Van hoofdkast naar onderverdeler en vice versa

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Social_Electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01:43
Situatie
De energiemeter en huidige verdeelkast bevinden zich in de woonkamer. Het huis dateert uit het begin van de jaren 1900, waardoor dit helaas niet ongebruikelijk is. Omdat een nieuwe verdeelkast met een moderne indeling niet goed in de woonkamer past, is het plan om de vervangende verdeelkast in de schuur te plaatsen.

De hoofdschakelaar en energiemeter blijven in de woonkamer. Vanuit daar wordt de voeding naar de nieuwe verdeelkast in de schuur gebracht, waar alle groepen en aansluitingen worden verdeeld.
Mijn vragen
  1. Moet er tussen de hoofdschakelaar/energiekast in de woning en de nieuwe verdeelkast in de schuur nog een extra automaat worden geplaatst? Of mag de voorbeveiliging van de netbeheerder (3×25A smeltzekeringen) als voldoende worden beschouwd?
  2. Als er een extra automaat noodzakelijk is, komt hierbij selectiviteit kijken?
    Dit lijkt in de praktijk bijna onmogelijk te realiseren, omdat dit zou betekenen dat de eindgroepen zeer laag afgezekerd moeten worden (bijvoorbeeld 10A).
  3. Welke waarde en welk type automaat zou hiervoor toegepast mogen worden?
Gegevens installatie
  • Aansluiting netbeheerder: 3×25A met smeltzekeringen
  • Hoofdschakelaar blijft bij de energiemeter in de woning
  • Nieuwe verdeelkast komt in de schuur
Wat ik zelf al heb gevonden
Ik heb verschillende onderwerpen gelezen over selectiviteit en onderverdelers. Deze gaan echter vrijwel allemaal over een situatie waarbij de hoofdverdeler bij de meter aanwezig blijft en er ergens anders een kleine onderverdeler wordt geplaatst (bijvoorbeeld in een garage of op zolder).

Mijn situatie lijkt anders: de volledige groepenkast wordt verplaatst naar een andere ruimte, terwijl de energiemeter en hoofdschakelaar op de oorspronkelijke locatie blijven. Daarover kon ik weinig informatie vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

PS: Titel had beter gekund. Deze lijk ik niet aan te kunnen passen, na het plaatsen van de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Social_Electric op 26-07-2026 22:00 ]

Alle reacties

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een extra automaat voegt weinig toe. Een hoofdschakelaar om de onderverdeelkast af te schakelen is wel nodig, een 300ma aardlekschakelaar is voor zo een vaste installatie niet verplicht, maar kan je wel overwegen als extra veiligheid.

In de OVK dan weer een hoofdschakelaar en daarna je ALS/ALA‘s etc.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Dit is zo niet te beantwoorden. Je zult een aantal metingen moeten doen met een installatietester in de schuur waarna je de benodigde beveiliging kan berekenen. Het is zeker aan te bevelen een 300mA hoofddiff. te plaatsen. Gezien we het hebben over 1910 zullen de waardes niet hetzelfde zijn als in een nieuwbouwwijk gok ik zo.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning