• TobieKenobi
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-07 12:30
Dag allen,

Zoals zo velen voor mij was het in april mijn beurt om slachtoffer te worden van 'friendly fraud'. Dat houdt in, ik heb spullen verkocht aan iemand in canada. En die heeft een maand na ontvangst een chargeback ingediend vanwege 'product voldoet niet aan de beschrijving'. Klinklare fraude dus. Nou had ik dus verwacht dat dit via paypal zou lopen, maar de titel verklapt het al. De beste man had het via zijn creditcard company gedaan, oftewel paypal verdanderd dan van de hoofdcommissaris naar een BOA.

Nu heb ik dus een aantal dingen die ik niet vind kunnen los van het oplichten zelf, maar het is toch van de zotte dat de koper zijn creditcard bedrijf bepaalt wat ermee gebeurd. Hoe in godsnaam is dat eerlijk.

Ten 2e vind ik het ook te gek voor woorden dat paypal dit DIRECT van je rekening haalt zonder bericht, zonder uitleg of een kans om het product retour te krijgen in ruil voor een refund, geen mogelijkheid om het product te repareren of vervangen. Nee gewoon 590€ direct eraf geen verdediging mogelijk. (Wat toch niet uithaald want niemand kijkt ernaar). Zo heb ik ondertussen een collage gemaakt van zo'n 20 screenshots van antwoorden op klachten die alle 20 de inhoud van de klacht negeren en zeggen dat je contact moet zoeken met de koper. (Haha😭). wat zijn die ai bots toch een creatie van satan.

Het komt er dus op neer dat je gewoon zonder risico mensen/bedrijven kunt oplichten met je creditcard via paypal. Want paypal doet niks, de politie doet/kan niks, en zelf kan je uiteraard ook niks beginnen.

Heeft iemand van jullie een zelfde verhaal te vertellen? Ik hoor het graag en hoe/of je het uiteindelijk afgehandeld heb. Mijn strategie is gewoon compleet die 'schuld' mails en brieven negeren, laat ze het maar lekker ophalen in canada. Mogen ze ook meteen blijven wat mij betreft.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TobieKenobi schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 04:43:

Ten 2e vind ik het ook te gek voor woorden dat paypal dit DIRECT van je rekening haalt zonder bericht,

Mijn strategie is gewoon compleet die 'schuld' mails en brieven negeren, laat ze het maar lekker ophalen in canada. Mogen ze ook meteen blijven wat mij betreft.
als het al van je rekening is, dan krijg je toch geen schuldmails en brieven?
Het geld is bij jou weg, en terug bij de eigenaar (hoe onterecht ook)
Nu nog het product terug naar jou. Zou daar mjjn moeite in steken.

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 28-07-2026 09:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• TobieKenobi
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-07 12:30
Ik had erbij moeten zetten dat ik het geld meteen na de betaling op mijn nederlandse bank rekening had gezet. Paypal staat dus in het rood. Vandaar ook het hele 'schuld' aspect. Dus technish gezien ben ik vrijwel geen geld 'verloren'. Los van winkel refund van 80 euro die uiteraard in het zwarte gat is gezogen van die fictieve schuld. En mijn paypal account zelf wat nu uiteraard gebanned gaat worden plus als laatste krijg je de aasgieren van een incasso bureau die je brieven gaan sturen. Boven alles is het gewoon vervelend.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Je hebt gewoon een dispuut met de koper van je spullen….. die maakt gewoon gebruik van zijn rechten (terrecht of onterecht). Met fraude heeft het weinig te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Minimalist1 op 28-07-2026 12:42 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TobieKenobi schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:30:
Ik had erbij moeten zetten dat ik het geld meteen na de betaling op mijn nederlandse bank rekening had gezet.
correct. dat was super nuttige info geweest in je start.
Mijn strategie is gewoon compleet die 'schuld' mails en brieven negeren, laat ze het maar lekker ophalen in canada. Mogen ze ook meteen blijven wat mij betreft.
je strategie faalt wanneer het incassobureau en deurwaarder geactiveerd worden.
of dat voor 600 euro gebeurd, geen idee zou denken van wel

En ik zou denken dat er iets in voorwaarden zou staan mbt chargeback via cc. Dat dat niet is hoe het dispuut systeem van paypal werkt... Maar goed dat hellpt je nu niet.

Zelf een dispuut starten wegens niet nakomen van de overeenkomst is vermoedelijk het zinnigste wat je zelf nog kan doen, los van zorgen dat PayPal niet met een deurwaarder achter je aan komt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:18
Ik snap je volkomen, ik heb dit jaren geleden ook eens bij de hand gehad. Uiteindelijk kwam wel vast te staan dat de koper dit soort meldingen vaker had gedaan en als frauduleus werd bestempeld (bij veel aankopen aangeven dat het niet in orde is om korting of volledige teruggaven te claimen)

De grap was er toen voor mij wel af. Ik betaalde een hoop geld voor een winkel op Ebay en zag dat ik, toen het er op aan kwam, geen hulp hoefde te verwachten van Ebay of Paypal. Gelukkig had ik verder geen schade maar deze werkwijze kwam op mij zo oneerlijk over dat ik de winkel heb gesloten en de handel anders ben gaan verkopen.

Het is overigens idioot dat ze je vaak gewoon negeren of je tegenklacht / argument niet serieus nemen of niet eens in behandeling nemen.
Pagina: 1