Antennes uitrichten op Router/AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mijn vraag
Ik gebruik drie Asus RT-AX routers als Accesspoint. Die routers hebben 3 of 4 antennes die je in allerlei standen kunt draaien. Wat is (doorsnee) handig? Allevier dezelfde richting, of juist \||/?

In mijn jaren ‘90-woning van 3 verdiepingen is het bereik van mijn Wifi nog niet optimaal, en ook in de tuin nog heel matig, ondanks dat ik op elke verdieping nu een ‘ap’ heb hangen. Sonos box hapert soms en in de schuur (half verdiept) is het bereik niet genoeg voor Zwift.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Standaard Asus firmware op een RT-AX 82U in het souterrain (gaat binnenkort fungeren als router), RT-AX 58U in de hal en RT-AX 53U op de bovenverdieping (want die presteert goed onder storing van andere netwerken, en de kids willen op die verdieping betrouwbaar kunnen streamen).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben begonnen in een \||/ stand, maar heb er eentje nu verplaatst naar een plek met minder apparaten in de buurt. Ik vind het lastig om te meten of een wijziging aan de antennes nou verbetering oplevert, want dat kan net zo goed elders in huis een verslechtering zijn. Dus op zoek naar een richtlijn hoe ik het in elk geval niet erger maak met de richting van de antennes.

Verder gekeken in dit forum en de meest recente vraag die ik hierover vond, dateerde uit 2008.

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:09
Vreemd. Ik heb 1 echt goedkope TPLink AX5400 router die bekabeld centraal naar de 1e verdieping is gebracht en heb zelfs tot achter in de tuin 28 meter ver nog Wifi verbinding. Storen die dingen elkaar onderling niet? Heb de antennes precies in jouw opstelling staan.

Als je overigens echt zorgeloos wil streamen......tijd besteden en wat goede kabels en connectoren kopen en kabels trekken. Blijft gewoonweg altijd het beste.

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Het heeft in elk geval te maken met het glas in onze serre: aan de binnenkant perfect bereik, 20cm verderop aan de andere kant van het glas vrijwel niks. Ik heb dat nu opgelost met de router op de 1e: die straalt een beetje over de serre heen.

• Boobwatcher93
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:52
Ik verwacht dat je serre is voorzien van energiebesparend glas. HR++ en HR+++ beglazing maken gebruik van een onzichtbare metalen laag. Deze laag houdt warmte tegen maar dus ook radio golven.