Windows migreren naar andere harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 09:30
OK hier is de situatie:

Ik heb 2 harddisken C en E (de cd-rom is D), Windows 2000 Pro staat op C. Nu wil ik alles (OS, Prog Files, etc.) verplaatsen naar de E schijf en daar dan de C van maken. En de huidige C schijf uit mijn computer halen.

Hoe kopieer ik de Windows files? Hoe verplaats ik de NT Loader? Hoe zorg ik ervoor dat de E netjes de C wordt? Moet ik nog andere dingen doen? Wat voor problemen kan ik tegenkomen?

Een stappenplan (of een link daar naar toe) zou heel fijn zijn.

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 20:20
Zou dat niet gewoon kunnen met PartitionMagic? Volgens mij kan dat programma complete partities kopieren naar een andere schijf. Dat zou de makkelijkste manier zijn om dit voor elkaar te krijgen denk ik.

Ik weet overigens niet veel van WinNT, so correct me if I'm wrong. PartitionMagic moet in elk geval gewoon kunnen omgaan met een NTFS partitie.

The sentence below is true.
The sentence above is false.

Verwijderd

Je wilt dus een partitie verplaatsen, dit kan met Norton Ghost en met Drive Mapper van Powerquest.

• Sanjuro
Op vrijdag 21 september 2001 20:12 schreef Cobus_NL het volgende:
Je wilt dus een partitie verplaatsen
Nee, niet helemaal. Ik wil wat er nu op E staat + alles wat er nu op C staat allemaal op 1 partitie op mijn E schrijf krijgen.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Partition Magic heeft een Merge Partitions optie, waarbij de data van twee aparte partities tot 1 partitie wordt samengevoegd. De vraag is of dat ook kan als er een systeempartitie mee gemoeid is (wat in jouw geval zo is)... Wat voor gegevens staan er trouwens op de E-drive? Als dat dingen zijn zoals gedownloade bestanden en documenten die niet afhankelijk zijn van hun locatie op de schijf, zou het in principe mogelijk moeten zijn om gewoon in Windows alles in E naar C te kopiëren. Vervolgens C naar E dupliceren met Norton Ghost en je bent klaar...

• Sanjuro
Op vrijdag 21 september 2001 20:59 schreef Henno het volgende:
Wat voor gegevens staan er trouwens op de E-drive?
Daar staan dingen als films, muziek, installatie bestanden, backups enzo. Dingen die dus idd niet afhankelijk zijn van de locatie. Maar wel groot zijn, en aangezien mijn C schijf 16 GB is en al bijna vol en mijn E 60 GB en daarvan 35 GB gebruikt wordt is het kopieeren van E naar C niet echt een optie.

Die merge optie in Partition Magic zal ik eens naar kijken. Heeft iemand wel eens zo iets gedaan? Gaat dat dan allemaal goed? Herkent Windows 2k de nieuwe samengevoegde partitie dan ook weer als C? En wat gebeurt er met de NT Loader?

Verwijderd

Norton ghost disk to disk. Powerquest heeft ook zoiets geloof is

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 20:20
Ik zou zeggen maak even een kopie van je bestanden op E, dat kan zijn naar een andere partitie of op een CD ofsow... dan kopier je je C partitie naar E zoals hierboven staat, met Ghost, Partition Magic etc, en daarna weer gewoon je bestanden van schijf E terugkopieren.

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
drive mapper (zit bij partition magic) doet dit perfect, ik heb laatst mijn winME van de C: naar de D: gezet, drivemapper zorgt er dan voor dat al je verwijzingen naar c: vervangen worden door d:, werkt echt perfect :)

PIII 800@804 Mhz

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

dijkmane

biertje ?

Op zaterdag 22 september 2001 12:34 schreef smiley het volgende:
Norton ghost disk to disk. Powerquest heeft ook zoiets geloof is
Powerquest Drive Image

specs : wil je niet weten

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47
Wat ik zou doen:

E: partitie kleiner maken en naar het einde schuiven met Partition Magic zodat je C: schijf ERVOOR past.

C: partitie kopieren naar vrije ruimte voor E: met Drive Image Pro.

Let op! Als je E: schijf nu een primary partitie is moet je die eerst converteren naar een extended partitie met logical drive (kan ook met Partition Magic). De opschuif-actie moet je dan zo uitvoeren dat de vrije ruimte BUITEN de extended partitie valt, anders wordt je nieuwe C: schijf geen primary partitie en kun je er niet meer van booten.

