Plafond schilderen: wat hebben we fout gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-08 18:03
Afgelopen zondag de plafonds van onze nieuwbouwwoning geschilderd met de roller. Met zijn tweeën lekker doorgewerkt en zag er na de eerste eigenlijk laag al prima uit.

Midden in de woonkamer (waar het minste daglicht komt, want tussenwoning) zagen we echter dat we een enkel plekje hadden gemist/net niet voldoende hadden gedekt dus besloten om gister (donderdag) een tweede laag aan te brengen.

Na deze tweede laag zagen we juist (meer) banen terwijl we niet anders hebben gedaan dan bij de eerste laag.

Uitgevoerde werkzaamheden:
  • De plafonds en muren zijn gestuct door klein team van stukadoors met zo'n gipsspuitmachine. Dus: de ene spuit, de ander reit de boel direct glad. Volgens mij zo'n 3 lagen op de plafonds.
  • Alles is door de stukadoors glad geschuurd met giraffe schuurmachines.
  • Al het stucwerk afgestoft en voorgestreken met Sigma Sigmafix (1:4 verdund met water).
  • Gebruikte verf: Sigma Perfect Matt, kleur: RAL9010 (topspul).
  • +/-50m2 aan plafonds, geschilderd in ongeveer 2 uurtjes.
  • Gebruikt rollers: Anza Micmex 25cm met (tussendoor bewaard in luchtdichte zakken in de koelkast).
  • We namen allebei een helft voor onze rekening (de ene links, de ander rechts), namen een denkbeeldige baan van 50-70cm breed en rolden naar elkaar toe in het midden, vervolgens door naar de volgende baan.
  • Het zou kunnen dat de banen ongeveer overeen komen met de banen die we hebben gemaakt, maar ik ben er ook niet helemaal zeker van dat dat zo is. De naden van de plafondplaten zijn het in ieder geval niet (240cm).
Uiteraard zijn de banen enkel te zien met strijklicht en op de foto erg lastig vast te leggen. Zodra je dichterbij komt kun je de banen niet meer waarnemen (en al helemaal niet als je er direct onder staat) dus ze zijn heel lastig aan te wijzen.

Maar ik heb wat stukjes tape op de muur geplakt om me te helpen oriënteren en als ik er dan met mijn neus op sta heb ik het idee dat de structuur wel een beetje anders is, wat grover.

Zou een nieuwe laag zin hebben? Of verspillen we dan alleen maar verf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foaqo5GsHvvBa7zzfLIpUnYdeLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QfISlmqhgUHJlleX94ezO39.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn ervaring is dat die banen met verloop van tijd wegtrekken, maar ik denk dat dat ook afhankelijk is van de verf die je gebruikt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Ja, maar de verf is hier in elk geval het probleem niet. Voorstrijk ook goed gedaan.

Misschien toch te lang door gerold (dus met te weinig verf op de roller over), of kan het lonen om eerst in de ene richting de verf op te zetten (ongeveer 1 m2) en dan in de andere richting zonder nieuwe verf op de roller uit te rollen.

Dus in de breedte 1 a 2 meter opzetten en dan in de lengte uitrollen, en zo in de lengte de kamer afgaan.

Aangenomen dat je met zo'n telescoop-stok werkt, het lukt dan ook vrij gemakkelijk om niet hard genoeg te duwen, vooral op de punten waar je hem verder van je af beweegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 24-07-2026 22:22 ]

• XhaiKhaL
Inderdaad gewerkt met de roller op een telescoopsteel. We hebben in de breedte gewerkt omdat me dat het makkelijkst nat-in-nat werken lijkt. In de lengte hebben we 12 meter te overbruggen en dan is het beginpunt van de vorige baan natuurlijk een stuk droger dan wanneer je over 5 meter werkt.

Het is natuurlijk best warm momenteel, zou het wellicht slim zijn de verf wat te verdunnen met water? Volgens het kenmerkenblad kan dat met max 5%, dit om makkelijker nat-in-nat te werken.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
Hoeveel tijd zat er tussen het stucen en schilderen? dat zal hopelijk niet de dag er op al gedaan zijn want dan is het vocht nog niet verdampt ook al is het nu erg droog (en ook een lage luchtvochtigheid) De stucadoors hebben je dat toch wel verteld mag ik hopen.

• XhaiKhaL
Na het stucen hebben we ongeveer een week gewacht, toen voorgestreken en daarna nog een week gewacht en de eerste verflaag aangebracht.

