Advies plaatsing en kosten (multi)split-airco's

Pagina: 1
Acties:

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik ben bezig met een kostenplaatje voor het koelen (en af en toe verwarmen van de 1e etage).
Beneden verwarm ik al circa 10 jaar met een Daikin Ururu Sarara warmtepomp (buitenunit staat in de voortuin. Boven heb ik vrijwel nooit de verwarming aan (gasgestookt). Die keren dat mijn dochter er speelt dan zet ik een elektrisch kacheltje aan.

In de woon-, werk- en privesituaties is veel veranderd het afgelopen jaar, vandaar dat ik aan het kijken ben naar comfortaanpassingen. Mijn vriendin draait 1x per maand nachtdiensten, als gevolg van een auto-ongeluk kan ze slecht tegen warmte (thuis heeft ze een airco op haar slaapkamer).
Ik wordt juist vroeg wakker door het vele licht welke door de rolgordijnen komt.
Daarom kijken we naar rolluiken en willen we de warmte aanpakken.

Ik dacht eerst om een airco te plaatsen op de overloop, deze blaast tegen de badkamer aan, de luchtstroom buigt af naar de 2 slaapkamers die ik wil koelen (nr 10 en 11 op de afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L3nJhMP/Airco-hal.jpg

En toch bekruipt me het gevoel dat dit misschien niet echt gaat werken, ook omdat de koude lucht deels via het open trapgat de hal in zal zakken. Misschien zit ik er naast?

Alternatief is een multisplit-airco. De goot met leidingen is alleen een probleem, want deze moeten deels door de etage, over de muur of boven de deuren langs lukt niet (heb glas boven de deuren). Maar over de vloer lukt wel. Ik dacht dan kies ik voor een model vloerairco.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wFp8fLLX/Airco-2x-slaapkamer.jpg

Buitenunit op de garage (groen), leidingen achter het knieschot langs, naar de slaapkamer van mijn dochter en daar de wandairco plaatsen (vroeger zat er op die plek een kleine radiator).
Voor onze slaapkamer ook een vloermodel. Ik kan er voor kiezen om de goot helemaal over de buitenmuur laten lopen of ik ga op de overloop naasr binnen en dan de laatste 2-2,5 meter binnen langs de muur en trapgaat door de binnenmuur naar de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Qjbff1Jc/buitenzicht-goot.jpg

Punten waar ik nog over nadenk:
- ik heb al een Daikin, als ik ga uitbreiden behoudt ik 1 app voor de bediening
- mijn dochtertje is een derde van de tijd bij mij, een airco voor haar kamer voelt ook een beetje als overkill
- qua geschatte prijs schat ik tussen de 4000-5000 euro inclusief installatie uit te komen, omdat er horizontale leidingen zijn heb ik rekening gehouden met condenspompjes.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hebben jullie advies of andere opmerkingen waar ik rekening mee moet houden?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Condenspompjes moet je echt niet willen, ze geven allemaal aan oh-zo-stil te zijn maar in de praktijk brommen die dingen gewoon hoorbaar en hoor je elke 15 min een brom. Niet doen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:19
Die pompjes hebben we hier ook. Wij hebben geen last van het geluid, maar het geluid is er wel. Ik kan me voorstellen dat als je er gevoelig voor bent dit kan irriteren en (in slaapkamers) kan storen bij het slapen. Het gebruik van horizontale leidingen hoeft nog geen reden te zijn voor pompjes. Zolang de zwaartekracht zijn werk kan doen is er geen pompje nodig.

We hebben ook gekozen voor een multisplit met binnenunits in meerdere kamers en dat werkt verder prima.

