Vraag

• JaxTeller
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-08 20:53
Ik gebruik sinds ongeveer 2009 de LG Flatron M2362D, het is een Monitor/TV.

Afgelopen paar jaar heb ik gemerkt dat als ik de monitor helemaal uitzet, dus ook niet op standby waarbij het standbylampje brand, dat hij niet meer wil starten. Wat ik dan doe is de power cable uit het stopcontact halen en er weer indoen en dan probeer ik het aan te zetten totdat hij toevallig aan gaat.

Dit proces van uit het stopcontact halen en er in stoppen kan soms wel 50-60 keer duren voordat de monitor eindelijk besluit om te starten. Dit deed ik een tijdje totdat ik heb besloten om de monitor dus niet helemaal uit te zetten, maar gewoon op standby te laten waarbij het standby licthtje brandt.

Heb de monitor een jaar lang zonder problemen op deze manier gebruikt, totdat vandaag de elektriciteit weg viel, waardoor ik 100 keer de stekker in en uit het stopcontact heb moeten doen om de monitor werkend te krijgen. Op een gegeven moment dacht ik dat hij echt niet meer aan zou gaan.

Ik denk dat het probleem dus te maken heeft met de powerboard/capacitor, want de monitor werkt gewoon helemaal goed als het aan gaat. Hoeveel zou een reparatie/vervanging van de capacitor of powerboard kosten? Vind het zonde om de monitor te vervangen, want het doet alles wat ik wil.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
17 jaar oud, wat wil je. Voor 7 tientjes heb je een nieuwe 1080p IPS monitor. Reparatie zal meer kosten.

• JaxTeller
Uszka schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:10:
17 jaar oud, wat wil je. Voor 7 tientjes heb je een nieuwe 1080p IPS monitor. Reparatie zal meer kosten.
Klopt, hij is oud. Echter vind ik het gewoon zonde om iets wat het gewoon doet weg te doen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
"wat het gewoon doet"

Uit je openingspost maak ik op dat hij "niet gewoon" meer doet... dus ehh? :X Interne componenten worden nou eenmaal minder na meerdere jaren, dat is voor monitors niet anders. 50-60 keer je monitor in-en-uit pluggen lijkt me ook niet zo verstandig.

[ Voor 15% gewijzigd door Apart op 24-07-2026 19:30 ]

https://ko-fi.com/apart

• JaxTeller
Apart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:29:
"wat het gewoon doet"

Uit je openingspost maak ik op dat hij "niet gewoon" meer doet... dus ehh? :X Interne componenten worden nou eenmaal minder na meerdere jaren, dat is voor monitors niet anders. 50-60 keer je monitor in-en-uit pluggen lijkt me ook niet zo verstandig.
Correctie, alles werkt als hij aan staat.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Lijkt me niet de moeite waard. En zoals @Uszka zegt, reparatie zal je meer gaan kosten.
Voor 6 tientjes heb je nu de uitvoering: ViewSonic VA24E2-H Zwart al. Dit zal je ook minder moeite kosten om hem werkend te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 24-07-2026 20:01 ]

