Nieuwe voeding in geupdrade systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:27
Hoi!

Na dit topic:
Apart in "Nieuwe videokaart op bestaand systeem"

De keuze gemaakt voor een Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Echter zijn daarmee de problemen niet geheel verholpen. De artifacts zijn verdwenen, maar het systeem herstart nog een op bepaalde momenten. Nu heb ik windows opnieuw opgestart en zijn alle foutmeldingen verdwenen.. echter tijdens het gamen op ultra (Palwords / RDR2 / CS) krijg ik willekeurig zwart beeld en herstart de PC. Daarna kan ik weer vrolijk verder.

Dit gebeurt niet wanneer ik de settings op medium/high zet. Daarmee vermoed ik de Corsair 650e. Ik heb geen tweede kabel kunnen vinden, dus de videokaart is nu ge daisy chained.

Ik zoek een?
Voeding

Wat is je budget?
+- 100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb nu deze op het oog.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,90
Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag.

Beste antwoord (via Mathoesoe op 29-07-2026 12:50)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:37

SpamLame

niks

In dat andere topic stel je een uitvoering: Corsair TX650M (2021) te hebben.
Hier stel je Corsair 650e te hebben.

In beide topics stel je ze zoeken naar de 2de pcie kabel, welke voeding heb je nu eigenlijk?

Sapphire adviseert een 750w voeding bij een 304W Typical Board Power, piek kan hoger liggen
Met 2 PCIe 8 pins connector (elk goed voor 150w) + 75w via het PCIe slot, zou de kaart formeel 375w kunnen afnemen.
Gezien je een enkele PCIe power cable gebruikt is de vraag hoeveel (continu en piek) je voeding over zijn ene connector kan leveren. Formeel is dat 150 w continu, je kaart kan 2* zoveel vragen.
Of het kan is afh. van marges, bouwkwaliteit, leeftijd, protection circuits of je het zou moeten willen, nee imo niet.

Mijn conclusie, vind die 2de kabel of koop een andere voeding met >=2 afz pcie kabels.
Die NZXT die je noemt zie ik hier vaker aangeraden en voldoet verder.

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:08
In algemene zin; test met Prime 95 blend om je cpu/ram te testen en met Furmark om je GPU te testen. Het is extreem onwaarschijnlijk dat zowel prime 95 als furmark goed gaan en je alsnog tijdens gamen een zwart beeld gaat krijgen. Je kunt het TDP van de 9070 XT eventueel via de software beperken. Dan weet je in ieder geval zeker dat een nieuwe voeding je probleem oplost.

Je zou ook nog kunnen ruilen voor een RTX 5070 :X . Die mag wel op 650W, wel wat trager en minder vram.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-07 23:38
Je kan met de AMD Adrenalin software ook proberen je 9070XT ietsje af te toppen.
Door de power limit met 10-15% te verlagen gaan je werkelijk framerate mogelijk maar 2-3% omlaag.
En dat is mogelijk "net" genoeg voor je oudere 650W voeding.
Alhoewel de daisy chain ook positief bijdraagt aan het probleem, omdat je de kabels ongelijk belast, zal de daisy chained kabel aan de voeding kant eerder de OPP triggeren.
Eigenlijk moet je proberen nooit te daisychainen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Mathoesoe
GarBaGe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:17:
Je kan met de AMD Adrenalin software ook proberen je 9070XT ietsje af te toppen.
Door de power limit met 10-15% te verlagen gaan je werkelijk framerate mogelijk maar 2-3% omlaag.
Alhoewel de daisy chain ook positief bijdraagt aan het probleem, omdat je de kabels ongelijk belast, zal de daisy chained kabel aan de voeding kant eerder de OPP triggeren.
Dat is nog een goed idee inderdaad. Ik heb gezocht naar de kabel, maar kon die helaas niet meer vinden. En 10 - 20 euro voor een kabel, of 89,90 voor een nieuwe 850W. Dan ga ik liever voor de twee kabels en extra marge.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een 850W + hoge CPU belasting kom je inderdaad mooi in het middengebied van een 850W voeding terecht waar deze meestal de beste efficiëntie heeft, dus ik zou ook niet meer investeren in een kabel als je ook simpelweg de voeding kunt vervangen en dan nog ruimte hebt voor nog een stap omhoog in de toekomst.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Acties:
  • Beste antwoord

• SpamLame

SpamLame

niks

In beide topics stel je ze zoeken naar de 2de pcie kabel, welke voeding heb je nu eigenlijk?

Sapphire adviseert een 750w voeding bij een 304W Typical Board Power, piek kan hoger liggen
Met 2 PCIe 8 pins connector (elk goed voor 150w) + 75w via het PCIe slot, zou de kaart formeel 375w kunnen afnemen.
Gezien je een enkele PCIe power cable gebruikt is de vraag hoeveel (continu en piek) je voeding over zijn ene connector kan leveren. Formeel is dat 150 w continu, je kaart kan 2* zoveel vragen.
Of het kan is afh. van marges, bouwkwaliteit, leeftijd, protection circuits of je het zou moeten willen, nee imo niet.

Mijn conclusie, vind die 2de kabel of koop een andere voeding met >=2 afz pcie kabels.

• sdk1985
GarBaGe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:17:
Een 9070XT heeft power spikes naar 390W, een 5070X heeft een stress belasting van 126W, 221W met PBO. Zo lang PBO op de cpu uitstaat zou het op papier dus überhaupt al moeten lukken.

Ik zou met 50% TDP testen puur om vast te stellen of daarmee de instabiliteit verdwijnt.

• sdk1985
SpamLame schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:22:
Ik zie dat de kaart 2x 8 (6+2) pins heeft dus die moet je inderdaad dan met twee kabels aansluiten, niet met een verloopje.

• Mathoesoe
SpamLame schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:22:

Klopt! Ik heb een typefout gemaakt, het ging om de TX650M. De kabel kon ik niet vinden, dus die NZXT komt vanmiddag binnen! :-)

Bedankt voor je reactie

• SpamLame

SpamLame

niks

Mathoesoe schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Klopt! Ik heb een typefout gemaakt, het ging om de TX650M. De kabel kon ik niet vinden, dus die NZXT komt vanmiddag binnen! :-)

Bedankt voor je reactie
Hopelijk gaat het dan beter, de tx650m zal ook wel aardig op leeftijd zijn.
Niet dat ie daarmee perse slecht is, maar technisch aan he zijn eind.
Wellich kan in zij nlaatste jaren in een office machinje emplooi krijgen.

• Mathoesoe
Ik hoop het inderdaad.. ik heb hem binnen, vandaag of morgen even installeren.

Vanmiddag had ik het met YouTube al.. niet heel veel load, maar kreeg alweer de melding:
"Your device ran into a problem and couldn't be repaired.

Click or press Enter to see other recovery options."

Misschien nog maar eens wat andere tests draaien..
Pagina: 1