Even een snelle berekening gemaakt: in totaal hebben we nu zo'n 165m2 geschilderd (waarvan 68,5m2 als tweede laag) en daarbij zo'n 18L-19,5L verf gebruikt (dus een rendement van 8,5-9m2/liter).

[ Voor 41% gewijzigd door XhaiKhaL op 24-07-2026 22:57 ]

• rickbieze
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-08 10:42
Stucwerk droogt gemiddeld één millimeter per dag. De totale droogtijd hangt af van de dikte van de laag, de temperatuur en de ventilatie in de ruimte.

Meestal moet je wel een aantal weken wachten voordat alles goed droog is

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-08 11:37
rickbieze schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 00:06:
Stucwerk droogt gemiddeld één millimeter per dag. De totale droogtijd hangt af van de dikte van de laag, de temperatuur en de ventilatie in de ruimte.

Meestal moet je wel een aantal weken wachten voordat alles goed droog is
100% mee eens. Ik ben stukadoor en droogtijd is langer dan een week met deze temperaturen. Als jij zegt 3 lagen aan stucwerk dan zou het nog niet droog genoeg zijn om al in de voorstrijk en schilderwerk te doen. Dan zuigt het vocht alsnog in het plafond. Ondanks voorstrijk.

Zelf mix ik voorstrijk met de verf. Is minder aggressief.

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 15:36
Wanneer de verf te snel droogt krijg je banen. Voor plafonds moet je de daarvoor geschikte langzamer drogende verf gebruiken. En inderdaad moet de ondergrond homogeen zijn qua vochtigheid.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:07
Ik vermoed dat het te langzaam is gesausd met de saus die je noemt. 50m2 in 2 uur is ook niet heel snel en de saus die je gebruikt hebt is geen langzaam drogende latex, dus je moet echt snel werken. Heb je de banen wel 'overlappend' gesausd, dus nat-in-nat? De voorbereiding en het voorstrijken lijken verder in orde.

Je kunt nog een poging wagen. Gebruik dan wel een 'plafond' latex, een latex met een langere opentijd zoals deze of deze of voeg floetrol drogingsvertrager toe als je nog normale latex hebt staan.

Saus op een 'koele' dag, als je dit gaat doen met 25+ graden, dan droogt het ook veel sneller. Houd de deuren en ramen dicht, dit vertraagt de droging.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 25-07-2026 07:30 ]

...

• TechTweaker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-08 17:39
Waarschijnlijk is je stucwerk of nog niet droog genoeg geweest, of je laagdikte is te weinig geweest waardoor hij niet goed is gaan vloeien/plafond in gaan trekken.

Even paar dagen goed laten drogen en nogmaals doen.

• Don Santoro
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:00
Het kan ook liggen aan hoe je de voorstrijk hebt aangebracht. Dat kan ook zichtbaar zijn door de verflagen heen. Tegenwoordig gebruik ik basecoat. Dat is een basis laag waarbij voorstrijk en verf zitten. Dus dan heb je al een op kleur gemengde laag. Maar voor nu zou ik een plafond latex gebruiken. Die hebben een langere open tijd. En dan goed nat in nat werken met voldoende verf. Zodat je geen schrale banen krijgt. En dan 2 lagen kruislings maken. Of je kan natuurlijk een schilder laten komen die het plafond spuit....

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
Plafond met strijklicht is verder een bijzonder lastige klus om baan-vrij te krijgen. Maw: ook al doe je alles goed, het blijft moeilijk. Schilders gebruiken vaak een spuitmachine hiervoor. Dan heb je dat probleem niet.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:34
Herkenbaar.

Zelf ooit een nieuwbouwhuis gehad. Daar op de bovenverdieping alle kamers muren en plafonds geverfd. Ging prima. Toen beneden begonnen met de grote oppervlakte van het woonkamer/eetkamer plafond. Dat gaf ook strepen tot en met. Dus hier een schilder voor laten komen. Die het netjes streeploos kon verven. Uiteindelijk heeft die de hele benedenverdieping mooi mogen verven.

Moraal; plafonds kunnen lastig zijn en ben niet bang om soms iets uit handen te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 25-07-2026 07:54 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• leime
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:35
Ik heb het een paar maand terug ook gedaan. Ik heb daarvoor de plafondverf van Sikkens gebruikt. Ik had er vantevoren wat stress van omdat ik in banen van acht meter moest werken en ik bang was dat na acht meter sausen het begin alweer droog zou zijn zodra ik aan de nieuwe baan zou beginnen.

