Advies gevraagd: €7000 Proxmox hypervisor voor AI, gamin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bruhhurb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:40
Ik heb een erg ambitieus (en prijzig) project voor ogen...

Ik wil als reactie op mijn groeiende afhankelijkheid als developer (mijn eerste) PC bouwen en deze als hypervisor opzetten met de volgende doeleinde:
  1. Een hypervisor waar ik veel kleine virtuele machines op uit kan rollen als sandbox/selfhosted projectjes
  2. Binnen de hypervisor een AI VM die graphic pass-through heeft zodat hij direct op zijn eigen grafische kaart kan kletsen (de ASRock AMD Radeon AI PRO R9700 Creator 32GB)
  3. Een eigen gaming VM waar ik op goede kwaliteit kan videogamen. mijn plan is de zelfde graphische kaart pass-through als de AI VM alleen dan op zijn eigen graphische kaart (de MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC). Deze grafische kaart zou ik direct op mijn monitor willen aansluiten zodat ik zonder vertragingen zou kunnen spelen
  4. Op diezelfde gaming VM zou ik uiteindelijk via de steam frame VR games streamen. het liefst is dat van enige kwaliteit zonder haperingen
Ik weet zelf erg slecht of de componenten goed bij elkaar passen en zou het enorm waarderen als iemand een blik kan werpen. :)

Ik heb deze lijst al eerder aan collega's laten zien maar omdat het om zoveel geld gaat blijf ik het spannend vinden de aankoop te maken... Ik hoop dat ik met het advies wat ik hier ontvang ik een beter overwogen beslissing kan maken.

Ik besef mij dat de lijst hardware in deze tijd duurder is dan voorheen maar ik denk dat dat een probleem is wat niet zomaar stopt en de nerd in mij kan niet langer wachten.

Denken jullie dat de selectie hardware voldoet aan deze wensen?

Hier is mijn wenslijst die ik gaande weg zal updaten n.a.v. het advies wat ik krijg: wenslijst: VR Gaming/Local AI Hypervisor?

Ik zoek een?
Geheel nieuwe PC/Hypervisor "from scratch"

Wat is je budget?
7000~ euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Ik zoek vooral een functioneel en betrouwbaar systeem voor mijn wensen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Proxmox met GPU passthrough op beide kaarten.

Ik waardeer al het advies enorm!

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:16
Gamen op vm gaat niet samen met kernel anticheat. Met een budget van 7000 euro zou ik niet te moeilijk doen en simpelweg twee machines in elkaar zetten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25
Ik zou 2 machines doen zonder VM.
De game machine met een 9800X3D
En de AI machine met een Intel, zoals de 270K Plus.
In productivity workloads (zoals AI) is de Intel een stuk sneller dan AMD

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Bruhhurb
Hi @sdk1985 en @GarBaGe! Dank voor jullie reactie.

Ik had misschien iets meer context moeten geven over mijn beredenering voor deze opzet, die komt nu misschien een beetje uit de lucht vallen.

De beredenering was dat ik sowieso een eigen hypervisor wil zodat ik snel kleine vms kan aanmaken. Dit is mijn voornaamste reden voor dit project.

Voor twee aparte machines heb ik helaas de ruimte niet.

Mijn doel voor deze post is dan ook eerder. Is deze hypothetische set-up haalbaar met de huidige lijst hardware en functioneert iets als gpu pass-through zoals ik hoop?

Alvast dank voor het meedenken :)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:16
Bruhhurb schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:19:
Hi @sdk1985 en @GarBaGe! Dank voor jullie reactie.

Ik had misschien iets meer context moeten geven over mijn beredenering voor deze opzet, die komt nu misschien een beetje uit de lucht vallen.

De beredenering was dat ik sowieso een eigen hypervisor wil zodat ik snel kleine vms kan aanmaken. Dit is mijn voornaamste reden voor dit project.

Voor twee aparte machines heb ik helaas de ruimte niet.

Mijn doel voor deze post is dan ook eerder. Is deze hypothetische set-up haalbaar met de huidige lijst hardware en functioneert iets als gpu pass-through zoals ik hoop?

Alvast dank voor het meedenken :)
Zoals gezegd werkt het niet met kernel level anticheat, de vraag is of je daar mee kunt leven.

Overigens tegenwoordig heb je prima compacte kasten dus die beperking is vast wel omheen te werken. Er bestaat ook een dual motherboard kasten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Bruhhurb
@sdk1985 bedankt voor de heads up. Ik denk dat ik daar oké mee ben. Ik ben sowieso van plan om met Linux te gamen en ik geloof dat er dan ook al een kernel anticheat block is

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:37
Je kan kleinere behuizingen pakken zodat je ook met 2 systemen net zo veel ruimte in beslag neemt als een enkele in de Fractal North XL. Twee mATX systemen van 25-30L of een enkele 60L ;)

• Bruhhurb
sdk1985 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Zoals gezegd werkt het niet met kernel level anticheat, de vraag is of je daar mee kunt leven.

Overigens tegenwoordig heb je prima compacte kasten dus die beperking is vast wel omheen te werken. Er bestaat ook een dual motherboard kasten.
Is er dan een crux met de huidige 1 PC setup die ik voor ogen heb? en zo ja; ligt deze dan bij het moederbord?
Pagina: 1