https://ko-fi.com/apart

• JaxTeller
Apart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:01:
Lijkt me niet de moeite waard. En zoals @Uszka zegt, reparatie zal je meer gaan kosten.
Voor 6 tientjes heb je nu de uitvoering: ViewSonic VA24E2-H Zwart al. Dit zal je ook minder moeite kosten om hem werkend te krijgen.
Dacht dat als de reparatie rond de 20 euro zou kosten dat het misschien waard zou kunnen zijn. Omdat ik vermoed dat het gaat om het vervangen van een condensator. Als het inderdaad echt veel gaat kosten, dan koop ik wel een nieuwe monitor.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
JaxTeller schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:22:
Afgelopen paar jaar heb ik gemerkt dat als ik de monitor helemaal uitzet, dus ook niet op standby waarbij het standbylampje brand, dat hij niet meer wil starten.
Steeds/regelmatig de stroom er helemaal af bij niet gebruik is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van apparatuur wordt vaak gezegd.
Ik heb dat hier ook (korte) tijd gedaan met een Dell IPS monitor, die vond dat ook niet zo fijn heb ik ondervonden.
JaxTeller schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:22:
Vind het zonde om de monitor te vervangen, want het doet alles wat ik wil.
Ik heb hier soortgelijke LG M2550D en LG M227WDP TV/Monitors staan ooit hier gekocht op Tweakers V/A.
Zeker nog steeds fijne multi inzetbare schermen maar voor mij vooral vanwege de vele handige legacy/retro aansluitingen zoals SCART/(S)Video/VGA enz. :)
JaxTeller schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:26:
Dacht dat als de reparatie rond de 20 euro zou kosten dat het misschien waard zou kunnen zijn. Omdat ik vermoed dat het gaat om het vervangen van een condensator. Als het inderdaad echt veel gaat kosten, dan koop ik wel een nieuwe monitor.
Reparatie (laten doen) is natuurlijk niet meer lonend, alleen als tweaker/hobby project.
Misschien helpt het nog door het scherm eens een lange tijd op de stroom te laten staan?
Maar als het je perse om dezelfde soort functionaliteit gaat kan je altijd nog zoeken naar zo'n LG TV Monitor op V/A/MP?

• JaxTeller
The_Doman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Steeds/regelmatig de stroom er helemaal af bij niet gebruik is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van apparatuur wordt vaak gezegd.
Ik heb dat hier ook (korte) tijd gedaan met een Dell IPS monitor, die vond dat ook niet zo fijn heb ik ondervonden.

[...]

Ik heb hier soortgelijke LG M2550D en LG M227WDP TV/Monitors staan ooit hier gekocht op Tweakers V/A.
Zeker nog steeds fijne multi inzetbare schermen maar voor mij vanwege de vele handige legacy/retro aansluitingen zoals SCART/(S)Video/VGA enz. :)

[...]

Reparatie (laten doen) is natuurlijk niet meer lonend, alleen als tweaker/hobby project.
Misschien helpt het nog door het scherm eens een lange tijd op de stroom te laten staan?
Maar als het je perse om dezelfde soort functionaliteit gaat kan je altijd nog zoeken naar zo'n LG TV Monitor op V/A/MP?
Het scherm was normaal gesproken lange tijd op de stroom (al een jaar), maar door het wegvallen van de stroom vandaag, was ik er weer helaas lang mee bezig. Gelukkig weer aan de praat gekregen, zolang de stroom niet uitvalt kan ik het gewoon gebruiken. Vind het een fijne monitor, met geweldige speakers, is eigenlijk ook een monitor/tv hybride. Zelf ben ik echt onhandig, dus kan dit helaas niet zelf fixen.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:03
JaxTeller schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:19:
[...]

Het scherm was normaal gesproken lange tijd op de stroom (al een jaar), maar door het wegvallen van de stroom vandaag, was ik er weer helaas lang mee bezig. Gelukkig weer aan de praat gekregen, zolang de stroom niet uitvalt kan ik het gewoon gebruiken. Vind het een fijne monitor, met geweldige speakers, is eigenlijk ook een monitor/tv hybride. Zelf ben ik echt onhandig, dus kan dit helaas niet zelf fixen.
Als je het niet zelf kan fixen, hoe zie je het dan voor je om het te laten repareren voor 20 euro?

Ik dacht dat je bedoelde dat als je wist wat het probleem was je het zelf wel kon uitvoeren met het juiste onderdeel (van 20 euro). Maar arbeidsloon komt 100 euro eerst en dan moet het nog niets bijzonders zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjant2 op 26-07-2026 19:33 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arjant2 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Als je het niet zelf kan fixen, hoe zie je het dan voor je om het te laten repareren voor 20 euro?

[...]
Repaircafe.

Ik repareer dit soort dingen als vrijwilliger. Als het gare condensatoren zijn is dat - afhankelijk van hoe lastig het is om de behuizing open te krijgen - een halfuurtje werk. Kosten van de condensatoren is doorgaans hooguit een of twee EUR. Dan moet de reparateur overigens wel goed gereedschap hebben, bovenal een desoldeerstation. Anders duurt het langer en is risico op beschadigingen groot.