Spel en typfouten voorbehouden

• PindaRots
Ik heb toch besloten om alleen op mijn slaapkamer een airco te doen. Mijn dochter is niet zo heel veel bij me en op haar kamer is het een stuk koeler.
Ik heb een wandmodel overwogen, maar die blaast dan via het schone dak recht ons gezicht in. Het wordt een vloermodel direct onder het rechter raam op de eerste etage. Daar zit nu een radiator die ik weg haal.
De blauwe stippellijn zal dan iets doorgetrokken moeten worden.
Ik vind dit alleen niet heel mooi staan, zo'n meterslange goot over de muur.
De buitenunit onder het rechter raam zou ook nog kunnen, maar ben bang dat hij dan uiteindelijk maar net boven mijn hoofd komt te hangen als op de oprit loop (de auto staat daar normaal gesproken). En het condenswater lekt dan gewoon naar beneden via de muur.

Hebben jullie nog advies om de buitenunit ergens te plaatsen? Of gewoon de garage aanhouden?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:44
Als je voornaamste gebruik koelen is dan is een wandmodel toch veel efficiënter? Daarnaast kan je zo beter richting het trapportaal blazen en de andere kamers koelen.

De blaasrichting kan je instellen. En met dynamische tarieven/pv gaan bij mij de airco s avonds uit en blijft het hele huis koel omdat de thermische massa gedurende de hele dag gratis is gekoeld. Om die reden is een airco op de gang ook helemaal niet zo vreemd.

Condensafvoer kan je ook met een leiding naar maaiveld laten afvoeren als je de buitenunit bij je slaapkamer hangt. Maar ik zou het bij een goot en garagedak houden. Ziet er beter uit en montage en onderhoud is veiliger

• Kanoet
Maar je hebt gelijk hoor, goten doen afbreuk aan het zicht van de gevel. Het blijft een moeilijke keuze. Aan de andere kant kan je huis wel wat groen gebruiken dus combineer het met wat mooie klimplanten en je hebt direct minder koelvermogen nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 07-08-2026 16:47 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:11
Laat gewoon een goed bedrijf even kijken, want de leidingloop kan beter en condens van de binnenunit kan via de schuine kant in de goot.

• PindaRots
Kanoet schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:40:
Als je voornaamste gebruik koelen is dan is een wandmodel toch veel efficiënter? Daarnaast kan je zo beter richting het trapportaal blazen en de andere kamers koelen.

De blaasrichting kan je instellen. En met dynamische tarieven/pv gaan bij mij de airco s avonds uit en blijft het hele huis koel omdat de thermische massa gedurende de hele dag gratis is gekoeld. Om die reden is een airco op de gang ook helemaal niet zo vreemd.

Condensafvoer kan je ook met een leiding naar maaiveld laten afvoeren als je de buitenunit bij je slaapkamer hangt. Maar ik zou het bij een goot en garagedak houden. Ziet er beter uit en montage en onderhoud is veiliger
Wat betreft de blaas richting. Met een wandmodel krijg je dat je via het schuine dak de luchtstroom weer naar beneden laat lopen, recht het gezicht in.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XfrbSXZh/1786173240247.png

Je ziet het vloermodel (even met AI gebouwd) op de plaats waar eerst een radiator zat met ongeveer dezelfde afmetingen.

De buitenmuur en zijkant woning is op het noorden. Het klopt dat je er geen groen ziet. Op de oost en westkant heb ik veel groen in de tuin. De klimop op de oostkant heb ik verwijderd. Dat had de vorige eigenaar flink laten woekeren. Dat vind ik niets, dan maar wat meer muur en meer koelvermogen.

Edit:
Zo zou het er dan ongeveer aan de buitenkant uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JWsdmDCM/Gemini-Generated-Image-q2fifpq2fifpq2fi.png

[ Voor 5% gewijzigd door PindaRots op 08-08-2026 12:14 ]

• Kanoet
Ah vandaar! Het raam zit in de weg om hem tegen de buitenwand hangen. In een eerdere woning had ik een bijna vergelijkbare situatie en daar liet ik de airco bijna recht naar beneden blazen.
Klimop is idd rotzooi, er zijn ook andere planten. Bij mij lopen de goten helaas wat lelijker over de buitengevel. Bij een installatie in een bestaande woning blijft het vaak concessies doen. Zo te zien heb jij een goed plan voor jouw woning bedacht.

[ Voor 25% gewijzigd door Kanoet op 08-08-2026 12:38 ]

Pagina: 1