Nieuwbouwappartement: Oost- of Westzijde kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GoldenBirdy
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-08 22:49
Ik zit erover na te denken om binnenkort een relatief klein appartement aan te schaffen in het centrum van Rotterdam. Het gaat hierbij om een wolkenkrabber (vanaf de 27e etage).

Een belangrijke knoop die ik daarbij moet doorhakken, is of ik wil gaan voor een appartement aan de Oost- of Westzijde. Los van de oriëntatie zijn de verschillen tussen beide appartementen niet groot genoeg om meteen tot een keuze te komen.

Om jullie een beetje een indruk te geven, heb ik hieronder wat plaatjes toegevoegd van het type uitzicht aan beide kanten. Grof samengevat: oost geeft je uitzicht op de skyline van Rotterdam en west kijkt ver in de horizon en richting Schiedam. Compleet andere vibes dus.

Belangrijk om hierbij te benoemen, is dat het gebouw geen airco heeft en dit ook niet geïnstalleerd mag worden (enkel vloerkoeling).

Voor de rest is de westzijde iets duurder (ca. 2%) en de appartementen aan de oostzijde delen enkele muren met de liftschacht. Hoewel dit laatste door de ontwikkelaar niet als een probleem wordt gezien wegens de 'hoogwaardige' isolatie. In hoeverre ik dit moet geloven, weet ik niet.

Wat zouden jullie doen in mijn positie? Mijn prioriteit is voornamelijk wooncomfort, maar ook behoud van waarde voor in de toekomst. Zelf heb ik niet perse een voorkeur voor een ochtend of avondzon, maar ik woon dan nu ook in een appartement met een airco.

Verwacht uitzicht oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNUIOYmZY0BGC9Xw8YFMCJ-CCCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijG6mIguWWPPEowLkRMWVXCM.png?f=fotoalbum_large Let op: Camera is iets naar beneden gekanteld, dus in het echt kijk je verder.
Verwacht uitzicht Westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVTkBrCvy66aHqGSJLGt9NY-zow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ji1G9zdUsIrO3gXXBLjDuxtD.png?f=fotoalbum_large Let op: Camera is iets naar beneden gekanteld, dus in het echt kijk je verder.

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wil je ochtendzon (Oost) of wil je avondzon (West)?

Life is not about specs, it is about joy!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:23
@GoldenBirdy

De westzijde is niet voor niks iets duurder, dus blijkbaar wordt die ingeschat als gewilder door de ontwikkelaar. Gok vooral door de avondzon, wat veel mensen liever hebben.
Als je niet naast een liftschacht kan wonen, zou ik dat zeker doen. Want het zal meer geluid geven dan er niet naast wonen.

Qua warmte zou ik mij geen zorgen maken. Een maat van mij heeft een normale woning met vloerkoeling, tijdens de laatste hittegolf was het 21 graden binnen en liep hij met lange kleren rond. Dus een goede vloerkoeling kan net zo goed zijn als airco.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik zou me zeker zorgen maken, kun je checken of ze warmtewerend glas toepassen bijv? veel moderne appartementen zijn helaas tussen mei en oktober continu bloedheet. Soms helpt vloerkoeling behoorlijk, soms echt niet.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou west kopen, lekker de hele avond zon in huis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Appartement? Sowieso oost - anders wordt t veel te warm in zomer.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wanneer ben je thuis en wil je dan zon?

Misschien werk je wel elke avond..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Oost, ochtendzon is lang niet zo warm als ondergaande zon op (bijna) het heetst van de dag.
West heeft ook het nadeel van de overheersende zuid-westelijke windrichting.
Dan waai je (of de planten) weg op het balkon. Plus de regen waait je balkon op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• aerials1990
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:09
Hoi, ooit in een redelijk nieuw (2009) appartement op 20e verdieping gewoond in Utrecht. Ramen op westzijde. Het werd heel warm in de zomer. Warmte stijgt op in zo'n gebouw. Dat is niet leuk, binnen wordt het 35-37 graden als het buiten gewoon 30 is. Daar valt weinig aan te doen. En maakt zomertijd geen pretje. Enige voordeel zijn natuurlijk de prachtige zonsondergangen, uitzicht op Rotterdam/Den Haag en als je de hoek om keek Amsterdam bij helder weer.

Verder op die hoogte ook veel last van grasvliegjes (mini vliegjes, duizenden op je raam) in de ochtend- avond zon, in het voorjaar, waardoor de ramen niet open konden.

Verder kijk goed aan welke kant een drukke weg zit. In de zomer wil je graag met raam open slapen en geluid van auto's hoor je echt goed, zelfs op die hoogte.

Na mijn ervaring zou ik voor oost kiezen. En in jouw situatie ook een mooier uitzicht als je het mij vraagt.

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:20
Op een van de foto's kijk je uit op het kantoorpand waar ik werkzaam ben. Mijn eigen ervaring is dat in de zomer de werkplekken aan de zuid-west kant van het pand significant warmer zijn dan de noord-oost kant van het pand, tot broeierig aan toe.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:35
Nieuwbouw + zon is verschrikkelijk.

Zeker in combinatie met een appartement.

We hebben ooit een nieuwbouwwoning gehad en zijn bewust terugverhuisd naar een jaren 80 woning.

Nieuwbouw is erop gemaakt om zo energiezuinig mogelijk te zijn. In Nederland betekent dat warmte maximaal naar binnen halen, zodat je niet hoeft te verwarmen. In de winter is dat heerlijk: altijd 24 graden in je woning. Maar in de zomer werden we knetter gek: dan was het buiten 28 graden en binnen 35 graden.

