t/m dit getal: rood aan; erboven: rood knippert

Als er veel zonnestroom is gaat groen branden (los van de dynamische prijs op dat moment)

GRENS_ZONNESTROOM_WATT = 1500 -- vanaf dit terugleververmogen: groen "aan"

Zo kan iedereen in huis in een oogopslag zien of het slim is om grote stroomverbruikers als wasmachine, afwasmachine, oven enz aan te zetten of dat even uit te stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae8GT9hYaON6nPS3k-IVBWO_l7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOsRNAb4sTspSFuSkrdpGPSN.jpg?f=fotoalbum_large

De 23 cent heb ik zo gekozen omdat ons vorige vaste contract een stroomprijs had van 22,5 cent/kWh. (dus soort van willekeurig bepaald)
Ik hoor graag commentaar over de ingestelde grenzen wat betreft de stroomprijzen.

PS
De EV laadt sowieso alleen op zonnestroom zodra er voldoende overschot is. Alleen als ik plan dat de EV morgen of overmorgen een bepaald percentage moet hebben wordt er op zo laag mogelijke tarieven geladen op grond van de dynamische prijzen van vandaag, morgen en overmorgen (overmorgen geschat door https://stroomvoorspeller.nl/data/forecast.json )

[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 30-07-2026 01:08 ]

21,9 kWh/100km