Vraag

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:47
Als omvormer heb ik een Goodwe GW5K-DT hangen.
Handleiding: https://en.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf
Deze heeft een RS485 poort. Hiermee kan ik remote shutdown en ook de maximale output terugschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWekwr14b1ECwoiJUtveragVbqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NxsPSqliURxPa75cJhmrczoX.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MForodHe26pc0IOJdzbzC-PCp_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mCVqLWkatzANgTKlRLghQRmU.png?f=user_large

Echter, ik kan bijzonder weinig vinden over deze stekker of protocol.
De stekker kan ik niet vinden bij webshops, wel bij Ali.
Tevens kan ik weinig vinden over het protocol. Is het een simpele 10V puls geven? of 24V, of 230V? Ik kan ook niet vinden in welke stappen dat omhoog/omlaag schroeven gaat.

Heeft iemand hier een goede bron / uitleg voor over de hoe en wat?

Ik wil hem op de korte termijn regelen met een RPi3, op langere termijn met een Victron Cerbo GX.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 27-07-2026 10:30 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
RS-485 bepaalt de elektrische specificatie van het signaal, dus dat beantwoord je 10V/24V vraag.
Het protocol daarop zit niet vastgelegd in RS-485.
Het lijkt erop dat die poort voor communicatie met andere omvormers is, dus proprietary.

De communicatie met de smart meter is waarschijnlijk ook RS-485.

Beide zal zeer waarschijnlijk modbus-rtu zijn. Maar als je geen register tabel hebt, of weet welke de master is, ga je grote moeite hebben met implementeren in een systeem.

Ik kan een document vinden genaamd "GoodWe Modbus Protocol of Inverter".

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36

de Peer

under peer review

Het Goodwe topic al gezen? GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi) en dan zoeken op RS485. 3 pagina's vol waarin alles uitgelegd wordt, o.a. over modbus. Dit was volgens mij dus vrij eenvoudig te vinden.

Die stekker werd dacht ik gewoon meegeleverd bij de omvormer.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 27-07-2026 11:01 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:47
de Peer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:57:
Het Goodwe topic al gezen? GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Die stekker werd dacht ik gewoon meegeleverd bij de omvormer.
Deels, maar dat gaat over USB / Wifi en uitlezen.
Ik wil hem sturen.
Ik kom wel dingen tegen dat het via RS485 en Home Assistant zou kunnen, maar de exacte uitleg niet voor mij als leek

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36

de Peer

under peer review

DropjesLover schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Deels, maar dat gaat over USB / Wifi en uitlezen.
Integenstelling tot wat de titel suggereert, gaat het wel degelijk ook over aansturing.

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)