Dit was een huis met grote ramen op het zuid-westen.

Als je geen airco kan plaatsen dan kies voor oost, de zon opzoeken kan altijd in de stad of het park.

Niets heerlijkers dan in een hittegolf in de ochtend even in het zonnetje ontbijten en daarna de ergste hitte buiten te kunnen houden.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-08 19:49
Stoeptegeltje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:33:

We hebben ooit een nieuwbouwwoning gehad en zijn bewust terugverhuisd naar een jaren 80 woning.

Nieuwbouw is erop gemaakt om zo energiezuinig mogelijk te zijn. In Nederland betekent dat warmte maximaal naar binnen halen, zodat je niet hoeft te verwarmen. In de winter is dat heerlijk: altijd 24 graden in je woning. Maar in de zomer werden we knetter gek: dan was het buiten 28 graden en binnen 35 graden.

Als je geen airco kan plaatsen dan kies voor oost, de zon opzoeken kan altijd in de stad of het park.

Niets heerlijkers dan in een hittegolf in de ochtend even in het zonnetje ontbijten en daarna de ergste hitte buiten te kunnen houden.
Het ene nieuwbouwhuis is het andere niet. Hiervoor woonde ik in een nieuwbouw appartement; dat was inderdaad pittig qua warmte in de zomer; maar had daar ook geen screens ivm sociale huur.

Nu woon ik in een nieuwbouw hoekwoning met overal screens. Als ik overdag consequent alle screens naar beneden doe en de deuren en ramen gesloten houd, blijft de woonkamer en de eerste verdieping prima te vertoeven. En ik heb hier geen airco of vloerkoeling o.i.d. Zelfs tijdens de recente hittegolf van circa tien dagen ging het prima.

Ik vind je standpunt dus wel wat stellig.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:33:

Inderdaad voor Oost kiezen. Nieuwbouw + appartement + veel zon is echt vreselijk, je woonkamer is zo 25+ graden.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:42

Spotmatic

Ken sent me

Even kort door de bocht: een appartement op het oosten is over het algemeen gewoon beter voor je gezondheid. Zeker als je gevoelig bent voor hitte, liever koel(er) slaapt, 's ochtends energiek wakker wilt worden en een stabiel(er) binnenklimaat wilt. Bovendien komt in Rotterdam een westenwind veel vaker voor dan een oostenwind.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alleen al voor het uitzicht zou ik voor het Oosten gaan. Bijkomend minder warm (zon op je raam is echt kl*te in de avond).

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Weet je of er een TO-Juli berekening gemaakt of beschikbaar is? Wellicht haal
je daar een beetje inzicht uit in de mate van opwarming in de zonnige maanden.

En de (andere) vraag blijft, zit je graag in de avond in het zonnetje avond te dineren, of drink je graag in de ochtend een kopje koffie met een croissantje en een lekker zon?

Life is not about specs, it is about joy!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 19:50
Veel focus/voorkeur op Oost hier. Niet zo gek, gezien de afgelopen hittegolven. Waar ik weinig over lees is hoeveelheid licht. Afhankelijk van vorm appartement en hoeveel / hoe grote ramen (en ook of die uitsluitend aan één zijde (puur oost of west) zitten of ook nog aan zijkanten) gaat dat ook veel verschillen. Een appartement op Oost gaat aanzienlijk donkerder zijn waar West, zeker op die hoogte, tot laat veel direct lichtinval heeft. Dat laatste is natuurlijk meteen ook de bottleneck qua warmte, dus een afweging.

Het zou mooi zijn als de projectontwikkelaar/bouwbedrijf iets kan zeggen over wat de vloerkoeling zou moeten kunnen betekenen straks (hoeveel graden verschil dat maakt bij bijvoorbeeld 35 graden buiten). Daar moet toch wel een berekening voor te maken zijn?

De wind-tips zijn ook wel interessant. Ik vond een balkon op 10 hoog al windy, laat staan 27e verdieping 😬. En NL heeft inderdaad overwegend west/zuid-west…

• GoldenBirdy
Valorian schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:54:
Veel focus/voorkeur op Oost hier. Niet zo gek, gezien de afgelopen hittegolven. Waar ik weinig over lees is hoeveelheid licht. Afhankelijk van vorm appartement en hoeveel / hoe grote ramen (en ook of die uitsluitend aan één zijde (puur oost of west) zitten of ook nog aan zijkanten) gaat dat ook veel verschillen. Een appartement op Oost gaat aanzienlijk donkerder zijn waar West, zeker op die hoogte, tot laat veel direct lichtinval heeft. Dat laatste is natuurlijk meteen ook de bottleneck qua warmte, dus een afweging.

Het zou mooi zijn als de projectontwikkelaar/bouwbedrijf iets kan zeggen over wat de vloerkoeling zou moeten kunnen betekenen straks (hoeveel graden verschil dat maakt bij bijvoorbeeld 35 graden buiten). Daar moet toch wel een berekening voor te maken zijn?

De wind-tips zijn ook wel interessant. Ik vond een balkon op 10 hoog al windy, laat staan 27e verdieping 😬. En NL heeft inderdaad overwegend west/zuid-west…
Om je een idee te geven m.b.t. de vloerkoeling:

De verwachting bij vloerkoeling is dat de binnentemperatuur met 3-4 graden kan worden verminderd. Het hangt om die reden grotendeels af van de temperatuur in je woning, waardoor de ligging en eventuele zonwerende maatregelen derhalve zeer belangrijk zijn.