Dus stevig doorgewerkt. Ik maakte banen van 1 roller breed met een roller op stok. Ik deed ook heel consequent zo'n 2,5 meter sausen en dan weer nieuwe saus op de roller. Roller ongeveer halverwege dat nieuwe vak van 2,5 meter tegen het plafond zetten (dus niet daar waar de saus van het vorige van ophoudt). Ik deed dus de "grote" roller, mijn hulptroep deed de aansluiting met de muur met een 10cm rollertje.

Zo deed ik 96m² in 1,5 uur. 100% streeploos.

Ik ben dus geen schilder. Was voor mij de eerste keer serieus sausen en deze tactiek heeft voor mij goed uitgepakt, maar misschien gaat het tegen alle schilderregels in. Inmiddels ook een paar kleinere plafonds in huis op dezelfde manier gesausd, die zijn ook goed gelukt.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 28-08 09:33
Als je alles goed hebt voorbereid en de stuclaag was goed droog + je hebt een kwalitatieve verf gebruikt dan kan het maar aan één ding liggen. Dan is de verf te snel gedroogd navenant je werk snelheid. Dit kan aan meerdere dingen liggen.

- Je zet de verf te schraal op, als je de verf schraal opzet moet je in verhouding veel sneller werken omdat de verf sneller aantrekt.

- Je werksnelheid ligt überhaupt veel te laag.

- Het is te warm waardoor de verf te snel droogt en je het niet kunt bijbenen hoe snel je ook werkt.

• fazantendrek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 09:12
Er bestaat verf die een lange droogtijd nodig heeft. Dat kan het probleem oplossen.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:05
Het zijn wel hele lelijke banen voor zo’n klein plafond. Die ga je straks met verlichting gewoon heel goed zien

Het is allemaal al een beetje gezegd, banen van je voorstrijk krijg je er daarna bijna niet meer uit. En verder is het snelheid en techniek, het ziet eruit alsof er weinig overlap is geweest maar echt in banen is geschilderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Minimalist1 op 25-07-2026 09:51 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:47
Mijn ervaring is dat je met een roller de verf teveel uitrolt en daardoor te dun wordt aangebracht, met strepen tot gevolg. later heb ik in de woonkamer de verf veel dikker aangebracht; de verf zakte net niet meer uit, en het resultaat was direkt -na drogen- zeer goed.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 11:35
Naast alle tips hierboven over temperatuur en te dun uitrollen. Ik heb geleerd om de de banen in de richting van de ramen te schilderen. Op jouw foto valt het strijklicht dwars op de banen, dan valt het extra op..

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Andre1203
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-07 10:18
Normaliter word de oplossing en schuld bij de stukadoor gelegd, maar er kan ook een constructie fout zijn in het plafond waardoor het is gaan hangen!

Stucplaten nemen vocht op waardoor de platen kunnen gaan zakken waar het niet naar behoren is bevestigd!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:42
Altijd met het licht mee opbrengen op een plafond, dat is hier niet gebeurd, denk als je het 1x over doet met het licht mee dat het er prima uitziet.

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 10:39
Het lijkt erop dat het op een te warme dag is gedaan. De verf droogt te snel op en kan niet vloeien in de andere banen. Probeer het nog eens op een koele dag en doe die banen de in de richting van het licht. Dus 90 graden draaien.

• Hsugo
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-08 08:50
Zelfde probleem gehad hier. Opgelost door Sigma-plafondverf te gebruiken met een additief, zodat de verf langer 'open' blijft. Vervolgens nat-in-nat gerold in vlakken van 1 m² in plaats van lange banen. Dat is mijn ervaring en dat werkte super!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2man, 2 uur, 50 m2 dat is 1 m2 per ~5 min als je weet dat verf in 5 minuten toch echt al erg droog is om nat in nat te verven is dat niet heel rap en kan je al structuur in de vorige baan trekken. als het niet aan de ondergrond ligt (voorstrijk, stucwerk) zou dat ook mijn eerste verdachte zijn. bij moderne verf is imho snelheid en goed uitrollen veel belangrijker dan met het licht mee verfen of in baantjes verven. al kunnen beide nog steeds helpen met een mooi resultaat.

• klusserhenk
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-08 23:07
Heb het zelfde

Ook tijdens de warmte aangebracht met de zelfde verf.

