Advies diameters Viega smartpress buizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stabu77
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-07 12:55
Beste mede-Tweakers,

Ik heb al veel forums doorgenomen, maar ik kan nog steeds geen duidelijke conclusie trekken over mijn installatie. Onlangs heb ik mijn oude waterleidingen vervangen met het Viega Smartpress-systeem, maar ik twijfel of ik dit wel goed heb aangepakt.

Mijn huidige situatie is als volgt opgebouwd:
  • Koudwaterinstallatie: Vanaf de hoofdwaterleiding op de begingrond loopt een 25 mm buis die d.m.v. een T splitsing naar de cv-ketel naar zolder gaat. De rest van de 22mm hoofdleiding loopt over de begane grond door naar diverse kranen via een T-splitsing van 25x20x25 mm. Alle koudwaterkranen zijn dus aangesloten op een 20 mm leiding met een 1/2 duims muurplaat. Dis is volgens mij wel goed om zo de maximale druk te behouden.
  • Warmwaterinstallatie: Voor het warm tapwater komt er dus een 25 mm buis aan bij de cv-ketel, die overgaat op een 15mm koperen buis voor de koudwaterinlaat. De warmwateruitgang (ook 15mm koper) gaat over in een 20 mm Viega-leiding naar de begane grond, waar deze via een T-splitsing aftakt naar de keuken en de douche, uitkomend op 1/2 duims muurplaten.
  • Probleem: Het water duurt lang voordat het warm is; pas na 30 seconden wordt het lauw en na 1 minuut is het pas echt heet. Dit komt volgens mij vermoedelijk doordat de dikke 20 mm leiding veel stilstaand water bevat dat eerst volledig doorgespoeld moet worden.
  • Apparatuur: Op dit moment hangt er een Remeha Avanta 28c (7 liter water op 60°C per minuut). Deze ketel wordt binnenkort vervangen door een Intergas Xtreme 36, (9 liter water op 60°C per minuut). De douche wordt voorzien van een Grohe Rainshower Smartcontrol 360 Duo. Deze douche kan tot wel 40L gemengd water aan per minuut op 3 bar, maar functioneert op minimaal 5L per minuut met 0,5 bar.
Mijn vraag / twijfel:
Gezien de binnendiameters komt de 20 mm Viega (15,4 mm) dicht in de buurt van 15 mm koper (13 mm), terwijl 16 mm Viega op 12 mm uitkomt. Vanwege de geringe weerstand van Viega Smartpress leek 20 mm in eerste instantie de logische keuze, maar door de lange wachttijd op warm water en dat ik gelezen had dat de weerstand van koper veel groter is dan een gladde meerlagenbuis vraag ik mij af: Had ik voor de warmwaterleiding niet beter 16 mm kunnen gebruiken in plaats van 20 mm?

Alle reacties

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:53
Kan het zijn dat je de ketel op eco stand hebt staan voor tapwater?

Heel veel lurken, heel weinig posten..