Ingeval de appartementen aan de Westzijde binnen 35 graden worden in de zomer, kan de vloerkoeling dus heel lastig je temperatuur onder de 30 graden krijgen. Het is helaas niet te vergelijken met een volwaardig airco-systeem, maar het is wel beter dan niets.

• svr89
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb geen professioneel advies voor je. Maar als het aankomt op zonlicht, dan zou ik zeker voor oost gaan. Mijn slaapkamer zit op het noord/oosten en de woonkamer op het westen. Tijdens de afgelopen warme dagen is de slaapkamer de enige plek in huis waar je zonder airco kan zitten/slapen.

Ik vermoed dat de westzijde duurder is door het extra uitzicht en net wat meer privacy.

Aan de andere kant, de oostzijde kan wat luidruchtig zijn. Dat kruispunt op de foto is een beruchte stuk waar bepaalde jongeren graag rondjes rijden met het luidruchtige auto's. Al weet ik niet wat je daar nog van hoort op grote hoogte.

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:58
zijn er nog bouwplan op oost of west? komt er nog een toeter voor je neus te staan binnenkort? ook belangrijk om rekening mee te houden

• GoldenBirdy
Molem1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:02:
zijn er nog bouwplan op oost of west? komt er nog een toeter voor je neus te staan binnenkort? ook belangrijk om rekening mee te houden
Voorlopig zijn er geen verdere bouwplannen in de directe omgeving die mijn uitzicht in belangrijke mate zouden kunnen verstoren. Dus dat scheelt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

chrisborst schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:20:
@GoldenBirdy

De westzijde is niet voor niks iets duurder, dus blijkbaar wordt die ingeschat als gewilder door de ontwikkelaar. Gok vooral door de avondzon, wat veel mensen liever hebben.
Als je niet naast een liftschacht kan wonen, zou ik dat zeker doen. Want het zal meer geluid geven dan er niet naast wonen.

Qua warmte zou ik mij geen zorgen maken. Een maat van mij heeft een normale woning met vloerkoeling, tijdens de laatste hittegolf was het 21 graden binnen en liep hij met lange kleren rond. Dus een goede vloerkoeling kan net zo goed zijn als airco.
Geluid hoeft geen probleem te zijn, heb op plekken gewoond waar je er echt 0,0 van hoorde terwijl je van de buren in een enkel geval wel wat kon horen. Uiteraard als er inderdaad goed gebouwd en geïsoleerd is. Gezien prutswerk en bouw 2 handen op 1 buik zijn (zoek maar op Geluidsoverlast en Pondsteiger in Amsterdam).

Mbt zon en warmte; meeste mensen staan in de zomer na zonsopgang op en gaan na zonsondergang naar bed. De warmte van de middag en avond kan je dus nog weg ventileren. Bij een zonsopgang recht on je slaapkamer kan dat een stuk lastiger zijn, spreek uit ervaring.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:53
Voor het uitzicht zou ik Oost kiezen.

Ik zou de ontwikkelaar niet op zijn woorden geloven dat je geen geluid zal horen van de lift. Dit kan nog eens heel vervelend zijn.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:14
Ik zou ook voor oost kiezen, omdat ik veel meer van ochtendlicht geniet dan van avondzon. Maar dat is wel persoonlijk, dus probeer toch te ontdekken wat het best bij je past.
Uitzicht lijkt me ook mooier/interessanter.
Over de lift: het zou voor mij verschil maken of het bijvoorbeeld om de keuken of de badkamer gaat die aan de liftwand grenst,of de slaapkamer of zithoek in de woonkamer. Dat laatste zou ik vervelender vinden, omdat je pas als je er woont ervaart of je er last van hebt. Keuken/badkamer zou me niet zo boeien.

En ohja, kijk ook hoe de zon binnenkomt. Eerst balkon en dan via de kamer wegdraaiend? Of binnenkomend in de kamer en dan wegdraaiend van het balkon? Als je wilt genieten van zon op je balkon dan wil je aan de oostkant de tweede situatie en aan de westkant juist andersom. (Ervan uitgaand dat er een balkon is).

[ Voor 22% gewijzigd door Toke_gt op 28-07-2026 20:24 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die 2% zal ergens tussen de 7,5-10k zijn schat ik in. Daar kun je best mooie spulletjes voor halen (luxere keuken + mooie hifi set, etc) of simpelweg (iets) lagere lasten. (10k plus 30 jaar rente = 20k).

Ik zou dat ook meenemen in je overwegingen.
Voor wat betreft de hogere restwaarde denk ik niet dat het veel invloed heeft, de voordelen kun je redelijk met elkaar wegstrepen zoals ook uit dit topic blijkt. Tenzij er verschillen zijn die niet bekend zijn (lift overlast, uitzicht etc).

Ik denk trouwens dat de meeste mensen liever op de skyline van Rotterdam kijken dan die van Schiedam...

Onze woning is georiënteerd op Noord-Oost (met enkele ramen op zuid en west) en is daardoor ondanks grote raampartijen wel wat donkerder. Maar in de zomer blijft het wel heel aangenaam. Misschien wel een punt om rekening mee te houden.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2026 20:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Edje44magnum
  • Laatst online: 20:29
Instaling van de zon wordt altijd heel erg onderschat

Zelfs met triple glas ben je de Sjaak

het beste is een rolluik of zonderwering omdat dat zo moeilijk zijn op die hoogte

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:12
Hoeveel instraling is er überhaupt in de nog te bouwen toren, zijn er balkons/overstekken, kamerhoog glas etc?

