Tips mbt plaatsen douchewand (hoogte ivm montage en dikte)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 20:46
Ik zit in een (sociale) huurwoning en wilde ipv het douchegordijn welke ik heb een douchewand plaatsen. (70cm of max 80cm breed ivm breedte badkamer). Vooral omdat het imo beter oogt (en het gordijn dan niet naar binnen komt een beetje, etc).

Nu is het zo dat de badkamer betegeld is tot een hoogte van 180cm. De stang van het gordijn hangt op 2m en wilde eventueel ook een douchewand van die hoogte nemen, maar kan dat uberhaupt als er dan vanaf die 1.80m tot 2m een kleine kier tussen wand en muur zit? (Ter dikte van een tegeltje dus, zeg een mm of 5 max)

Ivm vastzetten muurprofiel kan ik me voorstellen dat 1 vd schroefgaten boven die 1.80m zit... Zou ik dit dan gewoon kunnen fixen met wat opvullen tussen muur en profiel of 'gewoon' op max 1.75m ofzo de hoogste schroef zetten? (Eventueel door de bevestigingsrail heenboren oid).

Of is het dan verstandiger/nodig een douchewand van 1.80m hoog te nemen. (Daar is alleen maar heel weinig keuze in, bijna amper iets...)

ps. Ik heb nog steeds de illusie en hoop ooit iets te kunnen kopen en wil er niet enorm veel aan uitgeven verder ;) Zit dan ook te denken aan een dikte van 6mm ivm minder gewicht ook, al zie ik dat over het algemeen wel 8mm wordt aangeraden want degelijk.

Hoor graag of ik iets over het hoofd zie!

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
Het is niet het mooiste maar het kan wel gewoon prima hoor. Effe een paar ringetjes er tussen bij t hoogste schroefgat en dan moet t goed komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:56

Reptile209

- gers -

Idd gewoon opvullen met iets. Op die hoogte komt toch geen water en de wand zit waarschijnlijk in totaal met 4 schroeven vast ofzo, dus die bovenste is niet kritiek (en dat spleetje hoef je ook niet dicht te maken, hooguit esthetisch dichtkitten). Als er een montagehandleiding online staat, kan je vast opzoeken waar de gaten zitten.

Ik heb zelf een dunne glazen schuifwand voor mijn douche staan, en die voelt soms wat wiebelig omdat hij zo dun is. Dus daar zou ik een volgende keer de dikke gekozen hebben. Voor een vaste wand boeit dat wat minder, afhankelijk van hoe hij verder vast zit/ondersteund wordt.

Zo scherp als een voetbal!

• m0ridin
Makrolon schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:22:
Het is niet het mooiste maar het kan wel gewoon prima hoor. Effe een paar ringetjes er tussen bij t hoogste schroefgat en dan moet t goed komen.
Thanks! Ach, mijn badkamer zou ik sowieso niet als bepaald mooi omschrijven maar probeer met relatief kleine dingetjes het allemaal wat beter te maken en denk dat dit hier ook wel bij helpt :)
Reptile209 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:43:
Idd gewoon opvullen met iets. Op die hoogte komt toch geen water en de wand zit waarschijnlijk in totaal met 4 schroeven vast ofzo, dus die bovenste is niet kritiek (en dat spleetje hoef je ook niet dicht te maken, hooguit esthetisch dichtkitten). Als er een montagehandleiding online staat, kan je vast opzoeken waar de gaten zitten.

Ik heb zelf een dunne glazen schuifwand voor mijn douche staan, en die voelt soms wat wiebelig omdat hij zo dun is. Dus daar zou ik een volgende keer de dikke gekozen hebben. Voor een vaste wand boeit dat wat minder, afhankelijk van hoe hij verder vast zit/ondersteund wordt.
En ook thanks! Fijn het nog even bevestigd te krijgen... En qua dikte een beetje, maar minimale, twijfel hier... Moet wel loslopen denk ik. Zit vast met zo'n muurprofiel en dan nog stabilisatiestang voor het andere einde...

Overigens geen montage handleiding voor deze specifiek, maar zal redelijk universeel werken dus zal wel even rondkijken voor een andere anders.

