Vervangen opstand lichtkoepel: ongebruikelijke maat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:12
Ons huis heeft sinds 2003 een uitbouw met plat dak en een mooie ruime vierkante lichtschacht met een lichtkoepel erop met dagmaat 100x100. Het dak heeft 6cm PIR aan de bovenkant (warm dak). De koepel hebben we een aantal jaren vervangen door een driewandig exemplaar die veel beter geisoleerd is. Sindsdien merk ik dat de kunststof opstand relatief slecht geïsoleerd is. Inmiddels hebben we een lekkage van het dakleer en komt een dakdekker dat verbeteren dus dat leek mij een goed moment om ook de isolatie verder te verbeteren en de opstand te vervangen door een goed geisoleerde variant. Ik kan er echter geen vinden die dezelfde maten heeft als welke we nu hebben.

Specifiek is de situatie als volgt: de vierkante lichtschacht is ongeveer 128x128cm. Daarboven zit op dezelfde hoogte als de bovenkant van de dakisolatie de kunststof opstand. Ik vermoed dat de opstand dus op een houten raamwerk staat op de hoogte van de isolatie en vraag me af of dat de beste constructie is of dat dat mogelijk een koudebrug vormt.

De opstand loopt daarboven taps toe naar de 100x100cm dagmaat. De sparingsmaat is dus vermoedelijk 30cm meer dan de dagmaat. Bij leveranciers vind ik eigenlijk alleen opstanden met een sparingsmaat van +10, +20, of max +25cm ten opzichte van de dagmaat.

Heeft iemand een idee
  • Welk merk/type de huidige opstand kan zijn?
  • Welk merk/type goed geisoleerde opstand ik zou kunnen nemen om deze te vervangen?
  • Wat is de beste constructie is qua isolatie en waterdichtheid?
Alle advies is heel erg welkom. Bedankt!

Hieronder een foto van de binnenzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpIC2VaBTklafxnjyY285KtMFq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6xf6ahiENoqmCh7M4zOx0FZ.jpg?f=fotoalbum_large