(Enigszins) Small-form gaming PC bij TV voor €3k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AceOblivion
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:35
Hallo allen,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen Bazzite, SteamOS en Good old Windows en besloten dat ik voor Windows ga. Onder andere doordat ik gebruik wil maken van Dolby Vision en Dolby Atmos in mijn woonkamer en ik dat niet vond opwegen tegen het console-gemak van Bazzite. Ik denk dat ik met Steam Big Picture Mode en wat andere aanpassingen een heel eind kom. SteamOS viel sowieso al snel af, omdat ik voor Nvidia gekozen heb, omdat ik meer toekomst zie in DLS en AMD toch een klein beetje achterloopt momenteel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen ABSOLUTE prijs, maar ik zit aan rond de €3.000 te denken. Dat is een beetje waar ik op uitkom met de onderdelen die ik wil. Ik ga het sowieso laten assembleren in verband met de garantie. Die €100 mis in dan graag in deze prijsklasse.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, ik heb niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een 5080 en 2x16GB DDR5. Ik zal zometeen de build die ik in gedachten heb uitschrijven. Ook wil ik voornamelijk een small form factor PC, omdat ik geen ruimte heb in kastjes en ik niet wil dat het boven het TV-kastje uitsteekt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe wil ik een GPU van Nvidia voor de performance en omdat ik meer vertrouwen heb in DLSS dan FSR. Voor de CPU heb ik AMD in gedachten en alle andere onderdelen boeit me eerlijk gezegd niets, zolang het maar solide is. Dan mag het goedkoopste ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dus graag een enigszins small form factor Case. Ik heb de Tweakers BBG bekeken en vind de 4k case daar wel echt een tikje te groot, dan komt het iets te veel in mijn zicht. De ITX-case zou in principe degelijk zijn, maar het mag best tussen beide cases in zitten. Dus als het qua performance, geluid en temperatuur zou schelen om iets groter te gaan dan de ITX, heeft dat zeker mijn voorkeur. Geld maakt me bij cases niet zo veel uit. Ik wil vooral dat het niet al te opvallend is, ik ga ook geen RGB-ongein erin gooien.

Ga je overklokken?
Niet per se. Heb me allang neergelegd dat zelfs met mijn gewenste setup een aantal nieuwe games niet 4k 60FPS draaien, maar met 1440p of DLSS heb ik goede hoop dat ik een fijne ervaring zal hebben de komende jaren.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken, aan het lezen, filmpjes aan het kijken en onderzoeken. Ik merk echter dat ik in een intense rabbithole ben beland waar ik bij elke afslag weer 6 nieuwe afslagen krijg.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.379,90€ 1.379,90
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 76,96€ 76,96
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 360€ 70,33€ 70,33
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 487,-€ 487,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 148,06€ 148,06
1Interne ssd'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 298,90€ 298,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.039,15
Deze lijst heb ik met behulp van verschillende fora en Claude (ik weet het) gemaakt. Ik heb zelf nooit een PC gebouwd en gekocht, dus met mijn best doen kom ik hierop uit. Ik vind het echter enorm lastig om dan hieruit duidelijk te krijgen of dit een 'goede' build is, of dingen beter kunnen en vooral of bepaalde zaken overdreven zijn om een fijne en enigszins capable 4k gaming pc voor bij mijn TV te bouwen.

Vooral de case vind ik érg lastig te bepalen, ik kom er echt niet uit of deze form factor te klein is en dat het bijvoorbeeld te veel geluid produceert en of überhaupt alles wat ik gekozen heb erin past. Ik weet ook niet of de koeling beter of anders kan.

Ik zat zelf via Azerty te kijken om te laten assemblem, maar kan ook niet altijd alle onderdelen vinden en volgens mij is de totaalprijs ook stukken hoger als ik 1 website kies.

Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn build te tweaken en hopelijk kan ik ook geholpen worden bij de assembly hiervan. Is Azerty gewoon duur of kan ik bijvoorbeeld de dure onderdelen beter zelf her en der kopen en dan ergens aanleveren ter assembly? Ik wil vooral qua garantie even de komende jaren goed zitten en heb thuis eigenlijk ook amper de middelen zoals een mat en zo'n stroomgeleider om je pols (ik zag Linus dit gebruiken). Ik vind het ook wel prettig dat ze daar dan even de BIOS enzo updaten. Windows erop gooien en drivers updaten lukt me allemaal zelf wel. Als men me kan aanpraten dat zelf bouwen echt loont, sta ik daar in principe wel voor open, ik wil vooral gewoon niets iets verpesten en dat dan garantietechnisch alle fabrikanten naar elkaar en vooral naar mij wijzen.

BONUSVRAAG: Ik heb ook twee katten en de pc komt op de grond op tapijt (ik heb echt geen andere keuze). Als iemand ook na kan denken over filters en hoe je een dergelijke pc dient te onderhouden, wordt dat enorm gewaardeerd!

