Waterdichting tussen muren HSB en capillaire werking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:45
Goedemorgen,

Ik zoek bevestiging van mijn aanpak die ik voor ogen heb. Zoals jullie kunnen zien zit ik voor een groot deel omringd door muren in mijn bouw. Het word een opzichzelf staand gebouw, dus met gevelbekleding aan alle kanten.

Rondom worden de daken overkapt dus van bovenaf komt er geen water in de ruimte tussen de gebouwen. Het heeft dus een tocht naad van een aantal centimer.

Ik twijfel nu over sneeuw/regen dat schuin deze naad in zou kunnen. Kan de waterdichting zoals ik hem getekend heb hiermee overweg? DPC moet je even vergeten dat word EPDM met een MS-Polymer kit. Het platte deel is dus ruw beton en daar zit mijn twijfel. Capillaire effect etc.

Alternatief is met een betumen coating een soort gootje te verfen en dat het water weg kan sijpelen richting de tuin. Dit is dan extra op wat er al op de tekening staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFTJyi_nSxGUSneyH9o4IFU3huk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnV66pOjZZ25IK0J82j0zAzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTtcLPYOMj-2OwNXaJyntwTPXOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUTtENczoAPNBws5KmZZTStN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Furion2000
@DIY jij hebt al eerder geholpen bij mijn bouwvragen, heb jij een idee?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:58

DIY

Excuses voor de reactie, maar ik schrik hiervan.

De omringende muren moeten condens/vocht uit de spouw kwijt kunnen. Door je fundering die aansluit op de muur/fundering vd buren en nog meer als je een gootje creëert, word dat tegen gehouden. Het water kan zich ophopen in hun spouw en het risico bestaat dat het binnenspouwblad van de buren verzadigd raakt met alle gevolgen van dien. Ik hoef geen antwoorden, maar wat je jezelf zou moeten afvragen:

- Kan er nog condens/water via de open stootvoegen uit de spouw van die bestaande muren komen? De openingen kunnen ook onder het maaiveld zitten.
- Is je fundering tegen de gemetselde muren gestort of alleen tegen de betonnen fundering?
- wat heeft de constructeur voorgeschreven over de verbinding tussen jou nieuwe fundering en de omliggende funderingen?
- Waarom heb je de fundering breder gestort dan je bouwwerk? Ipv dat water via de EPDM van je fundering afloopt blijft het nu op het beton staan. Beton is niet waterdicht, dus zal je cellenbeton uiteindelijk ook natte voeten krijgen.

Normaal sluit je jou isolatie en dak direct aan op de omliggende daken en muren, zodat er geen water tussen kan komen en het scheelt je ook nog eens de gevelbekleding. Op tweakers zijn veel topics te vinden over uitbouwen met gedeelde muren en hoe je dat correct oplost. Ik snap dat er redenen kunnen zijn om vrijstaand te bouwen, maar dan moet de detaillering wel kloppen en dat kan niet gaandeweg.

Je beïnvloed nu ook de bouwwerken rondom de jouwe, met op termijn mogelijk zetting of (vocht)schade tot gevolg. Ga dus ajb met je bouwkundige en constructeur in overleg en laat ze de details uitwerken. Ja, dat kost tijd en geld, maar schade bij jou en je buren zit je ook niet op te wachten.

[ Voor 47% gewijzigd door DIY op 31-07-2026 06:54 ]

• Furion2000
- funderings is tegen de gemetselde muren aan gestort, het ging bij alle gebouwen om doorgemetselde muur zonder stootvoegen. Alles in overleg met constructeur en architect.
- Mijn dak word aangesloten op de andere daken door wat overlap of andere bitumen achtige constructies (hoogteverschillen). Tussen de muren zit alleen een geventileerde spleet van aantal cm.
- Het is gehyrdofeerd cellenbeton speciaal voor een kimlaag

Er kan dus geen regen recht naar beneden bij komen alleen op 2 open kanten. Ik weet dat het anders is dan isolatie tegen de muren van de omliggende gebouwen plaatsen is, maar door de vele hoogteverschillen en een dampopen constructie was dat geen optie.

