• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:36
Weet niet in welk dit topic ik dit moet plaatsen maar denk dat het hier het meeste geschikt is. Of moet ik hiervoor een eigen topic aanmaken?

Sinds 2 weken heb ik systeem draaien met een 1 fase Victron Multi RS Solar. Hier heb ik 11 panelen (4015wp pal op zuid) rechtstreeks op de 2 mppt zitten en een 48V 16kWh diy accu. Dit werkt perfect en ben er zeer blij mee (en trots op want heb het volledig zelf gebouwd). Ik neem nagenoeg 0 kWh van het net en overschot word aan 5 cent terug geleverd.

Ik heb het bekende vaste greenchoice contract van 3 jaar wat velen hier hebben afgesloten zonder boete. Dit loopt nog tot eind september 2027. Nu zou ik graag een dynamisch contract willen. Als ik nu overstap krijg ik een boete van 130 euro. Volgens gemini heb ik dat zo terug verdient als ik ga handelen met dess.

Wat ik afgelopen contract jaar heb verbruikt heb ik nu inmiddels volledig weer opgewekt ivm saldering. Na eind september wek ik toch niet meer genoeg op om te kunnen salderen tot 1 januari (ivm aflopen saldering) en dan moet ik stroom inkopen tegen iets van 30 cent.

In de winter verwarm ik grotendeels met airco maar kan ook veek bijstoken met houtkachel.

De grote vraag is, is het de moeite waard om de 130 euro boete te accepteren en vanaf augustus dynamisch te gaan handelen? Of valt dit heel erg tegen? Gemini zegt dat ik de 130 euro al in 2 maanden kan terug verdienen. Als het wat langer is is niet erg. Maar dan zou het dit jaar toch zeker terug verdient moeten zijn. Het is ook onduidelijk of ik vanaf 1 januari gratis onder het contract uit kan komen ivm wijzigen voorwaarden omdat saldering weg valt.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

FietsFanaat33 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:04:
De grote vraag is, is het de moeite waard om de 130 euro boete te accepteren en vanaf augustus dynamisch te gaan handelen? Of valt dit heel erg tegen? Gemini zegt dat ik de 130 euro al in 2 maanden kan terug verdienen. Als het wat langer is is niet erg. Maar dan zou het dit jaar toch zeker terug verdient moeten zijn. Het is ook onduidelijk of ik vanaf 1 januari gratis onder het contract uit kan komen ivm wijzigen voorwaarden omdat saldering weg valt.
Ja dat verdien je wel terug met een paar maanden DESS handel met 16 kWh. Zeker als je op dit moment al op nul staat met salderen want dan krijg je de komende maanden eigenlijk niets voor je overschot zonnestroom terwijl je dat met een dynamisch contract kunt verkopen tegen de hogere prijzen 's avonds.

Ik verwacht niet dat je bij het veranderen van het salderen onder je contract uit kunt, want dit is een wijziging door de overheid en niet door je leverancier.

• FietsFanaat33
NTS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Ja dat verdien je wel terug met een paar maanden DESS handel met 16 kWh. Zeker als je op dit moment al op nul staat met salderen want dan krijg je de komende maanden eigenlijk niets voor je overschot zonnestroom terwijl je dat met een dynamisch contract kunt verkopen tegen de hogere prijzen 's avonds.

Ik verwacht niet dat je bij het veranderen van het salderen onder je contract uit kunt, want dit is een wijziging door de overheid en niet door je leverancier.
Oke bedankt voor de bevestiging. Dan ga ik zsm overstappen naar dynamisch. Dan kan ik de nazomer nog profiteren van de opwek en verkopen in de avond.

16 kWh is vrij royaal voor mijn huis en zit smorgens vaak nog op 80%. Ben nu natuurlijk wel gestart in de meest zonnige periode van het jaar.

Ik ben dit topic wat uit aan het zoeken en niet iedereen is te spreken over de DESS functie van Victron. Volgens gemini werkt het in mijn situatie wel goed. Ik heb geen EV dus dat maakt het mss wel weer makkelijker. Of is de DESS met de laatste updates sterk verbeterd?

Node Red is ook nog eennoptie maar moet ik mij in gaan verdiepen. Zou dan een voorgekauwd programma moeten zoeken die ik zelf dan iets moet aanpassen naar mijn situatie.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:08
FietsFanaat33 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Oke bedankt voor de bevestiging. Dan ga ik zsm overstappen naar dynamisch. Dan kan ik de nazomer nog profiteren van de opwek en verkopen in de avond.

