Laptop voor software development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-07 21:17
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software developer en doe dat vanuit ons kleine tweemansbedrijf. Ik gebruik intensief Jetbrains producten, zoals PHPStorm en Goland. Ik maak ook erg veel gebruik van docker voor development doeleinden en tot slot doe ik aan fotografie waar ik Darktable voor gebruik.

Geen noemenswaardige gaming (soms een potje l4d2), maar dat draait prima op internal graphics.

Harde eis is dat ik uitsluitend Linux wil kunnen gebruiken.

Wat is je budget?
1800-2200 EUR, hoger kan maar dan moet dat wel een goede reden hebben.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop gaat 2-3 keer per week mee naar kantoor. Maar gewicht, omvang en batterijcapaciteit zijn niet zo relevant want dat is meestal met de auto, sporadisch met de fiets. De laptop gaat altijd aan externe schermen + er is altijd stroom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zoek 15", sowieso niet kleiner. Liefst ook niet groter dan 16". Ik zoek toch wel een intel core i7 of een AMD equivalent. Dit onderwerp weet ik echt heel weinig van

Ik heb momenteel een Lenovo Thinkpad (5 jaar) waar ik tevreden over ben, maar ik kan in het huidige aanbod moeilijk slagen. Vooral uitbreidbaarheid van RAM vind ik een grote pre, kan dat nog wel? Idem voor opslag.

Ik ben zeer benieuwd naar Tuxedo laptops, maar ben toch ook een beetje huiverig voor de kwaliteit. De laptop staat 8+ uur per dag aan, ik heb in de afgelopen vijf jaar nul problemen gehad, kan ik zo'n ervaring bij Tuxedo verwachten? En als er dan wat is, kan ik op tijdige reparaties rekenen? Ik had nu een aanvullende deal dat ik binnen 24 on site geholpen wordt.

Andere merken sta ik zeker voor open. Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen sturen daar ik vrij weinig verstand van deze materie heb. Alvast dank!

Alle reacties

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-07 19:35
Waarom wil je het RAM kunnen uitbreiden? Ik dacht in het verleden ook dat dat handig zou zijn, maar werk toch alweer jarenlang met 32 GB. Als je nu al weet dat dat te weinig gaat zijn, dan misschien toch maar nu alvast (ook al is het duur) voor 64 GB gaan.

Ik ben ook positief te spreken over Lenovo (mijn vrouw gebruikt een Thinkbook). Gezien Linux support belangrijk is zou Framework ook nog een optie kunnen zijn, maar die hebben veel last van de hoge geheugenprijzen.

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-07 21:17
Het staat bij voorkeuren, het is geen harde eis hoor.

En als dat kan, nu al een dikkere config kopen. ik heb al wat modellen gezien waar je nu alleen nog maar de 32 GB modellen van kunt bestellen. Bij Tuxedo zijn sommige modules helemaal niet meer te krijgen. Dan is het wel tof als je dat later als nog kunt doen, en dat heb ik in het verleden ook een aantal keren gedaan.

32 GB is denk ik wel genoeg voor de meeste dagen, maar ik merk toch ook wel dat software na jaren van goedkoop geheugen behoorlijke ineffciënt is met beschikbaar geheugen.