Bijna botsing, wie aansprakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Gisteren een verkeerssituatie meegemaakt, wat goed ging, maar fout had kunnen gaan.

In het kort: twee voorsorteervakken voor links, ik sta in het meest rechter vlak. Ondanks dat ik er als tweede sta, trek ik met een PHEV veel sneller op dan "nummer 1" in het linker vak. Meest linker voorsorteerder gaat na enige tijd naar mijn baan, en ik moet in de ankers.

In plaatjes:

Bij deze google maps foto ben ik bijvoorbeeld de beige auto, de rode auto staat links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDcaS0r63_Jfk2sDRdQr_6GxHi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwPR3MCzP22kLEt9iyr2ajwF.png?f=fotoalbum_large

Nadat we af zijn geslagen blijft de rode auto op de linker baan, ik zit er naast op de rechter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJV3-KNLT5y7yqO_YQoLV_NATw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1LGAgifIZG6SQItkwWSzAKp4.png?f=user_large

De twee banen naar links splitsen zich na enige tijd in twee banen rechtdoor en één baan naar links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHHdfjt6C1JyiYpgZMjYum-xlYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ycoyVCraoBzXKoguBmCBOx7l.png?f=fotoalbum_large

De rode auto slaat vervolgens niet af, maar gaat van zijn baan in de mijne (groen)

Overzichtsfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDnWAHoAcEgxYttz0wAdyF6_YNI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfrffpCPG1LsQlxngpI2MKsc.png?f=user_large

Bij het gele vlak bijna botsing.

Nu mijn vraag: stel, er was een botsing gekomen, wie was fout geweest? Ik zit zelf in dubio:

- ik zit zelf fout: ik "haal rechts in". Aan de andere kant, en dit gebeurd wel vaker, soms zit langzaam verkeer op de linkerbaan omdat ze uiteindelijk weer na de kruizing linksaf slaan. Dat gebeurde nu niet, maar hier was ik wel van uit gegaan

- de tegenpartij zit fout. Ook al gaat hij naar de rechterbaan, waar ik hem inhaal, dan nog moet hij voorrang verlenen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:29
Het veranderen van rijbaan is ene bijzondere verrichting, en diegene dient altijd voorrang te verlenen.
Jij voert geen bijzondere verrichting uit, je blijft in je baan.

Zoiets heb ik 20 jaar geleden geleerd

[ Voor 18% gewijzigd door Chielioj op 28-07-2026 16:09 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Zolang je nog accelereert ben je niet aan het inhalen. Het klinkt wel alsof je wel een beetje aan had kunnen zien komen wat er zou gebeuren. Maar in principe had de ander fout gezeten als het mis was gegaan. In het geval als deze, waarbij enkel jouw rijbaan rechtsaf gaat moet je er toch rekening mee houden dat autos van de linkerbaan de jouwe op willen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgende keer wat anticiperend rijden en niet (te lang) in de dode hoek blijven rijden :Y)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:38
418O2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:10:
Zolang je nog accelereert ben je niet aan het inhalen. Het klinkt wel alsof je wel een beetje aan had kunnen zien komen wat er zou gebeuren. Maar in principe had de ander fout gezeten als het mis was gegaan. In het geval als deze, waarbij enkel jouw rijbaan rechtsaf gaat moet je er toch rekening mee houden dat autos van de linkerbaan de jouwe op willen.
Snap wat je zegt, maar als je links rijdt en daarna rechts moet, dan moet je maar snel optrekken bij het verkeerslicht. Anders ga lekker rechts staan >:)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

basjuuhhh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Snap wat je zegt, maar als je links rijdt en daarna rechts moet, dan moet je maar snel optrekken bij het verkeerslicht. Anders ga lekker rechts staan >:)
Soms komen dingen zo uit. En als er rechts mensen hard gaan optrekken dan heeft dat ook geen zin.

