Vraag:
Ik zit in het bestuur van een toneelvereniging. We gebruiken momenteel:
Ik overweeg daarom om onze verenigingsmail volledig naar Microsoft 365 / Exchange Online te migreren.
Mijn grootste uitdaging is echter niet de techniek, maar de gebruikers. De bestuursleden gebruiken hun eigen privécomputer en zijn daarop aangemeld met een persoonlijk Microsoft-account (Outlook.com, Hotmail.com of Microsoft 365 Family).
Daardoor ontstaan regelmatig problemen zoals:
Relevante soft- en hardware dat ik gebruik:
Ik zit in het bestuur van een toneelvereniging. We gebruiken momenteel:
- Microsoft 365 Business Standard voor OneDrive en documenten.
- Vimexx-hosting met Roundcube voor e-mail.
Ik overweeg daarom om onze verenigingsmail volledig naar Microsoft 365 / Exchange Online te migreren.
Mijn grootste uitdaging is echter niet de techniek, maar de gebruikers. De bestuursleden gebruiken hun eigen privécomputer en zijn daarop aangemeld met een persoonlijk Microsoft-account (Outlook.com, Hotmail.com of Microsoft 365 Family).
Daardoor ontstaan regelmatig problemen zoals:
- Niet weten met welk account ze zijn ingelogd.
- OneDrive van de vereniging niet kunnen vinden.
- Verkeerde account gebruiken in Office-apps.
- Verwarring tussen privé- en verenigingsgegevens.
- Hoe richten andere verenigingen of stichtingen dit praktisch in?
- Werken jullie volledig met Microsoft 365 accounts voor bestuursleden?
- Hoe voorkom je dat privé- en verenigingsaccounts door elkaar lopen op privéapparatuur?
- Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste moment met het juiste account bij de gegevens komt?
- Zijn er best practices voor minder technische gebruikers die slechts enkele uren per maand in de omgeving werken?
Relevante soft- en hardware dat ik gebruik:
- Roundcube webmail (Hosting via Vimexx)
- Microsoft 365 Business Standard
- Microsoft 365 Business Basic
- Privé Windows-pc's van bestuursleden
- Werken via een incognito-venster. Dit werkt tijdelijk, maar bestuursleden vergeten dit regelmatig.
- Een aparte browser publiceren via mijn Synology NAS. Technisch mogelijk, maar de prestaties vielen tegen.
- Instructies maken voor het gebruik van verschillende accounts, maar dit lost de verwarring niet structureel op.