iPhone en photo's hoe doen jullie dat?

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37
Als ik mij ergens aan irriteer dan is het wel hoe Apple vindt dat je je eigen foto's niet mag beheren zoals je wilt of voor de meeste functies maar een iCloud abbo moet nemen. Ik wil gewoon full control, hoogste kwaliteit zelf kunnen bepalen hoe ik mijn foto's organiseer.

Ik heb een aantal irritaties waar ik naast het nemen van wellicht extra iCloud opslag ik geen oplossingen voor kan vinden:

1. Je kan albums maken op je Iphone, echter na het syncen naar je photo's app op de Mac is die mappen structuur niet over te nemen naar je Photo's en hij verwijderd ze doodleuk van je telefoon uit die betreffende mappen.
2. Favorites op je iPhone zijn niet te behouden na een volle sync en delete actie, zelfde als punt één.
3. Terug gesyncte photo's kun je vervolgens niet meer als favorite meer markeren op je telefoon en omdat hij van origine die tag dus verwijderd ben je ze dus gewoon kwijt.
4. Met 4 iPhones binnen 1 family account synchroniseer en backup ik dus naast mijn telefoon en die van mijn vrouw ook die van mijn 2 oudsten. Vervolgens zeg ik bij mijn vrouw sync de laatste 6 maanden aan foto's en dan krijgt ze natuurlijk ook de foto's van mijn kinderen ertussen.

Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld op haar telefoon mappen gemaakt per maand per kind om daar de leukste foto's in te zetten. Ondanks de 256GB iPhone gaat het natuurlijk enorm hard qua opslag dus moet ik regelmatig foto's offloaden naar Photo's maar die album structuur is dus niet over te nemen. Ik sta dus nu te kloten met airdrop per album map en dat is ook gelimiteerd aan 100 foto's per keer.

Nu ik mijn irritaties teruglees denk ik dat ik door middel van meerdere Photo's libraries te maken, ik in ieder geval het syncen van de laatste 6 maanden kan oplossen door voor mijn kinderen dus een eigen Library te maken. Moet je er alleen continu bij nadenken om de juiste library te openen voordat je gaat syncen.

Hoe doen jullie dit of ben ik de enige die zich hier zo mateloos aan stoort?

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:19:
Hoe doen jullie dit of ben ik de enige die zich hier zo mateloos aan stoort?
iCloud Photo’s aanzetten, aparte accounts gebruiken en nooit meer over nadenken.

Live, Laugh, Toaster bath.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:01

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij moet je je even verdiepen in hoe iCloud werkt in combinatie met foto's en video's op je iPhone. Het is niet mogelijk om -zoals jij zegt- 'meerdere Libraries maken' aan te maken.

Elke Apple account heeft z'n eigen iCloud waarin foto's en video's worden opgeslagen. Jij hebt de foto's van je vrouw niet in je Library, en zij die van jou niet. Tenzij jullie met hetzelfde Apple ID gaan werken. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/guide/icloud/mm14b8800edd/1.0/icloud/1.0

Als je wilt dat jij en je vrouw foto's delen, maar (die van) de kinderen niet, raad ik je aan om je eens te verdiepen in 'Gedeelde albums'. Je verzend dan helemaal geen foto's over en weer, maar je maakt ze beschikbaar voor de ander om te bekijken. Veel slimmer, want je slaat geen foto's dubbel op.

De 'mappen' zoals jij ze noemt, heten bij Apple 'albums'. Ik benoem dat even expliciet, omdat je die albums meer moet zien als een label die aan een foto hangt. Dus niet andersom, als map waarin foto's zijn opgeslagen.
Je foto's staan altijd in je eigen, unieke Library en daar blijven ze ook. Je kunt daar niks anders aan 'organiseren'. Als je ze in een album zet, maak je ook geen tweede bestand aan. Het is dezelfde foto, die dan ook in een album wordt opgenomen.

Wat je bedoelt met 'favorites zijn niet te behouden na een volle sync en delete actie' is me een raadsel. Je moet niks syncen en zeker niks deleten. Je hoeft ook niks handmatig te badkuppen. Je iPhone regelt dat allemaal zelf.
Je iPhone uploadt zelf de foto's en video's en maakt de ruimte dan vrij -al naar gelang de behoefte- op je iPhone.

Het werkt hier net zoals Donstil zegt: 1x instellen, nooit meer over nadenken...

[ Voor 30% gewijzigd door Icephase op 28-07-2026 02:00 ]