Vakantiehuis Duitsland Internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lovako
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:13
Hallo wij gaan een vakantiehuis kopen in de VulkanEifel in Duitsland voor eigen gebruik en verhuur. Ik wil daar een goed internet hebben om ook te kunnen werken in Nederland en als er gasten zijn dat die een stabiele Wi-Fi hebben.

Wat raden jullie aan en/of wat is jullie ervaring?

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wij van Tweakers.net raden eigen inzet aan ;) wat heb je zelf al gevonden? En wat vraag je eigenlijk, welke internetprovider goed is of welke hardware je nodig hebt in een vakantiehuis om daar een goed wifi-netwerk te voorzien?

Over het algemeen hoor ik goede dingen over Ubiquiti. Maar alternatieven kunnen voor minder centjes even goed iets stabiels opleveren.

Android developer & dürüm-liefhebber

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Hoe gaat het signaal binnenkomen, wat is de regio etc?

Ligt er gewoon een coax kabel / glasvezel of is dit midden in de rimboe en dus alleen maar 4G / 5G / Starlink?

• Lovako
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:13
Ik heb nog geen ervaring en ben mij aan het oriënteren

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fiber

en misschien een accespoint extra voor totaal dekking.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:56
Waarom zou dit anders zijn dan voor een woning in Nederland?

Dus een internetabonnement afsluiten bij een (goed aangeschreven) Duitse internetprovider.

Met een beetje geluk leveren ze een router met wifi die de hele woning dekt en zo niet leg je een extra access point aan net zoals dat je dit zou doen in jouw woning in Nederland.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:55
Bij de Duitse telecom kost een ADSL abonnement 35€ per maand.
Vergeet ook je kijk en luistergeld niet, Rundfunk bijdrage 55€ per drie maanden

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:23
Het licht erg aan waar je zit een de eifel, een vriend had daar meerdere huizen maar het maximale was een DSL verbinding en het contact met de Duitse provider was echt waardeloos, zaten soms uren in de wachtrij om iets te regelen. Zit je dichter in de "bewoonde" wereld dan zullen er meer mogelijk heden zijn. Maar waarvoor kijk je niet naar starlink?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:50
Volgens mij is een groot deel van de eifel al voorzien van glasvezel. Daar zijn hele aanlegtrajecten geweest. Dsl over grote afstanden, als het nog beschikbaar is, is niet snel, denk aan 8Mbit/s down.

Dus zoek eerst uit welke snelheid je kan krijgen, en vertel wat meer over het soort woning. Heb je bijv muren van 80cm dik van kalkzandsteen? Komt meer voor daar namelijk. En hoe is bijv de mobiele ontvangst in huis? Kan ook flink tegenvallen daar. Helemaal geen bereik binnen is gewoon normaal daar tussen al die heuvels. Of de ene provider 1 streepje en de andere helemaal niets. Een zgn Funkloch komt daar veel voor.

[ Voor 32% gewijzigd door Skynett op 27-07-2026 13:41 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
Lovako schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:10:
Ik heb nog geen ervaring en ben mij aan het oriënteren
Waarschijnlijk is Starlink dan (voor nu?) de snelste en wellicht goedkoopste optie.
Als er alleen DSL beschikbaar is (VDSL zou helemaal mooi zijn), dan kun je kijken bij de Duitse providers (VDSL: Die schnellere DSL-Variante - teltarif.de Ratgeber)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
Lovako schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:03:
Hallo wij gaan een vakantiehuis kopen in de VulkanEifel in Duitsland voor eigen gebruik en verhuur. Ik wil daar een goed internet hebben om ook te kunnen werken in Nederland en als er gasten zijn dat die een stabiele Wi-Fi hebben.

Wat raden jullie aan en/of wat is jullie ervaring?
Je kan met je postcode wellicht zoeken welke internet providers bepaalde snelheid geven..

En als je een sterk signaal hebt binnen, moet je de rest zelf doen.

Reken er wel op dat Duitse muren errrg dik zijn, dus hou hier rekening mee met je netwerkstraling.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:57

Agent47

I always close my contracts.

Zoveel mogelijk met UTP aansluiten in ieder geval. Ik zou niet blind op WIFI vertrouwen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:44
En ik denk dat je op moet letten met de huurders, want jij als afnemer bent zover ik weet en lees verantwoordelijk voor wat er op die verbinding gebeurt, ook als jij er niet bent.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou het lekker lostrekken van je eigen internet. Ik zie vaak dat er gewoon een 4/5g router in de vensterbank staat; en laten we eerlijk zijn: als die goed bereik heeft; dan heb je het al verhuurder toch prima geregeld?

Of denk je dat je hem beter verhuurt als er glas 600/600 met 1:1 overboeking ligt?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Lovako welkom op Tweakers!

Je topic voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen en eisen die we daar aan stellen. Zou je het volgende willen toevoegen aan je topic:
- Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?
- Wat voor mogelijkheden zijn er?
- Wat voor aansluitingen heb je beschikbaar?

We vragen deze zaken, niet om je te pesten, maar we hebben graag dan onze users ook zelf het een en ander uitzoeken, voordat ze een topic openen op Tweakers.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

Qwerty-273

Meukposter

Breedband internet is karig in het Landkreis Vulkaneifel. In een dorp heb je al wel dekking, maar in de buitengebieden is het een stuk minder en zal je dus nog behoorlijk moeten afwachten wat er beschikbaar zal komen. DSL en LTE zijn de beste opties op dit moment.
https://www.vulkaneifel.d...lung/breitbandversorgung/
https://www.dslregional.de/landkreis/vulkaneifel-2/

Prijskaartje zal je zelf bij elkaar moeten zoeken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Houd er rekening mee dat de muziekindustrie in Duitsland een vrij grote voet aan de grond heeft. Providers mogen daar naam- en adresgegevens verstrekken van de eigenaar van een internetaansluiting als vanaf die aansluiting materiaal met copyright wordt verspreid.

