Slim aansturen van Daikin Altherma (EHVX16S18CB3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45
Hallo allemaal,

Ik heb een Daikin Altherma lucht/water-warmtepomp met de volgende configuratie:

- Buitenunit: Daikin ERLQ016CAW1
- Binnenunit: Daikin EHVX16S18CB3 (bouwjaar 2016)
- Volledig vloerverwarming, weersafhankelijk ingesteld (stooklijn)
- Warmtepomp kan zowel verwarmen als koelen
- 160 liter boiler
- Daarnaast een Brink Renovent 400+ WTW voor balansventilatie
- 9,43 kWp SolarEdge zonne-installatie (32 panelen)
- Homey als smart home hub

Ik wil de warmtepomp graag slimmer aansturen, met name om zonnestroomoverschot te benutten voor extra opwarming van het warm tapwater (DHW).

Wat ik tot nu toe heb gevonden:

1. **BRP069A61 LAN-adapter** (officieel, Onecta/Madoka) — werkt, maar is cloud-gebaseerd en biedt weinig detail/geen lokale sturing die geschikt is voor flows.
2. **P1P2MQTT** — een DIY-interface die meeluistert op de P1/P2-bus tussen binnen- en buitenunit, volledig lokaal, publiceert via MQTT en kan ook schrijven (setpoints aanpassen).

Vragen aan de forumleden:

- Heeft iemand ervaring met P1P2MQTT of BRP069A61 op een vergelijkbare Altherma-installatie (LT/HT, EHVX-serie)?
- Werkt het betrouwbaar samen met Homey via MQTT?
- Zijn er valkuilen bij het aanpassen van het DHW-setpoint via zo'n externe interface (bijv. dat de firmware bepaalde commando's negeert)?
- Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie, gezien de leeftijd van mijn binnenunit (2016)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-08 17:59
Ik heb zelf een EHVX08S26CB9W binnenunit (geïnstalleerd in 2019) en ik ben nu aan het experimenteren met P1P2MQTT.

Ik gebruik zelf Domoticz i.c.m. NodeRed en tot nu toe lijkt het er op dat er veel wel te automatiseren is. Je kunt custom flows maken en een commando naar de binnenunit sturen door een code op het topic P1P2/W te zetten. Momenteel gebruik ik het alleen om mijn SWW alleen op te warmen wanneer ik dat nodig vind maar vanaf 1 september stap ik over op dynamische tarieven en dan wordt het SWW verwarmd in het goedkoopste uur (vaak komt dat wel overeen met dat mijn panelen ook het meeste leveren.

Een valkuil zou kunnen zijn dat je een flow bouwt die continu commando's gaat versturen. De epprom van de binnenunit kan namelijk in zijn levensduur ongeveer 100.000 schrijfacties aan. Dus stel dat je er 20 jaar mee wilt doen dan zijn dat 5000 schrijfacties per jaar en dus ongeveer 13 per dag.

Aangezien het verwarmen/koelen ook met een relais (via de externe thermostaat) aan te sturen is zou ik P1P2MQTT voornamelijk gebruiken voor het SWW. In mijn geval is het max 1x per dag aan en 1x uit. Aangezien met SWW nu max om te dag aan slaat heeft dit een impact van ruwweg 1 schrijfactie per dag.

Het is dus zaak om heel bewust daarmee om te gaan. Dus bijvoorbeeld alleen het 'uit' commando te sturen als je zeker weet wat hij nog 'aan' staat en niet if this then 'uit' en dat elke 5 minuten laten doen bijvoorbeeld.

Het instellen van de setpoint kan ook via P1P2MQTT. Via het topic P1P2MQTT/W kan dit met een commando maar je moet je dan wel even verdiepen in het omvormen naar een hexidecimaal.

Via nodered en MQTT werkt het tot nu toe zeer betrouwbaar dus ik neem aan dat dit via Homey en MQTT ook wel zo zal zijn.

Ik weet dat dit niet al je vragen beantwoord maar ik hoop dat het je een beetje op weg helpt.

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45
Dank voor je reply! Ik ga er mee aan de slag en laat je weten of ik er iets mee kan. Ik wacht even verdere reacties af. Nogmaals dank!