Aan het plafond zal het nog warmer zijn geweest.

Gisteren de het iets verlaagde plafond van e open keuken gedaan.

Geen baan te zien en mooi strak.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-08 13:26
Ziet er prima uit toch? Ik zie het niet, en als er straks meubels in je huis staan, zie jij het ook niet meer. Je kijkt niet continu naar het plafond.

• joozt86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 14:18
Wij hadden hetzelfde probleem, vaak te snel drogende verf. Na een jaar tegen strepen aankijken was ik het zat en heb ik de schilder (die toch buiten bezig was) gevraagd ook nog het plafond te doen. Twee lagen geschilderd, lagen haaks op elkaar, hij gebruikte normaal Anza materiaal maar de muurverfrollers vond hij niet goed genoeg. Rollers van de Action vond hij beter. Namens meer verf op en bleven langer goed en rond. Verf die hij gebruikte was Relius R1 Pro, deze heeft een relatief lange 'open tijd' en volgens hem de beste muur/plafondverf die er is. Wel online kopen anders is ie onbetaalbaar.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:11
Ik zou nog even wachten met verdere actie. Met stucen, voorstrijk en 2x texen is er veel water in het plafond gekomen. Ondanks dat het warm is zit er toch ook veel vocht in de lucht.
Het plafond heeft minstens een week nodig om goed te drogen. De kans is vrij groot dat alles nog egaal opdroogt.
Mocht het toch niet strak opdrogen dan kun je overwegen om een elektrische verfspuit te kopen of te huren en het plafond nog een keer over te doen. Met een verfspuit is dat zo gebeurd.

• Gersegozer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-08 01:13
1 tip. Bezuinig niet op plafondverf. Die Gamma, Praxis etc. zooi gaat zorgen voor veel ergernis. Goeie plafondverf kost een paar centen maar dekt goed en geen gedoe met verschil in banen. Overlap altijd de vorige baan bij het opzetten. Neem geen pauze, ga in 1 keer door.

Het is trouwens niet schilderen maar verven.

• Mart82
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-08 23:34
Ik had ook altijd dat ik de banen in de plafonds nog zag. Bij ons nieuwbouwhuis kreeg ik de tip om een 'open tijd verlenger' te gebruiken. Dat was voor mij de gouden tip. Eindelijk streeploos.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/65805/files/414055077/owatrol-floetrol.jpg

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Gersegozer schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:09:
1 tip. Bezuinig niet op plafondverf. Die Gamma, Praxis etc. zooi gaat zorgen voor veel ergernis. Goeie plafondverf kost een paar centen maar dekt goed en geen gedoe met verschil in banen. Overlap altijd de vorige baan bij het opzetten. Neem geen pauze, ga in 1 keer door.
Als je TS leest heeft die ook absoluut niet bezuinigd op de verf.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08 01:18

Part

Helemaal niets.....

Ik zou voor een airless verfspuit gaan.
12 meter doe je in nog geen 5 minuten.
Neem er een met een verlengstuk zodat je zonder opstap het hele plafond kan spuiten.
Werkt echt extreem veel sneller.
Altijd een perfect resultaat.
Zelf gebruik ik Flexa omdat ik bij gespoten zelf na dat het er 10 jaar opzit nog geen verschil zie met Sigma of bv Sikkens.
Met een roller gebruik ik wel de dure merken.

Zeker bij een nieuw huis ga je echt heel veel tijd en geld besparen.
Wel de ramen en deuren goed afplakken. Als de vloer beton is deze even goed stofvrij maken.

Een airless verfspuit heb je al voor 250 tot 300 euro. De besparing op verf is een veelvoud van dat al kun je natuurlijk ook prima Sigma of Sikkens spuiten.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-08 22:54

K van k

18x 400 wp oost-west

Ben ook schilder/ Spuiter. Maar toen mijn plafond stuct was, was ook net de spuit kapot.

Zeg tegen mn zwager even rollen. Was 30 graden buiten en 1 grote streepzooi. Alles weer geschuurd, en gespoten,nu wel superstrak en in uur ben je klaar, had wel paar afplakdingettjes

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:05
ALS je weet wat je doet is spuiten soms de betere optie…… maar tijd besparen, vergeet het als simpele thuis schilder. Je hebt die bespaarde tijd meer dan nodig voor extra afplakwerk en het schoonmaken van je spullen.