De praktijk is vervolgens, dat vieze advocatenbureautjes die werken voor de muziekindustrie, die eigenaren een brief schrijven met een 'schikkingsvoorstel', wat dus een poging tot afpersing is. De meesten betalen dat (het bedrag kan oplopen tot duizenden euro's maar zit meestal rond de 900 euro), omdat ze geen zin hebben in een rechtszaak.

De meeste hotels en aanbieders van b&b's die ook internet aanbieden, laten hun gasten daarom een (electronische) verklaring ondertekenen waarin staat dat ze de verantwoording nemen voor hun internetgebruik. Een eventuele afpersbrief kan dan worden doorgestuurd naar de gast. Dat is ook de reden dat je in hotels in Duitsland bijna altijd het kamernummer moet opgeven voordat je de WiFi op kunt.

Het is dus van belang (vooral als je meerdere gasten tegelijk hebt) dat je goed logt wat die gasten allemaal uitvreten op jouw internet. Misschien moet je daar even wat onderzoek naar doen.

Voor zover ik weet is er nog geen rechtszaak geweest om de muziekindustrie weer terug in hun hok te sturen, daarvoor is het bedrag dan weer niet hoog genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 27-07-2026 14:39 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:32
Tenzij je in een groter dorp / kleine stad gaat wonen kan je een fatsoenlijke verbinding wel vergeten daar over het algemeen. Loopt ten opzichte van Nederlander echt mijlenver achter. Tot voor kort moest familie van mij het doen met een 2mbit DSL lijntje. Sinds kort ligt er eindelijk een stukje glas richting de wijkcentrale in het dorp, 20mbit is daarmee een optie geworden. Beter, maar nog steeds bijzonder karig als je echt serieus iets wil kunnen doen.

Gelukkig is Starlink tegenwoordig wel een optie, niet goedkoop maar wel OK. Mocht je ofwel in NL ofwel in DE zijn dan kan je overwegen om je verbinding in NL op te zeggen en Starlink elke keer mee te nemen.

All your base are belong to us!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:23
PhilipsFan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:36:
Houd er rekening mee dat de muziekindustrie in Duitsland een vrij grote voet aan de grond heeft. Providers mogen daar naam- en adresgegevens verstrekken van de eigenaar van een internetaansluiting als vanaf die aansluiting materiaal met copyright wordt verspreid.
Inderdaad. Dat klopt helemaal.
De meeste hotels en aanbieders van b&b's die ook internet aanbieden, laten hun gasten daarom een (electronische) verklaring ondertekenen waarin staat dat ze de verantwoording nemen voor hun internetgebruik. Een eventuele afpersbrief kan dan worden doorgestuurd naar de gast. Dat is ook de reden dat je in hotels in Duitsland bijna altijd het kamernummer moet opgeven voordat je de WiFi op kunt.
Inderdaad dat is de normale gang van zaken in DLD.
Het is dus van belang (vooral als je meerdere gasten tegelijk hebt) dat je goed logt wat die gasten allemaal uitvreten op jouw internet. Misschien moet je daar even wat onderzoek naar doen.
Inderdaad. Ken mensen die daar speciale oplossingen via T-mobile hebben aangeschaft. Dit om te voorkomen dat ze aansprakelijk gesteld worden door de belanghebbenden van de rechthebbende in DLD. Je zal daar onderzoek naar moeten doen.

Je zal merken dat je even na moeten denken of je het verhuren als bedrijfje doet of als particulier in DLD. Daar kunnen ook nog wel eens bepaalde haken en ogen aanzitten.

Over WiFi, snel internet en Nederlanders. Wil je snel internet in DLD willen hebben dan zal je moeten investeren. Het kan maar zo zijn dat bepaalde verbindingen niet voorhanden zijn. Dat je genoegen moet nemen met een lagere snelheid of misschien iets minder stabiel qua snelheid. Soms haal je maar 10 mbit/s op een locatie en is de 3G / 4G / 5G ook niet veel sneller dan een paar mbit/s. Het bereik van het mobiele netwerk kan soms heel goed zijn maar ook dagen van zeer slecht. Vooral Nederlanders kunnen daar over "zeuren" als ze vinden dat het te langzaam of niet stabiel is.

Op vakantie in DLD al van alles meegemaakt: Van geen bereik, geen internet tot super stabiel en snel. Ook in de Eifel. De laatste jaren zijn ze wel bezig met een inhaalslag maar niet overal is het even goed. Houdt daar rekening mee. Kijk goed naar de plaatselijke situatie. Vraag het aan de andere buurtgenoten hoe het is. Over Nederlanders gasten: Die kunnen over "zeuren" als ze vinden dat het te langzaam is. Zeker als ze met de hele familie van 4 personen met 10 apparaten komen die allemaal "snel" internet nodig hebben om te kunnen streamen en/of werken tijdens het verblijf. Daar is nauwelijks wat tegen te doen.

Genoeg uitzoekwerk dus.

[ Voor 26% gewijzigd door RonnieKo op 27-07-2026 17:22 ]

Pagina: 1