Plafond schilderen: wat hebben we fout gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:34
Afgelopen zondag de plafonds van onze nieuwbouwwoning geschilderd met de roller. Met zijn tweeën lekker doorgewerkt en zag er na de eerste eigenlijk laag al prima uit.

Midden in de woonkamer (waar het minste daglicht komt, want tussenwoning) zagen we echter dat we een enkel plekje hadden gemist/net niet voldoende hadden gedekt dus besloten om gister (donderdag) een tweede laag aan te brengen.

Na deze tweede laag zagen we juist (meer) banen terwijl we niet anders hebben gedaan dan bij de eerste laag.

Uitgevoerde werkzaamheden:
  • De plafonds en muren zijn gestuct door klein team van stukadoors met zo'n gipsspuitmachine. Dus: de ene spuit, de ander reit de boel direct glad. Volgens mij zo'n 3 lagen op de plafonds.
  • Alles is door de stukadoors glad geschuurd met giraffe schuurmachines.
  • Al het stucwerk afgestoft en voorgestreken met Sigma Sigmafix (1:4 verdund met water).
  • Gebruikte verf: Sigma Perfect Matt, kleur: RAL9010 (topspul).
  • +/-50m2 aan plafonds, geschilderd in ongeveer 2 uurtjes.
  • Gebruikt rollers: Anza Micmex 25cm met (tussendoor bewaard in luchtdichte zakken in de koelkast).
  • We namen allebei een helft voor onze rekening (de ene links, de ander rechts), namen een denkbeeldige baan van 50-70cm breed en rolden naar elkaar toe in het midden, vervolgens door naar de volgende baan.
  • Het zou kunnen dat de banen ongeveer overeen komen met de banen die we hebben gemaakt, maar ik ben er ook niet helemaal zeker van dat dat zo is. De naden van de plafondplaten zijn het in ieder geval niet (240cm).
Uiteraard zijn de banen enkel te zien met strijklicht en op de foto erg lastig vast te leggen. Zodra je dichterbij komt kun je de banen niet meer waarnemen (en al helemaal niet als je er direct onder staat) dus ze zijn heel lastig aan te wijzen.

Maar ik heb wat stukjes tape op de muur geplakt om me te helpen oriënteren en als ik er dan met mijn neus op sta heb ik het idee dat de structuur wel een beetje anders is, wat grover.

Zou een nieuwe laag zin hebben? Of verspillen we dan alleen maar verf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foaqo5GsHvvBa7zzfLIpUnYdeLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QfISlmqhgUHJlleX94ezO39.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn ervaring is dat die banen met verloop van tijd wegtrekken, maar ik denk dat dat ook afhankelijk is van de verf die je gebruikt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Ja, maar de verf is hier in elk geval het probleem niet. Voorstrijk ook goed gedaan.

Misschien toch te lang door gerold (dus met te weinig verf op de roller over), of kan het lonen om eerst in de ene richting de verf op te zetten (ongeveer 1 m2) en dan in de andere richting zonder nieuwe verf op de roller uit te rollen.

Dus in de breedte 1 a 2 meter opzetten en dan in de lengte uitrollen, en zo in de lengte de kamer afgaan.

Aangenomen dat je met zo'n telescoop-stok werkt, het lukt dan ook vrij gemakkelijk om niet hard genoeg te duwen, vooral op de punten waar je hem verder van je af beweegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 24-07-2026 22:22 ]

• XhaiKhaL
Inderdaad gewerkt met de roller op een telescoopsteel. We hebben in de breedte gewerkt omdat me dat het makkelijkst nat-in-nat werken lijkt. In de lengte hebben we 12 meter te overbruggen en dan is het beginpunt van de vorige baan natuurlijk een stuk droger dan wanneer je over 5 meter werkt.

Het is natuurlijk best warm momenteel, zou het wellicht slim zijn de verf wat te verdunnen met water? Volgens het kenmerkenblad kan dat met max 5%, dit om makkelijker nat-in-nat te werken.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Hoeveel tijd zat er tussen het stucen en schilderen? dat zal hopelijk niet de dag er op al gedaan zijn want dan is het vocht nog niet verdampt ook al is het nu erg droog (en ook een lage luchtvochtigheid) De stucadoors hebben je dat toch wel verteld mag ik hopen.

• XhaiKhaL
Na het stucen hebben we ongeveer een week gewacht, toen voorgestreken en daarna nog een week gewacht en de eerste verflaag aangebracht.

Even een snelle berekening gemaakt: in totaal hebben we nu zo'n 165m2 geschilderd (waarvan 68,5m2 als tweede laag) en daarbij zo'n 18L-19,5L verf gebruikt (dus een rendement van 8,5-9m2/liter).

[ Voor 41% gewijzigd door XhaiKhaL op 24-07-2026 22:57 ]

• rickbieze
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:06
Stucwerk droogt gemiddeld één millimeter per dag. De totale droogtijd hangt af van de dikte van de laag, de temperatuur en de ventilatie in de ruimte.

Meestal moet je wel een aantal weken wachten voordat alles goed droog is
Pagina: 1