Linux migreren naar andere partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Hoe verplaats ik mijn Linux distro van de ene partitie naar de andere, zodat ik alles inclusief symlinks enzo meeneem?

En als ik LiLo dan op die nieuwe partitie installeer werkt dan alles weer?

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hehehe

in WOS: [topic=234157/1/999]

en dan hier linux migreren :)
kon dat niet in 1 topic?

PSN: Houtvlot

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Op vrijdag 21 september 2001 19:55 schreef dinges het volgende:
kon dat niet in 1 topic?
Uhh, nee, want de meeste mensen bij WOS weten niet zoveel af van Linux. En als ik hier een Windows vraag post dan verwacht ik een boel flames.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdc1 bs=xxx
Hierbij is 'if' inputfile, of 'outputfile' en bs 'blocksize'. Dit zou volgens mij moeten werken, maar zorg dat je geen typfoutje maakt want als je naar de verkeerde partitie schrijft dan heb je een probleem...Als het eenmaal werkt dan kun je de eerste partitie weghalen natuurlijk.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

En natuurlijk je /etc/fstab en je lilo.conf ff meewijzigen.
chroot nieuwe partitie, Lilo daarna ff runnen en dan zou het wel moeten werken .

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Dat dd gedoe gaat dus alleen werken wanneer de schijven EXACT even groot zijn (tot op de laatste byte) en hetzelfde filesystem gebruiken. Wat je beter kunt doen is partitioneren, formatteren (mkfs) en dan de partities overzetten met:
find / -mount -print | cpio -pdm /mnt

Waar / de partitie is waarvandaan je de bestanden haalt, en /mnt het mountpoint waar de nieuwe partitie zich bevind. Deze methode heb ik vanmiddag nog gebruikt om mijn Linux te verplaatsen van 13GB naar 30GB, dus hij werkt. Wat de opdracht precies doet is ALLE bestanden van 1 partitie kopieren naar de nieuwe partitie.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 22 september 2001 02:38 schreef Valium het volgende:
Dat dd gedoe gaat dus alleen werken wanneer de schijven EXACT even groot zijn (tot op de laatste byte) en hetzelfde filesystem gebruiken.
Ehm, volgens mij klopt dat niet helemaal. Als ik iets doe als 'dd if=/dev/hda1 of=/dir/partitie.image bs=xxx' dan werkt dat gewoon. En /dir/partitie.image is geen schijf, heeft vantevoren nog geen formaat (want bestaat nog niet) en al helemaal geen filesystem. In principe kopieer je gewoon de filesysteminfo mee, omdat die in de eerste sector(s) van de partitie staan. Waar je wel op moet letten: iets als 'dd if=/dev/hda of=/dev/hdc2' zal niet werken (denk ik), omdat je dan ook dingen als je MBR meekopieert en die horen niet op een tweede partitie op secondary master te staan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

dd if=/dev/iets of=/dev/iets gaat alleen werken als de partities exact hetzelfde zijn. Het gaat zeker NIET werken als er verschillen zijn of wanneer je een hele schijf naar een partitie gaat verplaatsen.

dd if=/dev/iets of=/tmp/image.backup gaat natuurlijk wel werken (zo maak je ook zelf iso's). Het is immers een image. Je kunt later alleen dat image weer terug zetten op dezelfde partitie waar je hem vandaan had, of op eentje die exact dezelfde afmetingen heeft (zie 1e paragraaf :P )

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Op zaterdag 22 september 2001 02:38 schreef Valium het volgende:
Dat dd gedoe gaat dus alleen werken wanneer de schijven EXACT even groot zijn (tot op de laatste byte) en hetzelfde filesystem gebruiken. Wat je beter kunt doen is partitioneren, formatteren (mkfs) en dan de partities overzetten met:
find / -mount -print | cpio -pdm /mnt

Waar / de partitie is waarvandaan je de bestanden haalt, en /mnt het mountpoint waar de nieuwe partitie zich bevind. Deze methode heb ik vanmiddag nog gebruikt om mijn Linux te verplaatsen van 13GB naar 30GB, dus hij werkt. Wat de opdracht precies doet is ALLE bestanden van 1 partitie kopieren naar de nieuwe partitie.
Ok, maar worden dan alle links ook goed gezet? Ik ben niet zoiets van plan als de topic starter, maar dan een kopie van dev/hdb naar dev/hdc, waarna dev/hdc eruit gaat. De schijf met de kopie wordt dan dev/hdb, maar dan kan ik hem niet meer booten denk ik. Iemand hier een idee of oplossing over/voor?

