Theoretisch brandstofverbruik FHEV-zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:58

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Topicstarter
Ik zat wat na te denken over de efficiëntie van ICEV's, en dat eigenlijk 35-42% helemaal geen slechte score is. Het probleem is echter, dat dit maar in een specifieke regio te behalen valt. Mijn idee (niks nieuws, bestaat allang) is om die "inefficiënte regio's" op te vangen met een klein hybride-system. Neem een BMW met de N57 motor.
  • 3.0 liter diesel
  • Max 550Nm koppel en 240kW vermogen.
  • Rendement tussen de 10-41%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MuGOzotf0T5gAb7G8T0v_8h6Ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3PgNreVyPmDIeK3YTQzGNTa.png?f=fotoalbum_large De Brake-Specific Fuel Consumption [BSFC] wordt vaak uitgebeeld in een grafiek als een functie van RPM.

Hier is duidelijk te zien dat de motor veel efficiënter is bij hoge belasting, en in de 1700-3000 RPM toerenbereik (daar is het koppel ook maximaal).

Kort samengevat: de motor wil het liefst bij zo'n 70-100% belasting draaien, maar dat betekent dus zo'n 125-225 kW aan vermogen. Dat heb je bijna nooit nodig!

Waarom zou je zo'n systeem niet aanvullen met laten we zeggen een 5kWh batterij, en een elektromotor van zo'n 10-50kW vermogen? Je zorgt dat de batterij eenvoudig uit te wisselen is, wanneer de SoH te laag wordt.

Ik heb (met behulp van AI) wat berekeningen gedaan, en het benodigd vermogen bij de WLTP is in de meeste gevallen tussen de 1 en 10 kW. Snelweg vraagt eindelijk meer, zo'n 20-25 kW. Gooi daar nog wat verbruikers bij op (muziek, Airco etc) van 5 kW en je komt op een gemiddelde vraag van 15-30kW. Dat is dus "vreselijk" voor die motor.

Als de batterij opgeladen kan worden met diezelfde motor, en dus naar wens zo'n 65-80 kW gevraagd kan worden, zit je dus bijna altijd boven de 37% rendement. Zelfs met laadverliezen en extra kosten/complexiteit zou dit toch best veel brandstof moeten sparen?

Heel eenvoudig gerekend: je rijdt met een snelheid waar 5kW benodigd is. Je verliest 10% bij het laden, en 10% bij het aandrijven van de elektromotor.

Dan zou je ongeveer 7 minuten laden, en dan 48 minuten volelektrisch rijden. Na vier cycli (100-0%) kom je dan op een tijd van ongeveer 3.5 uur en een verbruik van 10 liter diesel, of 6.5 liter met hybridesysteem.

Als zelfs zo'n doodsimpel niet-geoptimeerd laadprofiel al aanzienlijk brandstof spaart, waarom wordt zo'n strategie (FHEV) dan niet vol op ingezet?

Ik ben vooral geïnteresseerd in de technische discussie, ik begrijp dat zo'n hybridesystem niet gratis is, het enorm veel laadcycli vraagt en alsnog brandstof verbruikt en het gaat niet om een EV vs. ICEV discussie. Dankjewel!

Gebruikte dataset: https://www.epa.gov/vehicle-and-fuel-emissions-testing/combining-data-complete-engine-alpha-maps

[ Voor 4% gewijzigd door Sloeber op 28-07-2026 13:53 ]

Things are cheaper for a reason

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De Kia Niro Hybrid van de vorige generatie doet dit.
Op de snelweg gaat de motor uit en dan weer aan en dan weer uit etc.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.