16 kWh is vrij royaal voor mijn huis en zit smorgens vaak nog op 80%. Ben nu natuurlijk wel gestart in de meest zonnige periode van het jaar.

Ik ben dit topic wat uit aan het zoeken en niet iedereen is te spreken over de DESS functie van Victron. Volgens gemini werkt het in mijn situatie wel goed. Ik heb geen EV dus dat maakt het mss wel weer makkelijker. Of is de DESS met de laatste updates sterk verbeterd?

Node Red is ook nog eennoptie maar moet ik mij in gaan verdiepen. Zou dan een voorgekauwd programma moeten zoeken die ik zelf dan iets moet aanpassen naar mijn situatie.
Ik gebruik zelf node-red en stel een aantal goedkoopste kwarieren in om te laden en de duurste kwartieren om te ontladen met een X snelheid. Kan kan ik vluchtig uitrekenen ik wil 8 kwartieren met 3Kw ontladen = 6kWh

Het DESS doet volgens mij een voorspelling en heeft ook wat tijd nodig om je gedrag te leren. Maar we weten zelf wel wanneer we veel stroom gaan gebruiken dus is daar beter op in te spelen.

• FietsFanaat33
Willempie27 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Ik gebruik zelf node-red en stel een aantal goedkoopste kwarieren in om te laden en de duurste kwartieren om te ontladen met een X snelheid. Kan kan ik vluchtig uitrekenen ik wil 8 kwartieren met 3Kw ontladen = 6kWh

Het DESS doet volgens mij een voorspelling en heeft ook wat tijd nodig om je gedrag te leren. Maar we weten zelf wel wanneer we veel stroom gaan gebruiken dus is daar beter op in te spelen.
Dus vergelijkbare situatie zoals bij mij? Zou je eens een screenshot willen maken van Node Red? Dan heb ik beetje een idee hoe het uitziet

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-07 15:28
NTS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:40:
[...]

Werkt bij mij prima, wel een EV hier, geen warmtepomp. In trade-mode heeft dat allemaal vrij weinig impact, praktisch zie je dat hij bij een beetje normaal verloop van de prijzen op de goedkoopste momenten altijd naar 100% gaat opladen en daarna in de duurste uren zal ontladen naar je ingestelde minimum.
Ik heb DESS ook aangezet en zal het de komende dagen eens in de gaten houden. Als je EV laadt blokkeer je dan het laden en/of ontladen van de Victron? Ik wil met de EV straks niet hebben dat mijn accu constant wordt leeg getrokken.

• FietsFanaat33
Per 15 augustus ga ik over naar dynamisch contract van Nextenergy. De loyaliteitsbonus is hoger dan de boete van greenchoice 😁

Ik ga beginnen met dess, eens bekijken hoe dat bevalt. En later op Node Red wat experimenteren

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57

de Peer

under peer review

Ik heb het bekende vaste greenchoice contract van 3 jaar wat velen hier hebben afgesloten zonder boete. Dit loopt nog tot eind september 2027. Nu zou ik graag een dynamisch contract willen.
Tsja, dat is een supergoed contract. Sowieso jammer om dat op te zeggen en helemaal om daar ook nog geld voor te betalen. Kun je het nog annuleren?

Je was volgens mij beter af zonder accu en zonder dynamisch contract.

de vraag zou niet moeten zijn of je een boete terugverdient maar of de overstap naar dynamisch + accu zich terugverdient ten op zichte van je zeer aantrekkelijke uitgangspositie. Het antwoord is nee.

Hmm ik lees nu dat je een TLV van 5 cent per kWh hebt en inkooptarief rond de 30 cent. Dat is wel wat onaantrekkelijk voor 2027. In dat geval zou ik vanaf 1 januari op dynamisch (of een aantrekkelijk vast contract) overstappen.

Het 'aantrekkelijke' GC contract is 11,5 ct /kWh TLV en inkooptarief van 25 cent / kWh. Die heb ik zelf, en dan is het logischer om de rit uit te zitten tot oktober 2027.

Je gaat nu dus een 'knip' aanbrengen in je saldering op 15 augustus. Dat is niet altijd handig. Is het niet zo dat je met je huidige contract tot en met 31 dec prima al je verbruik had kunnen salderen?

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 27-07-2026 09:39 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@FietsFanaat33

Vergeet niet dat het laden en ontladen ook met verlies gepaard gaat. Ook zal je systeem slijten wat je mee moet nemen. Er hebben mensen aan gerekend en die kwam uit om circa 16 cent per Kwh wat een laad/ontlaad cyclus kost.
Dus zoveel goedkoper moet de stroom zijn wil het uit kunnen.