• Floor
  • Laatst online: 18-08 16:30
Ik heb heel wat geverfd en ook heel wat plafonds. Ook tijdens hete dagen en alles zonder strepen. Mijn tips:
  • Allerbelangrijkste is het licht, ik heb een aantal TL (led) die ook zodanig positioneer dat elke oneffenheid direct zichtbaar is. Het zijn el-cheapo's, niet kleurecht maar het gaat om het contrast. Bij muren heb ik een 2 tal die ik op een standaard tape zodat er van onder (grond) naar boven (tot aan plafond) een lichtstraat is, die positioneer ik dan bijna tegen de muur. Je ziet dan echt alles en krijgt een super strak resultaat. Totale kosten voor de TL's en statieven zijn ongeveer 50 euro. Ik heb ze bij Cranenbroek gehaald.
  • Ik werk nooit meer een periscoopstok omdat je dan te snel te grote oppervlakten verft. Je rolt de verf te ver uit.
  • Ik werk een volledig oppervlak in een keer af, geen pauze
  • de roller moet bij de verf, de ondergrond en de structuur passen
  • Verf moet niet te dik worden, vooral met hete dagen merk je dat dit snel gaat. Ik gooi het dan terug in de pot en meng het opnieuw
  • Koop een verfmenger voor op de accuboor, kosten een paar euro en je mengt je verf veel beter.
  • Heeft de verf klonters, dan is een nylon kous een makkelijke en snelle manier om te ontklonteren

• XhaiKhaL
Wow, wat een reacties, dank! Veel nuttige tips ook wel (niet allemaal :P) maar toch wel erg lastig om al die tips samen te voegen tot een goede werkwijze omdat veel van de tips ook tegenstrijdig zijn.

Uiteraard heb ik de stukadoor gevraagd hoe lang te wachten, met voorstrijken/schilderen. Doordat de aangebrachte laag zo dun is (aangebracht met de gipsspuit, is dat dan dunpleister(?), in ieder geval geen traditioneel stucwerk) konden we al binnen 3 dagen aan de slag. Wij hebben het dus heel ruin genomen. Plafonds waren wel iets dikker door meerdere aangebrachte lagen maar ook die hoefden zeker geen weken te drogen.

Hoe dan ook, vandaag hebben we een derde laag aangebracht en gelukkig met een keurig resultaat, we zijn er heel blij mij. We hebben een paar dingen anders gedaan:
  • We hadden een derde man om de randjes te doen en andere randzaken: verf bijvullen, bouwlamp verplaatsen, even vanuit een andere hoek meekijken waar je gebleven bent (ontzettend lastig te zien als je eronder staat soms).
  • 2 man konden daardoor volledig focussen op rollen, dat maakte echt enorm verschil want je hoeft geen trapje op en af (en te verplaatsen), je hoeft niet naar de kleine roller te wisselen, etc.
  • De focus heel nadrukkelijk gelegd op goed nat-in-nat werken.
  • Extra dik aangezet, en de verf beduidend minder uitgerold waardoor het soms heel erg glom en het bijna leek of je klodders zag (erg moeilijk om dat gedrag aan te passen).
  • Wederom in de breedte gewerkt (dus wel haaks op het licht).
  • In plaats van allebei aan de buitenkant beginnen en naar elkaar toewerken werkten we vanaf dezelfde kant. Zodra man 1 op de helft was volgde man 2 zodat de overlap beter nat-in-nat kon blijven.
  • Smallere banen (ong 40cm), +/-2 rollers breed.
  • Het hele plafond was dit keer klaar in 1 uur.
Drie keer is toch blijkbaar echt scheepsrecht en wij zijn blij :).

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:00
Ik heb altijd begrepen dat je met het licht mee moet schilderen. Dan zie je eventuele banen veel minder. Dit lijkt alsof er haaks op het licht geschilderd is, dat blijf je altijd zien.

Edit...te laat gezien dat het het al hebt opgelost!

[ Voor 13% gewijzigd door jelleeelco op 26-07-2026 23:35 ]

• Floor
  • Laatst online: 18-08 16:30
Wanneer je op een later moment neerploft op de bank en je blik omhoog dwaalt, zal je nog vaak denken, "ik ben blij dat we het nog een derde keer hebben geschilderd".
Niks zo mooi als genieten van goed gelukt eigen werk :)

Ik bedenk me nu dat ik vooraf de vochtigheid van het oppervlak meet, ook met een goedkope meter (kost iets van 2 a 3 tientjes) maar geeft voldoende weer of het stucwerk droog genoeg is. Het ziet er soms droog uit maar dieper is het dan nog vochtig.