Het verkeer doe je samen en als je een beetje rekening houdt met elkaar komt het wel goed.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hij zou fout geweest zijn.

en jij domonverstandig bezig zijn dat je in deze positie blijft hangen. (zou je ook met een 18 meter 50ton vrachtwagen niet proberen

of trap je gas in en ga ervoor of blijft er achter,
wanneer je in de dode hoek/hoek waarin ze je eigenlijk niet verwachten zit en er blijft ben je niet slim bezig.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 28-07-2026 16:17 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:38
naitsoezn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:15:
Volgende keer wat anticiperend rijden en niet (te lang) in de dode hoek blijven rijden :Y)
Dode hoek bij een auto? Schoudertje/spiegeltje kijken hoeft niet? Daarnaast kijk je bij een verkeerslicht even naar je andere weggebruikers... maar inderdaad anticiperend rijden is wel het sleutelwoord.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Met een EV kan je behoorlijk hard optrekken indien nodig.
Maar van rijstrook wisselen is een bijzondere verrichting en dan moet je eerst goed kijken of er wel ruimte is om goed en veilig in te voegen. Zomaar van baan wisselen en hopen dat je ruimte krijgt is dat niet.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

basjuuhhh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Dode hoek bij een auto? Schoudertje/spiegeltje kijken hoeft niet? Daarnaast kijk je bij een verkeerslicht even naar je andere weggebruikers...
Je zou bijna denken dat we in een wereld leven waar dit soort topics niet nodig waren >:)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:05

guReMcO

Praat mar frysk

Deze dingen gebeuren soms. Niet goed gekeken door de rode partij.

Vaak probeer ik in situaties waar veel van rijstrook gewisseld wordt niet half naast iemand te rijden om deze reden. Maar goed, dat lukt niet altijd daarom moet je altijd extra alert zijn op dit soort plekken.

Croissant in hand, I was alone.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:29
De ander zou fout zijn geweest, als je een baan wilt opschuiven moet er wel ruimte zijn om dat te doen.
Aan de andere kant, moet je diegene die ruimte wel geven / gunnen. Je hoeft als een omaatje te gaan rijden (10 km/u onder de max snelheid), maar "10 km/u boven de max snelheid op de rechterbaan" is ook niet juist.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:13
Gaf deze auto richting aan voordat hij begon met baan wisselen?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ocwil schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:28:
Gaf deze auto richting aan voordat hij begon met baan wisselen?
Maakt dat uit?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27
Totaal niet. Hij schuift een baan op en moet dus iedereen daar voor laten. Een knipperlicht verandert daar helemaal niets aan.

[removed]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Als je er zo lang over gedaan hebt vanaf de bocht en nog steeds hem niet voorbij bent op het punt waar je gekleurde lijnen eindigen dan vindt ik dat je zelf veels te langzaam hebt opgetrokken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang je nog accelereert ben je niet aan het inhalen.
Volgens Google Maps was dit 300m gaande, ik denk dat meeste acceleratie wel gestopt was. Maar daar komt dan bovenop, als TS daadwerkelijk sneller aan het accelleren was over 300m, dan was hij er ondertussen wel voorbij geweest. Dus ik neem meer aan dat ze ondertussen zelfs snelheid reden, en TS gewoon zijn motorkap rond de kofferbak van de ander had de hele tijd.

Dan is er natuurlijk iig geen sprake van inhalen, was TS wel langzaamaan rechts aan het inhalen gebleven, tja dat is niet handig natuurlijk.

Maar goed, in principe is die andere schuldig, gelukkig is er niks gebeurd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Totaal niet. Hij schuift een baan op en moet dus iedereen daar voor laten. Een knipperlicht verandert daar helemaal niets aan.
offtopic:
Sterker nog, ik heb hier geleerd dat knipperlicht er uberhaupt vooral voor de sier is. Als in, als je bijvoorbeeld een rotonde oprijdt, omdat degene op de rotonde zijn knipper aan heeft dat hij eraf gaat, zonder dat hij er daadwerkelijk af gaat, dan ben jij schuldig bij een ongeluk. Dus je kan nooit een keuze baseren op het al dan niet actief zijn van een richtingaanwijzer.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Zolang je nog accelereert ben je niet aan het inhalen.
Onzin.
Het klinkt wel alsof je wel een beetje aan had kunnen zien komen wat er zou gebeuren. Maar in principe had de ander fout gezeten als het mis was gegaan. In het geval als deze, waarbij enkel jouw rijbaan rechtsaf gaat moet je er toch rekening mee houden dat autos van de linkerbaan de jouwe op willen.
Dat is de verantwoordelijkheid verleggen, de ander wil invoegen in jouw rijstrook en moet dus rekening houden met het verkeer dat daar al rijdt. Niet andersom.