Ik gok dat je goedkoper uit was geweest met je oude contract en dan zorgen dat je maximaal je opgewekte stroom zelf verbruikt.

Neemt niet weg dat zo'n dynamisch contract wel leuker is voor een tweaker om mee te spelen in combinatie met een accu en zonnepanelen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@FietsFanaat33 je hebt een eigen topic: jouw vraag heeft niets met het ontwerpen van een victron systeem te maken.

Wise enough to play the fool

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Weet niet in welk dit topic ik dit moet plaatsen maar denk dat het hier het meeste geschikt is. Of moet ik hiervoor een eigen topic aanmaken?

Sinds 2 weken heb ik systeem draaien met een 1 fase Victron Multi RS Solar. Hier heb ik 11 panelen (4015wp pal op zuid) rechtstreeks op de 2 mppt zitten en een 48V 16kWh diy accu. Dit werkt perfect en ben er zeer blij mee (en trots op want heb het volledig zelf gebouwd). Ik neem nagenoeg 0 kWh van het net en overschot word aan 5 cent terug geleverd.

Ik heb het bekende vaste greenchoice contract van 3 jaar wat velen hier hebben afgesloten zonder boete. Dit loopt nog tot eind september 2027. Nu zou ik graag een dynamisch contract willen. Als ik nu overstap krijg ik een boete van 130 euro. Volgens gemini heb ik dat zo terug verdient als ik ga handelen met dess.

Wat ik afgelopen contract jaar heb verbruikt heb ik nu inmiddels volledig weer opgewekt ivm saldering. Na eind september wek ik toch niet meer genoeg op om te kunnen salderen tot 1 januari (ivm aflopen saldering) en dan moet ik stroom inkopen tegen iets van 30 cent.

In de winter verwarm ik grotendeels met airco maar kan ook veek bijstoken met houtkachel.

Greenchoice heeft nog niets laten weten over wat ze gaan doen met de langlopende contracten wat betreft de afschaffing van de saldering. In de wet is een overgangsregeling opgenomen dat je boetevrij mag opzeggen als de leverancier de voorwaarden wijzigt vanwege de afschaffing van saldering. Het is hoogstwaarschijnlijk dat Greenchoice de voorwaarden gaan wijzigen omdat ze saldering uit de overeenkomst moeten halen. Maar daar hebben ze nog tot eind november de tijd voor en jij dus ook.

Ander punt is dat Greenchoice vanaf 2027 wettelijk verplicht is om 50% van het kale levertarief als TLV te geven. Als jij nu een TLV hebt van €0,05 en je levertarief is nu €0,30 (inclusief BTW en energiebelasting) dan moet Greenchoice de TLV voor jou per 1 januari 2027 verhogen naar ~€0.078.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:20
de Peer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Tsja, dat is een supergoed contract. Sowieso jammer om dat op te zeggen en helemaal om daar ook nog geld voor te betalen. Kun je het nog annuleren?

Je was volgens mij beter af zonder accu en zonder dynamisch contract.

de vraag zou niet moeten zijn of je een boete terugverdient maar of de overstap naar dynamisch + accu zich terugverdient ten op zichte van je zeer aantrekkelijke uitgangspositie. Het antwoord is nee.

Hmm ik lees nu dat je een TLV van 5 cent per kWh hebt en inkooptarief rond de 30 cent. Dat is wel wat onaantrekkelijk voor 2027. In dat geval zou ik vanaf 1 januari op dynamisch (of een aantrekkelijk vast contract) overstappen.

Het 'aantrekkelijke' GC contract is 11,5 ct /kWh TLV en inkooptarief van 25 cent / kWh. Die heb ik zelf, en dan is het logischer om de rit uit te zitten tot oktober 2027.

Je gaat nu dus een 'knip' aanbrengen in je saldering op 15 augustus. Dat is niet altijd handig. Is het niet zo dat je met je huidige contract tot en met 31 dec prima al je verbruik had kunnen salderen?
Je bevestigt mijn denkwijze. Ik heb dat contract van TS tot november 2027. Ik draai nu lekker negatief met salderen en vanaf oktober gaan we weer snoepen van het negatieve saldo. Tot 01-01-2027 profiteren van salderen en dan zien we wel verder.

• Novax
  • Niet online
NTS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:11:
Voor de afschaffing van saldering is speciaal een wettelijke regeling dat je boetevrij kan opzeggen als de leverancier de voorwaarden wijzigt. Daarnaast hebben veel leveranciers waaronder Greenchoice niet duidelijk in hun (oude) voorwaarden staan dat de saldering een wettelijke regeling is. Ze zouden er voor kunnen kiezen om de voorwaarden voor deze specifieke contracten niet te wijzigen maar dan moeten ze blijven salderen tot einde contract (exclusief Energiebelasting).