Oh, laatste tip (voor nu), koop een of enkele lege verfblikken (bij de verfzaak kosten ze nog geen euro). Vul die met de huidige verf, deksel er op en even op de kop houden. De verf is nu luchtdicht opgeslagen en blijft nog jaren goed. Ideaal als je later iets moet bijwerken. Ik schrijf met een dikke stift op het deksel, de kleur en waar ik deze heb toegepast (9010 woonkamer plafond).

[ Voor 31% gewijzigd door Floor op 27-07-2026 10:56 ]

• XhaiKhaL
Floor schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:51:
Wanneer je op een later moment neerploft op de bank en je blik omhoog dwaalt, zal je nog vaak denken, "ik ben blij dat we het nog een derde keer hebben geschilderd".
Niks zo mooi als genieten van goed gelukt eigen werk :)

Ik bedenk me nu dat ik vooraf de vochtigheid van het oppervlak meet, ook met een goedkope meter (kost iets van 2 a 3 tientjes) maar geeft voldoende weer of het stucwerk droog genoeg is. Het ziet er soms droog uit maar dieper is het dan nog vochtig.

Oh, laatste tip (voor nu), koop een of enkele lege verfblikken (bij de verfzaak kosten ze nog geen euro). Vul die met de huidige verf, deksel er op en even op de kop houden. De verf is nu luchtdicht opgeslagen en blijft nog jaren goed. Ideaal als je later iets moet bijwerken. Ik schrijf met een dikke stift op het deksel, de kleur en waar ik deze heb toegepast (9010 woonkamer plafond).
Eens! :)

Oeh die laatste is inderdaad een goede tip! Ik was zeker van plan wat verf te bewaren namelijk en had al mijn twijfels wat dat in zo'n grote half-lege emmer zou gaan doen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Flozem schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:05:
Ziet er prima uit toch? Ik zie het niet, en als er straks meubels in je huis staan, zie jij het ook niet meer. Je kijkt niet continu naar het plafond.
Dit. Ik vind het altijd opmerkelijk hoe verwend we met zijn allen zijn dat ons over dit soort dingen druk maken :+

Ons plafond is ook niet helemaal streepvrij 's avonds als er lampen tegenaan branden. Ik heb het maar laten rusten, ik stoor me er allang niet meer aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 07:20

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik heb voor de benedenverdieping van 70 m2 bewust een airless verfspuit gebruikt. Geoefend op 2 slaapkamers en daarna de muren en plafonds beneden gedaan. Ook bewust gekozen voor owatrol floetrol vertrager en met de spuit opgebracht en twee man met een natte roller erachteraan. In 1,5 uur alle muren en plafonds gedaan en het is zeer goed gelukt. Zeker als je verder nog niets in je huis hebt is spuiten echt geweldig. Ja het kost je tijd in voorbereiding, maar met het resultaat ben je dat snel vergeten.

Naast de andere opmerkingen lijkt het ook wel of er veel druk is gezet. Je krijgt dan langs de randen van je banen ophoping van verf, juist omdat je nat in nat werkt. Met een droogvertrager heb je een mogelijkheid om na het opbrengen nog lange banen te maken om eventuele ophoping van verf weg te rollen en te verdelen.

Tenslotte kan het ook zijn dat het met der tijd een heel stuk wegtrekt. Hier heeft het een week of 2 geduurd voordat plekken wegtrokken die je zag omdat het droog leek, bij aanraking niet vlekte, maar toch echt nog niet droog was en wit is daar best gevoelig voor. Ik zou, voor je ook maar iets van een nieuwe poging doet even wat anders gaan doen en neem eens elke dag een foto bij hetzelfde licht. Kijken of het toch niet stiekem wegtrekt door droging.

Breek je nek voorzichtig

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 23:34
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:50:
Na het stucen hebben we ongeveer een week gewacht, toen voorgestreken en daarna nog een week gewacht en de eerste verflaag aangebracht.
Daar zit je probleem.

• Tridder505
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:48
Neem je verlies, saus 2xa

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:25
Foto van de voorsituatie? Kan het zijn dat je kanaalplaten hebt? Stroken zien er erg regelmatig uit nl. wellicht doordat er meer stucwerk in de V-naad zit droogt dat langer uit.
Pagina: 1