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:13
Zonder knipperlicht is er geen communicatie en kun je dus niet weten dat deze persoon van baan wil wisselen. Natuurlijk zou het de fout zijn van de ander maar als deze netjes richting aangeeft van te voren kun je veel eerder een keuze maken om rustig af te remmen en ruimte te geven of juist gas bij om ruimte achter je te maken.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:37
Sissors schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:36:
[...]
offtopic:
Sterker nog, ik heb hier geleerd dat knipperlicht er uberhaupt vooral voor de sier is. Als in, als je bijvoorbeeld een rotonde oprijdt, omdat degene op de rotonde zijn knipper aan heeft dat hij eraf gaat, zonder dat hij er daadwerkelijk af gaat, dan ben jij schuldig bij een ongeluk. Dus je kan nooit een keuze baseren op het al dan niet actief zijn van een richtingaanwijzer.
Niet helemaal waar dat het vooral voor de sier is, aangezien het niet gebruiken van richtingaanwijzer daar waar nodig een overtreding is van Artikel 55 van de RVV1990.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6r90SgkIXdW6MEdX7fq4uIE5t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GP6nUeBuy9rYUvdxT0UEXYk.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft het misschien wat beter neer wat gebeurt is. Het betreft dus de situatie na het passeren van het kruispunt/afslaan. In dit geval anticipeer ik erop dat de grijze auto ook naar links kan afslaan. Dat deed hij niet, in plaats daarvan gaat hij na de stoplichten rechtdoor en wijkt uit naar mijn baan

Waar ik beter op kan anticiperen is, ofwel snel er langs, maar daarover twijfelde ik omdat ik dan "rechts inhaal" of, wat beter is, wachten tot hij naar rechts gaat. Nu is dat op deze baan vaak wel lastig, er zijn veel links-plakkers en links inhalen kan niet. Maar goed, dat is een andere discussie

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:12
De Siemelinksweg in Deventer is sowieso een plek waar je regelmatig bijzondere verkeerssituaties ziet, vaak veroorzaakt door de grote snelheidsverschillen daar. Het snelheidslimiet is 50, maar de weg is ooit aangelegd voor 70(+) en heeft dus ook die uiterlijke kenmerken. Gevolg is nu dat er veel mensen (te) hard rijden, maar ook veel mensen niet.

Tel daarbij bij op dat het aangrenzende kruispunt (De Knoop) voor mensen buiten Deventer erg onoverzichtelijk is. En ook de snelweg oprit is bijzonder (dubbelbaans oprit: rechts voegt in in plaats van links). Dit alles samen zorgt er dan weer voor dat ook het langzame verkeer links voorsorteert en als gevolg daarvan rechts wordt ingehaald.

In dit geval zou ik zeggen dat de auto die invoegt aansprakelijk is. Die moet kijken of de weg vrij is en kan pas daarna zijn manoeuvre beginnen, wat daaraan voorafgaat lijkt mij dan minder relevant.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:18
Formeel voert de ander een bijzondere verrichting uit en hoort hij het overige verkeer voor te laten gaan. Aande andere kant denk ik altijd, ach die meneer of mevrouw staat op de linkerbaan en heeft vast haast. Gaat u maar, ik kom u bij de volgende kruising vast wel weer tegen. Wat meer anticiperen dus, dat voorkomt ook een hoop ellende.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jack zomer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:16:
hij zou fout geweest zijn.

