Via de faillissementsveiling van ThuisStroom bij Auctivo zijn de afgelopen maanden tientallen warmtepompen verkocht. Ik heb zelf een exemplaar gekocht en ben momenteel bezig met de installatie.
Omdat de ThuisStroom-organisatie niet meer bestaat en niet veel over de warmtepompen geweten is, lijkt het mij nuttig om een centraal topic te starten waarin we kennis kunnen verzamelen.
Het doel van dit topic is om documentatie, praktijkervaringen en technische kennis rond deze warmtepompen te bundelen.
De PHNIX warmtepomp is onder andere te verkrijgen op https://www.maxsel.de/produkt/phnix-greentherm-22-kw-waermepumpe/ en onder de naam ECOHEAT-MHP09, ECOHEAT-MHP15, ECOHEAT-MHP22.
Ik hoor graag praktijkervaringen of berekeningen van anderen.
Ik ben nog op zoek naar:
Laten we proberen hier een centrale kennisbank op te bouwen voor iedereen die via de Auctivo-veiling een voormalige ThuisStroom-warmtepomp heeft gekocht.
Omdat de ThuisStroom-organisatie niet meer bestaat en niet veel over de warmtepompen geweten is, lijkt het mij nuttig om een centraal topic te starten waarin we kennis kunnen verzamelen.
Het doel van dit topic is om documentatie, praktijkervaringen en technische kennis rond deze warmtepompen te bundelen.
Bekende modellen
| Type | OEM fabrikant |
| TH-HPxx-290x-VS01 | SolarEast |
| TH-HPxx-290x-PH01 | PHNIX GreenTherm |
Mijn huidige installatie
Ik ben momenteel een TH-HP18-290T-PH01 aan het installeren.Buffervat
Mijn huidige conclusie is dat een buffervat noodzakelijk is:- Tijdens de defrost-cyclus moet voldoende thermische energie beschikbaar zijn.
- Zonder buffervat zou de beschikbare energie in sommige installaties mogelijk te beperkt kunnen zijn.
- Wie draait zonder buffervat?
- Welke inhoud gebruiken jullie?
Gevuld met R290?
De installatiehandleiding zegt dat de PHNIX warmtepomp niet met R290 gevuld is maar dat men dat nog moet doen. Andere bronnen zeggen dat dat niet klopt en dat het gas wel door de fabriek in de warmtepomp wordt gevuld. Wat klopt?Leidingdiameter
Voor mijn installatie overweeg ik:- Meerlagenbuis 32 mm
- Ongeveer 26 mm binnendiameter
Ik hoor graag praktijkervaringen of berekeningen van anderen.
Controller en connectiviteit
Ik probeer momenteel te achterhalen:- Of de controller zelf Wi-Fi ondersteunt of men een module zo als van Auctivo nodig heeft. En of de module speciaal is of een algemene RS485 naar Wi-Fi omzetter is.
- Hoe je kunt herkennen of een toestel een 4G-module bevat.
- Hoe anderen de lokale Modbus-aansluiting gebruiken (ik heb een beschrijving van de Modbus.
- Welke cloud-functionaliteit na het verdwijnen van de ThuisStroom-cloud nog beschikbaar is. De App heet blijkbaar warmlink.
Condenswaterafvoer
Bij mijn toestel zie ik niet direct een duidelijke aansluiting voor condenswaterafvoer. Er zijn 3 afvoergaten. Ik ben benieuwd hoe andere eigenaren dit hebben opgelost:- afvoer naar riool;
- grindbed;
- vorstvrije afwatering;
- andere oplossingen.
Documentatie
Ik heb inmiddels diverse documenten verzameld van PHNIX en SolarEast, waaronder installatie- en technische documentatie.Ik ben nog op zoek naar:
- originele ThuisStroom-documentatie;
- servicemanuals;
- cloud- of API-documentatie;
- installatieschema's;
Onderwerpen die mogelijk interessant zijn
- Praktische ervaringen van mensen, die deze al (zelf of door een installateur) geinstalleerd hebben
- Instellingen en parameterlijsten;
- Defrost-gedrag;
- Home Assistant integratie;
- Modbus;
- Reserveonderdelen;
- Ervaringen met PHNIX en SolarEast;
- Prestaties in de praktijk;
- Geluidsniveau;
- Elektrische aansluiting;
- Buffer- en boilervaten.
Laten we proberen hier een centrale kennisbank op te bouwen voor iedereen die via de Auctivo-veiling een voormalige ThuisStroom-warmtepomp heeft gekocht.