• GoldenBirdy
Toke_gt schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:17:
Ik zou ook voor oost kiezen, omdat ik veel meer van ochtendlicht geniet dan van avondzon. Maar dat is wel persoonlijk, dus probeer toch te ontdekken wat het best bij je past.
Uitzicht lijkt me ook mooier/interessanter.
Over de lift: het zou voor mij verschil maken of het bijvoorbeeld om de keuken of de badkamer gaat die aan de liftwand grenst,of de slaapkamer of zithoek in de woonkamer. Dat laatste zou ik vervelender vinden, omdat je pas als je er woont ervaart of je er last van hebt. Keuken/badkamer zou me niet zo boeien.

En ohja, kijk ook hoe de zon binnenkomt. Eerst balkon en dan via de kamer wegdraaiend? Of binnenkomend in de kamer en dan wegdraaiend van het balkon? Als je wilt genieten van zon op je balkon dan wil je aan de oostkant de tweede situatie en aan de westkant juist andersom. (Ervan uitgaand dat er een balkon is).
De appartementen hebben een gedeelde woonkamer/keuken. Echter, de liftschacht grenst aan de wand waar de keuken komt te staan, dus niet in de zithoek van de woonkamer. Daarnaast grenst de liftschacht aan de hal van het appartement.

Tussen de liftschacht en de keuken/woonkamer zit een betonnen muur van 35 cm dik en nog een voorzetwand van 20cm dik. De hal is daarentegen afgescheiden van de liftschacht met een betonnen muur van 'slechts' 25 cm dik.

Verdere specificaties van de lift zijn niet bekend, maar ik ga ervan uit dat het een moderne lift zal zijn met voldoende demping van trillingen. Aan welke wand de rails bevestigd zullen worden, is mij ook niet bekend. De motor zelf zal in ieder geval wel op de hoogste verdieping zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat een moderne lift veel overlast zal veroorzaken in een wolkenkrabber... maar wellicht zal ik daar nog verrast mee worden :D

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBirdy op 28-07-2026 21:53 ]

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:39
Nog een anekdotische voorkeur voor Oost. In een flat waar ik woonde was het steevast 5 of meer graden koeler tijdens hittegolven gewoonweg door zon tussen 6 en 11 ipv 13~23. Mijn vloerkoeling was overbodig terwijl de vloerkoeling niks kon betekenen door gebrek aan capaciteit in het westen. Dit was wel zonder enige zonwering trouwens dat kan nog flink verschil maken.

• Theo
  • Laatst online: 19:36

Theo

moederbord

Hitte: oost is koeler dan west
Geluid: Oost is stiller vanwege het verkeer op straat
Wind: Minder harde wind op het oosten dan op het westen
Kosten: Oost is zo'n 10K goedkoper (2%)
Uitzicht: Oost en west hebben beide mooi uitzicht.
Lift: Wanneer goed aangelegd hoor je op zowel oost als west geen lift.

Ik zou het wel weten; west lijkt alleen maar nadelen te hebben. De makelaar weet dit ook en probeert de premiumtruc te gebruiken om deze slechtere appartementen te verkopen door ze duurder te maken om daarmee de ilusie te wekken dat west beter is.

Geen airco is zeker een nadeel. Maar met die 2% besparing (wat al snel 10K is). Kun je een heel mooie mobiele airco halen, deze op je balkon neerzetten en met wat ducting de koude lucht je apartement in laten blazen. Hier heeft een VVE niks over te zeggen terwijl je niet de herrie binnen hebt van zo'n mobiel ding :)

Als ik jouw keuze zou maken: Blijf weg bij west; ga voor het oosten!

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 29-07-2026 12:08 ]

• GoldenBirdy
Theo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:33:
Hitte: oost is koeler dan west
Geluid: Oost is stiller vanwege ontbrekgen liftgeluiden
Wind: Minder harde wind op het oosten dan op het westen
Kosten: Oost is zo'n 10K goedkoper (2%)
Uitzicht: Oost en west hebben beide mooi uitzicht.

IK zou het wel weten; west lijkt alleen maar nadelen te hebben. De makelaar weet dit ook en probeert de premiumtruc te gebruiken om deze slechtere appartementen te verkopen door ze duurder te maken om daarmee de ilusie te wekken dat west beter is.

Geen airco is zeker een nadeel. Maar met die 2% besparing (wat al snel 10K is). Kun je een heel mooie mobiele airco halen, deze op je balkon neerzetten en met wat ducting de koude lucht je apartement in laten blazen. Hier heeft een VVE niks over te zeggen terwijl je niet de herrie binnen hebt van zo'n mobiel ding :)

Als ik jouw keuze zou maken: Blijf weg bij west; ga voor het oosten!
Dank voor je reactie. De liftschacht grenst echter aan de appartementen aan de oostzijde. Voor mij is dit het enige echte nadeel van de oostzijde, maar het is ook lastig in te schatten. Het kan ook zijn dat je er in de praktijk niks van merkt.

• Theo
  • Laatst online: 19:36

Theo

moederbord

Lift hang volledig af hoe het gebouwd is. Ik ken iemand die in een goedkoop gebouwd jaren 80 flatje heeft gewoond naast de liftschacht, en dat was ook de reden van verhuizing.... Maar ik ken ook personen die in een nieuwbouw apartement wonen welke niet zo goedkoop mogelijk gebouwd is, en daar hoor je de lift niet..

Her hangt dus echt volledig af hoe er gebouwd is of je een lift hoort.

• gebruikernaam__
Mijn flat kwam uit 2019 en ik woonde ook naast een liftschacht. Ik heb zelf nooit de liftschacht gehoord dus het kan best zijn dat ze tegenwoordig daar beter rekening mee houden.