[ Voor 55% gewijzigd door m0ridin op 24-07-2026 18:07 ]

• m0ridin
Nou, dat was geen succes... Muurprofiel geplaatst maar waarschijnlijk ergens tegenaan getikt want de douchewand lag opeens in duizend stukjes...

Fijn dat veiligheidsglas maar alsnog genoeg wondjes en gedoe. Ik hou het maar bij het douchegordijn, misschien dat ik het op een later moment nog een keer aandurf of laat plaatsen maar nu is het even genoeg zo ;)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:56

Reptile209

- gers -

Oef, dat is balen! Je kan nog kijken of je inboedelverzekering dat wellicht dekt, zodat je een nieuwe kan kopen! :)

Zo scherp als een voetbal!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
m0ridin schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:23:
Nou, dat was geen succes... Muurprofiel geplaatst maar waarschijnlijk ergens tegenaan getikt want de douchewand lag opeens in duizend stukjes...

Fijn dat veiligheidsglas maar alsnog genoeg wondjes en gedoe. Ik hou het maar bij het douchegordijn, misschien dat ik het op een later moment nog een keer aandurf of laat plaatsen maar nu is het even genoeg zo ;)
Pech kan altijd voorkomen.

Als je het muurprofiel hebt hangen dan is het makkelijkste toch om het nogmaals te kopen en de klus af te maken?

• m0ridin
@Reptile209 Ah, daar had ik nog niet eens aan gedacht... Kan kijken of dat een optie is. Maar ding was zo'n 100 euro dus ook weer niet enorm veel. Maar toch, betaal het niet voor niks ;)

@Rukapul Mjah, is ook. Maar mijn badkamer is vrij mini (1.80 x 1.30m), nu had ik er nog handdoeken onder liggen waardoor ik enigzins een pad vrij kon maken maar stel dat ik onder de douche zou staan. Dan zou ik echt een probleem hebben, dus ben nu een beetje voorzichtiger. Die plaat de badkamer in manouvreren is/was echt ruk (doorgang is ~1.95m hoog, dus moet al schuin daar doorheen) met een drempel/verhoging, meteen de wastafel tegenover de deur,

Zit nu te overwegen misschien een plexiglas of polycarbonaat wand te gebruiken (op maat laten maken, komt ook weer op zo'n 120 tot 150 euro neer maar ok). Voelt veiliger, degelijker. (Waarschijnlijk) minder mooi en lastiger qua onderhoud maar even goed de voor- en nadelen afwegen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:04
Tip van flip: koop bij de Action of andere plaats een glasdrager (zoon zuignap voor ramen te tillen) Ik had de er 2 gehaald voor 2,99 per stuk. Die kunnen dacht ik 100kg verticaal dragen. dan heb je 2 handvatten en tilt een stuk glas al een stuk makkelijker. :+

Als een raam breekt is dat 9/10x dat je hem op een hoek een tik hebt gegeven. randen en midden kunnen veel hebben. hoekjes not so much..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-08 09:41
Plexiglas/polycarbonaat klappert en krast bij het leven. Tevens veroudert het misschien snel. Heb het vorig jaar in mijn tuinhuis vervangen, de micro krassen zitten er al weer in, net zoals de plaatsen waar de recente beits gespat heeft.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:52

Fanta

FordPerformance™️

m0ridin schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:23:
Nou, dat was geen succes... Muurprofiel geplaatst maar waarschijnlijk ergens tegenaan getikt want de douchewand lag opeens in duizend stukjes..
Dan heb je de glasplaat even op de punt neergezet, dat is de snelste manier om er een legpuzzel van te maken.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• m0ridin
@epicfailguy23 en @Fanta Vermoedelijk, dan waarschijnlijk de grond aangetikt met een hoekje oid. En thanks voor de glasdrager tip, misschien voor een volgende keer ;) Achteraf had ik het ook niet alleen moeten proberen maar alsnog, poeh... zo delicaat (die hoekjes dan dus).

@n8tur3 Hmmm, thanks voor de feedback... Ook niet ideaal nee. Nu zal het in de badkamer niet zo snel krassen hoop ik en komt er ook geen zonlicht oid op.

Moet er nog maar even goed over nadenken, gewoon balen zo maar shit happens.
Pagina: 1