Upgrade vanaf Q Acoustics 3020c: QA 5010 of Sonus Faber?

Pagina: 1
Acties:

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Zijn er hier mensen die bekend zijn met de Q acoustics 5010 en/of de Sonus Faber Lumina 1?

Wij hebben een zeer beperkte zithoek waar wij voornamelijk films en series kijken. Ik heb daar nu 2x een Q acoustics 3020c speaker, een Dali Oberon center (omdat mijn Q acoustics kapot was gegaan) en een SVS subwoofer. Dit hangt allemaal aan een Marantz cinema 50 versterker.

Doordat de ruimte beperkt is qua grote, ben ik ook zeer beperkt qua grote van de speakers. Ik heb alleen laatst eldera de Sonus Faber Lumina II (niet de I) geluisterd, en dat klonk echt supergoed. Het is alleen aardig aan de prijs, dus ik vraag me een beetje af, hoeveel ik zou winnen met een nieuwe Q acoustics 5010 met center setup, of een Sonus Faber Lumina 1 met center setup.

Upgraden wil ik sowieso, want ik vindt de sound stage (breedte van het geluid) nu net wat beperkt.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Wachten... schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:30:
Upgraden wil ik sowieso, want ik vindt de sound stage (breedte van het geluid) nu net wat beperkt.
En dat wordt voor het grootste deel bepaald door plaatsing van je speakers en de ruimte, upgraden primair daarvoor is zinloos.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, dus verplaatst naar waar dit beter tot zijn recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:07
Een tekening qua ruimte zou ook helpen, hoe ben je beperkt in ruimte? Qua diepte moeten ze ook nog vaak 20 a 30 cm van de muur afstaan. Je zou ook nog on wall kunnen overwegen bijvoorbeeld een lindorff.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:30:
Doordat de ruimte beperkt is qua grote, ben ik ook zeer beperkt qua grote van de speakers. Ik heb alleen laatst eldera de Sonus Faber Lumina II (niet de I) geluisterd, en dat klonk echt supergoed.
Heb je die thuis beluisterd of in een showroom? De ruimte is erg belangrijk voor hoe het klinkt. In een grote ruimte, waar de luidsprekers wat verder van de muren kunnen staan, klinkt het al gauw beter. Als de ruimte ook nog eens akoestische maatregelen heeft zoals een showroom, is het verschil helemaal groot.

De luidsprekers die je noemt hebben allemaal een 4-5" woofer en een 1" tweeter zonder waveguide. Het zijn variaties op hetzelfde concept met dezelfde beperkingen. Het lijkt mij zonde om weer 'hetzelfde' te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 29-07-2026 10:51 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou eens dealer contacteren of je die S&F in elk geval even kunt thuis uitproberen.

of gewoon de WKOA maximaal benutten en terugsturen met kans op gezeik.

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 29-07-2026 11:08 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1