• L01
  • Laatst online: 01-08 08:24

L01

Aan de westkant zit je aan het Kruisplein. Het is daar vaak druk met toeterende auto's, brullende motoren en bellende trams.

Ik zou zeker voor de oostkant gaan.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-07 15:45
hier ook team Oost!!

Zon daar kan je nog wat aan doen (screens, folie, planten,...) maar wind niet, en die komt meestal van het westen.

• GoldenBirdy
gebruikernaam__ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:17:
Mijn flat kwam uit 2019 en ik woonde ook naast een liftschacht. Ik heb zelf nooit de liftschacht gehoord dus het kan best zijn dat ze tegenwoordig daar beter rekening mee houden.
Welke kamer(s) grensde(n) toen aan de liftschacht in jouw geval?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:47
Liftschacht vind ik lastig in te schatten, geen ervaring mee en het hangt ook erg af van het gebruik. Loopt de liftschaft van BG tot de bovenste verdieping, zijn er verschillende liften en moet je halverwege overstappen of zijn er misschien liften per even en oneven verdiepingen. Veel zal staan of vallen bij hoe vaak en op welke tijden de lift in gebruik is.

Over de warmte/koelte durf ik wel iets te zeggen. Verwarmen is bijna altijd makkelijker dan koelen. Dus wat dat betreft zou ik altijd Oost kiezen als je dat een belangrijk punt vindt. Beter 2 weken per jaar een extra (niet duurzaam) elektrisch kacheltje moeten aanzetten dan 2 weken niet slapen omdat je je bed uit drijft.

En dat zeg ik op basis van het hebben van airco's. Sinds ik die heb hangen in o.a. de slaapkamer heb ik geen nacht meer slecht geslapen door warmte. Tijdens de hittegolven van dit jaar heb ik meermaals mensen gesproken die compleet gesloopt waren van de slechte nachten, ik ben dan blij dat ik net iets dieper onder mijn dekentje kan kruipen.

All your base are belong to us!

• gebruikernaam__
GoldenBirdy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:53:
[...]

Welke kamer(s) grensde(n) toen aan de liftschacht in jouw geval?
Woonkamer/keuken en badkamer. Regelmatig bij thuiswerken in stilte in de buurt (1 tot 5 meter) gezeten en het is mij nooit opgevallen, behalve als hij bij mijn verdieping stopte.

[ Voor 6% gewijzigd door gebruikernaam__ op 29-07-2026 17:22 ]

• GoldenBirdy
gebruikernaam__ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Woonkamer/keuken en badkamer. Regelmatig bij thuiswerken in stilte in de buurt (1 tot 5 meter) gezeten en het is mij nooit opgevallen, behalve als hij bij mijn verdieping stopte.
Wat hoorde je precies wanneer de lift bij jouw appartement stopte? En weet je toevallig nog hoe dik de betonnen muur was tussen jouw appartement en de schacht?

• GoldenBirdy
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:02:
Liftschacht vind ik lastig in te schatten, geen ervaring mee en het hangt ook erg af van het gebruik. Loopt de liftschaft van BG tot de bovenste verdieping, zijn er verschillende liften en moet je halverwege overstappen of zijn er misschien liften per even en oneven verdiepingen. Veel zal staan of vallen bij hoe vaak en op welke tijden de lift in gebruik is.

Over de warmte/koelte durf ik wel iets te zeggen. Verwarmen is bijna altijd makkelijker dan koelen. Dus wat dat betreft zou ik altijd Oost kiezen als je dat een belangrijk punt vindt. Beter 2 weken per jaar een extra (niet duurzaam) elektrisch kacheltje moeten aanzetten dan 2 weken niet slapen omdat je je bed uit drijft.

En dat zeg ik op basis van het hebben van airco's. Sinds ik die heb hangen in o.a. de slaapkamer heb ik geen nacht meer slecht geslapen door warmte. Tijdens de hittegolven van dit jaar heb ik meermaals mensen gesproken die compleet gesloopt waren van de slechte nachten, ik ben dan blij dat ik net iets dieper onder mijn dekentje kan kruipen.
Alle 3 liften in de schacht gaan van de BG naar de bovenste verdieping. Het zou wat zijn als de 60+ appartementen aan de oostzijde hier hinder van zullen ondervinden…

• Toke_gt
GoldenBirdy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:49:
[...]

De appartementen hebben een gedeelde woonkamer/keuken. Echter, de liftschacht grenst aan de wand waar de keuken komt te staan, dus niet in de zithoek van de woonkamer. Daarnaast grenst de liftschacht aan de hal van het appartement.

Tussen de liftschacht en de keuken/woonkamer zit een betonnen muur van 35 cm dik en nog een voorzetwand van 20cm dik. De hal is daarentegen afgescheiden van de liftschacht met een betonnen muur van 'slechts' 25 cm dik.
Dan zou ik me daar geen grote zorgen over maken. In de keuken zit je niet naast die muur de krant te lezen en doe je ook geen middagdutje, dus als je daar de lift al hoort, dan is dat niet storend.
Mijn (beperkte) ervaring is dat in moderne gebouwen (woon/werk) de lift sowieso niet hoorbaar is. Zelfs niet als je erop staat te wachten :+
Verdere specificaties van de lift zijn niet bekend, maar ik ga ervan uit dat het een moderne lift zal zijn met voldoende demping van trillingen. Aan welke wand de rails bevestigd zullen worden, is mij ook niet bekend.
Liftschacht zal in een soort kooiconstructie zijn gebouwd, dus trillingen zullen wel meevallen. Ik denk dat het meeste geluid wordt veroorzaakt door pratende mensen die in/uitstappen, met spullen sjouwen, deuren die op de gang open en dicht gaan. Daar heb je aan beide zijden last van. Is er ook een trapportaal dat nog voor overlast kan zorgen? Dat is veel meer open en daar kan het geluid enkele verdiepingen door galmen.
Als de appartementen oost en west even groot zijn (?), dan zou ik me over de lift geen zorgen maken en voor oost gaan.

