Nieuwbouwappartement: Oost- of Westzijde kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GoldenBirdy
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:59
Ik zit erover na te denken om binnenkort een relatief klein appartement aan te schaffen in het centrum van Rotterdam. Het gaat hierbij om een wolkenkrabber (vanaf de 27e etage).

Een belangrijke knoop die ik daarbij moet doorhakken, is of ik wil gaan voor een appartement aan de Oost- of Westzijde. Los van de oriëntatie zijn de verschillen tussen beide appartementen niet groot genoeg om meteen tot een keuze te komen.

Om jullie een beetje een indruk te geven, heb ik hieronder wat plaatjes toegevoegd van het type uitzicht aan beide kanten. Grof samengevat: oost geeft je uitzicht op de skyline van Rotterdam en west kijkt ver in de horizon en richting Schiedam. Compleet andere vibes dus.

Belangrijk om hierbij te benoemen, is dat het gebouw geen airco heeft en dit ook niet geïnstalleerd mag worden (enkel vloerkoeling).

Voor de rest is de westzijde iets duurder (ca. 2%) en de appartementen aan de oostzijde delen enkele muren met de liftschacht. Hoewel dit laatste door de ontwikkelaar niet als een probleem wordt gezien wegens de 'hoogwaardige' isolatie. In hoeverre ik dit moet geloven, weet ik niet.

Wat zouden jullie doen in mijn positie? Mijn prioriteit is voornamelijk wooncomfort, maar ook behoud van waarde voor in de toekomst. Zelf heb ik niet perse een voorkeur voor een ochtend of avondzon, maar ik woon dan nu ook in een appartement met een airco.

Verwacht uitzicht oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNUIOYmZY0BGC9Xw8YFMCJ-CCCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijG6mIguWWPPEowLkRMWVXCM.png?f=fotoalbum_large Let op: Camera is iets naar beneden gekanteld, dus in het echt kijk je verder.
Verwacht uitzicht Westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVTkBrCvy66aHqGSJLGt9NY-zow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ji1G9zdUsIrO3gXXBLjDuxtD.png?f=fotoalbum_large Let op: Camera is iets naar beneden gekanteld, dus in het echt kijk je verder.

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wil je ochtendzon (Oost) of wil je avondzon (West)?

Life is not about specs, it is about joy!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@GoldenBirdy

De westzijde is niet voor niks iets duurder, dus blijkbaar wordt die ingeschat als gewilder door de ontwikkelaar. Gok vooral door de avondzon, wat veel mensen liever hebben.
Als je niet naast een liftschacht kan wonen, zou ik dat zeker doen. Want het zal meer geluid geven dan er niet naast wonen.

Qua warmte zou ik mij geen zorgen maken. Een maat van mij heeft een normale woning met vloerkoeling, tijdens de laatste hittegolf was het 21 graden binnen en liep hij met lange kleren rond. Dus een goede vloerkoeling kan net zo goed zijn als airco.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
ik zou me zeker zorgen maken, kun je checken of ze warmtewerend glas toepassen bijv? veel moderne appartementen zijn helaas tussen mei en oktober continu bloedheet. Soms helpt vloerkoeling behoorlijk, soms echt niet.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou west kopen, lekker de hele avond zon in huis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:09
Appartement? Sowieso oost - anders wordt t veel te warm in zomer.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wanneer ben je thuis en wil je dan zon?

Misschien werk je wel elke avond..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:37
Oost, ochtendzon is lang niet zo warm als ondergaande zon op (bijna) het heetst van de dag.
West heeft ook het nadeel van de overheersende zuid-westelijke windrichting.
Dan waai je (of de planten) weg op het balkon. Plus de regen waait je balkon op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1