Eens dat het klinkt als problemen met de condensatoren. De meeste andere zaken die kapot kunen gaan zijn veel meer alles-nietsverhaal (spanningsregelaar, gelijkrichterdiodes etc), terwijl electrolytische condensatoren juist over tijd langzaam slechter worden. Maar vermoedens zijn leuk, bewijs is beter: kun je misschien een foto plaatsen van de powerboard van dit scherm?

Hoezeer ik voorstander ben van repareren ipv weggooien is er zelfs uit duurzaamheidsoogpunt een reden waarom je dit scherm trouwens mogelijk beter zou kunnen vervangen: tenzij ik me vergis heeft dit nog een oude CCFL backlight. Die verbruikt stukken meer dan een moderne (lees: alles van afgelopen 15 jaar...) Edge-lit LED backlight. Als iets jarenlang gebruikt wordt, weegt (zowel qua kosten als CO2 etc) het verbruik veel zwaarder dan de productie ervan.

Maar goed, eerst kijken wat er mis is ipv hypothetische discussie zoals we nu hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• JaxTeller
dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Repaircafe.

Ik repareer dit soort dingen als vrijwilliger. Als het gare condensatoren zijn is dat - afhankelijk van hoe lastig het is om de behuizing open te krijgen - een halfuurtje werk. Kosten van de condensatoren is doorgaans hooguit een of twee EUR. Dan moet de reparateur overigens wel goed gereedschap hebben, bovenal een desoldeerstation. Anders duurt het langer en is risico op beschadigingen groot.

Eens dat het klinkt als problemen met de condensatoren. De meeste andere zaken die kapot kunen gaan zijn veel meer alles-nietsverhaal (spanningsregelaar, gelijkrichterdiodes etc), terwijl electrolytische condensatoren juist over tijd langzaam slechter worden. Maar vermoedens zijn leuk, bewijs is beter: kun je misschien een foto plaatsen van de powerboard van dit scherm?

Hoezeer ik voorstander ben van repareren ipv weggooien is er zelfs uit duurzaamheidsoogpunt een reden waarom je dit scherm trouwens mogelijk beter zou kunnen vervangen: tenzij ik me vergis heeft dit nog een oude CCFL backlight. Die verbruikt stukken meer dan een moderne (lees: alles van afgelopen 15 jaar...) Edge-lit LED backlight. Als iets jarenlang gebruikt wordt, weegt (zowel qua kosten als CO2 etc) het verbruik veel zwaarder dan de productie ervan.

Maar goed, eerst kijken wat er mis is ipv hypothetische discussie zoals we nu hebben.
Ik neem aan dat de powerboard aan de binnenkant is? Kan het nu niet openmaken, want dan is de vraag maar of ik hem weer aan de praat krijg en de monitor heb ik nu wel echt dagelijks nodig. Waar kan ik zo een Repaircafe vinden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

https://www.repaircafe.org/bezoeken/

Er zijn honderden door heel NL. Mocht je in de buurt van de Bijlmer wonen, ik zit as vrijdagmiddag in buurthuis de Bonte Kraai bij Kraaiennest.

Oslik blyat! Oslik!

• JaxTeller
dion_b schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:06:
https://www.repaircafe.org/bezoeken/

Er zijn honderden door heel NL. Mocht je in de buurt van de Bijlmer wonen, ik zit as vrijdagmiddag in buurthuis de Bonte Kraai bij Kraaiennest.
Wist echt niet dat er zo een initiatief bestond, zal het in mijn achterhoofd houden. Zuid-Oost is best ver voor mij momenteel, West is makkelijker, maar mocht ik van plan zijn daar te zijn dan laat ik het wel weten. Dank!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

SpamLame

niks

JaxTeller schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:45:
[...]

Wist echt niet dat er zo een initiatief bestond, zal het in mijn achterhoofd houden. Zuid-Oost is best ver voor mij momenteel, West is makkelijker, maar mocht ik van plan zijn daar te zijn dan laat ik het wel weten. Dank!
Als "ver" gemeten is in kosten en tijd, houd dan je lokale kringloopwinkels in het achterhoofd.
In de mijne zie ik vaak monitors/tvs die je voor schappelijke* prijzen kan ophalen en met je huidige monitor ligt de lat laag als het de specs aangaat.
Pagina: 1