Vervangen opstand lichtkoepel: ongebruikelijke maat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-08 20:50
Ons huis heeft sinds 2003 een uitbouw met plat dak en een mooie ruime vierkante lichtschacht met een lichtkoepel erop met dagmaat 100x100. Het dak heeft 6cm PIR aan de bovenkant (warm dak). De koepel hebben we een aantal jaren vervangen door een driewandig exemplaar die veel beter geisoleerd is. Sindsdien merk ik dat de kunststof opstand relatief slecht geïsoleerd is. Inmiddels hebben we een lekkage van het dakleer en komt een dakdekker dat verbeteren dus dat leek mij een goed moment om ook de isolatie verder te verbeteren en de opstand te vervangen door een goed geisoleerde variant. Ik kan er echter geen vinden die dezelfde maten heeft als welke we nu hebben.

Specifiek is de situatie als volgt: de vierkante lichtschacht is ongeveer 128x128cm. Daarboven zit op dezelfde hoogte als de bovenkant van de dakisolatie de kunststof opstand. Ik vermoed dat de opstand dus op een houten raamwerk staat op de hoogte van de isolatie en vraag me af of dat de beste constructie is of dat dat mogelijk een koudebrug vormt.

De opstand loopt daarboven taps toe naar de 100x100cm dagmaat. De sparingsmaat is dus vermoedelijk 30cm meer dan de dagmaat. Bij leveranciers vind ik eigenlijk alleen opstanden met een sparingsmaat van +10, +20, of max +25cm ten opzichte van de dagmaat.

Heeft iemand een idee
  • Welk merk/type de huidige opstand kan zijn?
  • Welk merk/type goed geisoleerde opstand ik zou kunnen nemen om deze te vervangen?
  • Wat is de beste constructie is qua isolatie en waterdichtheid?
Alle advies is heel erg welkom. Bedankt!

Hieronder een foto van de binnenzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpIC2VaBTklafxnjyY285KtMFq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6xf6ahiENoqmCh7M4zOx0FZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Een opstand kun je in iedere maat maken van wat balkjes en een plaatje PIR. Daarmee maak je het exact passend en isoleer je zo dik als je maar wilt of kunt.Dakdekker plakt er lekker bitumen tegenaan aan je kunt weer jaren verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RvV1979
No Hands schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:35:
Een opstand kun je in iedere maat maken van wat balkjes en een plaatje PIR.
Bedankt voor het ultieme :twk tweaker advies. Maar ik ben bang dat je mijn timmermanskunsten zwaar overschat ;).

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:15

bbblije

Riiiiight

RvV1979 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:38:
[...]

Bedankt voor het ultieme :twk tweaker advies. Maar ik ben bang dat je mijn timmermanskunsten zwaar overschat ;).
Dan wordt het uitbesteden.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
No Hands schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:35:
... Een opstand kun je in iedere maat maken van wat balkjes en een plaatje PIR. Daarmee maak je het exact passend ...
Nee. Wij dachten bij de grote verbouwing ook met wat houtwerk zo'n relatief dure opstand te kunnen uitsparen. Denkfout. Het ging werken, de koepels barstten, we hebben een keer tijdens een hoosbui ternauwernood de computers van ons thuiskantoor in veiligheid kunnen brengen.

Dus nu zitten er 'officiële' opstanden onder de koepels. Al heb ik op droge dagen na een fikse regenbui toch nog menige koker kit onder de koepelrand leeg mogen spuiten. Want ook de vrij uitzonderlijke situatie dat de wind de regen onder de koepelrand omhoog jaagt wil ik niet nog een keer hebben.

KPN is een drieletterwoord

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
O, en qua isolatie: we hebben in de dag van de koepel met drie evenwijdig lopende stukken rondhout en een leuk wittig stofje een soort marktkraamdakje gemaakt. Als ik meer licht van boven nodig heb, kan ik een helft los naar beneden laten hangen, maar 's winters komt er dan meteen een kou vanaf, die anders erboven was gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 26-07-2026 23:16 ]

KPN is een drieletterwoord

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:30
De blauwe dopjes die ik op de foto zie waren volgens mij van Bik Bouwproducten in Opmeer. Je zou daar eens kunnen vragen. Is volgens mij tegenwoordig Velux.

• RvV1979
Relesi schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:23:
De blauwe dopjes die ik op de foto zie waren volgens mij van Bik Bouwproducten in Opmeer. Je zou daar eens kunnen vragen. Is volgens mij tegenwoordig Velux.
Bedankt voor de tip. De koepel met blauwe doppen is recenter dan de opstand en de leverancier bekend. De oorspronkelijke koepel hebben we niet meer. Mijn vragen betreffen specifiek de opstand vanwege de vreemde maten.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:54
Het probleem is dat deze opstanden er wel zijn, maar dat zijn juist die slecht geïsoleerde varianten.

Ik denk dus dat je of je de sparing een beetje moet verbouwen. Heel lastig is dat niet maar je bent geen klusser. Nadeel is dat je binnen ook weer eea moet afwerken.

Alternatief is wel duurder, maar ik ben zelf zo blij dat ik het heb gedaan: een rechte opstand ipv een diagonale. Daardoor vergroot het oppervlak van glas enorm. Maar ja; ik voel met je mee, dan zijn die triple lichtkoepels overbodig, want die zijn dan veel te klein. Wellicht kun je die nog op MP verkopen.