en jij domonverstandig bezig zijn dat je in deze positie blijft hangen. (zou je ook met een 18 meter 50ton vrachtwagen niet proberen

of trap je gas in en ga ervoor of blijft er achter,
wanneer je in de dode hoek/hoek waarin ze je eigenlijk niet verwachten zit en er blijft ben je niet slim bezig.
Dat is sowieso een goed idee & onderdeel van defensief rijden. Veel mensen kunnen dit niet, zijn aan het dromen (zelfde figuren die 20km op de middenbaan van de snelweg plakken om vervolgens naar rechts te gaan en de dode hoek niet checken) lijken dit echter überhaupt niet te snappen of hebben er gewoon schijt aan. Woon zelf vlak bij 2 kruisingen waar dit speelt waar je van 2 naar meerdere banen gaat na de kruising. Om het makkelijker te maken staan er markeringen op de weg (welke niet overal even goed zichtbaar zijn overigens) toch is het regelmatig nodig een uitwijkingsmanoeuvre te doen. Fascineren genoeg worden sommige mensen vervolgens nog boos ook.

Daarom: anticipeer er op, zorg dat je goed uitkomt, wees voorbereid en alert op dit soort gedrag.
offtopic:
In mijn geval Afrit 2 op de A12 Den Haag in. Rechtsafslaan vanaf de één na rechter rijstrook betekend dat je helemaal links moet uitkomen, sochtends als de kantoren vollopen gaat het bijna altijd goed, later op de dag probeert de helft van de mensen de zijkant van je auto aan gort te rijden). Andersom het kruispunt er voor om de A12 op te gaan is nog simpeler, geheel links voorsorteren betekend dat je geheel links uit moet komen. Eind van de middag gaat dat in de forensendrukte bijna altijd goed, overdag lijkt de helft het niet te kunnen. Zit er nog op te wachten dat er een keertje eentje uit stapt om verhaal te halen, mensen die scheldend naast je gaan staan bij het volgende stoplicht heb ik al eens kunnen afvinken.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27
ocwil schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:38:
Zonder knipperlicht is er geen communicatie en kun je dus niet weten dat deze persoon van baan wil wisselen. Natuurlijk zou het de fout zijn van de ander maar als deze netjes richting aangeeft van te voren kun je veel eerder een keuze maken om rustig af te remmen en ruimte te geven of juist gas bij om ruimte achter je te maken.
Het is toch echt aan degene die op wil schuiven om af te remmen of gas te geven om opzij te kunnen. Die knipper mag ie dan aanzetten op het moment dat ie naast een gat zit waar ie in kan/wil.

[removed]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:26
Ik vind dit een beetje een situatie 'ik sta voor het zebrapad en zie een auto hard aan komen rijden. Heb ik gelijk dat ik gewoon mag oversteken?'.

Ja, natuurlijk is het de schuld van degene die van rijstrook wisselt. Tegelijkertijd ben je het ook wel erg aan het opzoeken door totaal niet te participeren en rekening te houden met het overige verkeer. Ergens heeft de rijschool waar je lessen bij hebt gevolgd dan wat steken in je opleiding laten vallen.... Zorg er gewoon voor dat er niemand langdurig links van je blijft rijden...

Mja, dit is vast weer victim blaming wat niet mag

[ Voor 5% gewijzigd door President op 28-07-2026 20:51 ]

• Pjotter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-07 13:47
Toevalligerwijs heb ik gisteren uitsluitsel gekregen van leasemaatschappij m.b.t. schade in een vergelijkbaar geval. Degene die de bijzondere verrichting maakt is aansprakelijk.
In mijn geval was het een vrachtwagen die opschoof naar rechts, nadat twee snelwegen samengevoegd waren, waar ik in zijn dode hoek reed en hij mij simpelweg over het hoofd gezien had.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

Reinier

\o/

Jullie hebben allebei 100 meter tegen het verkeer in gereden en zijn toen door de middenberm gegaan? :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pjotter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:45:
Toevalligerwijs heb ik gisteren uitsluitsel gekregen van leasemaatschappij m.b.t. schade in een vergelijkbaar geval. Degene die de bijzondere verrichting maakt is aansprakelijk.
In mijn geval was het een vrachtwagen die opschoof naar rechts, nadat twee snelwegen samengevoegd waren, waar ik in zijn dode hoek reed en hij mij simpelweg over het hoofd gezien had.
Yup.