• gebruikernaam__
GoldenBirdy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Wat hoorde je precies wanneer de lift bij jouw appartement stopte? En weet je toevallig nog hoe dik de betonnen muur was tussen jouw appartement en de schacht?
Ik hoorde de deuren open gaan en een 'ping' dat hij is aangekomen, alsof je er zelf in stond maar dan een stuk doffer. De dikte weet ik niet maar de flat was vrij smal en ik meen mij te herinneren dat ze dan de liftschachten extra versterken om als een soort skelet te fungeren.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:56
Mijn ouders wonen ook in een appartementencomplex en de liftschacht zit naast de keuken/woonkamer. Ik heb nog nooit de lift gehoord. Appartement is uit 2005 ofzo

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
in het gebouw waar ik woon is een aantal jaar geleden de lift vernieuwd, ik hoorde net na oplevering de lift best wel flink, echt zo'n diepe dreun, alsof je op straat staat en er onder je een metro voorbijkomt. ik woon op 3 appartementen van de lift, ik was ook de enige die het hoorde, ernaast hoorde je dus helemaal niks van die lift. er is toen bij mij een liftmonteur komen luisteren en die heeft de lift bijgesteld door de frequentie aan te passen. geen idee hoe dat precies werkt maar het is echt compleet verdwenen. het enige dat ik nu nog hoor is het klappen van de tussendeur naar de lift toe en geouwehoer van mensen op de gang. in een nieuw gebouw verwacht ik wel betere isolatie dan hier overigens!

balkon en woning op het westen is best fijn, in maart kun je al lekker in het zonnetje zitten, maar als het zomer wordt dan wordt het echt heet binnen en buiten. op het westen ook altijd wind en regen op je ramen, dus goed opletten met je tuinstoelen, zeker als je zo hoog zit.

• GoldenBirdy
tjubbie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:44:
Mijn ouders wonen ook in een appartementencomplex en de liftschacht zit naast de keuken/woonkamer. Ik heb nog nooit de lift gehoord. Appartement is uit 2005 ofzo
Merken je ouders er zelf ook niks van?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:56
GoldenBirdy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Merken je ouders er zelf ook niks van?
Nee niets

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:47
Word er zonwering geinstalleerd (screens)?

• GoldenBirdy
Ascension schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:54:
Word er zonwering geinstalleerd (screens)?
Nee, dit kun je enkel zelf intern installeren.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GoldenBirdy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Intern alsin binnen? Dan is het zonlicht en dus de warmte al binnen.. dikke (rol)gordijnen helpen in de praktijk nauwelijks. Ik vind het een schande dat ze nieuwbouw appartementen zonder zonwering opleveren.

Met deze info is het appartement op Oost een nog véél beter keuze.

• Fr33z
  • Nu online
[...]

en weet je iets over hoe groot de ramen worden? dit klinkt als het zoveelstr project waar je levend gebakken gaat worden in de zomer. Screens zijn duur op die hoogte waarschijnlijk maar man oh man.... ik zou eens gaan praten met anderen die in nieuwbouwappartementen wonen zonder buitenzonwering. Meestal vrij ruk in de zomer.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Zo'n projecten zijn dan meestal wel meerjarentrajecten, maar iets dat anno 2026 wordt opgeleverd moet toch rekening houden met de huidige klimatologische realiteit. Dan als ontwikkelaar geen mogelijkheid voor screens voorzien is toondoof. Persoonlijk zou ik 't zelfs links laten liggen met zo'n houding.

Zonnewering langs binnen is geen zonnewering, de warmte zit dan immers al binnen, en die moet je buiten houden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fr33z
  • Nu online
Borromini schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Zo'n projecten zijn dan meestal wel meerjarentrajecten, maar iets dat anno 2026 wordt opgeleverd moet toch rekening houden met de huidige klimatologische realiteit. Dan als ontwikkelaar geen mogelijkheid voor screens voorzien is toondoof. Persoonlijk zou ik 't zelfs links laten liggen met zo'n houding.

Zonnewering langs binnen is geen zonnewering, de warmte zit dan immers al binnen, en die moet je buiten houden.
zeker maar toch is dit hoe vrijwel elke nieuwbouw-toren wordt gemaakt. Volgens de regels 'voldoe' je als je vloerkoeling plaatst. Daarmee is de kous af want meer doen kost meer geld en de prijs moet zoveel mogelijk gedrukt worden want alles is al te duur. Tsja...

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:34
Mijn vrouw en ik stonden 1,5 jaar geleden ook voor deze keuze. Betreft ook een nieuwbouw appartement met A++++, triple glas en vloerkoeling. Maar voor de Oost- en Westzijde geen buitenzonwering. Wij hebben op basis van onze ervaringen gekozen voor Oost. Helpt wel dat wij gepensioneerd zijn, als je nog werkt kan ik mij voorstellen dat je blij bent dat je na werk nog even van de zon kunt genieten. De bouwer legt de kwestie van buitenzonwering bij de bewoners/VVE neer. Dat wordt nog wat want de bovenste verdieping heeft een grote schuine glaspartij van 5,60m hoog. Moraal van dit verhaal, ik zou voor Oost gaan.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:28
Het is nu zomer en de avondzon naar binnen met 30grd is zeker niet fijn.

