Tips mbt plaatsen douchewand (hoogte ivm montage en dikte)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:07
Ik zit in een (sociale) huurwoning en wilde ipv het douchegordijn welke ik heb een douchewand plaatsen. (70cm of max 80cm breed ivm breedte badkamer). Vooral omdat het imo beter oogt (en het gordijn dan niet naar binnen komt een beetje, etc).

Nu is het zo dat de badkamer betegeld is tot een hoogte van 180cm. De stang van het gordijn hangt op 2m en wilde eventueel ook een douchewand van die hoogte nemen, maar kan dat uberhaupt als er dan vanaf die 1.80m tot 2m een kleine kier tussen wand en muur zit? (Ter dikte van een tegeltje dus, zeg een mm of 5 max)

Ivm vastzetten muurprofiel kan ik me voorstellen dat 1 vd schroefgaten boven die 1.80m zit... Zou ik dit dan gewoon kunnen fixen met wat opvullen tussen muur en profiel of 'gewoon' op max 1.75m ofzo de hoogste schroef zetten? (Eventueel door de bevestigingsrail heenboren oid).

Of is het dan verstandiger/nodig een douchewand van 1.80m hoog te nemen. (Daar is alleen maar heel weinig keuze in, bijna amper iets...)

ps. Ik heb nog steeds de illusie en hoop ooit iets te kunnen kopen en wil er niet enorm veel aan uitgeven verder ;) Zit dan ook te denken aan een dikte van 6mm ivm minder gewicht ook, al zie ik dat over het algemeen wel 8mm wordt aangeraden want degelijk.

Hoor graag of ik iets over het hoofd zie!

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:36
Het is niet het mooiste maar het kan wel gewoon prima hoor. Effe een paar ringetjes er tussen bij t hoogste schroefgat en dan moet t goed komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:44

Reptile209

- gers -

Idd gewoon opvullen met iets. Op die hoogte komt toch geen water en de wand zit waarschijnlijk in totaal met 4 schroeven vast ofzo, dus die bovenste is niet kritiek (en dat spleetje hoef je ook niet dicht te maken, hooguit esthetisch dichtkitten). Als er een montagehandleiding online staat, kan je vast opzoeken waar de gaten zitten.

Ik heb zelf een dunne glazen schuifwand voor mijn douche staan, en die voelt soms wat wiebelig omdat hij zo dun is. Dus daar zou ik een volgende keer de dikke gekozen hebben. Voor een vaste wand boeit dat wat minder, afhankelijk van hoe hij verder vast zit/ondersteund wordt.

Zo scherp als een voetbal!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:07
Makrolon schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:22:
Het is niet het mooiste maar het kan wel gewoon prima hoor. Effe een paar ringetjes er tussen bij t hoogste schroefgat en dan moet t goed komen.
Thanks! Ach, mijn badkamer zou ik sowieso niet als bepaald mooi omschrijven maar probeer met relatief kleine dingetjes het allemaal wat beter te maken en denk dat dit hier ook wel bij helpt :)
Reptile209 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:43:
Idd gewoon opvullen met iets. Op die hoogte komt toch geen water en de wand zit waarschijnlijk in totaal met 4 schroeven vast ofzo, dus die bovenste is niet kritiek (en dat spleetje hoef je ook niet dicht te maken, hooguit esthetisch dichtkitten). Als er een montagehandleiding online staat, kan je vast opzoeken waar de gaten zitten.

Ik heb zelf een dunne glazen schuifwand voor mijn douche staan, en die voelt soms wat wiebelig omdat hij zo dun is. Dus daar zou ik een volgende keer de dikke gekozen hebben. Voor een vaste wand boeit dat wat minder, afhankelijk van hoe hij verder vast zit/ondersteund wordt.
En ook thanks! Fijn het nog even bevestigd te krijgen... En qua dikte een beetje, maar minimale, twijfel hier... Moet wel loslopen denk ik. Zit vast met zo'n muurprofiel en dan nog stabilisatiestang voor het andere einde...

Overigens geen montage handleiding voor deze specifiek, maar zal redelijk universeel werken dus zal wel even rondkijken voor een andere anders.

[ Voor 55% gewijzigd door m0ridin op 24-07-2026 18:07 ]