Beste mede-Tweakers,
Ik heb al veel forums doorgenomen, maar ik kan nog steeds geen duidelijke conclusie trekken over mijn installatie. Onlangs heb ik mijn oude waterleidingen vervangen met het Viega Smartpress-systeem, maar ik twijfel of ik dit wel goed heb aangepakt.
Mijn huidige situatie is als volgt opgebouwd:
Ik heb al veel forums doorgenomen, maar ik kan nog steeds geen duidelijke conclusie trekken over mijn installatie. Onlangs heb ik mijn oude waterleidingen vervangen met het Viega Smartpress-systeem, maar ik twijfel of ik dit wel goed heb aangepakt.
Mijn huidige situatie is als volgt opgebouwd:
- Koudwaterinstallatie: Vanaf de hoofdwaterleiding op de begingrond loopt een 25 mm buis die d.m.v. een T splitsing naar de cv-ketel naar zolder gaat. De rest van de 22mm hoofdleiding loopt over de begane grond door naar diverse kranen via een T-splitsing van 25x20x25 mm. Alle koudwaterkranen zijn dus aangesloten op een 20 mm leiding met een 1/2 duims muurplaat. Dis is volgens mij wel goed om zo de maximale druk te behouden.
- Warmwaterinstallatie: Voor het warm tapwater komt er dus een 25 mm buis aan bij de cv-ketel, die overgaat op een 15mm koperen buis voor de koudwaterinlaat. De warmwateruitgang (ook 15mm koper) gaat over in een 20 mm Viega-leiding naar de begane grond, waar deze via een T-splitsing aftakt naar de keuken en de douche, uitkomend op 1/2 duims muurplaten.
- Probleem: Het water duurt lang voordat het warm is; pas na 30 seconden wordt het lauw en na 1 minuut is het pas echt heet. Dit komt volgens mij vermoedelijk doordat de dikke 20 mm leiding veel stilstaand water bevat dat eerst volledig doorgespoeld moet worden.
- Apparatuur: Op dit moment hangt er een Remeha Avanta 28c (7 liter water op 60°C per minuut). Deze ketel wordt binnenkort vervangen door een Intergas Xtreme 36, (9 liter water op 60°C per minuut). De douche wordt voorzien van een Grohe Rainshower Smartcontrol 360 Duo. Deze douche kan tot wel 40L gemengd water aan per minuut op 3 bar, maar functioneert op minimaal 5L per minuut met 0,5 bar.