Lasapparaat MIG geen draadtoevoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:11
Beste Tweakers,

Een goede vriend van mij heeft een (oude) MIG lasapparaat gekocht.

HIervan loopt de motor niet meer voor de draad toevoer.

De motor zelf is niet stuk want als we deze uitbouwen en aansluiten op 12V dan loopt deze motor wel.

Het gaat om een MIG lasapparaat PROFIMIG 180.

Ik heb de leverancier gemaild en zij zeggen dat er geen printplaat meer voor te leveren is want het apparaat komt uit de jaren 90.

Vraag is dus wat het kan zijn waardoor de motor voro draadtoeveor niet meer loopt.

Hier wat ik zelf heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T33ayVq6donJLyFQZ1RQ6Bo5rDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8ykn3TOCqM1enzQRXPZyDna.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb van de printplaat de spanningsregelaar vervangen (MC 7812 CT), zie nr 3

Ik heb 2 power transistors vervangen, eentje is BDV 65B (zie nr 1) en eentje is BDV 65B (zie nr 2).

Voor de rest zie ik niet echt iets waarvan ik denk dat dat een zwakke schakel is en te proberen deze te vervangen.

Ik zie ook nergens iets "doorgebrand" of zwart uitgeslagen.

Ik plaats wat meer foto's van de printplaat vanuit verschillende zijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ2nb8170dxBvkS3y0IDbemlW9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kNBZLSlklkLvE81EK3o89ty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGMoCS1ihjjT5VE2bMtDanjtAkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ajhRADXmeABUZIyoLmmgf6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSs32PxxgQwiNlPFKeeK42tAdNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys7miuyaWT342xuAtHTe38a7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal tevens een foto bijvoegen van hoe de lasapparaat er van binnen uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd7A6lpdgDWeEhZ_8O01wyXd1ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykRqiKJADFTlwgwTFww3nfL4.jpg?f=fotoalbum_large En eentje van de motor voor draadtoevoer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic1JNtgL_xwS9db7M_9P6Mh_HTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyeZAAqc3LjqqNuOBGFRzUzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alles lijkt verder goed te werken, het relais (zie rechtsonderin bij overzichtfoto binnenwerk lasapparaat) schakelt goed.

Ik weet dus niet meer waar ik moet kijken en ik weet ook neit wat nu precies de motor aandrijft qua power.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen in wat ik nog kan gaan proberen.

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even direct een spanning op de motor zetten om te zien of die draait?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die rol mig draad is die net zo oud als de machine? Rolt die wel lekker af?

Probeer even een meter draad af te rollen en dan of dat stuk draad er wel door de motor getrokken wordt.

Zulke oude rollen draad zitten soms verkleefd of zelfs geoxideerd door het liggen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:49
Moeilijk om via fotos een storing op te lossen.
Waar komt de bedrading naar de motor vandaan?
Ik zie op de magneetschakelaar wel een bruine vlek. Is dat vochtig geweest en schakelen de contacten nog wel?

• devriesjande
memphis schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:53:
Even direct een spanning op de motor zetten om te zien of die draait?
Heb je de TS wel gelezen?

• memphis
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Oeps, overheen gelezen.....

Verder misschien ook naar de input kijken, hij moet reageren op het moment dat je gaat lassen, daarmee moet een schakelaar of een ander signaal op de print aan komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• UnitVision
Zoals aangegeven hebben we de motor voor de draad al eens eruit gehaald en op 12V gezet, toen draaide de motor wel gewoon.

Het gaat dus niet om de draad (die zit er nu niet in maar er was een nieuwe rol in gezet).

ja, ik heb alle draden nog los liggen van de printplaat (8 stuks) maar ik heb alles voor de foto er nog ff ingezet.

Er lijkt niet een vochtprobleem te zijn maar natuurlijk is het wel oud en zit er hier en daar wat roest

De bedraing van de motor komt van de printplaat.

Ik begrijp ook dat het van foto's lastig is om een oorzaak te vinden maar het gaat er mij meer om, als jullie de printplaat bekijken, of er componenten op zitten die ik niet vervangen heb maar die wel erg gevoelig zijn en dus de oorzaak zouden kunnen zijn

• UnitVision
memphis schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Oeps, overheen gelezen.....

Verder misschien ook naar de input kijken, hij moet reageren op het moment dat je gaat lassen, daarmee moet een schakelaar of een ander signaal op de print aan komen.
Wanneer ik de toorts indruk dan schakelt het relais netjes en qua geluid hoor je niet dat er een probleem is (dus wat je normaal hoort bij het lassen en het schakeln van een relais etc.)

• devriesjande
Het onderdeel rechtsboven op de eerste foto, met de twee gele aders, lijkt mij een relais. Schakelt dat misschien niet mee?

• UnitVision
devriesjande schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:24:
Het onderdeel rechtsboven op de eerste foto, met de twee gele aders, lijkt mij een relais. Schakelt dat misschien niet mee?
Dat weet ik niet en zal ik komende dinsdag eens gaan bekijken. (heb er helaas niet eerder tijd voor)

Zijn relais trouwens gevoelig?

• sypie
  • Niet online
Relais zijn wel slijtagegevoelig. Na zoveel schakelbewegingen, en dus vonkjes trekken, willen contacten nog wel eens beschadigd zijn waardoor schakelen niet meer lekker gaat. Soms blijven ze ook kleven en willen ze niet meer zo lekker naar de normaalstand.
Pagina: 1