Aansprakelijkheid is simpel. Toch wil je geen 'maar ik had voorrang' op je grafsteen. Dit had een stuk dramatischer kunnen aflopen met een vrachtwagen, dus wil je inderdaad niet in iemands dode hoek blijven hangen. Geldt voor TS ook.

Oslik blyat! Oslik!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-07 15:14
Hambjorger schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Niet helemaal waar dat het vooral voor de sier is, aangezien het niet gebruiken van richtingaanwijzer daar waar nodig een overtreding is van Artikel 55 van de RVV1990.
Wat @Sissors bedoelde is volgens mij dat iemand wel het knipperlicht gebruikt, maar dan iets anders doet. Dan is die persoon in eerste instantie niet aansprakelijk omdat je pas mag handelen als de persoon met knipperlicht ook daadwerkelijk afremt/instuurt.
Hoewel een rechter natuurlijk anders kan oordelen.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Even nog voor de beeldvorming, "tegenpartij" had ook kunnen besluiten linksaf te slaan. Dat is in eerste instantie de reden om niet te wachten tot deze opschuift naar rechts. Zo zou ik het doorgaande verkeer zelf ook ophouden.

En het klopt wat @marten12 zegt: ik kom er dagelijks langs, en het is een vreemde weg. Vanaf de A1 is het een 50 km weg en als je Deventer uit rijdt is het 80. Maar het hele ontwerp is zelfs alsof het een 100 km weg is met twee gescheiden weghelften en twee banen. Dat is precies de reden dat het er vaker fout gaat. Je hebt er 50 km rijders die soms links blijven plakken, terwijl het een weg is die veilig genoeg is om 80 te rijden.

Overigens ook een reden waarom ze er nooit flitsen, CJIB weet dat ze bij een beroep geen kans maken omdat de weg niet de kenmerken vertoond van een 50 km weg

[ Voor 11% gewijzigd door greatgonzo op 29-07-2026 13:34 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:48:
Waar ik beter op kan anticiperen is, ofwel snel er langs, maar daarover twijfelde ik omdat ik dan "rechts inhaal" of, wat beter is, wachten tot hij naar rechts gaat. Nu is dat op deze baan vaak wel lastig, er zijn veel links-plakkers en links inhalen kan niet. Maar goed, dat is een andere discussie
Waarom wil je iets aanpassen? Een ander probeerde je onverwacht van de weg te rijden en jij hebt dat zonder schade kunnen voorkomen, probleem toch opgelost?

• SinergyX
  • Laatst online: 29-07 23:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat ik alleen nog mis is de snelheid, als linksrijder al over de limiet rijd met idee 'ik ga er voorbij', maar jij begint hem met 2km/h langzaam in te halen tot zijn dode hoek, ja hij blijft fout, maar jij maakt de situatie er ook niet veiliger mee.

Veiligheid op de weg doe je met z'n allen, geen zwart/wit hij fout, ik niet, je maakt er met z'n allen een veilige (of onveilige) situatie van. Van 2 naar 1 baan invoegen, baantje wisselen of exotische baan-logica, je ziet enkel bij het ritsen de term 'geef elkaar de ruimte', maar dat geld in principe voor elke situatie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:47
Kijk de gemiddelde dashcam compilatie op YT, en deze situatie zit er altijd wel 1 of meerdere keren in. Mensen op de linkerstrook denken domweg niet na en laten hun auto uitvloeien naar rechts. Hoe dan ook zit jij niet fout, maar de tegenpartij aangezien die van rijstrook wisselt.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:27
of je nu rechts inhaalt of niet is totaal irrelevant. De andere bestuurder voert een bijzondere verrichting uit en is dus aansprakelijk.

Zelfde idee als een eenrichtingsverkeer weg aan de rechterkant waar jij in mag rijden (kan dus niks van de andere kant komen). Als daar vervolgens wel iemand vandaan komt overtreed deze de regels maar ben jij nog steeds aansprakelijk bij een ongeval want verkeer van rechts.
Pagina: 1