Alvast heel erg bedankt, hopelijk heb ik jullie van voldoende informatie kunnen voorzien!

[ Voor 4% gewijzigd door AceOblivion op 26-07-2026 17:48 ]

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Die case is vrij open dus qua airflow zit dat wel goed. Er zitten geen fans in die die kan je een setje bij bestellen . Arcitc P12 pro doen het erg goed. Wel wil je misschien iets met een fijnere mesh tegen stof en haren in de case. Er zijn er ook met stoffilter aan de boven- en onderkant.

Zet de pc op een krukje ofzo. En elke dag je woonkamer stofzuigen. Zal erg veel schelen.

Ik begrijp dat je DLSS prefereert boven FSR. Maar gaat dat kleine beetje betere graphics je echt zoveel meer plezier brengen dat je er 600 euro extra voor wil betalen? Ik vind het een bizar dure premium.

[ Voor 5% gewijzigd door Dekar op 26-07-2026 18:08 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:24
Andere case met aansluitingen bovenaan ipv onderaan, als je de PC op het tapijt plaatst, lijkt onderaan toch minder handig. Je kan veel besparen. AMD loopt trouwens helemaal niet zoveel achter op Nvidia als je zou denken, op 4K ultra is het verschil ruim 10%, op medium nog geen 10%. Jouw systeem is 68,6% duurder, terwijl het in het in rasterisation slechts 15-20% sneller is op 4K.
Zou ik toch geen € 1.200 extra aan uitgeven.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 213,99€ 213,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 95,86€ 95,86
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 702,95€ 702,95
1BehuizingenLian Li B4-mATX Wood - Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S, Zilver€ 18,50€ 18,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 386,77€ 386,77
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
1Interne ssd'sWD Green SN3000 (WDS200T4G0E) 2TB€ 209,75€ 209,75
Totaal€ 1.802,62

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik zou toch nog maar 's nadenken of je je PC wel op de grond op het tapijt wil positioneren terwijl er ook 2 katten rondlopen.
Ik had zelf ook katten en die haren komen echt overal te zitten, ook als je regelmatig stofzuigt.
Je case helemaal volstoppen met filters is ook weer lastig want dat komt de airflow niet ten goede.
Want die filters gaan heel snel vol zitten met kattenharen en ander stof, elke week je pc uit elkaar halen om de filters te schonen is ook niet ideaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• AceOblivion
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:35
Bedankt voor alle reacties, jullie laten me fliiink twijfelen en eigenlijk neig ik wel naar AMD als ik jullie reacties lees en realistisch kijk naar hoe belangrijk ik ray tracing enzo vind (niet echt). Dan komt er een nieuwe vraag, stel ik zou de 9070XT nemen, in hoeverre loont het dan om de rest van de setup op een hoger ‘niveau’ te houden in voorbereiding van de nieuwe amd gpu als die ooit verschijnt, zodat ik makkelijker kan upgraden?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
De rest hetzelfde houden is prima. Dan kan je idd over 4 jaar gewoon een nieuwe GPU erin gooien en je bent alweer die 5080 dik voorbij qua prestaties.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:22
AceOblivion schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:40:
Hallo allen,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen Bazzite, SteamOS en Good old Windows en besloten dat ik voor Windows ga. Onder andere doordat ik gebruik wil maken van Dolby Vision en Dolby Atmos in mijn woonkamer en ik dat niet vond opwegen tegen het console-gemak van Bazzite. Ik denk dat ik met Steam Big Picture Mode en wat andere aanpassingen een heel eind kom. SteamOS viel sowieso al snel af, omdat ik voor Nvidia gekozen heb, omdat ik meer toekomst zie in DLS en AMD toch een klein beetje achterloopt momenteel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen ABSOLUTE prijs, maar ik zit aan rond de €3.000 te denken. Dat is een beetje waar ik op uitkom met de onderdelen die ik wil. Ik ga het sowieso laten assembleren in verband met de garantie. Die €100 mis in dan graag in deze prijsklasse.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, ik heb niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een 5080 en 2x16GB DDR5. Ik zal zometeen de build die ik in gedachten heb uitschrijven. Ook wil ik voornamelijk een small form factor PC, omdat ik geen ruimte heb in kastjes en ik niet wil dat het boven het TV-kastje uitsteekt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe wil ik een GPU van Nvidia voor de performance en omdat ik meer vertrouwen heb in DLSS dan FSR. Voor de CPU heb ik AMD in gedachten en alle andere onderdelen boeit me eerlijk gezegd niets, zolang het maar solide is. Dan mag het goedkoopste ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dus graag een enigszins small form factor Case. Ik heb de Tweakers BBG bekeken en vind de 4k case daar wel echt een tikje te groot, dan komt het iets te veel in mijn zicht. De ITX-case zou in principe degelijk zijn, maar het mag best tussen beide cases in zitten. Dus als het qua performance, geluid en temperatuur zou schelen om iets groter te gaan dan de ITX, heeft dat zeker mijn voorkeur. Geld maakt me bij cases niet zo veel uit. Ik wil vooral dat het niet al te opvallend is, ik ga ook geen RGB-ongein erin gooien.