Maar een avondzonnetje naar binnen is heerlijk in de herfst, winter of voorjaar als je het mij vraagt.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:44
Heb ook jaren een appartement in Rotterdam gehad, westzijde is heerlijk, met wat goede zonwering. Wij hadden het geluk dat er buiten een luifel uit kon. Zonder zonnewering zou ik er niet aan beginnen, of je moet op zijn minst de boel goed open kunnen zetten aan beiden zijdes zodat het ook kan doorwaaien in de vroege avond.

Een paar goed lichte gordijnen aan de binnenkant kan wel goed helpen met een raampje op een kier. Het scheelt al dat het zonlicht niet dmv straling de vloer dan opwarmt en de ergste war te kan ontsnappen door de kier. Maar die paar weken plus 30 wordt zwaar.

[ Voor 75% gewijzigd door Cobb op 30-07-2026 23:36 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Toke_gt
Draakje5 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:23:

Maar een avondzonnetje naar binnen is heerlijk in de herfst, winter of voorjaar als je het mij vraagt.
Klopt helemaal, alleen is er op west in de winter van dat avondzonnetje niet veel meer over. Dat is meer een laat middagzonnetje.

• Skann
  • Laatst online: 15:54
GoldenBirdy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Liftgeluid zal wel goed ondervangen zijn. Projecten van dit formaat worden door meerdere adviseurs en de liftleverancier getoetst op de max. van 30dB(A). Daarboven zouden bijvoorbeeld huurappartementen geld kunnen terugvragen als huurkorting. Als dit soort rapportages goed gedaan zijn zal het wel loslopen. Helaas zijn er ook wel partijen die "dat komt wel goed" aanhouden en gewoon lekker gaan bouwen. Dan kan je dus eindigen als de Grotius torens: https://www.denhaagfm.nl/dhfm/5119110/burgemeester-grijpt-in-na-jarenlange-ellende-met-lift-in-woontoren-kan-ik-niet-meer-verantwoorden

In bovenstaand geval is de liftcapaciteit (2 liften voor 38 etages, koekoek) veel te krap voor zo'n groot complex en zijn de liften verkeerd gebouwd, waardoor de liften teveel geluid maken en daardoor in storing schieten.

Daarom het advies ook goed naar de liften te kijken op merk, snelheid, capaciteit, hoeveelheid liften etc. Heel vervelend in zo'n hoog complex met te weinig liftcapaciteit.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:18

fub

Stel je van die vloerkoeling ook niet te veel voor. Ja, je hebt lekker koele voetjes, maar als het buiten 39 graden is en het is binnen 34, dan is het alsnog te heet. En als de vloerkoeling dan echt aanslaat en het is zo benauwd, dan loop je nog het gevaar dat je condensvorming in de vloer krijgt ook, dat wil je echt niet. Maar ja, dan wordt het dus gewoon echt warm.

Wij hebben in ons huis, met vloerkoeling, dus alsnog een airco laten installeren. Als dat niet mogelijk is, dan zou ik dus voor de koele optie kiezen, en dat is de oost-kant.

• GoldenBirdy
Borromini schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Het verbaast mij ook. Dan woon je in een gloednieuwe toren en kan je niet eens de airco aanzetten…

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:34
GoldenBirdy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Het verbaast mij ook. Dan woon je in een gloednieuwe toren en kan je niet eens de airco aanzetten…
Ik vermoed dat dit komt omdat eisen in het bouwbesluit altijd achter de feiten aanlopen. En de recente opwarming "het nieuwe normaal" is sneller verlopen dan gedacht. We moeten ook van de gedachte af, zeker bij appartementen, dat veel raamoppervlak zaligmakend is. En tenslotte, ontwikkelaars en bouwers zullen altijd streven naar zo goedkoop mogelijk bouwen.

• aerials1990
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:09
Wat betreft lift wil ik als enige dit toevoegen: Ons appartement zat het verste weg vanaf de lift, wat ideaal was. Je hoorde nooit mensen op de gallerij langs je deur lopen. De lift/trappenhuis zat achter een deur met bel portaal. Het bellen van personen in deze tussenruimte maakte veel geluid, ook de deur zelf maakt een flinke dreun bij het dichtslaan omdat er geen dranger op de deur zat. En met (pakket)bezorgers en bezoekers, komen er echt wel veel mensen langs op een dag op je gallerij. Oja, wat betreft pakketten: maak zoveel mogelijk gebruik van automaten en servicepoints. Thank me later ;).

Dus indien de mogelijkheid er is: zo ver mogelijk vanaf de lift gaan zitten. Dit geeft veel avondrust.

• GoldenBirdy
aerials1990 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:40:
Wat betreft lift wil ik als enige dit toevoegen: Ons appartement zat het verste weg vanaf de lift, wat ideaal was. Je hoorde nooit mensen op de gallerij langs je deur lopen. De lift/trappenhuis zat achter een deur met bel portaal. Het bellen van personen in deze tussenruimte maakte veel geluid, ook de deur zelf maakt een flinke dreun bij het dichtslaan omdat er geen dranger op de deur zat. En met (pakket)bezorgers en bezoekers, komen er echt wel veel mensen langs op een dag op je gallerij. Oja, wat betreft pakketten: maak zoveel mogelijk gebruik van automaten en servicepoints. Thank me later ;).

Dus indien de mogelijkheid er is: zo ver mogelijk vanaf de lift gaan zitten. Dit geeft veel avondrust.
Helaas zijn de appartementen waar ik voor in aanmerking kom allemaal dichterbij de lifthal. Echter, is er wel een deur met dranger aanwezig tussen mijn deur en de ruimte waar mensen wachten op de lift. Overigens zijn er maar 8 appartementen per verdieping.