Is het een optie om de fundering waterdicht te maken of iets anders? Ik ga nog eens navragen bij de architect wat ik aan moet met je vocht/zetting opmerking. Lijkt mij sterk dat ze dit over het hoofd gezien hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jm3MWjIfUvf3HQverWsFLW4D54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vanj0lyDA6Cx9wi9dZUFs6ed.png?f=user_large

• DIY

DIY

Ok gelukkig, er zijn echte tekeningen! Ik zag elke keer je schetsjes langskomen, dus maakte me zorgen.
Doordat het een steensmuur is zijn die open stootvoegen niet van toepassing, dus daar hoef je geen vragen over te stellem.
Dan heb je nog wel die andere muur (van een garage?) Is dat ook een (half)steens of met spouw?

Wat betreft de goot: In je tekening staat een DPC/membraam/folie/dakleer ingetekend (de rode streepjeslijn) dus je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Vraag de architect gewoon wat hij daar voor membraam had verzonnen.
Je ziet ook dat hij die een flink stuk tegen de muur van de buren heeft opgetrokken, dus doe dat en laat het membraam niet horizontaal op het beton eindigen om het dan waterdicht proberen te maken met iets anders.

Note: als je weer een vraag hebt, is het verstandig om gelijk de relevante tekening erbij te zetten. Wellicht is het zelfs interessant voor anderen die ook een tuinkantoor willen bouwen als je een topic maakt met je voortgang en vragen waar je onderweg tegenaan loopt.

[ Voor 39% gewijzigd door DIY op 31-07-2026 20:14 ]

• Furion2000
DIY schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:53:
Ok gelukkig, er zijn echte tekeningen! Ik zag elke keer je schetsjes langskomen, dus maakte me zorgen.
Doordat het een steensmuur is zijn die open stootvoegen niet van toepassing, dus daar hoef je geen vragen over te stellem.
Dan heb je nog wel die andere muur (van een garage?) Is dat ook een (half)steens of met spouw?

Wat betreft de goot: In je tekening staat een DPC/membraam/folie/dakleer ingetekend (de rode streepjeslijn) dus je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Vraag de architect gewoon wat hij daar voor membraam had verzonnen.
Je ziet ook dat hij die een flink stuk tegen de muur van de buren heeft opgetrokken, dus doe dat en laat het membraam niet horizontaal op het beton eindigen om het dan waterdicht proberen te maken met iets anders.

Note: als je weer een vraag hebt, is het verstandig om gelijk de relevante tekening erbij te zetten. Wellicht is het zelfs interessant voor anderen die ook een tuinkantoor willen bouwen als je een topic maakt met je voortgang en vragen waar je onderweg tegenaan loopt.
Ik ga het overwegen, heb ook al een blog overwogen maar komt er nog niet van :+

Architect geeft aan EPDM en niks te doen met de garagemuur van buren (wel spouwmuur). Ook geen stootvoegen toevoegen. Had het over ventilatie blijft in stand en niet anders dan bij bestaande garages langs elkaar.

EPDM = blauw, Intello folie = paars, bouwfolie = rood

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i5HP2I-vbr94B0qA17SAUtj4mU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G8vs0CQuMbNDjBBF7alDD72u.png?f=user_large

• DIY

DIY

Nee idd, mij ging het om bestaande openingen die je mogelijk blokkeerd, maar als die er niet zijn inderdaad geen open stootvoegen gaan toevoegen.

Persoonlijk zou ik de EPDM over de xps heen leggen ipv achterlangs, zodat je de xps tegen de cellenbeton kan lijmen. De epdm achter je buitenisolatie gewoon naar beneden laten hangen zodat vocht kan weglopen.

De bouwfolie kun je, ivm luchtdichting, het beste aan de intello tapen.

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 03-08-2026 12:12 ]

• Furion2000
DIY schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:09:
Nee idd, mij ging het om bestaande openingen die je mogelijk blokkeerd, maar als die er niet zijn inderdaad geen open stootvoegen gaan toevoegen.

Persoonlijk zou ik de EPDM over de xps heen leggen ipv achterlangs, zodat je de xps tegen de cellenbeton kan lijmen. De epdm achter je buitenisolatie gewoon naar beneden laten hangen zodat vocht kan weglopen.

De bouwfolie kun je, ivm luchtdichting, het beste aan de intello tapen.
Ja klopt, twijfelde of ik dat er bij moest zetten dat dat zo bedoeld was. Mijn macos paint wilde graag steeds die lijnen samenvoegen waardoor het nu half lijkt dat het achter de XPS zit :+
Pagina: 1