(nieuwe) WD Gold binnen 10 minuten stuk

Pagina: 1
Acties:

• madmega
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:45
Vorige week heb ik via de Tweakers pricewatch, 2 x een 4TB WD Gold gekocht bij *knip* niet relevant voor een bizar lage prijs, ik dacht dat het niet kon kloppen maar volgens de website waren de drives nieuw, ik ken deze winkel totaal niet maar ik dacht, laat ik het proberen, gelukkig heb ik via bol.com afterpay betaald, dus tot zover kost het me nog niets.
Na een aantal dagen kreeg ik de drives binnen ze waren in plastic verpakt en zagen er behoorlijk nieuw uit.
Ik heb ze alle 2 geïnstalleerd en de 1ste kon ik makkelijk partitioneren, maakte geen enkel geluid en was snel.
De 2de daarentegen was niet snel, hij werd ook steeds langzamer, na de 1ste partitie mocht ik hem niet formatteren, de drive begon nu ook meer te ratelen en werd uiteindelijk behoorlijk heet.
Deze gaat dus terug, en ik benieuwd of ze hem vervangen of dat ik er nu voor 1 hoef te betalen.

Wat mij wel opvalt met WD, ik heb vorig jaar een 12TB gekocht, via WD zelf, deze was nieuw volgens hun maar eenmaal in mijn pc begon ie te tikken en kraken en werd niet herkend. Volgens WD was deze drive nieuw, ik kon hem terugsturen en een gereviseerde terug krijgen, daar ging ik niet mee akkoord en na heel veel gezeur kreeg ik mijn geld terug.
Nu deze drive weer en de goedkope prijs, kan het zijn dat WD nu alleen nog maar gereviseerde drives de markt op gooit en zegt dat ze nieuw zijn.
De 2 x 4tb schijven hadden 0 draaiuren maar ja, dat kan WD zelf ook gewist hebben, hoe weet je tegenwoordig zeker of je drive nou echt nieuw is?

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 26-07-2026 19:29 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zoek ergens een sticker met DOM en dan een datum in yyyy-mm-dd, dan heb je de productiedatum.

je kan ook je serienummer invullen bij https://support-en.wd.com/app/warrantystatusweb , dan kan je zien of je nog garantie hebt volgens hun eigen controle (en terugredeneren wat dan ongeveer de productiedatum zou zijn geweest).

lang verhaal kort: you'll never know for sure, maar een fatsoenlijk gesealde doos van een betrouwbare verkooppartij (lees: geen onbekende bodemprijs stunters) zou je wel al richting de 100% moeten brengen.
edit:
gevalletje pech aan jouw kant met een n=1 DOA, en dan mogelijk een retourtje via een budget (whats in the namee) website :) .

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 26-07-2026 17:58 ]

• madmega
Shit, datums zijn van 2018 en de garantie is verlopen. Deze verkopen ze als zijnde nieuw, wat natuurlijk kan, als het nieuw old stock is maar het is wel een beetje shady en natuurlijk erg onnozel van mij dat ik er in trap.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:58

servies

Veni Vidi Servici

Ahum... nieuw... Yeah right.
Ik zie een Lenovo Thinkpad P14 gen 2 staan (nieuw)...
Ze zijn momenteel bij Lenovo bij gen 7 belandt en de gen 2 wordt al minimaal 4 jaar niet meer gemaakt.

• madmega
Ja voel me echt dom. Ik heb ze daarstraks een mail gestuurd, ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen, tot dusver heb ik nog geen cent betaald en dat doe ik voorlopig nog niet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, je hebt een overeenkomst met die webshop, die heeft jou een deugdelijk product te leveren. :) Dus voel je niet al te schuldig dat er geen garantie op zit, wellicht verklaart dat de prijs juist.

• madmega
Ja, ik denk dat ik me veilig waande als ik betaling achteraf zou doen, dus iets in me vertrouwde het niet.
Ik ga hun bericht afwachten en mocht er wat spannends gebeuren dan meld ik het hier weer.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens heeft de webshop volgende Pricewatch de disk niet meer, dus ik gok dat het refurbished modellen waren en een gelimiteerde voorraad was.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
CH4OS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:32:
Tja, je hebt een overeenkomst met die webshop, die heeft jou een deugdelijk product te leveren. :) Dus voel je niet al te schuldig dat er geen garantie op zit, wellicht verklaart dat de prijs juist.
Dit is niet helemaal waar dat je geen garantie hebt..

Ondanks dat een product minder van kwaliteit is, mag je nog steeds verwachten dat een product wel aan een bepaalde levensduur en werking doet.

En schijven die via een webshop (dus online aankoop) heb je nog steeds recht op een deugelijk product.

Ik wil de TS adviseren contact op te nemen met de webshop en vragen om nieuwe schijven op basis van dat het een ondeugelijk product blijkt te zijn, zelfs voor 2e hand.

Wilt de verkoper dat niet doen, dan heb je recht om de koop te ontbinden en eis je je geld terug.
Lukt dat zelfs niet, dan kan je naar de geschillencommissie of rechten gaan.