Het grote verschil is voornamelijk dat de appartementen aan de westzijde (bovenin het plaatje) geen wanden delen met de liftschacht. Maar of je dit in de praktijk gaat merken, is natuurlijk de vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8tz5QHRp5DZxsKSARIM6Ux4Xws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Jt6pBVTD1qRVixEgnTcyA8w.png?f=fotoalbum_large

• Skann
GoldenBirdy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Helaas zijn de appartementen waar ik voor in aanmerking kom allemaal dichterbij de lifthal. Echter, is er wel een deur met dranger aanwezig tussen mijn deur en de ruimte waar mensen wachten op de lift. Overigens zijn er maar 8 appartementen per verdieping.

Het grote verschil is voornamelijk dat de appartementen aan de westzijde (bovenin het plaatje) geen wanden delen met de liftschacht. Maar of je dit in de praktijk gaat merken, is natuurlijk de vraag.

[...]
Zijn dit de laatste tekeningen? Ik vind een 200-250mm betonnen wand als afscheiding tussen lift en appartementen met deze hoogtes (met bijbehorende hefsnelheden) wel tricky.

Vaak zie je de liftschacht ontkoppeld van de appartementen d.m.v. een spouw met isolatie ertussen. Zeker met dit soort hoge projecten.

• GoldenBirdy
Skann schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Zijn dit de laatste tekeningen? Ik vind een 200-250mm betonnen wand als afscheiding tussen lift en appartementen met deze hoogtes (met bijbehorende hefsnelheden) wel tricky.

Vaak zie je de liftschacht ontkoppeld van de appartementen d.m.v. een spouw met isolatie ertussen. Zeker met dit soort hoge projecten.
Om precies te zijn: tussen de hal en de liftschacht is een wand van 250mm prefab beton.

Tussen de liftschacht en de woonkamer/keuken is gewapend beton van 350mm plus een isolatiewand van 200mm. Dus een totale dikte hier van 550mm.

Aan welke zijde(n) de liften gekoppeld zullen worden, is niet bekendgemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenBirdy op 06-08-2026 12:00 ]

• Skann
GoldenBirdy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Om precies te zijn: tussen de hal en de liftschacht is een wand van 250mm prefab beton.

Tussen de liftschacht en de woonkamer/keuken is gewapend beton van 350mm plus een isolatiewand van 200mm. Dus een totale dikte hier van 550mm.

Aan welke zijde(n) de liften gekoppeld zullen worden, is niet bekendgemaakt.
Geluid vanuit de lift hoor je het meesten naar de zijkant toe omdat daar de aandrijving zit, dus dat is in dit geval naar de hal. Ik vermoed dat je in de hal de lift wel voorbij hoort komen.

In de slaapkamers zal het minder problematisch zijn inderdaad.

• GoldenBirdy
Skann schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Geluid vanuit de lift hoor je het meesten naar de zijkant toe omdat daar de aandrijving zit, dus dat is in dit geval naar de hal. Ik vermoed dat je in de hal de lift wel voorbij hoort komen.

In de slaapkamers zal het minder problematisch zijn inderdaad.
Bij moderne hoogbouw zit de aandrijving helemaal bovenin de liftschacht. Denk je dat ik daar nog last van ga krijgen? In principe is op mijn verdieping enkel wat rails en geen motor of remsysteem.

• Skann
GoldenBirdy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Bij moderne hoogbouw zit de aandrijving helemaal bovenin de liftschacht. Denk je dat ik daar nog last van ga krijgen? In principe is op mijn verdieping enkel wat rails en geen motor of remsysteem.
Het is de vraag welk merk lift en hefsnelheid er wordt gebruikt. Het ene merk is het andere niet ook. Als hij op volle snelheid langs komt gezoeft van de begane grond naar topfloor kan je het wel eens horen.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

My 2cts, ik zou als het even kan zover mogelijk van de liftschacht af willen zitten. Niet alleen door het geluid van de liften, maar ook door de mensen die er wachten en rustig keihard een telefoongesprek voeren (10+ hoog ervaring).

Voor de rest zou ik qua view het westen kiezen, simpelweg omdat het niet altijd zo warm is als nu in Nederland en je dat sowieso scheelt met stoken, koelen zou je nog primitief kunnen doen met zo'n Dyson ding, of als je een loggia (inpandig balkon, lijkt het op de tekening wel op) hebt met een mobiele airco (niet mooi maar wel fijn, doe je de uitlaat pijpen naar je loggia, niemand die het ziet of merkt), ik persoonlijk het uitzicht mooier vindt, etc.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Toke_gt
GoldenBirdy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Ik denk dat @aerials1990 het over de situatie met een galerij heeft, waarbij je langs elkaars appartement loopt. Dat is in jouw beoogde situatie niet zo, dat is als een blok opgezet, met vier appartementen aan elke kant van lift/trapportaal.
Ik denk dat je op west meer last hebt van geluid uit het trapportaal.
Wat zit er tussen de trap en de lifthal? (Toegankelijk vanuit lifthal)

Mooi appartement overigens, ik begrijp je interesse. Gezien de enorme raampartijen zou ik aarzelen over de westzijde.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 06-08-2026 19:43 ]

• Fr33z
  • Nu online
Draakje5 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:23:

Zeker maar als je in de maanden juni/juli/augustus dood gaat van de hitte dan kan dat najaar je gestolen worden. Ik zou met steeds extremer weer etc erg voorzichtig zijn met zo'n appartement met veel zon en geen zonwering aan de buitenkant
Pagina: 1