Ga je overklokken?
Niet per se. Heb me allang neergelegd dat zelfs met mijn gewenste setup een aantal nieuwe games niet 4k 60FPS draaien, maar met 1440p of DLSS heb ik goede hoop dat ik een fijne ervaring zal hebben de komende jaren.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken, aan het lezen, filmpjes aan het kijken en onderzoeken. Ik merk echter dat ik in een intense rabbithole ben beland waar ik bij elke afslag weer 6 nieuwe afslagen krijg.
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.379,90€ 1.379,90
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 76,96€ 76,96
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 360€ 70,33€ 70,33
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 487,-€ 487,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 148,06€ 148,06
1Interne ssd'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 298,90€ 298,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.039,15
Deze lijst heb ik met behulp van verschillende fora en Claude (ik weet het) gemaakt. Ik heb zelf nooit een PC gebouwd en gekocht, dus met mijn best doen kom ik hierop uit. Ik vind het echter enorm lastig om dan hieruit duidelijk te krijgen of dit een 'goede' build is, of dingen beter kunnen en vooral of bepaalde zaken overdreven zijn om een fijne en enigszins capable 4k gaming pc voor bij mijn TV te bouwen.

Vooral de case vind ik érg lastig te bepalen, ik kom er echt niet uit of deze form factor te klein is en dat het bijvoorbeeld te veel geluid produceert en of überhaupt alles wat ik gekozen heb erin past. Ik weet ook niet of de koeling beter of anders kan.

Ik zat zelf via Azerty te kijken om te laten assemblem, maar kan ook niet altijd alle onderdelen vinden en volgens mij is de totaalprijs ook stukken hoger als ik 1 website kies.

Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn build te tweaken en hopelijk kan ik ook geholpen worden bij de assembly hiervan. Is Azerty gewoon duur of kan ik bijvoorbeeld de dure onderdelen beter zelf her en der kopen en dan ergens aanleveren ter assembly? Ik wil vooral qua garantie even de komende jaren goed zitten en heb thuis eigenlijk ook amper de middelen zoals een mat en zo'n stroomgeleider om je pols (ik zag Linus dit gebruiken). Ik vind het ook wel prettig dat ze daar dan even de BIOS enzo updaten. Windows erop gooien en drivers updaten lukt me allemaal zelf wel. Als men me kan aanpraten dat zelf bouwen echt loont, sta ik daar in principe wel voor open, ik wil vooral gewoon niets iets verpesten en dat dan garantietechnisch alle fabrikanten naar elkaar en vooral naar mij wijzen.

BONUSVRAAG: Ik heb ook twee katten en de pc komt op de grond op tapijt (ik heb echt geen andere keuze). Als iemand ook na kan denken over filters en hoe je een dergelijke pc dient te onderhouden, wordt dat enorm gewaardeerd!

Alvast heel erg bedankt, hopelijk heb ik jullie van voldoende informatie kunnen voorzien!
Het gekozen ASUS moederbord heeft het PCIe slot op de 2e positie, dan kun je geen 4-slots videokaart meer kiezen. Fans aan de onderzijde kan dan ook niet meer.
Ik heb twijfels of de combinatie van 38mm dikke radiator van 36cm, een diepe ATX voeding van 16cm en lange videokaart past.

Een RTX5080 is voor gamen op 4k een prima keus. Helaas zijn prestaties en prijs niet lineair en is de meerprijs fors.
Enkele suggesties:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850M-PLUS II€ 177,99€ 177,99
1VideokaartenPNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB Overclocked€ 1.316,88€ 1.316,88
1BehuizingenJonsbo D32 PRO MESH Black€ 73,53€ 73,53
1WaterkoelingENDORFY Navis F240€ 59,90€ 59,90
2Case fansARCTIC P12 Pro PST LN, 1-pack, 120mm€ 7,50€ 15,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 416,28€ 416,28
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 85,74€ 85,74
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 263,55€ 263,55
Totaal€ 2.807,87
Nieuwer ASUS moederbord met slot voor de videokaart op de eerste positie.
Een 3-slots RTX5080 (PNY is de fabrikant van de Quadro kaarten).
Sneller en goedkopere PCIe5.0 SSD, zonder cache.
Flink goedkoper 6000CL36 geheugen. Vanwege de extra cache op de cpu heeft sneller geheugen weinig meerwaarde.
Kortere 14cm ATX3.1 Gold voeding met 7jaar garantie.
Stille dunnere AIO-koeler met eveneens 6jaar garantie.
Compacte Jonsbo behuizing met rondom mesh: https://www.jonsbo.com/en/products/D32PROMESHBlack.html
2x low noise pwm fans voor de onderzijde.

R.I.P. Pricewatch

Pagina: 1