Niet goed gelezen 8)7
madmega schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:20:
Ja voel me echt dom. Ik heb ze daarstraks een mail gestuurd, ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen, tot dusver heb ik nog geen cent betaald en dat doe ik voorlopig nog niet.
bron: Ondeugdelijk product gekocht? | Het Juridisch Loket

[ Voor 13% gewijzigd door Wylana op 26-07-2026 21:42 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wylana schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:39:
Dit is niet helemaal waar dat je geen garantie hebt..
Dat er geen garantie meer op zit, haal ik uit het topic, omdat de disk uit 2018 is (origineel).
Ondanks dat een product minder van kwaliteit is, mag je nog steeds verwachten dat een product wel aan een bepaalde levensduur en werking doet.
Vandaar dat ik zeg dat het an sich niet heel veel uitmaakt, omdat de TS recht heeft op een deugdelijk product dat voldoet aan de overeenkomst. Je kunt in dit geval afvragen hoeveel overeenkomst er is, omdat @madmega met een achteraf betalen optie heeft betaald. Al is dat vaak in de praktijk in eerste instantie wel direct betaald door de tussenpartij, vervolgens betaal jij dan (al dan niet in termijnen) de tussenpartij terug.
En schijven die via een webshop (dus online aankoop) heb je nog steeds recht op een deugelijk product.
Ook dat is dus precies wat ik zei. :)
Ik wil de TS adviseren contact op te nemen met de webshop en vragen om nieuwe schijven op basis van dat het een ondeugelijk product blijkt te zijn, zelfs voor 2e hand.
Dat is precies wat hij heeft gedaan? :?

• Wylana
@CH4OS
Ik had het stuk van TS niet volledig doorgelezen. Dat heb ik later ook toegevoegd. Excuus.

Waar ik op doelde is dat er verschil zit in garantie. Je hebt Fabrieksgarantie en Wettelijke garantie.
Die eerste krijg je vaak extra vanuit de winkel/leverancier mee omdat dat mooi als verkooppraatje ook werkt.
Wettelijke garantie is garantie die je hebt vanuit de Nederlandse Wet ongeacht of een webshop/leverancier zegt dat er een geen garantie meer op zit.

Maar eigenlijk zeggen beide dus het zelfde, alleen dat iets anders verwoord ;)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:52
CH4OS schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:46:
[...]
Dat er geen garantie meer op zit, haal ik uit het topic, omdat de disk uit 2018 is (origineel).
Nou. TS heeft een overeenkomt met de webwinkel en niet met de fabrikant. Als de fabrikant aangeeft "nieuw". Ze zijn uit 2018. Voor de consument is dat niet "nieuw" is de vraag: "wat bedoelen ze met "nieuw". TS mag een bepaalde verwachting hebben met betrekking tot het geleverde. Die verwachting (en garantie) gaat pas in als TS het spul ontvangen heeft. Niet eerder. Niet vanaf productiedatum. Daarom is het belangrijk om te weten wat de webshop gaat doen. Het is voor TS ook belangrijk om te achterhalen wat stond er in de advertentie van de webshop. Hoe stond het productie aangeprezen. Daar kan je het een en ander wel uit opmaken.

• Wylana
RonnieKo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Nou. TS heeft een overeenkomt met de webwinkel en niet met de fabrikant. Als de fabrikant aangeeft "nieuw". Ze zijn uit 2018. Voor de consument is dat niet "nieuw" is de vraag: "wat bedoelen ze met "nieuw". TS mag een bepaalde verwachting hebben met betrekking tot het geleverde. Die verwachting (en garantie) gaat pas in als TS het spul ontvangen heeft. Niet eerder. Niet vanaf productiedatum. Daarom is het belangrijk om te weten wat de webshop gaat doen. Het is voor TS ook belangrijk om te achterhalen wat stond er in de advertentie van de webshop. Hoe stond het productie aangeprezen. Daar kan je het een en ander wel uit opmaken.
Dat ook inderdaad. Als de webshop het als "Nieuw" heeft aangeboden, dan gaat de garantie opnieuw in en anders wel de Wettelijke garantie. En die is dan minstens 1 a 2 jaar. Dus zit TS sowieso veilig. En volgens mij heb je nog de Wet koop op Afstand waarbij je binnen 14 dagen van je koop mag afzien ook.

Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand? | Rijksoverheid.nl

Bedenktijd | ACM ConsuWijzer

[ Voor 17% gewijzigd door Wylana op 26-07-2026 21:57 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wylana schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:54:
Dat ook inderdaad. Als de webshop het als "Nieuw" heeft aangeboden, dan gaat de garantie opnieuw in en anders wel de Wettelijke garantie. En die is dan minstens 1 a 2 jaar. Dus zit TS sowieso veilig. En volgens mij heb je nog de Wet koop op Afstand waarbij je binnen 14 dagen van je koop mag afzien ook.
In NL kennen we geen 1 a 2 jaar garantie. Je hebt gedurende de termijn dat je mag verwachten dat het product hoort te werken, recht op een deugdelijk product. Europees gezien is dat (op elektronische producten) minimaal 2 jaar. Dus je mag altijd verwachten dat een elektronisch product minimaal 2 jaar mee gaat. Koop op Afstand (of zoals het tegenwoordig heet, de zichttermijn) gaat pas in als je een deugdelijk product hebt. TS heeft 2 HDDs besteld, 1 is goed, de andere niet. Op 1 is dus de zichttermijn ingegaan, op de ander niet. Je mag er immers vanuit gaan dat het product daadwerkelijk werkt, om te kunnen bepalen of je het product wilt behouden of niet. ;)

• madmega
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKstd5cLUmrfSpMsfoVgNQx4IQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDka0WgjbksuaQLmy29TywA0.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze een screenshot van de advertentie van vorige week.

[ Voor 23% gewijzigd door madmega op 26-07-2026 22:54 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijkende naar de screenshot: ik heb nog nooit van een 'RAID edition' gehoord van WD of welk HDD merk dan ook... Maar goed, dat maakt ook niet heel veel uit. Belangrijkste is dat het inderdaad als nieuwstaat verkocht is.

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2026 00:54 ]

Pagina: 1