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:37
Kun je niet iemand vinden die interesse heeft in het overnemen van je contract? En dan deze gewoon verhuizen en zelf een nieuwe nemen?

Is vast wel iemand die interesse heeft zonder terugleverkosten. Moet je uiteraard wel in goed vertrouwen doen. Of wellicht een familielid, hoef jij geen 130 euro af te tikken en je familielid geen terugleverkosten.

• FietsFanaat33
Ik heb sowieso nog minimaal 2 weken bedenk tijd.

Mijn contract is begonnen op 26 september dus er word ook telkens gesaldeerd van en tot 26 september. Wat ik dan nog verbruik tot 1 januari krijg ik niet meer opgewekt en dan is het 30 cent per kWh. Ik heb enkeltarief.

Dus ik krijg slechts 5 cent per terug geleverde kWh. Ik heb tot nu toe genoeg opgewekt om te salderen vanaf 26 september vorig jaar. Wel vreemd dat ik eigenlijk maar 5 cent TLV heb waar @de Peer blijkbaar 11,5 cent krijgt en 25 cent voor afnemen betaald.

Hieronder de tarieven tm 31 december.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ-OS1QYRnXgoy-8YRWngi4LOAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lovF6GW8eldLSBQHk973F5cP.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de berekening van de boete. In de GC app kan je dat eenvoudig per datum laten uitrekenen en dan krijg je de mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vyey9SJcaBBrMaYn1yZxh7VZoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BG6HH0QLgMOC1sBGKEAulPl6.jpg?f=fotoalbum_large

@MotorBeast Misschien dat jullie hier eens naar willen kijken. Volgens mij is het niet zo gunstig om te blijven zitten. Mijn gedachte was meer dat ik vanaf 15 augustus dan mijn zonnestroom savonds nog goed kon verkopen en in de winter op de beste prijs wat kWhs kon inkopen.

@chrisborst wat bedoel je precies dat het 16 cent per kWh kost? Dat de prijs met inkopen meer dan 16 cent per kWh moet zijn om er voordeel uit te halen? Slijtage accu snap ik wel maar die 6000 of 8000 laadcyclussen waar ze het over hebben ga ik in de praktijk toch nooit halen. Ouderdom zal sneller gaan dan de laadcyclussen. Althans dat is wat ik denk. En ooit condensatoren vervangen in de omvormer is ook geen probleem haha

@Hugo__Boss haha kan dat? Lijkt me wel vreemd met de naam. Maar weet niet of het zo gunstig is, vanaf 2027 zal het sws shit zijn. Heb mijn ouders destijds ook hetzelfde contract aangesmeerd.

@Novax salderen gaan ze na 1 januari 100% zeker niet meer doen wat ze al in de mail aangeven. Wel jammer dat ze nog niet duidelijk zijn wat ze gaan doen. Ik meen dat andere aanbieders daar wel al duidelijk in waren?

Toen ik mijn Victron installatie ging maken heb ik de solaredge eruit gegooid en de panelen rechtstreeks op de Multi Solar RS aangesloten. De SE omvormer met optimizers heb ik nog liggen en misschien dat deze nog op andere dakhelften wil gaan gebruiken met extra panelen, puur om in de winter extra opwek te hebben.

• Novax
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:55:
Hieronder de berekening van de boete. In de GC app kan je dat eenvoudig per datum laten uitrekenen en dan krijg je de mail.
Ze gaan bij die berekening uit van €0,05 TLV vanaf 1-1-2027. Maar zoals ik al schreef zijn ze verplicht dat te verhogen omdat het wettelijk minimaal 50% van het levertarief moet zijn. Dus 50% van €0.15282 is €0.07641 TLV voor normaal en 50% van €0,16282 is TLV €0.08141 voor dal. Dan wordt de berekening dus ook anders.

• Novax
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:55:
salderen gaan ze na 1 januari 100% zeker niet meer doen wat ze al in de mail aangeven. Wel jammer dat ze nog niet duidelijk zijn wat ze gaan doen. Ik meen dat andere aanbieders daar wel al duidelijk in waren?
Als dit de standaard antwoord mail is bij aanvraag van de opzegboete dan zal dat aangepast zijn voor de nieuwe contracten waarbij de afschaffing van saldering al in het contract zit. Ik verwacht ook niet dat ze voor de oude contracten nog doorgaan met salderen maar ze zullen dan toch echt de voorwaarden van die klanten moeten wijzigen en ze daarover informeren.
Pagina: 1