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Verwijderd

init 1
mc opstarten
instellen dat mc symlinks goed meeneemt
alles kopieren behalve wat gemount is als andere partitie en /proc ook niet
mount points aanmaken op nieuwe partitie
/proc aanmaken op nieuwe partitie
/etc/fstab aanpassen op nieuwe partitie
/etc/lilo.conf aanpassen op nieuwe partitie
chroot /nieuwe partitie/
lilo runnen
en rebooten

volgens mij moet dat zo wel werken. aan te raden is om een extra bootoptie in je lilo te laten staan met de oude toestand. Als het niet werkt kun je nog terug.

• acq

acq

Op zaterdag 22 september 2001 16:51 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
init 1
mc opstarten
alles kopieren behalve wat gemount is als andere partitie en /proc ook niet
/proc aanmaken op nieuwe partitie
/etc/fstab aanpassen op nieuwe partitie
/etc/lilo.conf aanpassen op nieuwe partitie
chroot /nieuwe partitie/
lilo runnen
en rebooten

volgens mij moet dat zo wel werken. aan te raden is om een extra bootoptie in je lilo te laten staan met de oude toestand. Als het niet werkt kun je nog terug.
Tnx! Zal ik van de week eens ff proberen

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• acq

acq

Op zaterdag 22 september 2001 16:51 schreef janjanjanjanjansen het volgende:

chroot /nieuwe partitie/
Paar dingetjes die ik niet helemaal begrijp. Waar stel ik in dat MC de symlinks goed meeneemt? Enige dat ik in de options kan vinden is: "cd follow links". Lijkt me niet de goeie. En bij het kopieren deze: "stable symlinks", maar als ik die gebruik krijg ik een error "could not make hard link" o.i.d..

Moint points aanmaken. Klinkt misschien lame, maar maak je die al niet aan door het kopieren? If not, hoe dan wel?

Als ik chroot op geef op een draaiend linux systeem, kan ik het draaiende systeem later dan nog wel starten als er iets fout is gegaan?

Verwijderd

Symlinks:
Denk dat ie symlinks wel default goed meeneemt. Zelf dit truukje al wel paar keer gedaan, geen probs met symlinks gehad.

Mount points:
Met mount points bedoel ik die dir's waar je andere partities onder hebt gemount. Als die gemount staan en je zou ze meekopieren krijg je dus alle data (ook van andere partities) mee. Een gemounte /cdrom als voorbeeld. Als je windows schijven hebt gemount in bijv /mnt/c dan zou je die data ook niet willen meenemen. Dus dat bedoel ik met mount points: directories die een andere partitie en/of filesysteem hebben. Die kun je dan weer als directories aanmaken op je nieuwe partitie.

chroot:
Stel je hebt je nieuwe partitie gemount onder /data . Voordat je lilo kunt runnen moet je zorgen dat je nieuwe schijf als / (root) is gemount anders wordt je oude partitie van een nieuwe config voorzien. In dit voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
cd /data
chroot /data
lilo -v
exit
reboot

Extra bootoptie toevoegen in lilo.conf kan voorkomen dat je in een situatie komt waarin je niet meer kunt booten. Je kunt je oude config renamen naar bijv. linux-old .
Hoop dat het zo duidelijker is :)

• acq

acq

Op maandag 24 september 2001 00:51 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
Hoop dat het zo duidelijker is :)
Veel duidelijker :) Tnx!

Pagina: 1