Smart verlichting LED strip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-07 11:06
Ik ben mijn woonkamer aan het vernieuwen en wil achter mijn tv-meubel een indirecte ledstrip plaatsen. Ik heb inmiddels aardig wat uitgezocht, maar ik merk dat er ontzettend veel systemen en standaarden zijn. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Mijn wensen:
  • 2,4m ledstrip achter een zwevend tv-meubel + 1,8m ledstrip bij kastjes die daarboven hangen.
  • Uitsluitend sfeerverlichting, dus geen functionele verlichting.
  • De kleurtemperatuur moet onafhankelijk van de helderheid instelbaar zijn. Dus geen dim-to-warm.
  • Een bereik van ongeveer 1800-2200K tot minimaal 4000K. Ik wil ’s avonds echt richting kaarslicht kunnen gaan, maar overdag ook neutraler wit kunnen kiezen.
  • De helderheid moet volledig los van de kleurtemperatuur instelbaar zijn.
  • Goede kleurweergave (liefst CRI90 of hoger).
  • Geen zichtbare spanningsval of kleurverschil over de lengte.
  • Betrouwbaar systeem dat ook over een paar jaar nog uitbreidbaar is.
Mijn voorkeur gaat uit naar bediening via Apple Woning (Apple Home), omdat ik alles graag vanaf mijn iPhone, iPad, Mac en Apple Watch wil bedienen. Het hoeft dus niet per se native HomeKit te zijn; Matter of een andere oplossing die goed met Apple Home samenwerkt is ook prima.

Ik heb daarnaast ook 6 andere nieuwe lampen/lampjes gekocht die ik wil aansturen in hetzelfde systeem. En ik wil scenes kunnen maken voor bijvoorbeeld film kijken, boek lezen, of eten op de bank. Dat geeft denk ik een beeld van wat ik wil doen in het smart home systeem.

Ik kwam zelf onder andere deze ledstrip tegen:

Profielgigant Dual White LED strip 48V – 1800K-4000K – CRI90 – 20W/m

Die lijkt qua licht precies te bieden wat ik zoek, maar ik twijfel of 48V voor zo’n korte lengte wel handig is en welke controller daar vervolgens het beste bij past.

Waar ik vooral benieuwd naar ben:
  • Welke ledstrip zouden jullie kiezen?
  • Is 48V hier verstandig of zou 24V logischer zijn?
  • Welke controller zouden jullie gebruiken (Matter, Zigbee, Hue, Shelly, MiBoxer, Gledopto, etc.)?
  • Welke voeding zouden jullie adviseren?
  • Zijn er systemen die jullie juist zouden afraden?
  • En als jullie vandaag helemaal opnieuw zouden beginnen: welk ecosysteem zouden jullie kiezen voor kwalitatieve witte ledverlichting?
Ik betaal liever iets meer voor een systeem dat technisch goed in elkaar zit en jarenlang probleemloos werkt dan voor de goedkoopste oplossing.

Alle ervaringen en aanbevelingen zijn welkom!

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Myquandro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:33:
• Is 48V hier verstandig of zou 24V logischer zijn?
Met de korte lengtes die je in gedachten hebt zijn beide niet noodzakelijk. 24V is wel meer gangbaar.
• Welke controller zouden jullie gebruiken (Matter, Zigbee, Hue, Shelly, MiBoxer, Gledopto, etc.)?
Je noemt hier merken en protocollen door elkaar. Hue = zigbee bijvoorbeeld.

Zelf doe ik het liefst alles met Zigbee, maar voor ledstrips maak ik graag een uitzondering: de ledcontrollers zijn hier allemaal op basis van WLED. Open source, heel veel mogelijkheden (denk aan individueel adresseerbare leds, effecten, synchronisatie tussen controllers, meerdere segmenten aan een controller, 2-matrix, reageren op geluid etc.)
WLED werkt volgens mij ook prima met Homekit.
• Welke voeding zouden jullie adviseren?
Ik ga voor ledstrips altijd voor een voeding van Meanwell.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX