Vocht achter tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
In de douche klinken 3 tegels hol. Ik heb helaas geen reserve tegels. Ik vind geen vakman die dit kan aanpakken. Het zijn lange smalle stroken.

Werkspot meneer nr 1 zei: de tegel zit aan 1 kant vast en 1 kant los. Ik ga hem doormidden zagen. Dat leek mij geen goed plan. Vrijwel zeker dat die tegel breekt, en beschermlaag erachter beschadigt (zegt AI).

Werkspot meneer 2 wil de tegels laten zitten en alleen de voegen vervangen en alles opnieuw kitten. Mijn vraag: moet de muur niet drogen? Hij: alleen als er veel vocht achter zit. Ik vroeg of hij wilde komen kijken, niets meer van gehoord. Prijsopgave: 280,- kosten. Dat vind ik ook teveel om er met zijn pet naar te gooien.

Vraag: wat is noodzakelijk? Kunnen de tegels blijven zitten? Hoe gaat een échte vakman dat oplossen en wat mag dat kosten?

Alle reacties

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:55

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

De oplossing van meneer 2 zou mijns inziens kunnen als je 100 procent zeker weet dat je waterprobleem opgelost is, maar dat is wellicht ook een beetje afhankelijk van waar je het probleem ervaart. Is dat recht onder de kraan dan zou ik dat niet zo maar aan durven. Is het tegenover de kraan, in de hoek naast een kitnaadje wat misschien niet meer helemaal je dat is, dan zou ik er meer vertrouwen in hebben.

Uiteindelijk komt dat vocht op een of andere manier wel naar buiten, dus als het lokaal is en er is geen nieuwe intrede van water dan zou dat moeten kunnen. Prijstechnisch lijkt me daar ook niet heel veel mis mee, 5 tientjes voorrijkosten, 2 uurtjes werk a 75 euro, beetje kleinmateriaal, en dan ben je al een heel eind.

De oplossing van meneer 1 kan ook nog, al zou ik dan kiezen om - afhankelijk van de tegel en het oppervlak - 1 of 2 hele rijen (of hele wand) te verwijderen, en die dan in het geheel te vervangen door wat anders. Dan krijg je een afwijkende baan (of wand) in de douche, maar omdat dat rondom (of een hele wand is) lijkt het net alsof dat de bedoeling was. Again, beetje afhankelijk van de plek en wat je uit wilt geven, maar in principe kan dat prima. Een doosje of 2, 3, aan tegels kost je uiteindelijk ook de kop niet als je geen 120x120 cm tegels neemt.

Een enkele tegel doorslijpen- als die er dan daarna al heel uit komt - zou ik in ieder geval niet doen. Dan heb je 1 afwijkend tegeltje op je hele muur. Tenzij je je daar niet aan stoort, dan is dat ongetwijfeld de goedkoopste fix.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V