Ervaringen met zelf muziekstreaming hosten

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:03

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Via de zoekfunctie kwam ik wel een handjevol topics tegen, maar dat ging meer over mensen met vragen en waren al wat oud, dus bij deze een nieuw topic.

Al een tijdje heb ik dat ik me irriteer aan Spotify. Het is een prima dienst met veel muziek, maar ze luisteren totaal niet naar de community bijvoorbeeld. Audioboeken verbergen op de homepage is niet mogelijk bijvoorbeeld terwijl daar echt al lang om gevraagd wordt. Überhaupt de UI aanpassen gaat niet, waardoor je een hoop zaken voorgeschoteld krijgt waar je niet op zit te wachten. En ik merk dat hun algoritme me steeds vaker richting meer van hetzelfde stuurt. Waar ik jaren terug regelmatig toffe nieuwe muziek of zelfs (sub)genres kon ontdekken lijkt dat nu allemaal maar lastig te zijn. Ook al een paar keer meegemaakt dat een nummer plots niet meer op Spotify stond. En aangezien ik inmiddels een leuke collectie vinyl heb, en die al wilde digitaliseren voor on the road, dacht ik, ik ga het anders doen.

Na wat research uitgekomen bij Navidrome:
Navidrome allows you to enjoy your music collection from anywhere, by making it available through a modern Web UI and through a wide range of third-party compatible mobile apps, for both iOS and Android devices.

Navidrome is open source software distributed free of charge under the terms of the GNU GPL v3 license.
Dat werd eigenlijk overal geprezen en zou zelfs draaien op iets als een Pi Zero 2W, die ik toevallig nog eentje had liggen. Daar Pi OS Lite (64-bit) op gezet en middels ChatGPT Docker geïnstalleerd en daarna Navidrome. Zoals ik het begrepen heb draait software in Docker in een soort sandbox waarbij Docker van alles regelt, waardoor je geen softwareconflicten krijgt, updates makkelijker uitgevoerd kunnen worden, je eenvoudiger een backup kunt maken van het geheel en nog wat voordelen.

Daarna uitgevogeld hoe het dan zit met verbinden met m'n smartphone, en omdat ik geen poorten open wil zetten ben ik uitgekomen bij Tailscale, wat een VPN creëert tussen de Pi en de telefoon. Installatie en setup was echt enorm easy. Kwestie van een account aanmaken, inloggen op beide apparaten en klaar is Kees. Vervolgens via Filezilla via een sftp-verbinding m'n muziek op de Pi gezet, en dan krijg je in Navidrome alles te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk1AFq_GDdOLJYkg0HSEexYY16o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOSVsoO4rMUawouK8EqUSEur.png?f=fotoalbum_large(ik ben nog druk bezig met m'n vinyl digitaliseren, en had bij m'n ouders een aantal CD's weggeplukt om te rippen, dus het is momenteel een beetje een allegaartje)

Uiteindelijk wil je je muziek ook afspelen en daarvoor gekozen voor Symfonium:
From local files and NAS to Plex, Emby, Jellyfin, Audiobookshelf, Subsonic, OpenSubsonic, Navidrome and cloud drives, Symfonium unifies your music and audiobook libraries in one Android player.
Get your best sound with AutoEQ presets and advanced EQ (PEQ/GEQ), cast to Sonos/Chromecast/DLNA, listen offline, and keep going with Android Auto, Wear OS and Android TV.
Ik heb ook maar Tempus (open source en gratis) gekeken, maar onder andere Android Auto kreeg ik daarmee niet aan de praat. Symfonium is helaas niet gratis, maar een lifetime purchase van 6,99 euro is nou ook weer niet het einde van de wereld. In Symfonium kun je vervolgens verbinden middels Subsonic. Daar voer je het IP-adres in dat je in Tailscale bij je Pi ziet staan, inclusief de inloggegevens van je Pi en.... muziek!

Het werkt allemaal echt super soepel, zelfs op de Pi Zero 2W. Momenteel staat alles nog op één SD-kaartje, wat niet ideaal is. Uiteindelijk wil ik er naar toe dat het SD-kaartje de software bevat, maar dat de muziek op een losse SSD staat. Symfonium bevat verder eigenlijk alles wat je verwacht van een moderne streamingdienst, zoals mixjes kunnen maken op basis van allerlei variabelen, een heel scala aan opties om de app naar eigen smaak in te richten en aan te passen, en de optie verschillende kwaliteiten te gebruiken aan de hand van wifi of mobiele data. Dus op wifi streamt ie het FLAC-bestand met z'n originele bitrate en als ik onderweg ben dan schakelt ie over naar OPUS op 160kbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z39GwbpJtET5HenwXgY7XRJ-TbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZyMr5IT9Jv5SkRuOKIVxyxE.png?f=fotoalbum_large

Ik zal gaandeweg vast nog van alles uitvogelen en zal ongetwijfeld nog van alles tegen gaan komen, maar voor nu werkt het echt super. De enige 'kink in de kabel' tot nu toe was het volume-verschil tussen een paar CD's. Mijn vinyl level ik op -6dB, maar de CD's variëren van -6 tot 0, wat best een fors verschil in volume oplevert. Maar niks wat niet te fixen is met Adobe Audition of Audacity.

Een aangezien dit een ervaringen-topic is, of gaat worden, ben ik vooral benieuwd of anderen ook dit pad ingeslagen zijn. Hoe hebben jullie de streaming opgezet, waar loop je tegenaan, en hoe los je bepaalde issues op?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:35

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb hier wel eens aan gedacht, heb een vrij forse muziek collectie (cd kwaliteit en hoger) die ik vooral op de hifi set afspeel. Voor onderweg zou ik dit vrij eenvoudig werkende kunnen krijgen (Roon draaien op mijn proxmox bak) Betaalde applicatie (niet goedkoop) maar wel heel fraai. Tailscale op mijn homelab en gaan met de banaan.

Enige detail is dat in mijn geval Spotify erg handig is, beide auto’s ondersteund het streamen direct en daarnaast delen wij een familie account waardoor de kosten verwaarloosbaar zijn. Mijn vrouw stuurt alles in huis aan via sporify connect en die gaat zo’n oplossing echt niet willen begrijpen.
Neemt niet weg dat ik mijn eisen muziekcollectie trouw blijf.

PS: met betrekking tot volume verschillen: kijk wel uit dat je de dynamiek niet uit de muziek ga halen door alles in basis veel te hard te zetten.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik stream het zelf via Plex, maar eerlijk gezegd val ik ook snel terug op Youtube Music omdat ik ook nog veel muziek niet heb en dan te beroerd ben om het te kopen :+

Iets anders dat me wel opviel is dat je zegt:
Uiteindelijk wil ik er naar toe dat het SD-kaartje de software bevat, maar dat de muziek op een losse SSD staat.
Houdt er rekening mee dat die SD-kaart vrij rap achteruit zal gaan. Na een aantal jaar is het wel einde verhaal. Dat is niet het einde van de wereld, maar als je toch al een SSD aansluit is het eigenlijk wel zonde van de moeite. Het is niet ingewikkeld om te booten van die SSD, en voor je gebruikte software moet het volgens mij niet uitmaken.