Voordeel: je hoeft binnen amper wat af te werken, je hoeft niet aan de sparing in het dak te sleutelen en je hebt 25% meer licht binnen

https://www.bouw-handel.nl/complete-set-zelf-samenstellen

Je moet wel even de dagmaat goed opmeten, je kunt ze ook bellen, ze hebben ook maatwerk bij een aantal profielen.

Gwindorian's Diablo Profiel

• RvV1979
Gwindorian schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:

Ik denk dus dat je of je de sparing een beetje moet verbouwen. Heel lastig is dat niet maar je bent geen klusser. Nadeel is dat je binnen ook weer eea moet afwerken.

Alternatief is wel duurder, maar ik ben zelf zo blij dat ik het heb gedaan: een rechte opstand ipv een diagonale. Daardoor vergroot het oppervlak van glas enorm.
Bedankt voor het meedenken en je uitgebreide advies! Ik denk inderdaad dat we de huidige 100x100 schaal niet kunnen behouden. Maar omdat ik eigenlijk niet veel extra licht hoef zit ik nu te denken aan een goed geisoleerde schuine opstand met een dagmaat van 110x110 - dan is een daksparing van 130x130 wel standaard mogelijk.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad. Ik heb de oude koepel vervangen voor een platdakraam met triple glas. Deze iets ruimer genomen zodat deze over het bestaande gat/dagmaat valt. Dus met een nieuwe geisoleerde opstand die over het gat valt.

Met een beetje geluk hoef je dan enkel de binnenkant aan te helen of af te timmeren. Je hebt dan die witte rand ook niet meer bij de lichtkoepel waardoor je enkel glas ziet.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• RvV1979
NRJ020 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:47:
Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad. Ik heb de oude koepel vervangen voor een platdakraam met triple glas. Deze iets ruimer genomen zodat deze over het bestaande gat/dagmaat valt. Dus met een nieuwe geisoleerde opstand die over het gat valt.

Met een beetje geluk hoef je dan enkel de binnenkant aan te helen of af te timmeren. Je hebt dan die witte rand ook niet meer bij de lichtkoepel waardoor je enkel glas ziet.
Bedankt voor je reactie - je bent de tweede die een vlakraam aanraadt dus ik zal me daar ook wat verder in verdiepen. Wat was voor jou de reden om voor een vlakraam te kiezen: de uitstraling, prijs, isolatiewaarde..?

Ik ben ook erg benieuwd hoe je precies de binnenkant tot over de kunststof opstand hebt afgewerkt: met regelwerk of direct ertegenaan?

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
RvV1979 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Bedankt voor je reactie - je bent de tweede die een vlakraam aanraadt dus ik zal me daar ook wat verder in verdiepen. Wat was voor jou de reden om voor een vlakraam te kiezen: de uitstraling, prijs, isolatiewaarde..?

Ik ben ook erg benieuwd hoe je precies de binnenkant tot over de kunststof opstand hebt afgewerkt: met regelwerk of direct ertegenaan?
Ik heb voor een plat dakraam gekozen omdat ik dit het mooiste vindt. Daarnaast is de isolatiewaarde met triple glas een enorme verbetering met de oude en ook beter als een nieuwe kunstof lichtkoepel.

De oude lichtkoepel is er afgehaald met dus de oude opstand. In mijn geval kon ik die er zo af trekken zonder dat de oude afwerking binnen beschadigd is geraakt. Dus over het gat in het dak is de nieuwe opstand geplaatst. Doordat je die witte rand binnen de lichtkoepel niet meer hebt moet ik de binnenafwerking nog wat verlengen tot aan het glas. Dit ga ik doen met gipsplaat en dan aansmeren met gips / fill and finish. Als het goed is zie je er dan niets meer van.

Ik heb ze hier gekocht inclusief premium opstand: https://premiumdakramen.nl/products/platdakraam?variant=56790985900357

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 00:25

LauPro

Prof Mierenneuke®

trabant schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:09:
Dus nu zitten er 'officiële' opstanden onder de koepels. Al heb ik op droge dagen na een fikse regenbui toch nog menige koker kit onder de koepelrand leeg mogen spuiten. Want ook de vrij uitzonderlijke situatie dat de wind de regen onder de koepelrand omhoog jaagt wil ik niet nog een keer hebben.
Als de afdichting tussen de opstand en de koepel niet goed is kan je beter de koepel eraf halen, oppervlaktes reinigen en een nieuwe laag kit (sikaflex bijv) op de rand aanbrengen en hier de koepel in drukken. Een kitrand aan de buitenkant kan je in de praktijk nooit goed aanbrengen door de hoek en zal ook altijd zwakker zijn dan een goede afdichting tussen twee delen kunststof.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:14
@RvV1979

Deze video laat mooi de dakopbouw, isolatie, opstand en afwerking zijn:
YouTube: The Best Roof System You’ve Never Heard Of

Locatie is Canada maar het systeem is van Velux.

TLDR: PIR isolatie rondom aanbrengen, gips of betonvezelplaat erop, stucen.
Pagina: 1