Usb 3.2 hub over 10 meter verlengen met 40GBps AOC USB-C?

Pagina: 1
Acties:

• Fuku-San
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 15:40
Hoi, hopelijk zit ik in de juiste sectie met deze vraag, zo niet; excuus.

TLDR: Kan ik een USB3.2 hub op 40GBPS verlengen over 10 meter met een AOC USB-C kabel en 5 tot 10 devices in de hub aansturen?

Ik wil graag mijn Desktop's USB setup uitbreiden met een hub, omdat mijn PC gekoppeld zit aan een deskmonitor, maar 7 meter verderop ook aan een TV. Ik stream op twitch en wissel graag in de toekomst zo simpel mogelijk tussen bank en desk setup. (dat doe ik nu nog door de pc te verplaatsen). Echter maakt mijn Fractal North PC zo mega veel herrie (zelfs met silent fan profile) dat ik besloten heb de PC in een andere ruimte te zetten, waardoor het USB gebeuren moet worden verlengd. Het kleine bier zoals Bluetooth dongles is prima te doen met een standaard verlengkabel, maar mijn zwaardere apparatuur lukt me niet.

Deze randaparratuur moet op de hub en is veeleisend qua dataoverdrachtssnelheid:
  • Avermedia Livegamer Ultra 2.1 (5 tot 10GBPS)
  • OBSBOtT 4K (2.5 GBPS)
  • Stream Deck
  • Stream Deck XL
Ik heb reeds een USB 3.2 hub gekocht, met aparte stroomvoorziening, welke naast mijn TV staat, maar nu is de zoektocht gestart naar een kabel die dit mogelijk moet maken. Eigenlijk is het enige wat ik zie AOC optische usb C - C kabels, want 40Gbps is wel wat ik nodig heb, idealiter over 10 meter, maar als het écht niet anders kan, kan ik mijn PC ook dichterbij zetten en op 5 meter van de TV krijgen. De USB Kabels die ik tot dusver heb geprobeerd hebben geen soelaas geboden, dus ik ben erg benieuwd of een AOC USB-C naar C dit klusje gaat klaren, of dat dit gewoon niet goed te doen is. Ik heb nog geen sluitend antwoord bij elkaar kunnen googl'en. gemini'en.

Mijn Moederbord: ASUS ROG Strix X-870-A

Mijn USB hub:
GKEAPZA
Kleur10-poorts 3.2USB-hub
Ik hoor graag of jullie ideeen hebben hoe ik dit het beste kan doen! Kan ik uberhaupt op die afstand een hub met 5 tot 10 devices in m'n moederbord prikken? Of kan ik beter gewoon los lange kabels kopen voor al deze apparaten?

Bij voorbaat dank.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je >12.5GBps nodig hebt is dat >100Gbps en gaat dat natuurlijk nooit werken met een 40Gbps interface. Om dat te supporten zou je het in tweeen moeten splitsen - de 5-10GBps kun je (misschien, nipt) over een 80Gbps USB 4 v2 verbinding krijgen en de 2.5GBps gaat wel over een 40Gbps USB 4 v1. USB 3.2 2x2 levert max 20Gbps dus valt sowieso af.

Bij dat soort bandbreedtes moet je overigens rekening houden met de beperkingen van PCIe en dat gaat op jouw moederbord een uitdaging zijn: ene slot is PCIe 4.0 of 5.0 (afhankelijk van gebruikte CPU) met 16 lanes, maar daar zit je GPU waarschijnlijk in. De andere slot biedt maar 4 lanes op PCIe 4.0, waarmee je realistisch max ~48Gbps netto kunt bereiken. Mogelijk heb je nog een M.2 slot op PCIe 5.0 (afhankelijk van CPU), en je hebt natuurlijk de eerste PCIe slot die 16 lanes op PCIe 4.0 of 5.0 heeft en dus minimaal 96Gbps aan kan. Maar dan moet je GPU richting de tweede slot.

Bovendien stapje terug: ik heb nog helemaal geen USB 4.0 v2 80Gbps kaarten gezien...

Ik denk dat je vooral je eisen bij moet stellen naar iets dat op dit moment haalbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Praktische bedenking: voor de prijs dat je gaat kwijt zijn aan kabels en oplossingen, zou het niet goedkoper zijn om een stillere behuizing te kopen? En eventueel waterkoeling/noctua's erop los te laten?

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:27
Kan je hub überhaupt meer dan 10Gbps aan?
Volgens mij gaat het daar al mis. Je moet haast naar een usb4 hub of thunderbolt.

• Fuku-San
manzonderdas schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:56:
Praktische bedenking: voor de prijs dat je gaat kwijt zijn aan kabels en oplossingen, zou het niet goedkoper zijn om een stillere behuizing te kopen? En eventueel waterkoeling/noctua's erop los te laten?
Heb ik ook over nagedacht. Ik heb nu een fractal North XL, de standaard casefans zijn echt mega luid. Maar ik heb al een Corsair 3 fan waterkoeler op mn 9800x3d en mn 5090 is ook een 3 fan kaart, dus herrie maakt het sowieso ook nog wel met wat noctuas op de inlet. Het is eigenlijk zo erg dat ik liever op Geforce Now speel nu, maar ik denk wel dat ik dit maar eens moet overwegen inderdaad :')

• Fuku-San
jaspermeul schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:09:
Kan je hub überhaupt meer dan 10Gbps aan?
Volgens mij gaat het daar al mis. Je moet haast naar een usb4 hub of thunderbolt.
Ik vrees dat je gelijk hebt. De 3.2 hub kan gelukkig nog retour.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
dion_b schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:52:
Als je >12.5GBps nodig hebt is dat >100Gbps en gaat dat natuurlijk nooit werken met een 40Gbps interface. Om dat te supporten zou je het in tweeen moeten splitsen - de 5-10GBps kun je (misschien, nipt) over een 80Gbps USB 4 v2 verbinding krijgen en de 2.5GBps gaat wel over een 40Gbps USB 4 v1. USB 3.2 2x2 levert max 20Gbps dus valt sowieso af.

Bij dat soort bandbreedtes moet je overigens rekening houden met de beperkingen van PCIe en dat gaat op jouw moederbord een uitdaging zijn: ene slot is PCIe 4.0 of 5.0 (afhankelijk van gebruikte CPU) met 16 lanes, maar daar zit je GPU waarschijnlijk in. De andere slot biedt maar 4 lanes op PCIe 4.0, waarmee je realistisch max ~48Gbps netto kunt bereiken. Mogelijk heb je nog een M.2 slot op PCIe 5.0 (afhankelijk van CPU), en je hebt natuurlijk de eerste PCIe slot die 16 lanes op PCIe 4.0 of 5.0 heeft en dus minimaal 96Gbps aan kan. Maar dan moet je GPU richting de tweede slot.

Bovendien stapje terug: ik heb nog helemaal geen USB 4.0 v2 80Gbps kaarten gezien...

Ik denk dat je vooral je eisen bij moet stellen naar iets dat op dit moment haalbaar is.
Hij haalt hier GBps en Gbps door elkaar. Die Avermedia Livegamer Ultra 2.1 doet maximaal 10 Gbps, de data gaat immers over de bijgeleverde USB 3.2 Gen 2-kabel (=10 Gbps).

We hebben het dus totaal over 12,5 Gbps+.

Dat zou kunnen met een dedicated 10 Gbps en een losse voor de rest. Ik weet niet in hoeverre een 20 Gbps-usb-aansluiting dit zonder hickups kan verwerken.
Pagina: 1