Suc6

Verwijderd

OK,

geef effe wat meer info:
is je C: partitie NTFS of FAT(32)?
Bij NTFS kun je problemen krijgen (boot.ini aanpassen is vereist denk ik)

Jij hebt dus HD1 : C: 16GB
en ook nog eens HD2: E: 60GB (35 gebruikt, 25 over)

Zoals gesuggereerd:
E: - partitie verkleinen tot 60-18=42GB (18 is ongeveer 16GB van C: met een beetje ruimte erbij).
Dan partitie doorschuiven tot het eind van de 2e harddisk.
Indeling wordt dan: 18GB unpartitioned, 42GB data
Dan partitie van C: naar de vrijgekomen unpartitioned ruimte op de 2e harddisk kopieren met Drive Image of Partition Magic, Ghost, Drive Copy, etc...
Dan wordt het tijd om de kabels van de harddisks te wisselen (en indien nodig dus ook jumpers.)

Oftewel na alle data verplaatsing, zorg dat de 2e harddisk als eerste harddisk, en dus als C:, wordt gezien.

Nieuwe situatie
HD1: 18GB win2000 systeempartitie (C:)
HD1: 42 GB data (D: of E:, in disk management te wijzigen indien nodig)
HD2: 16GB originele win2000 systeempartitie, kan gewist worden en als dataschijf dienen.

Mergen van partities valt niet aan te raden, zeker niet indien ntfs gebruikt wordt (kan pas vanaf PM7.0).

Drive Image 5.0 kan ook wel het een en ander. www.powerquest.com

• Sanjuro
Op zondag 23 september 2001 11:42 schreef BBL the 2nd het volgende:

Mergen van partities valt niet aan te raden, zeker niet indien ntfs gebruikt wordt (kan pas vanaf PM7.0).
Het zijn allemaal FAT32 partities, ik doe niet aan NTFS want dat is een heleboel geklooi als er iets misgaat.

Gaat het mergen van partities bij FAT32 wel goed? Of is dat ook niet aan te raden? Enig idee hoe lang zoiets duurt?

(Bedankt voor jullie uitgebreidde uitleg trouwens.)

Verwijderd

reserveer maar een paar uurtjes.
Mergen valt niet aan te raden tenzij je eerst ALLES gebackupt hebt.
NTFS-> FAT32 conversie trouwens ook niet.

• Sanjuro
Het is gelukt. Het heeft een dag en een heleboel problemen gekost, maar het is gelukt.

Hier een beschrijving van wat ik gedaan heb en wat er mis ging. Lees dit voor je ergens aan begint. Je hebt nodig:
- een bootdisk met fdisk en format
- een bootdisk met Ghost
- een netwerk
- een 2e PC met Windows 2000

Eerst nog even het probleem. Ik heb mijn primaire Windows partitie met Windows 2000 Pro op schijf A staan en die moet naar (de grotere) schijf B.

1. Ik heb een grote lege primary partitie gemaakt op schijf B.

Dat gaf 2 problemen:
A. Windows houdt niet van 2 primary partities dus alles wat op nog op schijf B stond moest eraf.
B. Partition Magic hing tot 2 maal toe bij het creeeren van de partitie uiteindelijk heb ik het met een Win98 bootdisk moeten doen met fdisk en format.

PM kan geen partities van schijf naar schijf kopieren.

2. Gebruik een bootdisk met Symantec Ghost. Kiezen voor Partition -> Partition. 18 GB binnen een half uur overgepompt. Dat ging dus allemaal nog wel goed.

Windows 2000 staat nu op de B schijf maar die schijf is nog niet bootable, dus bootable maken.

3. De makelijkste manier is om Windows nog een keer te installeren in een ander directory en dan bij het opnieuw opstarten te kiezen voor je oude Windows.

Toen kwam het grootste probleem. Windows begon te zeuren over dat zijn Page File niet goed was. Na veel zoeken vond ik hier de probleem beschrijving. Het probleem is dus dat Windows nu op een HD staat met een ander serie nummer. Ik heb voor oplossing 3 gekozen.

Dit kan alleen als je een andere PC met Windows 2000 hebt op hetzelfde netwerk en de schijf B oorspronkelijk al in je PC zat.

4. Zorg ervoor dat je eigen PC geboot is met network support. Dus niet in gewone Safe Mode.

5. Gebruik regedit.exe om van de 2e PC om in de registry van PC 1 nummer 1 te komen. En volg instructies hier.

6. Reboot je PC en alles zou het moeten doen.

Laat even weten dat als dit je helpt. Dan weet ik dat ik dit niet voor niks heb getikt.
Pagina: 1